Vraag

Afgesloten door "Verzoek tot overname van uw aansluiting"

  • 13 May 2021
  • 23 reacties
  • 649 keer bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Sinds 6 april word ik geteisterd door berichten van de KNP met "Verzoek tot overname van uw aansluiting" waarna ze me ondanks mijn geldige en altijd braaf betaalde contract met de KPN dreigen af te sluiten. Tot tweemaal toe heb ik dit voorkomen, waarbij het nog bijna mis ging omdat de KPN-er die het beloofde te annuleren dit niet deed. Helaas is het begin mei na de zoveelste mail met "Verzoek tot overname van uw aansluiting" inclusief de dreiging tot afsluiten van mijn internet en TV toch misgegaan en heeft de KPN mij ondanks het lopende contract eruit gegooid. Na alle eerdere keren was een telefoontje niet echt een overbodige luxe geweest voordat ze dit deden, waarom checken jullie dit eerst niet even bij mij? Waarom heeft degene die zogenaamd dit adres zou willen overnemen hogere rechten dan een trouwe klant van jullie? 

Inmiddels heb ik een noodpakket toegezonden gekregen, maar is mij volkomen onduidelijk of er nu iets gebeurt en of ik wel weer opnieuw normaal word aangesloten. Zo niet, dan zou ik graag mijn abonnementsgeld terugvorderen, omdat u mij er immers zonder enig overleg uit hebt gegooid. Het gaat om klantnummer 9********** (Lunteren). Ik verneem graag van u of er werk van wordt gemaakt en wanneer het weer volledig is opgelost.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

@Carini   En wat is de reden dan dat KPN dreigt met "Verzoek tot overname van uw aansluiting" ? En wie wil uw aansluiting overnemen dan ?

Dat mogen ze officieel niet zeggen, alleen maar uitvoeren, nu is er op de zakelijke kant dat de latende partij een getekend verzoek moet hebben om de lijn vrij te maken, was bij consumenten niet nodig, die haden genoeg zekerheid, jaja, dat zie je metdit soort drama verhalen.

Beste @HansaanZet,

Dat is dus het gekke, niemand kan mij vertellen wie mijn aansluiting zou willen overnemen. Er is geen verhuizing in het spel, ik woon daar gewoon, of nou ja, als vakantiewoning, maar het lijkt dus alsof iemand anders een verkeerd adres aan het opgeven is. KPN kan mij niet vertellen wie de aansluiting zou willen overnemen of zelfs van welke provider het verzoek komt, maar zegt alleen maar dat ze me moeten afsluiten als er zo'n aanvraag binnenkomt. Ik begrijp dat zij plaats moeten maken als ik bijvoorbeeld van provider zou willen wisselen, maar dat is absoluut niet aan de orde… of nou ja, inmiddels vraag ik me inderdaad af of ik nog bij de KPN wil blijven, maar dat is natuurlijk iets anders. De eerste keer dat dit gebeurde, belden ze ook nog even om te checken. Toen zouden ze de andere aanvraag annuleren, maar daarna dreigden ze opnieuw me af te sluiten. Toen bleek dat het annuleren helemaal niet was doorgevoerd, ondanks dat dit wel was beloofd. De tweede keer is het uiteindelijk wel geannuleerd en dacht ik dat het was opgelost. Maar helaas, er bleek nog een derde keer geweest te zijn, zonder dat ze even hebben gebeld en toen we dus weer in de vakantiewoning kwamen, was alles doodleuk afgesloten. Die paar dagen per maand vakantie waarvoor we een vermogen per maand betalen (> 50,- euro p/m) zou toch lucratief voor de KPN moeten zijn, maar blijkbaar willen ze graag van me af, of nemen ze in ieder geval niet even de moeite om te checken of ik ook akkoord ben. Het is sowieso vreemd om me af te sluiten, want ik ben vanaf de zomer 2020 bij KPN, dus nog geen jaar en dus kán ik niet eens opzeggen!  

 

Beste @Doornekamp33,

Er is inderdaad blijkbaar geen énkele zekerheid voor de consument. Ik vind het echt ontzettend gek dat een contract niet gewoon hoger staat aangeschreven dan één of andere onbekende die een verkeerd adres lijkt in te vullen.

