Beantwoord

andere plek voor glasvezelkastje

  • 4 March 2021
  • 17 reacties
  • 1346 keer bekeken

Kan het glasvezelkastje ook op een andere plek komen dan de meterkast? Ik heb vroeger kabel gehad via @home en dat is via de kruipruimte naar de tv en modemplek gekomen. Ik zie het niet zitten dat er een kastje of modem in de meterkast zit en vandaar met een kabel naar de tv etc.

icon

Beste antwoord door Nick83 4 March 2021, 15:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Kan het glasvezelkastje ook op een andere plek komen dan de meterkast? Ik heb vroeger kabel gehad via @home en dat is via de kruipruimte naar de tv en modemplek gekomen. Ik zie het niet zitten dat er een kastje of modem in de meterkast zit en vandaar met een kabel naar de tv etc.

Meterkast is de beste plek voor het glasvezelmodem. Daar zit het veilig en heb je er geen last van als je later de muur in de woonkamer een ander kleurtje wil geven. Vanuit de meterkast kun je met een kabel via de kruipruimte naar de woonkamer leggen. De Experiabox kan daar ook gewoon staan als je wilt.

Duidelijk, maar kan een kpn monteur dit ook voor mij doen (kruipruimte). Ik zou er ook extra voor willen betalen. Weet niet of KPN deze service ook verleent. Zou wel fijn zijn.

Reputatie 7
Badge +24

Het gaatje in de vloer bij de tv zit er al? Kan het gaatje waar de kabel van @home door ging gebruikt worden?

Het boren in de vloer van de woonkamer doen KPN medewerkers niet graag. Je weet niet wat daar zit in de vloer, vloerverwarming? Het resultaat is vaak ook niet zo mooi, vloertegels kunnen mogen kapot springen, laminaat kan opscheuren enzo.

Dat is ook een hele belangrijke reden waarom KPN het glasvezel liever in de meterkast aanlegt. In de vloer van de meterkast ligt doorgaans geen vloerverwarming, vloertegels of laminaat ofzo 😄

De normale cq meest gangbare opstelling voor “normale” huizen is altijd de meterkast, daar komt alleen een tussen station als overgang van glasvezel naar koper. Vervolgens kun je het modem overal in huis plaatsen.

Dat is nmi echt de beste oplossing, op die manier zal de kwetsbare glasvezel altijd veilig zitten, die kun je nl zelf niet verplaatsen, alles wat er achter zit wel.

Deze vraag komt overigens best vaak langs hier op dit forum, maar lastig terug te vinden / op te zoeken.

Er hoeft slechts één utp kabel van het glasvezelmodem naar de plek waar je de router (experiabox / box12) wilt hebben.

Glasvezelmodem wordt altijd zo geplaatst dat het de kortste afstand van af de straat is. Als het voor de woonkamer nog enkele meters verder is dan doen ze dat niet. Glasvezelkabel is nml best prijzig.

Bij mijn moeder is het andersom. De kamer is voorin het huis en de meterkast zo'n 9 meter verder. Dan komt de glasvezel dus voorin de woonkamer te zitten.

Er hoeft slechts één utp kabel van het glasvezelmodem naar de plek waar je de router (experiabox / box12) wilt hebben.

Dat bedoel ik.

Glasvezelmodem wordt altijd zo geplaatst dat het de kortste afstand van af de straat is.

Niet mijn ervaring.

Als het voor de woonkamer nog enkele meters verder is dan doen ze dat niet.

Zal wel met gemakzucht te maken hebben.

Glasvezelkabel is nml best prijzig.

Dat zal wel als smoesje gebruikt worden.

Bij mijn moeder is het andersom. De kamer is voorin het huis en de meterkast zo'n 9 meter verder. Dan komt de glasvezel dus voorin de woonkamer te zitten.

Zou ik niet accepteren.

Vrougah zat de gasmeter ook vaak in de woonkamer, nu mag dat niet meer, maar da’s dus niet vergelijkbaar.

Hoe dan ook, al die dingen je wel nodig hebt maar niet binnen handbereik hoeven te zijn kun je mooi verstoppen in de meterkast.

