Adsl upgrade mogelijk?

• 10 januari 2016
  • 12 reacties
  • 591 keer bekeken

Is heb op eerste aderpaar een isdn lijn met adsl internet via splitter. Ik heb een adsl aansluiting met snelheid van ca. 7-8 mbits. Ik heb nu internetplus bellen besteld ipv huidige isdn configuratie. 

Op het tweede aderpaar heb ik nog een pstn nummer (ongewijzigd)

Ik kan zien via website, netco fpi info, etc, dat adsl2 en vdsl2 en pairbonding mogelijk is op mijn postcode+huisnr. Hoe kan ik mijn internet verbinding laten upgraden en, als ik over zou gaan naar pair bonding, kan ik dan mijn pstn nummer nog blijven gebruiken op het 2e aderpaar?

Vindt er bij de overgang naar internetplusbellen 'automatisch' een upgrade naar adsl2+ of vdsl2 plaats door kpn? Ik heb inmiddels experia v10 modem ontvangen van kpn voor de aanstaande overgang naar internet plus bellen. Via tel 0402/0412 wordt ik niet veel wijzer over de uiteindelijk te verwachten internet download snelheid op mijn adres.

12 reacties

Reputatie 7
Je zult wel van ISDN af moeten stappen om hogere snelheden te kunnen krijgen.

Zolang jij ISDN blijft gebruiken zal je niet overgezet kunnen worden naar VDSL.

De te verwachten download snelheid wordt op die site vermeld. (https://netco-fpi-info.fourstack.nl)

Bij een alles-in-1 pakket zijn twee telefoonnummers mogelijk.

wjb schreef op 10 jan '16 om 13:44u
Je zult wel van ISDN af moeten stappen om hogere snelheden te kunnen krijgen.

Zolang jij ISDN blijft gebruiken zal je niet overgezet kunnen worden naar VDSL.

De te verwachten download snelheid wordt op die site vermeld. (https://netco-fpi-info.fourstack.nl)

Bij een alles-in-1 pakket zijn twee telefoonnummers mogelijk.

Bedankt voor je reactie. Ik heb internetplus bellen besteld , incl 2 nummers, en mijn isdn lijn daarbij ook opgezegd. Bij het installatiepakket wat ik inmiddels heb ontvangen zat een experia v10 modem maar bijv geen y kabel nodig voor pair bonding. Mijn vraag is nu geeft kpn mij straks ' automatisch' de snelste adsl snelheid mogelijk op dit adres of moet ik dat zelf actief aanvragen?

Reputatie 7
Aangezien jij twee aderparen hebt, is bonding dus mogelijk.

Daarvoor zal jouw ISRA punt nog wel aangepast moeten worden en ik neem dan ook aan dat daar een monteurafspraak voor gemaakt is/zal worden.

Ik kan me ook voorstellen dat die monteur dan een Y-kabel zal meenemen.

Bij klanten die "gewoon" ADSL hebben wordt de overgang naar VDSL veelal automatisch in gang gezet. Bij klanten met ADSL en ISDN is dit niet het geval omdat VDSL niet met ISDN gecombineerd kan worden.

Bij jou dus een "leuk" grijs gebied, wordt je nog als ISDN abonnee gezien of niet?

Misschien dat een WebCare medewerker jouw vraag kan beantwoorden.

Badge +2
Als de snelheid via 1 aderpaar kan worden gehaald is er geen bonding nodig en zal er dus ook geen Y-kabel in het pakket zitten. Een indicatie of de snelheid via 1 aderpaar kan worden gehaald is inderdaad te vinden op Fourstack. Of er bonding geleverd gaat worden hangt uiteraard ook af van de snelheid van het abonnement (of uiteraard de bijbehorende snelheidsupgrades). Gaat de verbinding via 1 aderpaar dan is er standaard geen monteur ingepland, mocht je dit willen dan zou je dit kunnen aangeven (zover ik weet). Is het bondingverhaal van toepassing dan zal er een monteursafspraak worden gemaakt die zonodig ook meteen een nieuw IS/RA-punt plaatst.

wjb schreef op 10 jan '16 om 14:41u
Aangezien jij twee aderparen hebt, is bonding dus mogelijk.

Daarvoor zal jouw ISRA punt nog wel aangepast moeten worden en ik neem dan ook aan dat daar een monteurafspraak voor gemaakt is/zal worden.

Ik kan me ook voorstellen dat die monteur dan een Y-kabel zal meenemen.

Bij klanten die "gewoon" ADSL hebben wordt de overgang naar VDSL veelal automatisch in gang gezet. Bij klanten met ADSL en ISDN is dit niet het geval omdat VDSL niet met ISDN gecombineerd kan worden.

Bij jou dus een "leuk" grijs gebied, wordt je nog als ISDN abonnee gezien of niet?

Misschien dat een WebCare medewerker jouw vraag kan beantwoorden.