Reputatie 7
Badge +17

@Doornekamp33 ik ga er voor je achteraan. Vaak als er 1 of 2 keer een dergelijke melding komt is er iemand die een foutje heeft gemaakt met een huisnummer tijdens een bestelling. Maar gezien het hier om grote hoeveelheden gaat lijkt me dat niet zo. Ik heb even gekeken via het opgegeven klantnummer en zie dat de mensen bij ons achter de schermen er mee bezig zijn. We hebben daarvoor geprobeerd te bellen. Normaal hoor je dan ook een SMS of mailtje krijgen waarin uitleg staat over terugbellen. Zou je kunnen bevestigen dat je deze gehad hebt?

Reputatie 7
Badge +9

Ga eens in je omgeving rond vragen, je geeft zelf aan dat het een vakantiehuisje is. Woon je per ongeluk op een vakantiepark, dan zou ik zeker even goed rond gaan vragen bij andere bewoners op het park

Beste @Bram_ ,

ik ben inderdaad gebeld, maar was te laat en kreeg toen inderdaad een nummer om terug te bellen met een code die ik dan in moet toetsen. Ik weet trouwens niet helemaal hoe dat werkt, want we hebben geen telefoon in de vakantiewoning waar het om gaat, dus het zal dan toch via m’n mobiele nummer (niet van KPN) zijn. Het probleem is nu alleen nog dat er bij staat dat het binnen 7 dagen vanaf de locatie moet en dat we daarvoor dan speciaal naar onze vakantiewoning moeten rijden (een kleine 1,5 uur) en weer terug, terwijl we er eigenlijk de komende tijd niet heen zouden gaan. We zijn nu aan het nadenken hoe we dit voor elkaar zouden moeten krijgen. Helaas staat er geen nummer bij van iemand met wie we dit zouden kunnen bespreken.

Nog twee feiten die mogelijk interessant zijn in deze casus. 1. De KPN is vrijwel de enige provider van deze vakantiewoningen. 2. De KPN was blijkbaar ongeveer een maand geleden bij onze vakantiewoning langs geweest (we waren er toen niet) en had een kaartje opgehangen waar ook het adres op stond waar het om ging. Vreemd genoeg stond daar 85 op ipv 83, met vervolgens het huisjesnummer. In dat geval probeert de KPN mij dus steeds af te sluiten, terwijl het om een ander adres gaat? Geen idee of dat een optie is, ik vond het alleen opvallend en merkwaardig.

Beste @Speedmaster,

Dank voor uw reactie. Ik woon er niet, want permanente bewoning is niet toegestaan, maar zou wel graag internet en TV willen hebben als ik er ben. Daarvoor betalen we dus een flinke abonnementsprijs, dat ik onze keuze, maar u kan zich voorstellen hoe vervelend het is om dan met de kinderen enkele dagen vakantie te willen vieren en te merken dat je doodleuk bent afgesloten van WiFi en TV terwijl je gewoon een lopend contract hebt. 
Navragen in de buurt zou kunnen, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik moet beginnen en vind het eerlijk gezegd ook niet heel leuk om zo mijn schaarse vakantiedagen in te vullen. Per slot van rekening ben ik niet degene die er om heeft gevraagd afgesloten te worden, het heeft me allemaal al erg veel energie en tijd gekost. 

@Bram_ Voor mij hoef je er niet achteraan, ik heb dit probleen gelukkig (nog) niet wat @Carini wel heeft.

Vreemde vind ik dat iedereen een abonnement kan afsluiten met allerlei verzonnen details maakt niet uit wat, als het bankrekeningnummer maar klopt als geldig, geen enkele ID controle op een thuis adres en dat de toezichthouder dan zegt, zodra er een aanvraag komt, latende provider: verplicht vrijmaken die lijn want de nieuwe leverende partij heeft de lijn nodig en de klant kan niks, overgeleverd aan de molen van ellende.

Een simpele ID check, betaling vooraf of beter een getekende verklaring van de latende provider klant dat het echt de bedoeling is, gaat nu ook vaak mis bij verhuizen, de nieuwe bewoner wil niet zonder zitten en vraagt te vroeg aan.

