ADSL valt steeds weg

• 20 november 2013
  • 9 reacties
  • 4799 keer bekeken

Hallo,

Ik heb nu ruim 10 jaar een ADSL abonnement bij KPN (voorheen via planet).
Heeft altijd prima gewerkt tot een paar maanden (misschien zelfs al een jaar) geleden.

Vanaf toen heeft mijn verbinding kuren, hij viel zo nu en dan uit.

Kwestie van router resetten, geen probleem.

Maar de laatste tijd gebeurd dat uitvallen steeds vaker, soms zit er maar een minuutje tussen.

Gebeurd o.a. als een 2de persoon connectie maakt of als de telefoon gaat, maar soms ook gewoon spontaan.

Ik heb alle bedrading nagekeken, splitter zit op de juiste plek (tegen ISRA).

Heb ondertussen 4 verschillende routers/modems geprobeerd, tevergeefs.

KPN klantservice zegt er ook geen nuttig woord over dus ben ik hier maar beland.

Naar mijn idee zijn heel die telefoon kabels bij mij in de buurt helemaal rot, want zowel onze telefoon als die van buren heeft steeds meer en vaker ruis.

Iemand ideeën?

Bedankt,

Rob

P.S. Ik zit al jaren gruwelijk te balen van die 'maximale' 300kb/s snelheid, is dit nog steeds de max dat via ADSL te halen is? Of zit ik gewoon met een 15jaar oud abonnement opgescheept? Misschien andere mogelijkheden voor huizen in the middle of nowhere (lees: geen glasvezel)?

9 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Beste ra_maas,

Gezien het laatste stukje van je post, wil ik je gelijk vragen om je adresgegevens in een privébericht te sturen. 

Dan kan ik voor je kijken of ik op afstand al problemen zie met je verbinding én of er inmiddels ook al meer mogelijk is op je adres! Ik zie je bericht graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Beetje jammer dat mijn persoonlijke berichten genegeerd worden. (Way to go KPN!)

Uiteindelijk toch maar klantenservice gebeld, er zijn 2 monteurs langs gekomen die allebei konden vertellen dat KPN voldoet aan de 'norm'.
Dat lijkt me nogal logisch omdat ze die norm zelf bepalen, maargoed.

Monteurs konden geen problemen vinden, ook logisch want het gaat nou juist om het uitvallen en niet de snelheid (ook al is dat maar 3mbit, maargoed).

Dus na jaren is dit probleem nog steeds niet opgelost, en van KPN krijgen we de reactie: "Ga maar op zoek naar een ander als het je niet bevalt. Oh wacht, die zijn er er niet. Je kunt altijd nog verhuizen?"

Ondertussen betalen we dus al jaren de volle mep voor een gare 3mbit lijn waarbij ongeveer elk half uur de router gereset dient te worden.

Heeft iemand (of het nu iemand van KPN is of niet) ook maar enige raad wat ik hiermee moet?

Alvast bedankt,
Rob Maas
Hier min of meer het zelfde probleem, ook zo'n 15 jaar klant bij KPN maar laaste maanden verbinding erg onstabiel heletijd uitval en kicks. Momenteel i.c.m. zakelijk abbonoment, paar weken geleden call gestart bij KPN en daar bleek uit een onderzoek dat de afstand tot ons huis te lang moest zijn voor een 6mbit verbinding en daarom heletijd eruit klapte. Hun advies was te downgraden naar 3mbit maar niet mee akkoord gegaan aangezien dit probleem pas de laaste maanden voor doet en nooit eerder last van gehad en buren ook niet.. 

Na meerdere keren bellen ben ik er achter gekomen dat het mogelijk licht aan de ExperiaBox V8, heb horen zeggen dat die modem zichzelf NIET intraint en daardoor dus niet goed aanpast op de verbinding die je werkelijk hebt. De V9 moet dit wel hebben alleen dit is nog niet beschikbaar voor de zakelijke klanten...  Maar ze konden ook niet met zekerheid zeggen als dit werkelijk de oplossing was.

