Beantwoord

Al gesplitste Wifi 2.4 en 5 GHz blijft behouden op de V10A

  • 4 July 2020
  • 13 reacties
  • 247 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb begrepen dat het op de V10A niet meer mogelijk is om de beide wifi banden te scheiden en een eigen naam te geven. Voorheen kon dat alleen niet als er extra wifi apparaten achter de V10A aangesloten waren. Nu kan het blijkbaar helemaal niet meer, zelfs ook zonder extra aangesloten wifi apparaten.

Ben dan ook zeer benieuwd of klanten die op tijd, toen het nog wel kon, hun wifi hebben gesplitst er van op aan kunnen dat deze al gedane splitsing blijft bestaan op de V10A.

Mij bevalt namelijk die splitsing zeer. Zo kan ik mijn laptop dwingen op 5 GHz te gaan. Bandsteering werkt namelijk voor geen meter via de V10A.

Zelfs als ik op de laptop prefered 5 GHz aanzet bij de netwerkadapter, ging het toch om de zoveel tijd mis en zat ik weer op dat overbevolkte 2,4 GHz met onnodig lage snelheden.

icon

Beste antwoord door Fred_V 15 July 2020, 21:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Hallo @Paulllus , via een KPN-tool moet het bij de V10a mogelijk zijn e.e.a. te regelen.

Als je laptop dual-band ondersteunt, kun je de 2.4-wifi uitschakelen zodat deze alléén via de 5.0-wifi ontvangt. Doe ik al jaren zo.

 

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Paulllus , via een KPN-tool moet het bij de V10a mogelijk zijn e.e.a. te regelen.

Sinds kort niet meer...

Reputatie 4
Badge +2

Dank je @JanD  voor je reactie. Ik heb tijdig toen het nog kon de beide wifibanden kunnen splitsen met de servicetool. Dat is het probleem dan ook niet.

Het gaat mij zuiver om het feit gezien dat het met de huidige situatie zodanig is dat abonnees met een V10A niet meer kunnen opsplitsen met de servicetool en het dus niet meer mogelijk is om de wifibanden te scheiden. Dat is nieuw bij KPN.

De abonnees zoals ik die het wel gelukt is om de banden tijdig te scheiden: kunnen die er van op aan dat deze scheiding blijft, of moeten wij ons zorgen maken dat er na een eventuele reset van de V10A de wifibanden weer gelijk getrokken worden naar de fabrieksinstellingen?

Hallo @Paulllus 

Als je laptop dual-band ondersteunt, kun je de 2.4-wifi uitschakelen zodat deze alléén via de 5.0-wifi ontvangt. Doe ik al jaren zo.

Met bovenstaande zin bedoel ik dus de 2,4-band op je laptop uitschakelen en niet de modem.

 

Reputatie 7
Badge +24

De abonnees zoals ik die het wel gelukt is om de banden tijdig te scheiden: kunnen die er van op aan dat deze scheiding blijft, of moeten wij ons zorgen maken dat er na een eventuele reset van de V10A de wifibanden weer gelijk getrokken worden naar de fabrieksinstellingen?

Na een reset is de scheiding weg. Ongedaan gemaakt. Ga daar maar vanuit.

Hallo @Paulllus , je kunt op de V10a wèl de 2.4 band uitzetten, zodat alléén de 5.0 band actief blijft.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Paulllus, goede vraag stel je! Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet weet wat er gebeurt met de modems waarbij dit nu op deze wijze in staat gesteld. Het zou natuurlijk het meest handig zijn dat de instellingen ‘voor altijd’ zo blijven staan, tenzij je er zelf iets aan wijzigt. 

Ik ga hier navraag over doen en kom er later deze week op terug!

Reputatie 4
Badge +2

Dank je @Maja_  voor je antwoord. Ik hoop dat het inderdaad zo blijft.

Zie ook vaak berichten langs komen dat er bij het aansluiten van een nieuwe Experiabox de wifi instellingen van de oude worden overgenomen als dit ooit is ingesteld met de Servicetool. Dan worden de fabrieksinstellingen overruled door de gegevens van SSID en wachtwoord per wifiband te laden vanuit de database van KPN.

Reputatie 7
Badge +20

Klopt inderdaad, het komt regelmatig voor dat de eerder ingestelde gegevens worden overgenomen als er een andere Experia Box aan wordt gesloten :slight_smile:

Ik heb overigens nog geen reactie mogen ontvangen op mijn vragen, ik kan dus nog niks zinnigs zeggen over het in stand blijven van de gescheiden wifibanden. Zodra ik meer weet, laat ik dat hier weten :slight_smile:

Reputatie 4
Badge +1

https://forum.kpn.com/internet-9/splitsen-ssid-2-4ghz-en-5ghz-in-de-v10a-461871?postid=1028317#post1028317

Reputatie 7
Badge +20

Ah, heel fijn, @Erik_ heeft al wel een duidelijk antwoord ontvangen zie ik! Dank voor het delen @0FVH :slight_smile:

Reputatie 4
Badge +2

Bedankt voor het antwoord.

Als ik het goed begrijp, blijft de splitsing in stand, doordat de gegevens in de database van KPN leidend zijn. 

Daar ben ik blij mee. Alleen als ik via de servicetool de V10a zou resetten, vervallen de aparte banden, omdat dan ook de splitsing-gegevens in de database gewist worden.

Andere dingen, zoals stroomuitval, hebben geen effect en daarbij blijft de opsplitsing bestaan, aangezien dat geen invloed heeft op de database van KPN waar de gesplitste gegevens in opgeslagen zijn.

Reputatie 7
Badge +20

Zo lees ik het ook inderdaad, lekker van de servicetool afblijven dus, dan zouden je instellingen ‘veilig’ moeten zijn!