Vraag

Alle apparaten zichtbaar via gastennetwerk Box 12

  • 3 May 2022
  • 35 reacties
  • 741 keer bekeken

Via het gasten wifi kan ik gewoon alle apparaten in het (particuliere/gesloten) netwerk zien. Hoe kan ik ervoor zorgen dat je op het gastennetwerk alleen maar het internet op kan en geen andere apparaten kan zien?

KPN Box 12 / Sagemcom / SGEJ10000516


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

35 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan dit niet bevestigen, als ik verbind met het gastnetwerk van de V12 dan kan ik geen apparaten op het normale netwerk benaderen.

Dat klopt ook. Dat schreef ik ook al. Maar als je versterkers aankoppelt, en je toestel verbind daar mee, dan kom je op het 192192.168.2.x terecht. En dan zie je plots alles met fing.

Maar dan kan je er nog geen verbinding mee maken...

 

Reputatie 7

Aha, helder. Het "gastnetwerk" op de Experia WiFi's en "super"WiFi's is dus de boosdoener, die gebruiken blijkbaar hetzelfde subnet als van het gewone netwerk. Eigenlijk ook wel logisch want de Experia WiFi's en "super"WiFi's ondersteunen geen aparte vlans voor het gastnetwerk en daarmee wordt het zo goed als onmogelijk om die twee gescheiden te houden.

Reputatie 7
Badge +30

Volgens mij zijn jullie er nu wel uitgekomen? Als toevoeging nog onderstaande topic met informatie over hoe gastwifi werkt:

 

 

Reputatie 7

Volgens mij zijn jullie er nu wel uitgekomen?

Ik ben in ieder geval n.a.v. dit bericht tot de conclusie gekomen dat gastwifi op een Experia WiFi en de "super"WiFi's niet werkt zoals het zou moeten werken.

Er is mijns inziens dus werk aan de winkel voor KPN.

Reputatie 7
Badge +30

Ah, ja. Je hebt gelijk! Ik ga dit intern doorgeven, goed dat je me er nog even op attendeert. 

Dit is volgens mij nog steeds een probleem - wordt hier nog iets aan gedaan?

Reputatie 7
Badge +24

Dit is volgens mij nog steeds een probleem - wordt hier nog iets aan gedaan?

Nee. Ik denk niet dat er wat aan gedaan word.

Dus geen “echt” gastnetwerk met een box 12… weer inleveren dan maar…

 

Reputatie 7
Badge +30

Dit is volgens mij nog steeds een probleem - wordt hier nog iets aan gedaan?

Nee. Ik denk niet dat er wat aan gedaan word.

Dit klopt. Een stukje verduidelijking vind je in dit topic onder ‘gastwifi’. En dan met name dit stukje: 

 

Let op: Er bestaan apparaten (bijvoorbeeld sommige switches) die volledig op basis van broadcast/multicast met elkaar communiceren. Dit passeert dan het gastwifi filter (immers filtert die op unicastverkeer). We kijken ernaar hoe we dit kunnen optimaliseren zonder dat we de basisfunctionaliteit van gastwifi (het verlenen van internettoegang) verstoren.

Ik dacht hetzelfde probleem te hebben. Net box 12 met superwifi 2 geinstalleerd. En via mijn gastnetwerk kan ik vrolijk mijn soundbar zien en bedienen via spotify. Wat bij mij bleek was dat nadat ik allebei de wifi netwerken prive en gast had vergeten op mijn mobiel, alle cache van spotify had gewist en mijn telefoon opnieuw had opgestart, inloggen via gast wifi. En kijk….in spotify géén sounbar meer te zien. Dus ik neem aan dat het eraan ligt dat de toegang ergens wordt opgeslagen als je al een keer ingelogd hebt via je prive wifi? Maar dus als er iemand bij je komt die alleen maar op je gast wifi zit zou het dan niet zo moeten zijn dat deze niet bij, bijvoorbeeld je soundbar of nas etc kunnen? Kijk eens of dit ook bij u zo is.

groet,