Alternatief voor DNS server gebruik. (Privacy en Censuur vrij)

• 21 maart 2016
  • 11 reacties
  • 9727 keer bekeken

Reputatie 1
Indien je censuur vrij en privacy rijk wilt internetten, gebruik een alternatieve DNS server.

Voor de gemiddelde gebruiker: blijf je huidige instellingen behouden. Dus hoef je niet verder te lezen.

Maar voor de hobbyist met netwerk ervaring, of voor degene die bewust is van wat er allemaal uitgespookt wordt op het wereld wijde web, of hoe zullen we het noemen.

Probeer eens een andere DNS server.

Hier vind je de DNS server instellingen op je modem t.b.v. DHCP clients:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Experiabox v10 / ZTE ZXHN H369A (VDSL2) :

Login in op je ZTE ZXHN H369A (http://192.168.2.254)

Settings > DHCP > DHCP server > ISP DNS = off

Voer het IP adres in van je gewenste DNS server bij 'Primary DNS'.

Klik dan op 'Apply" en logout.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Of op een client.

Android apparaat:

DNS changer app. (rooted device, niet nodig als het DHCP actief heeft d.m.v. Wi-Fi i.v.m. modem settings hierboven)

Computer:

How-to. (niet nodig als het DHCP actief heeft i.v.m. modem settings hierboven)

Om de snelste DNS server te vinden voor jou internet aansluiting:

Gebruik b.v. het opensource gratis programmaatje NameBench.(klik)

(Linux gebruikers vinden dit in hun pakket beheer. Eventueel nog zelf menu knop maken, of in terminal namebench tiepen)

Dan kan je op jou aansluiting de snelste (en ook censuur vrij indien je dit selecteerd) dns server testen.

Als de test is afgelopen laat de browser het testresultaat zien en kan je de snelste DNS server ip adressen invoeren op het modem, of op het apparaat indien deze een vaste configuratie heeft.

Ben je gesteld op je privacy (b.v. geen logging, of logging helemaal uit), en wil je niet dat er bepaald wordt welke websites je wel en niet kan zien, hier een website waar je censuur vrije DNS servers vind.

www.opennicproject.org (WiKi)

Wil je meer weten hoe je op andere manieren je privacy kan optimaliseren, dan raad ik je aan om eens te kijken naar de volgende twee websites:

prism-break.org en www.resetthenet.org(pack)

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat nu het nut is van een andere DNS server te gebruiken. En waarom dat interessant zou zijn.
Reputatie 1
RobinFlikkema schreef op 21 mar '16 om 20:55u
Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat nu het nut is van een andere DNS server te gebruiken. En waarom dat interessant zou zijn. 
Zie opennic link (en prism break en resetthenet)

Betreft gamers is namebench zeer interresant.(zo snel mogelijke dns server)

Reputatie 7
Badge +30
Oke, maar wat is nu het voordeel over de DNS Server van KPN? Want ik denk dat dat bijna net zo goed is en op sommige aspecten misschien wel beter
Reputatie 1
RobinFlikkema schreef op 21 mar '16 om 21:05u
Oke, maar wat is nu het voordeel over de DNS Server van KPN? Want ik denk dat dat bijna net zo goed is en op sommige aspecten misschien wel beter 
Onderbouw eens wat je bedoelt met 'beter' ?

Gebruik namebench eens, en je vind een van de antwoorden. (bijvoorbeeld DNS server die +- 20x sneller is dan die van KPN). Ook dat je kan kiezen om NIET gelogt te worden (minder profiling=beter) en dat er geen websites om welke reden dan ook geblokkeerd worden is een fijne gedachte. Zeg maar internet zoals het bedoeld is.

Overigens jammer dat wij op de Experiabox v10 alleen een primaire DNS server kunnen instellen, en geen secondaire.

Reputatie 7
Badge +30

Jeroensky schreef op 21 mar '16 om 15:12u

RobinFlikkema schreef op 21 mar '16 om 21:05u

Onderbouw eens wat je bedoelt met 'beter' ?

Gebruik namebench eens, en je vind een van de antwoorden. (bijvoorbeeld DNS server die +- 20x sneller is dan die van KPN). Ook dat je kan kiezen om NIET gelogt te worden (minder profiling=beter) en dat er geen websites om welke reden dan ook geblokkeerd worden is een fijne gedachte. Zeg maar internet zoals het bedoeld is.

Overigens jammer dat wij op de Experiabox v10 alleen een primaire DNS server kunnen instellen, en geen secondaire.

