Beantwoord

Annuleren van glasvezelabbonement

  • 7 May 2021
  • 12 reacties
  • 310 keer bekeken

Hallo. Bij ons in de gemeente heeft kpn overal glaskabels aangelegd. Ik kreeg een melding dat ik gratis over kon stappen naar glasvezel omdat ik een al reeds klant was. Vorige week is er een monteur geweest om door de kruipruimte een verbinding in de meterkast aan te leggen. Ik kreeg een nieuwe box opgestuurd wat nog geactiveerd moet worden. Alleen heb ik begrepen dat de rode kabel vanuit de meterkast naar mijn router moet. Alleen mijn router staat in de huiskamer en ik kan geen gaten boren om de kabel door te trekken. Deze vraag legde ik bij kpn neer en die zeiden dat het mijn keus was geweest om de router in de huiskamer te zetten dus als ik deze verplaatst wil hebben moet ik 75 euro betalen. Dit kan ik op dit moment niet missen dus besloot ik om het telefonisch te annuleren. Ik moest de nieuwe box terugsturen. Dit had ik gedaan maar vandaag krijg ik een melding dat de box weet naar mij opgestuurd is. Ik belde weer met kpn en die zeiden dat ik niet kon annuleren omdat straks de koperen leidingen eraf zijn en ik dus zonder internet/tv kom te zitten. Kan iemand mij vertellen of dit juist is.

icon

Beste antwoord door HansaanZet 7 May 2021, 18:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 2

Nieuws21-02-2020

KPN stelt in glasvezelgebieden op termijn kopernetwerk buiten gebruik

KPN bouwt aan het netwerk van Nederland en zal op termijn op alle adressen waar glasvezel ligt het kopernetwerk uit gaan zetten. Begin 2023 stelt KPN op nagenoeg 2,4 miljoen adressen waar glasvezel ligt de koperverbinding buiten gebruik. Klanten die op deze adressen nog gebruik maken van het kopernetwerk, kunnen door hun provider worden omgezet naar glasvezel. In enkele proefgebieden wordt het kopernetwerk al eerder uitgezet.

De uitbreiding van het glasvezelnetwerk gaat daarnaast volop door. KPN rolt dit moment in ruim 70 gebieden glasvezel uit. Tot eind 2021 komen er circa 1 miljoen nieuwe aangesloten adressen bij. Op deze nieuwe adressen zal KPN in de gebieden waar zowel koper als glas ligt, het kopernetwerk ook buiten gebruik stellen. KPN zal klanten hierover tijdig infomeren.

Babak Fouladi, Chief Technology & Digital Officer en lid van de Raad van Bestuur van KPN: “Om als samenleving de vruchten te kunnen plukken van de digitalisering hebben we glasvezel nodig, de toekomstvaste technologie voor het vaste netwerk. Daarom leggen we als bedrijf op grote schaal glasvezel aan en zullen we in gebieden waar glasvezel en koper ligt op termijn dit laatste netwerk uitzetten en de dienstverlening via een volledige glasvezelverbinding leveren.”

Door de omzetting van koper naar glasvezel profiteren alle klanten van KPN en KPN Wholesale van het beste netwerk dat in de grond aanwezig is en hoeft KPN op den duur nog maar één netwerk te onderhouden.

 

Bron: https://www.kpnnetwerk.nl/over-kpn-netwerknl/nieuws/nieuws/kpn-zet-kopernetwerk-uit-in-glasvezelgebieden/

Reputatie 2

Kies ook voor
Glasvezel Internet van KPN

Met glasvezel ben je klaar voor de toekomst.

Steeds meer huishoudens worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. Heb je al internet van KPN en is jouw woning al aangesloten? Of ben je binnenkort aan de beurt? Hier lees je hoe jij gratis overstapt van koper internet naar Glasvezel Internet van KPN.

Over naar glasvezel

Nog geen KPN, maar wil je graag glasvezel? Doe dan de glasvezelcheck.

 

Ligt er al glasvezel
op jouw adres?

Als er al glasvezel op jouw adres ligt, dan kun je als kpn klant gratis overstappen van KPN Koper naar KPN Glasvezel. Je behoudt je huidige abonnement, gaat geen nieuw jaarcontract aan en je maandbedrag blijft hetzelfde.

Een medewerker via de chat helpt je verder. Je beantwoordt eerst een aantal vragen. Zo weten we zeker dat de gratis upgrade op jouw adres kan.