 

@Nick83  Gaatje zit nog in de muur. Dus het is “gewoon” een kwestie van het kabeltje in dat gat te stoppen. Wel via de kruipruimte natuurlijk. Ik zou het toch wel fijn vinden als ik het aan iemand die hierover gaat kan vragen of dit mogelijk is. Maar zo iemand kan ik dus niet vinden online 

 

Reputatie 7
Badge +24

Een KPN medewerker reageert hier vanzelf. Kan een paar dagen duren, even geduld dus. Een KPN medewerker kun je herkennen aan het KPN logo achter de naam:

 

@Nick83 , thx. Ik wacht het af...

Reputatie 7
Badge +10

@Drub

Als glasvezel nog nieuw aangelegd moet worden, kun je zelf bepalen waar je die geplaatst wilt hebben. Vanuit gemakzucht prefereert de aanleggende partij meestal wel een meterkast als plek.
Maar daar hoef je dus helemaal niet mee akkoord te gaan. (Is vaak niet eens een logische plek).

Situatie indertijd bij mezelf. Ondanks een eigen opgang en meterkast hier op de begane grond, is de FTU op aanwijzing van mijzelf toch echt hier op de 1e verdieping van mijn bovenwoning in de woonkamer aangebracht. Zonder extra kosten.

Heb ze er indertijd overigens wel mee geholpen. Ik hield er namelijk al rekening mee dat monteurs geen trekveren bij zouden hebben om door een pvc-leiding heen te trekken. Dat heb ik in overleg met die monteurs toen zelf gedaan. Had alles al voorbereid. Half uurtje later heeft een monteur de las met de FTU en alles verder netjes afgemonteerd in mijn woonkamer op de 1e verdieping.

Bij een paar andere bewoners in de straat met vergelijkbare bovenwoningen hebben die dat ook tot boven laten aanleggen. (Toen waren monteurs wel voorbereid om een trekveer mee te nemen).


Op de begane grond:
Glasvezel loopt door die geribbelde leiding heen tot vlak bij het beginpunt PVC-leiding.
(Door monteurs zelf voor dat stuk heengevoerd met wat ze zelf aan materialen meebrachten).

 


In mijn situatie heb ik hier nog wel een extra afgeschermde VDSL kabel meegenomen
in het doortrekken van glasvezel + die VDSL kabel tezamen door die PVC-leiding.
Met wat bochtjes, zodat er nog wat reserve kabel over is in lengte voor eventuele reparaties van het contact met opnieuw strippen van draad e.d.  (Had nog een actieve ADSL-verbinding).

 

De wijze hoe ik glasvezel en VDSL kabel tezamen door de PVC leiding heb getrokken.
Met gevlochten nylon draad. (Welke is bevestigd aan de VDSL kabel, die eruit getrokken, loopt de draad door de buis heen, en toen tezamen weer alles bij elkaar door de leiding heen terug).

 

Voorbereiding op de 1e verdieping reeds met kabelgootjes aangebracht.
(Feitelijk de PVC-leiding met voorheen enkel een varkenssnuitje “PTT” wand contactdoos).

 

 

 

De uiteindelijke configuratie (situatie van enkele jaren terug met Experia Box V8)

 

Reputatie 7

Veelal is de meterkast de beste plaats voor de FTU, NTU/ONT en router.

Meestal lopen de electriciteitsbuizen voor netwerkkabels vanuit de meterkast naar diverse plekken in de woning en dat maakt de meterkast de meest geschikte plek voor de centrale apparatuur.

 

Overigens, bij mij ligt de glasvezel in de kruipruimte in vier grote cirkels. Er is bijna voldoende lengte om deze naar de verste uithoek van mijn woning door te trekken.

Heb je ook (nog)een telefoonleiding vanuit de meterkast naar je woonkamer, dan kun je die gebruiken om de UTP kabel  vanuit de woonkamer naar de meterkast te trekken en daar aansluiten op je NT. De telefoonkabel heeft met de komst van glasvezel zijn langste tijd gehad. Het scheelt je ook weer kruipruimte werkzaamheden en je huidige coax aansluiting kan blijven waar die nu is, zodat je altijd nog terug kunt naar de kabel ;-)

Reputatie 7
Badge +24

@Babylonia Mooi dat je dat zo gedaan hebt. De reden waarom ontgaat me wel een beetje. Je had dat glasvezelmodem ook gewoon onder in de meterkast kunnen houden en een utp kabel naar boven naar de Experiabox kunnen leggen. Die glasvezel naar boven trekken heeft geen enkele toegevoegde waarde lijkt me.

Reputatie 7
Badge +10

Mooi dat je dat zo gedaan hebt. De reden waarom ontgaat me wel een beetje.