Heel veel dank voor je steun @Doornekamp33 👍!!! Dit is precies wat er mis gaat, de trouwe klant waar nota bene een contract mee is afgesloten, heeft het nakijken en zit met enorm veel sores. De “nieuwe zg. aanvrager” krijgt alle credits en daarvoor wordt alles gedaan. Echt heel gek om zo met je klanten om te gaan. Er is mij al verschillende keren door de KPN verteld dat dit nu eenmaal de wet is. Als dat echt zo is, dan zou ik graag een wetswijziging willen aanvragen ten behoeve van de klant waarmee het contract is afgesloten, zodat die ook enige bescherming krijgt. Het zou bijvoorbeeld al netjes zijn om de klant te bellen, zodat gecheckt kan worden of het daadwerkelijk de bedoeling is om te worden afgesloten. De eerste keer is dat ook gebeurd en kan ik zeggen dat ik behoorlijk in shock was, alsof iemand mij had gehackt of zo. Nu ik uiteindelijk echt ben afgesloten voelt het vooral als groot onrecht. 

Tja, de ACM heeft de regels bepaald, misschien daar eens melden en hopen dat ze gaan bewegen net als op de zakelijke kant.

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/klachten-telecom/ongewenste-overstap-van-telecomaanbieder

Veel dank voor de interessante link @Doornekamp33, al begrijp ik het geloof ik niet helemaal. “Lijnkaping” kan niet meer, dus de andere provider moet “bewijzen” dat deze de lijn wil overnemen. Maar de KPN zegt tegen mij heen idee te hebben van wie of wat het verzoek komt, dit klinkt dan tegenstrijdig, want hoe “bewezen” is het dan? Vervolgens geeft de KPN vervolgens met het grootste gemak weg en geven ze niks om mij als klant. Ze zeggen er ook steeds bij dat het abonnement niet is opgezegd en dat ik dus wel gewoon moet blijven betalen, dus in die zin is het ook best lucratief voor hen. Pas in de zomer heb ik een jaar lang abonnement bij de KPN gehad en kan ik het opzeggen. 

 

@Carini, De besproken route betreft daar de zakelijke verbindingen, volgend de ACM is de gewone consument genoeg beschermt tegen “lijnkaping” wat dus niet helemaal klopt, je bent gewoon de klos als er een lijnkaping komt en kan je er weinig tegen uitrichten, de latende partij moet de lijn vrijmaken als er word doorgezet.

Beste @Doornekamp33,

Helder, ik zal binnenkort eens contact opnemen met de ACM, veel dank voor alle informatie.  Het blijkt vaker voor te komen, dus misschien kan ik er toekomstige slachtoffers mee voorkomen.

Dit is trouwens ook best een vaag aanvraagformulier, het lijkt daarmee wel héél makkelijk om iemand dwars te zitten? (Geen idee hoor of zoiets is gebeurd hoor, ik geloof juist altijd graag in het goede van de mens)

Aanvraagformulier contractovername consumenten - PDF Gratis download (docplayer.nl)

 

Contract overname formulier is wat lastiger, moeten de huidige contractant gegevens kloppen.

Maar ik kan een willekeurige straat in NL pakken met huisnummer en daar een contract op afsluiten zonder geldige gegevens te gebruiken, zelf e-mail hoeft niet te kloppen.

Wauw @Doornekamp33, dat is toch best erg. Interessant idee ook als je een bedrijf plat zou willen leggen. Ze worden doodleuk afgesloten zonder dat ze er iets aan kunnen doen, net als ik! Echt heel vreemd.

 

Als ze een consumenten lijn hebben kan dat inderdaad, de beetje zakelijke bedrijven hebben een zakelijke lijn en dan is een goedkeuring voor overnamenodig zoals in de vorige link die ik gaf.

Reputatie 7
Badge +17

@Doornekamp33 ik bedoelde inderdaad @Carini. Excuus hiervoor. @Carini ik zou je toch willen vragen het nummer dat je gekregen hebt terug te bellen en daarbij de inlogcode te gebruiken. Als dit niet lukt laat het dan hier even weten. De partij achter dat nummer is namelijk de partij die het ook op moet lossen. Verder snap ik de discussie over het zomaar kunnen plaatsen van een bestelling. Wat ik wel wil laten weten is dat daarvoor gelukkig regels en richtlijnen zijn. Ook moet ik zeggen dat ik al een goed aantal jaren bij KPN werk, eerst bij de klantenservice en nu hier via het forum en gelukkig moet ik de eerste keer dat ik misbruik hiervan zie nog meemaken. Wel zou ik je aan willen raden bij contact met de ticketservice te benoemen was je had gezien over het huisnummer. Ik wil er vanuit gaan dat dit soort dingen allemaal bekend is maar het kan volgens mij geen kwaad om het nogmaals te melden. 