 

Bron: https://www.kpn.com/service/internet/over-naar-glasvezel.htm

Dus als ik het goed begrijp willen ze begin 2023 iedereen van de koperen leidingen hebben. Maar ik wil zoiezobinnen 1 jaar verhuizen en wil liever alles bij het oude laten. Dit moet toch gewoon kunnen? Ik zit toch niet binnen een jaar zonder internet?

Vaak kun je inderdaad niet meer terug als je over bent op glasvezel, dit om de weg vrij te maken om in 2023 het koper netwerk uit te kunnen zetten en ik denk dat dat bij jou het geval is, je hebt nu geen actieve koper verbinding meer in de systemen en is het geblokkeerd om koper aan te vragen, is trouwens al een paar jaar bezig, KPN sluit alleen aan op de best mogelijke verbinding.

Oke. Maar ik heb dus echt 0.0 verstand van kabels aansluiten enz. Ik heb volgens mij begrepen dat de rode kabel vanuit het glasvezelpunt naar het modem moet. Dat is al probleem 1 want mijn modem staat in mijn huiskamer. Dan zou ik door muren heen moeten boren wat totaal niet aan mij is besteed. Ook heb ik geen vrije stopcontact meer in mijn meterkast. Verder zou ik graag willen weten of je dan ook nieuwe kabels (en wat welke) ik dan nog nodig zou moeten hebben om interactieve tv te kunnen kijken (ook boven)

Reputatie 7
Badge +24

Je hebt geen nieuwe of andere kabels nodig tusse de Experiabox en de tv ontvanger. Die blijven gewoon hetzelfde.

U heeft een kruipruimte. U kunt in de meterkast met een kabel omlaag de kruipruimte in en in de woonkamer bij de tv weer omhoog komen. Als u geen vloerverwarming heeft kunt u redelijk 1voudig achter het tv meubel een gaatje zo naar beneden boren.

Hoe loopt de kabel die naar boven gaat?

Een stopcontact kan de KPN monteur meestal wel maken. Maar u zegt "geen vrij stopcontact"? Dus het zit er wel? Misschien kan je dan gebruik maken van een stekkerblok?

Je kan toch ook via de kruipruimte, als die er is, een UTP kabel naar de huidige plek waar het modem staat trekken, kan alles hetzelfde blijven, hij hoeft echt niet rood te zijn, elke kleur is mogelijk als het maar CAT5e of hoger is.

Andere mogelijkheid is misschien om een kabel door de telefoon leiding tentrekken, die koper heb je niet meer nodig, stekkertje aanknijpen of in/opbouw dozen aan beide kanten en klaar.

Je kan toch ook via de kruipruimte, als die er is, een UTP kabel naar de huidige plek waar het modem staat trekken, kan alles hetzelfde blijven, hij hoeft echt niet rood te zijn, elke kleur is mogelijk als het maar CAT5e of hoger is.

Andere mogelijkheid is misschien om een kabel door de telefoon leiding tentrekken, die koper heb je niet meer nodig, stekkertje aanknijpen of in/opbouw dozen aan beide kanten en klaar.

Klopt helemaal, die telefoonleiding ligt er maar te liggen. In mijn geval heeft de installatiemonteur niet alleen de (gratis) UTP kabel getrokken, de stekkertjes erop geknepen en de oude telefoonleiding zelf afgeknipt in de meterkast. ( niet zelf afknippen dus !!) Het enige wat betaald moest worden is een mooie contactdoos voor UTP ( € 12,00) in de woonkamer, zodat dit 

veranderde in dit 

Mooi en netjes voor 12 euries en je modem kan in de woonkamer blijven :wink:

Waar staat telefoonleiding kun je natuurlijk ook een andere leiding nemen bijv. die van de CAI ( Ziggo ).

Ziggo kan, tenzij je in de toekomst naar Ziggo zou willen, of welke kabel leverancier je ook hebt.

Koper is bij mij door mijzelf verwijderd, ISRA zit er nog maar gaat binnenkort ook het veld ruimen als die door uitbreiding in de meterkast in de weg zit, en er gaat gewoon een kniptang in de kabel, koper is dood, leve de glasvezel.😁😁

Dankjewel voor jullie reacties. 
De tv boven heb ik dmv die adapters. 
Is dit een probleem? 

Reputatie 7
Badge +24

Dankjewel voor jullie reacties. 
De tv boven heb ik dmv die adapters. 
Is dit een probleem? 

Nee. Als dat goed werkt, houden zo.

Oke. Wordt dus toch een monteur inhuren ben ik bang. Ik als blonde vrouw met 2 linkerhanden is vragen om problemen als ik er zelf mee aan de slag zou gaan 😁