Beantwoord

Anno 2018 nog steeds 100/100 als maximum op glasvezel.

• 17 januari 2018
  • 19 reacties
  • 1118 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +6
Een bijzonder kweste:

Op mijn adres is glasvezel leverbaar en daar ben ik ook heel blij mee, echter maximaal maar 100 mbit.
Ik ben aangesloten op een EoF (Ethernet over Fiber) kaart dus dat verklaart dat wel.
Maar ik ben eens een beetje op onderzoek gegaan.
In 2013 is KPN begonnen met standaard alleen nog maar GoF uit te rollen en vanaf 2014 heeft KPN bestaande POPs omgebouwd naar GOF, deze ombouw duurde blijkbaar tot en met 2016 want ik vond in een publicatie op kpn-wholesale.com namelijk het volgende:

1. GOF Ombouw update
Er komt geen nieuwe GOF ombouw meer bij, volgens de uitrolplanning.
De laatste informatie over de ombouw POP’s staat in de lijst “WBA GOF Ombouw uitrolplanning v20160210.xls”, die u dan ook deze week voor het laatst aantreft bij de publicatie.

In 2015 is 1 POP in mijn wijk omgebouwd, de 2 anderen zijn niet omgebouwd (stonden ook niet in de planning) en gaan, afgaande op bovenstaande tekst, dus ook niet meer omgebouwd worden.

De omgebouwde POP:
Asn-AAK (asn-1a)
De "vergeten" POPs
Asn-AAL (asn-1b)
Asn-AAM (asn-1c)

Ik heb dit ook bij Reggefiber neergelegd en zou binnen 2 werkdagen een reactie krijgen, maar waarschijnlijk 2 werkdagen verspreid over meerdere weken ;)
Ik zou graag willen dat iemand van webcare hier eens in wil duiken want anno 2018 is maximaal 100 mbit via glasvezel natuurlijk een beetje minimaal.
icon

Beste antwoord door Dennis-L 3 april 2018, 08:39

Allen,

KPN heeft zeker de bedoeling om voor alle FttH klanten 500 Mbit mogelijk te maken. En dat gebeurt ook nog steeds maar niet op een vastgestelde planning. Wel als de EoF poorten op zijn. Dan worden er meteen GoF kaarten geplaatst.

Ik raad iedereen die dat wil aan om de Fourstack checker in de gaten te houden voor een evt. geplande upgrade.
Er komen steeds meer GoF pops bij, mijn pop beschikt vanaf vandaag ook over GoF (vrijdag was het nog EoF) 😄
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Nog een leuke aanvulling
" De planning is dat u eind 2015 in alle FttH-gebieden uw klanten met WBA een snelheid van 500/500 Mbps kunt bieden."

Een planning kan iets uitlopen, maar het is inmiddels 2018.
Reputatie 7
---
Reputatie 5
Badge +6
Inmiddels reactie van Reggefiber en die kunnen mij, zoals verwacht ook eigenlijk, niet verder helpen.
Helaas nog geen reactie vanuit KPN ontvangen, behalve dan: "we zien geen upgrades gepland staan op jouw adres"
Dat is nogal wiedes want voor zover ik heb ontdekt (middels publicaties van KPN zelf) vinden EoF -> GoF upgrades al sinds 2016 niet meer plaats

To be continued 🤓
Reputatie 7
Badge +30
Volgensmij heeft Reggefiber hier niets mee te maken, en kan er al wel Gigabit worden aangeboden, alleen niet via de apparatuur van KPN.

Verder heb ik helaas geen antwoord.

@Ward_?

Robin
Reputatie 7
Badge +8
Ik zal het maandag nagaan bij de afdeling die die ombouw doet. Misschien dat er in 2018 wel weer budget is. Alhoewel het vaak ook weer betekent dat grotere backbones eerst opgewaardeerd moeten worden.
Reputatie 5
Badge +6
Ik zal het maandag nagaan bij de afdeling die die ombouw doet. Misschien dat er in 2018 wel weer budget is. Alhoewel het vaak ook weer betekent dat grotere backbones eerst opgewaardeerd moeten worden.

Super, bedankt alvast voor de moeite 👍
Reputatie 5
Badge +6
@Ward_ Heb je nog goed nieuws voor de pops asn-1a en asn-1b? 😃
Reputatie 5
Badge +6
Updateje:

Ik heb in mijn wijk maar ook in andere dorpen/steden mensen gevonden met hetzelfde "probleem",
alleen EoF terwijl KPN Wholesale in 2014 toch echt schreef:
De planning is dat u eind 2015 in alle FttH-gebieden uw klanten met WBA een snelheid van 500/500 Mbps kunt bieden.
Ik heb die mensen aangeraden om dit ook bij hun provider aan te kaarten, in de hoop dat daar ook een medewerker is die iets verder wil gaan dan een fourstack check 😁

Het blijft gewoon raar dat anno 2018 KPN Wholesale een planning uit 2014 nog steeds niet heeft gehaald.
In 2014/2015 was er vast een goede reden om bepaalde pops niet te voorzien van GoF: geld, cappaciteit e.d.
Maar als je dat na 2,5-3 jaar nog steeds niet hebt aangepakt dan gaat er ergens iets niet helemaal goed denk ik :8
Reputatie 7
Badge +8
Allen,

KPN heeft zeker de bedoeling om voor alle FttH klanten 500 Mbit mogelijk te maken. En dat gebeurt ook nog steeds maar niet op een vastgestelde planning. Wel als de EoF poorten op zijn. Dan worden er meteen GoF kaarten geplaatst.