Nouja met dit topic probleer je mensen aan te zetten om hun DNS Server te wijzigen. De primaire van KPN wil jij dus vervangen door een eigen ingestelde.

Die DNS Changer is m.i. helemaal niet nodig. Je kan de DHCP Client gewoon gebruiken, en anders de DHCP Client uitzetten en zelf je DNS invoeren.

Ik heb Namebench gebruikt. Maar het enige resultaat wat ik krijg is dat de KPN DNS Server alsnog de snelste is (40ms avg.). Verder vind ik een heel verhaal over dat de lookups niet kloppen, maar als ik die nakijk klopt het gewoon.

Mooi dat ik niet gelogd wordt, maar verwacht jij dat KPN alle lookups gaat opslaan?

Verder denk ik dat het een goede keuze is dat je alleen een primaire kan instellen. Sommige mensen weten wat ze doen, en oke. Maar er zijn ook mensen die er mee kloten en dan werkt het niet meer. Nu is er altijd een fallback op de KPN DNS wat m.i. goed is.

Robin

Reputatie 7
Ook ik zie geen enkel voordeel om die opennic DNS te gebruiken.

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een url die ik wil benaderen niet resolved werd door de DNS servers van KPN. Ik kan me ook geen enkele blokkade van url's voor de geest halen.

Daarnaast ben ik blij dat de DNS requests door een Nederlandse organisatie uitgevoerd worden. Ik zal wel vier keer nadenken alvorens ik DNS verzoeken door een buitenlandse en dan met name Amerikaanse organisatie zal laten afwikkelen. Bij opennic is het mijns inziens helemaal ondoorzichtig waar DNS verzoeken verwerkt worden en wie "eigenaar" is van de gebruikte server.

Daarnaast wordt er heel "moeilijk" gedaan over de responsetijden van een dns server. Als je je realiseert dat een url vaak maar één keer door de dns server hoeft te worden resolved en daarna alleen nog maar door de dns cache van jouw device (pc/tablet/telefoon) of router (Experia Box), dan is het ineens veel minder belangrijk hoe snel die dns server is.

Ik hoop overigens wel dat er de mogelijkheid zal komen om een secundaire dns server te kunnen definiëren, al is het alleen maar om de problemen te kunnen omzeilen die we ongeveer een jaar (?) geleden hebben gehad met de dns servers van KPN.

Primaire DNS: Experia Box (192.168.2.254) en dus ISP DNS, zelfs als je deze uit hebt staan.

Secundaire DNS: OpenDNS of een andere zolang het maar geen Google is. ;)

Reputatie 6
Badge +10
En dit alles is niet aan te passen op een V9 ben ik bang? Ik heb in mijn eigen router wel mijn dnsadressen aangepast maar op de V9 is die mogelijkheid er niet.

2 vragen:

Klopt het dat het op een V9 niet mogelijk is?

Heeft het wel nut om de adressen in mijn router aan te passen als dat in de V9 niet kan (en dus de aanpassingen in mijn eigen router teniet doet).

Reputatie 7
Badge +30
1. Ja dat klopt
2. Het heeft m.i. sowieso geen nut. Maar als je het in je eigen router doet dan kan het, mits je natuurlijk met die router verbind. (En deze router de DHCP regelt voor dat netwerk)
Reputatie 7
Edwin_Merks schreef op 22 mar '16 om 21:39u
En dit alles is niet aan te passen op een V9 ben ik bang? Ik heb in mijn eigen router wel mijn dnsadressen aangepast maar op de V9 is die mogelijkheid er niet.

2 vragen:

Klopt het dat het op een V9 niet mogelijk is?

Heeft het wel nut om de adressen in mijn router aan te passen als dat in de V9 niet kan (en dus de aanpassingen in mijn eigen router teniet doet).

Het klopt dat je de dns server op de V9 niet kunt aanpassen.

Op jouw eigen router kan je dat wel en daarmee sla je de V9 dan over.

Als je op jouw eigen router bijvoorbeeld de IP adressen van openDNS gebruikt, dan zal jouw eigen router daar dus dns verzoeken naar toe sturen.

Of je er iets wijzer van wordt, ik betwijfel het.

Reputatie 1
Wat is er met het KPN forum.
Alle links in 1e posting zijn veranderd in link naar dit topic..
Waarom?
Reputatie 7
Dat is fout gegaan in de conversie van het oude forum naar het nieuwe forum.
Helaas zien we dit in vele topics gebeuren, niet alleen dit topic.

Reageer