Verder zie ik ook bij ons als het modem eruit knalt dat dit tevoorschijn komt in het security log:

02/03/2014 21:01:53 **UDP flood** 192.168.1.70, 50061->> 192.168.0.193, 161 (from ATM1 Outbound)
02/03/2014 21:01:52 **UDP flood** 192.168.1.210, 61000->> 216.127.64.67, 14841 (from ATM1 Outbound)
02/03/2014 21:01:50 **UDP flood** 192.168.1.210, 61000->> 216.127.64.67, 14841 (from ATM1 Outbound)
02/03/2014 21:01:48 **UDP flood** 192.168.1.210, 61000->> 216.127.64.67, 14841 (from ATM1 Outbound)
02/03/2014 21:01:47 **SYN Flood** 192.168.1.64, 64829->> 74.125.136.102, 80 (from ATM1 Outbound)
02/03/2014 21:01:47 **SYN Flood** 192.168.1.64, 62627->> 74.125.132.103, 80 (from ATM1 Outbound)
02/03/2014 21:01:47 **SYN Flood** 192.168.1.64, 59415->> 111.221.74.39, 443 (from ATM1 Outbound)
02/03/2014 21:01:47 **SYN Flood** 192.168.1.64, 64381->> 65.55.223.18, 443 (from ATM1 Outbound)
02/03/2014 21:01:47 **SYN Flood** 192.168.1.64, 65193->> 111.221.77.154, 443 (from ATM1 Outbound)

voor complete log http://pastebin.com/xRj6mQaz

Dit lijkt mij op een DDOS aanval? Iemand enig idee wat aan hieraan te doen is? Het komt namelijk steeds vaker voor

Geen idee, in mijn logs valt eigenlijk helemaal niets opvallends te zien.
Dit is zo bij zeker 4-5 routers (heb geen V8) en ik ben er helemaal klaar mee.

Ik krijg idd een dergelijk verhaal: tever van de centrale (5km).
Dit probleem is echter iets van het laatste jaar, misschien omdat iedereen tegenwoordig 100x zoveel verbruikt en heel die lijnen opgezogen worden door buurtgenoten 😞
Maar het feit dat ik maar zo'n 3mbit kan halen vind ik wel vervelend maar kan ik mee leven.
Het continue uitvallen is mijn echte issue, en ik kan me totaal niet voorstellen dat er ook maar 1 N-router ter wereld niet met 3mbit om zou kunnen gaan...

KPN, kunnen jullie me aub helpen?
Nog steeds geen reactie, dit begint echt beschamend te worden.

Ik werk veel thuis voor mijn werk, ik ben programmeur en heb ten alle tijden programma's en VPN's nodig die nogal wat vragen van mijn slechte verbinding.

KPN, enige reactie of tips?
Reputatie 1
Met een beetje googlen had je ook het antwoord op de UDP en syn-floods kunnen vinden... wikipedia heeft ze allemaal besproken. Maar goed. Kijk goed naar de regel en zie dat ze in jouw overzich "OUTBOUND" staan. Dat betekent niet een ddos-aanval, maar dat ergens binnen jouw netwerk een bepaalde toepassing richting een bepaalde site niet het antwoord kreeg dat hij verwachtte en dus de vraag bleef herhalen.

Op zich is dat wel een vorm van ddos-"uitval" (in dit geval), maar omdat het hier om logisch opgewekte uitwisseling van vraag/antwoord gaat hebben tegenwoordig alle modem/routers een controlemechanisme, die deze floods stoppen. Dat doet dan de "ontvanger".

Je zult zulke opmerkingen ook wel eens zien met "Inbound". Dan zal je ook zien, dat de router op een gegeven moment een "syn-food stop" verzend. Het is met de tegenwoordige apparatuur dus ook geen risico meer.

Deze floods hebben normaal gesproken geen invloed op de prestaties van de router, ze nemen, doordat het maar om heel weinig bytes gaat, nagenoeg geen bandbreedte. Je verhaal lezend denk ik eerder, dat de modem/router kuren heeft en mogelijk moet worden vervangen.

Reputatie 1
Oh ja... nog iets. Ik werk ook veel via VPN thuis, en heb thuis ook nog een webserver draaien. Als jij ook nog andere servers of services hebt lopen (denk aan webserver, newsreaders of bittorrents), dan loop je het risico, dat daar net zoveel bandbreedte wordt gesnoept, dat je VPN onder de minimum-bitrate raakt en het contact met z'n externe desktop verliest...

Ik heb (formeel) 40 - 4 ADSL, krijg 20 - 2, en heb zelfs dan nog wel 's last van wegvallen van de VPN.

Ja dat snap ik ook wel, en ik krijg helemaal geen opvallende logs te zien.
Geen idee waarom iemand zijn logs in mijn thread zou plaatsen.

Reageer