Ik raad iedereen die dat wil aan om de Fourstack checker in de gaten te houden voor een evt. geplande upgrade.
Reputatie 5
Badge +6
Top! Bedankt voor de update 😎
Reputatie 5
Badge +6
https://tweakers.net/nieuws/134685/kpn-gaat-400mbit-s-dsl-vanaf-tweede-kwartaal-breed-beschikbaar-maken.html

Dat is gewoon 4x sneller dan ik via "supersnel internet" glasvezel kan krijgen. 😆

Ik hoop maar dat KPN een beetje gang maakt met het ombouwen van de resterende EoF pops of dat vandaag of morgen ineens de EoF poorten in mijn pop op zijn 😅
Hallo allen,

ik woon ook in een EoF gebied en het lijkt erop dat in de gehele gemeente nog geen enkele upgrade is uitgevoerd. Een aantal gemeenten in Limburg hebben in 2012 en 2013 als eerste glasvezel via Reggefiber aangelegd gekregen; Horst a/d Maas, Meerssen, Weert en Stramproy. Hier zijn allemaal EoF pops geplaatst.
Een aantal Limburgse gemeentes hebben nooit glasvezel gekregen trouwens... maar in 2014-2015 zijn een 2e lichting Limburgse gemeentes aangesloten, ditmaal op GoF: Leudal, Nuth, Peel en Maas, Echt-Susteren, Nederweert, Valkenburg aan de Geul, Beek en Maasgouw.

Ik kan momenteel al volgens Netco Fourstrack via DSL meer Mbit krijgen dan via glas... om maar niet te spreken over wat coax kan leveren. Ik heb sterk de indruk dat KPN af wil koersen op een stille dood van fiber en dat de EoF abonnees er verstandig aan doen naar coax over te stappen of te wachten op 4G of 5G voor Thuis... KPN wordt dik ingehaald.

PS. kijk ook eens hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1830203
Reputatie 5
Badge +6
Vanaf 2014 werd er ook alleen nog maar GoF uitgerold dus dat verklaart die 2e lichting wel.
Echter had KPN toen ook als doelstelling om in 2015 in alle FttH gebieden GoF aan te bieden.
Waarom dit niet gehaald is is een beetje een raadsel maar zou wel iets met geld te maken hebben gehad 😅
Het is dan ook een beetje jammer dat ze het na 3 jaar nog steeds niet recht hebben getrokken.
Maar zoals @Ward_ al schreef worden er nog wel uprades uitgevoerd alleen niet meer volgens een planning.
Ook wannneer de EoF poorten op dreigen te raken wordt er uitgebreid met GoF.
Reputatie 5
Badge +6
Nog even een leuke update.
Pas geleden stond er op het WBA portal ineens een excel sheet welke toegangkelijk was voor iedereen (is nu helaas weggehaald)
Hieruit bleek dat er van de 1786 POPs er maar 104 nog enkel EoF zijn, de rest is of enkel GoF of beide.
Inmiddels heb ik begrepen van een persoon die toevallig ook op 1 van die EoF centrales aangesloten was dat er sinds deze week GoF beschikbaar is, terwijl het vorige week nog enkel max 100mbit beschikbaar was.
Dus nog zo'n 103 te gaan, of misschien inmiddels nog wel minder 😎
Reputatie 5
Badge +6
Allen,

Er komen steeds meer GoF pops bij, mijn pop beschikt vanaf vandaag ook over GoF (vrijdag was het nog EoF) 😄
Reputatie 5
Badge +6
Nou.
Ik ben nog steeds in afwachting van weer een werkende verbinding.
Alles wat mis kon gaan bij mijn upgrade is ook misgegaan.

1. Landelijke storing POP toegang
2. Storing aan de deur van de POP
3. Storing aan de apparatuur in de POP

Het is nu dus wachten op KPN/Reggefiber tot ze punt 3 hebben opgelost en ze verwachten dat dat misschien wel deze week gaat gebeuren 🙄
Reputatie 7
Badge +22
Oei, dat is balen! Wat ontzettend vervelend! Reageer je op m'n privébericht? Dan kijk ik wat ik voor je kan doen.
Reputatie 5
Badge +6
500/500 Mbps nu afneembaar in alle WBA FttH gebieden

😁
Reputatie 2
Badge +1
Hallo allen,

ik woon ook in een EoF gebied en het lijkt erop dat in de gehele gemeente nog geen enkele upgrade is uitgevoerd. Een aantal gemeenten in Limburg hebben in 2012 en 2013 als eerste glasvezel via Reggefiber aangelegd gekregen; Horst a/d Maas, Meerssen, Weert en Stramproy. Hier zijn allemaal EoF pops geplaatst.
Een aantal Limburgse gemeentes hebben nooit glasvezel gekregen trouwens... maar in 2014-2015 zijn een 2e lichting Limburgse gemeentes aangesloten, ditmaal op GoF: Leudal, Nuth, Peel en Maas, Echt-Susteren, Nederweert, Valkenburg aan de Geul, Beek en Maasgouw.

Ik kan momenteel al volgens Netco Fourstrack via DSL meer Mbit krijgen dan via glas... om maar niet te spreken over wat coax kan leveren. Ik heb sterk de indruk dat KPN af wil koersen op een stille dood van fiber en dat de EoF abonnees er verstandig aan doen naar coax over te stappen of te wachten op 4G of 5G voor Thuis... KPN wordt dik ingehaald.

PS. kijk ook eens hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/18302

Beste Christian,

Ik kom zelf uit Weert en heb idd al sinds 2011 glasvezel binnen. Nu heb ik max 500/ 500 als max snelheid. Dus de pop waar ik op zet is al omgezet naar Gof. Binnenkort krijg ik trouwens zelf een God insteekkaart voor mijn verbinding in de pop. 😀

Reageer