Geefr niet @Bram_ , Kan gebeuren toch.

Lijnkaping, Ik heb het nu al meerdere keren gehoord van anderen en mijzelf is het bijna overkomen bij een verhuizing, had de nieuwe bewoner een maand te vroeg de boel aangevraagd, kon dat gelukkig op tijd tegenhouden, zaten ze wel toen ze er in kwamen zonder verbinding, was namelijk geannuleerd en ze waren boos op mij omdat ik hun instalatie pakket had geweigerd.😱😱😱

@Bram_ ,

Bedankt voor de reactie, ik zal bellen, ook al bel ik dan dus niet vanaf de locatie. De mevrouw die ik van de KPN aan de lijn had, had tegen mij gezegd dat deze afdeling het kon doormeten zonder dat ik er was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ik hoop dat u begrijpt dat ik er wat moedeloos van wordt. Maar goed, ik zal bellen 👍, bedankt! Het verhaal van het andere nummer heb ik laatst ook al bij de KPN neergelegd, maar op dat nummer was verder geen aanvraag binnengekomen, dus daar konden ze niets mee. Maar goed hoor, ook dít zal ik noemen 👍.

@Doornekamp33 ,

Goed verhaal 😄👍! Dat illustreert maar weer dat het flink mis kan gaan, absurd ook dat de nieuwe bewoners het te vroeg over lieten zeggen en jullie een maand zonder WiFi en TV zouden laten zitten. Goed dat je er op tijd bij was.

Bij mij kwam het nogal onverwacht, omdat er geen verhuizing oid in het spel was. Na twee keer geannuleerd te hebben, is het misschien toch opnieuw aangevraagd(?), geen idee, maar toen heeft de KPN het in ieder geval ondanks het dossier dat er al lag doodleuk doorgevoerd.

@Bram_ , @Doornekamp33 ,

Ongelofelijk, maar nog steeds heeft niemand binnen KPN een idee hoe dit heeft kunnen gebeuren, maar nog érger… hoe iemand dit kan oplossen! Ik moest vandaag 1,5 uur naar onze vakantiewoning reizen omdat er een monteur zou komen die het nu eindelijk écht ging oplossen, maar die heeft alleen op afstand gekeken (“langskomen had geen zin”!) en het was onoplosbaar. Ik heb denk ik vooraf minimaal vijf keer gevraagd of het noodzakelijk was dat de monteur langskwam en of het niet op afstand oplosbaar was, maar nee… er moest echt iemand langskomen. Nu kan ik dus weer 1,5 uur naar huis gaan rijden. Ik ben er inmiddels vele uren aan kwijt, plus nóg meer uren stress en frustratie, ben benieuwd waar ik die kan declareren, heb het idee dat het de KPN nu vooral niets kost en o ja, ik mag nog steeds elke maand absurd veel betalen! Erg lucratief contract zo. Ik hoop dat ik hem met het oog op deze wanprestatie met terugwerkende kracht mag opzeggen, plus schadevergoeding, ben erg helemaal klaar mee!

 

 @Bram_ (@Doornekamp33)

KPN zou er met z’n allen maandag meteen mee aan de de slag gaan om het nu écht op te lossen. De héle maandag níks gehoord!

Dinsdag ook niet. Aan het einde van de dag maar weer zelf gebeld, er was niks gedaan. Weer paar uren verspild. Geeist dat ik zou worden teruggebeld.

Woensdag werd er gebeld, maar ik was de kinderen naar school aan het brengen en hij ging maar heel kort over. Dan krijg je dus een sms dat je maar weer zelf moet gaan bellen. Het werd vanmorgen doorgezet naar de afdeling “Spoed en Herstel”, waarna ik vrees ik weer nooit meer iets hoor. 
Kunnen we m’n abonnement op deze manier niet gewoon beter stoppen??? Voor mij kan dat pas vanaf juli (dan zit er een jaar op), maar kan ik daar onderuit?