Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

Advies over oplossing voor 12 tot 13 bedrade internetverbindingen

Hallo,

Wij gaan binnenkort verhuizen en zouden graag KPN mee willen nemen als provider. Dat blijkt ook te kunnen.

Door deze verhuizing wil ik gebruik maken van de verbouwingen die we gaan doorvoeren. Dat wil zeggen: ik heb een inventarisatie gemaakt hoeveel bedrade verbindingen ik zou willen aansluiten op mijn Experiabox V10. Dat zijn er maximaal 13, verdeeld over 2 verdiepingen en 6 ruimtes. Zie daarvoor ook het bijgevoegde plaatje.

Reden waarom ik alles bedraad wil en zo min mogelijk gebruik wil maken van WiFi is dat ik meer zekerheid wil krijgen over een constante internetverbinding. Door de verbouwing gaan veel muren open en wordt elektriciteit opnieuw gelegd. Een ideale mogelijkheid.

De Experiabox V10 biedt echter maar 4 aansluitmogelijkheden.

Ik heb gelezen dat je gebruik kunt maken van een switch, maar de switch die KPN aanbiedt, biedt maar 4 additionele poorten. Dan nog kom ik er 5 of 6 tekort. Hoe ga ik hiermee om?

Graag jullie advies hoe ik dit issue het beste kan oplossen. Zijn er ook nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? De oplossing moet wel zo zijn dat ik een forse internetsnelheid via glasvezel overhoud.

Alvast hartelijk dank.

Admin: topic naar juiste categorie verplaatst

3 reacties

Reputatie 3
Badge +3
Eerste vraag is welke verbinding je op je nieuwe adres hebt. Als alle aansluitingen (met name de tv-ontvangers) tegelijk gebruikt worden, kan het dringen op de lijn worden. In ieder geval is het raadzaam Cat6 kabels van goede kwaliteit (koper) te gebruiken.

Aangezien bij jou de nadruk ligt op tv-ontvangers, is bij switches ondersteuning van IGMP snooping een must. De switch die KPN aanbiedt (Netgear GS105E) is prima. Op zich kun je meerdere switches naast of achter elkaar gebruiken, bijv. het grotere broertje GS108E, waarmee je 7 extra aansluitingen erbij hebt.

Ik neem aan dat je de bedrading zoveel mogelijk uit het zicht wil hebben, wat betekent dat je het beste in elke ruimte een wandcontactdoos met utp-aansluiting(en) kunt aanleggen. Verder zou ik overwegen om op de verdieping een accesspoint te plaatsen. Je wilt zo veel mogelijk bedraad, maar voor mobiele apparaten is een extra WiFi punt toch heel nuttig. Het accesspoint dat KPN levert is prima, heeft bovendien 4 extra ethernetpoorten en ondersteunt IGMP snooping.

Als je een rechttoe rechtaan oplossing wilt, plug and play, dan kom je met switches een heel eind. Het is nog wel even puzzelen hoe alles moet lopen. Belangrijk is dus ervoor te zorgen dat alle tv ontvangers direct (of direct via een wandcontactdoos) zijn aangesloten op een apparaat dat IGMP snooping ondersteunt.
Reputatie 3
Badge +3
Mooie oplossing zou kunnen zijn om een grotere switch (met IGMP snooping) in de meterkast bij de Experiabox te hangen (ik neem aan dat er een meterkast is). Dat kan een switch met 8 poorten zijn, maar gezien het aantal aansluitingen is 16 poorten nog beter (maar ook duurder). Dat geeft je in totaal 18 poorten, waarmee je alle ruimtes van een dubbele utp wandcontactdoos kunt voorzien (6 ruimtes x 2 aansluitpunten). Dan heb je voor de meeste ruimtes voorlopig geen andere apparatuur nodig. In de woonkamer zou je de GS105E van KPN kunnen gebruiken, dan heb je in totaal de benodigde 5 aansluitpunten. Eventueel in een van de kamers boven een Accesspoint (met ethernetpoorten) aansluiten voor een betere WiFi.

Let bij switches er wel op dat het een Gigabit switch is. Switches kunnen allerlei functies hebben om het ethernetverkeer te managen, dus als daar behoefte aan is kan dat een extra aandachtspunt zijn.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi,

Ik sluit me bij @joss1965 aan. Als je alle draden in de meterkast of in een andere ruimte uit kan laten komen kan je daar een patchpaneel met een grotere switch plaatsen. Als dat niet mogelijk is kan je ook nog kijken of je 2 plekken kan creëren waar je alle draden uit laat komen.

Verder zou ik ook even kijken of je overal wel WiFi dekking krijgt. Anders kan je een WiFi "Versterker" tussen de TV Ontvanger en de muur plaatsen.
Maar als je toch van alles opnieuw doet, zorg dat je in redelijk wat kamers een plafonddoos hebt met internettoegang dan kan je daar een accesspoint op hangen zoals de UniFi AC-Lite.

Robin

Reageer