Op 26 jan a.s zou het isdn signaal/abon worden beeingdigd en gaat het internetplus bellen abon in, met daarbij 2 van de ' oude' isdn tel nrs. In de brief na de bestelling (pakket overzicht) wordt een verwachte download snelheid genoemd van 17 mbits/s. In het installtie pakket zit geen y-kabel en er is geen sprake van een (automatische) afspraak met installtie monteur. Dus ik neem aan dat men uitgaat van installatie op 1 aderpaar. Met huidige installatie met isdn/adsl via splitter heb ik een snelheid van 7-8 mbits/s. Dus het lijkt erop dat kpn in de nieuwe situatie zonder isdn, de aangeboden snelheid zal verdubbelen op dat ene aderpaar. Over pair bonding wordt door kpn 0402/0412 geheel niet gesproken. Maar volgens fourstack website is dit wel mogelijk op mijn postcode/hsnr. Dat moet ik dan mogelijk zelf apart aanvragen? Ik heb wel een pstn tel nr werkend op het 2e aderpaar dus ik vraag me wel af of dat wel actief kan blijven igv pair bonding, bijvoorbeeld icm met een splitter op het tweede aderpaar? Als pstn nummer zou komen te vervallen (niet mogelijk is) bij pair bonding dan valt pair bonding af als optie om snelheid te verhogen. Volgens fourstack website is pair bonding overigens wel mogelijk op mijn postcode/hsnr.

Reputatie 7
Badge +30
Ik denk dat Pair Bonding met PTSN niet kan? VDSL + Splitter is vragen om problemen

Robin
Badge +2
VDSL i.c.m. een analoge lijn (PSTN) wordt niet aangeboden. Een combinatie van 1 linesharinglijn en 1 niet linesharinglijn is ook niet mogelijk omdat deze lijnen technisch niet simultaan zijn (op binnenkomende snelheid bijv.) en er dan ook een verhoogte kans op verstoring van de diensten is.

RobinFlikkema schreef op 10 jan '16 om 17:29u
Ik denk dat Pair Bonding met PTSN niet kan? VDSL + Splitter is vragen om problemen

Robin 
Verschillende ideeen en meningen op dit forum. Als ik het zo hoor denk ik dat ik maar gewoon moet afwachten wat straks de nieuwe situatie is als de isdn lijn is beeindigd en internetplusbellen geactiveerd; dan maar eens kijken welke snelheid kpn daadwerkelijk levert op het eerste aderpaar. En kijken of mijn huidige pstn tel nummer nog steeds) werkt op het tweede aderpaar. Telefonische helpdesk KPN op 0402 en 0412 is een ramp met kpn medewerkers die tegenstrijdig advies en verkeerde informatie geven. Er wordt wel eindeloos doorverbonden maar je krijgt nooit iemand te spreken die van de hoed en de rand weet. teveel mensen en te weinig kennis.   

Jlkool schreef op 11 jan '16 om 10:06u
RobinFlikkema schreef op 10 jan '16 om 17:29uIk denk dat Pair Bonding met PTSN niet kan? VDSL + Splitter is vragen om problemen

Robin Verschillende ideeen en meningen op dit forum. Als ik het zo hoor denk ik dat ik maar gewoon moet afwachten wat straks de nieuwe situatie is als de isdn lijn is beeindigd en internetplusbellen geactiveerd; dan maar eens kijken welke snelheid kpn daadwerkelijk levert op het eerste aderpaar. En kijken of mijn huidige pstn tel nummer nog steeds) werkt op het tweede aderpaar. Telefonische helpdesk KPN op 0402 en 0412 is een ramp met kpn medewerkers die tegenstrijdig advies en verkeerde informatie geven. Er wordt wel eindeloos doorverbonden maar je krijgt nooit iemand te spreken die van de hoed en de rand weet. teveel mensen en te weinig kennis.   

Vanmorgen gebeld door 'backoffice' met melding dat ze een opdracht hadden gekregen van KPN waarbij ISDN lijn wordt opgeheven. nummers vrijgegeven en op datum 3 dagen ná 26-01. Dat leek in tegenspraak met de bevestigingsbrief die ik heb gehad bij de bestelling aan KPN: beschikbaarheid ipb dienst vanaf 26-01 en mét behoud van 'oude'  isdn nummers. Backoffice zou daaarom opdracht terug sturen naar KPN met verzoek deze aan te passen (m.b.t. behoud nummers en onjuiste overgangsdatum). Daarna zelf weer KPN gebeld en via vele doorschakelingen is de boodschap: maakt u zich geen zorgen alles wordt geleverd zoals aan u bevestigd, wacht u maar af. Kortom, het blijft een grote verrassing wat er op 26-01 wel/oniet wordt geleverd. Mijn ervaringen met KPN waren altijd redelijk goed, maar deze wijziging van isdn/adsl naar IPB heeft een zeer hoog paarse krododil gehalte van begin tot einde. Dienst via 0402 en 0412 is zeer teleurstellend.

Reputatie 4
Badge +9
Hallo Jlkool, 

Alsnog welkom op het forum! Jouw overgang van ISDN/ADSL naar (eventueel pairbonding) één nieuwe aansluiting is, zoals wjb ook al aangaf, enigszings afwijkend. Uiteraard behoor je wel gewoon goed en adequaat geholpen en geinformeerd te worden. Spijtig te moeten lezen dat dit in jouw geval via de helpdesk niet of onvoldoende is gebeurd. Uit je verhaal maak ik wel op dat mijn collega's inmiddels een achterliggende technische diesnt hebben ingeschakeld. Als daarover nog steeds onduidelijkheid is aan jouw kant, dan wil je je graag informeren over de status. Ik zal je dadelijk een privébericht sturen met de gegevens die ik nodig heb om je dossier in te zien. Je eventuele reactie zie ik dan graag tegemoet! 

Reputatie 7
Badge +24
; wil je het bericht van Boudewijn nog beantwoorden? Dan kunnen we aan de slag 🙂.

Hallo Cindy,

ik heb Boudwijn op 12/01 rond 16:00 direct een prive bericht gestuurd met gevraagde gegevens. Is dat dan niet aangekomen bij hem?

groet Koos

Reageer