Indertijd om glasvezel überhaupt aan te laten leggen, moest er vooraf minimaal 30% inschrijvingen zijn van mensen die het zouden afnemen. Ofwel vooraf reeds een inschrijving doen bij een provider.

Had dat toen voor “Vodafone” vastgelegd. De aansluiting daarvan was toen rechtstreeks via een glasvezel patchkabel in de FTU-deksel naar de router toe. Dus geen gebruik van ethernetkabel.
Een lange glasvezel patchkabel met reeds de eindpluggen eraan, zou ik nooit door een 15 meter lange  PVC leiding met bochten heen kunnen trekken. Ofwel zou de router dan in de meterkast komen.
Dat vond ik echt onaanvaardbaar. Mijn woongedeelte is niet in de nabijheid van de meterkast.

Omdat het uiteindelijk meer dan een jaar duurde (iets van 18 maanden) voordat glasvezel daadwerkelijk een feit was, zat ik niet meer vast aan Vodafone. Om beperkingen met mogelijk toekomstig vergelijkbare aansluitingen met glasvezel patchkabel uit te sluiten, heb ik het alsnog boven laten aansluiten. (Pas een maand of wat ervoor de switch gemaakt om naar toen Telfort te gaan).

Ben absoluut blij de beslissing te hebben gemaakt de FTU gewoon boven te laten aansluiten.
Met allerlei testopstellingen komt het regelmatig voor dat ik het NT-kastje even stroomloos moet maken. In dat geval het telkens naar de meterkast moeten gaan, is me gelukkig gespaard gebleven.

Als je niks te zoeken hebt in een meterkast, zou ik iedereen aanraden het daar NIET aan te sluiten.
(Per jaar neem ik alleen enkele keren de water, gas- en elektra meterstanden op. Verder niets).

Reputatie 7
Badge +24

@Babylonia als je het glasvezelmodem veel keer stroomloos moet maken is het natuurlijk in uw situatie handig dat die boven zit, aangezien u de meterkast een verdieping lager heeft. Bij de meeste huizen is dat niet zo. En de meeste mensen hoeven ook hun glasvezelmodem niet elke dag een keer stroomloos te maken. Gelukkig niet 😉 en dan is het dus veel beter dat die dus gewoon in de meterkast zit. Bedenk je ook even dat u die glasvezelkabel wel mooi in kabelgootje weg gewerkt heeft, maar dat dit bij de meeste mensen niet gebeurt. Want die zijn zo handig niet. En dus word die kabel dan heel gemakkelijk beschadigd.

Tevens word het een zooitje met al die kabels in de woonkamer. Zelfs op uw laatste foto vind ik het er al rommelig uitzien, ondanks dat de meeste kabels in strakke kabelgootjes zitten. Ik mag toch aannemen dat u daar normaal gesproken wat heeft staan? Een kastje ofzo?

Reputatie 7
Badge +10

...en dan is het ook veel handiger dat die dus gewoon in de meterkast zit.

Dat ligt maar net aan de bouwsituatie. Zonder de situatie te kennen kan men dat nooit beoordelen.

Het is wellicht precies de reden dat de topics starter juist dit onderwerp is gestart of het mogelijk is een andere plek te kiezen voor glasvezel dan de meterkast.  Dat vraagt die alleen maar als die plek in de meterkast in zijn situatie kennelijk helemaal niet handig is?

        "Ik zie het niet zitten dat er een kastje of modem in de meterkast zit...”

Waarom trek je dat in twijfel?  Ga beter gewoon uit van de situatie die hij vraagt.

Verder hier in de straat betreft het een beperkt aantal bovenwoningen nabij kruispunten. De rest zijn gewoon rijtjeswoningen. Daar is het vaak ook makkelijker direct bij de woonkamer uit te komen.
Dat hebben diverse mensen om die reden dan ook gedaan, en niet in de meterkast.

Die hoek op de foto bij mij is normaal afgeschermd inderdaad.
(Vandaar dat ik het precies daar heb laten aanbrengen, en de beste plek ook naar een bekabelde verbinding meteen naar boven nog een verdieping hoger, en daar weer te vertakken).

Reputatie 7

Ik zou @Drub echt willen adviseren om de FTU in de meterkast te plaatsen en niet in de woonkamer. Vervang die COAX kabel die door de kruipruimte loopt door een UTP netwerkkabel en klaar is kees. Dan kan je zelf bepalen waar je de Experia Box wilt plaatsen.