Beantwoord

Aparte symtonen V9 vs V10

• 29 december 2017
  • 14 reacties
  • 577 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +8
Hallo Iedereen,

Sinds gisteren hebben we een experiabox V9 i.p.v. een experiabox V10. Dit i.v.m. aanhoudende telefonie problemen n.a.v. het automatisch terugzetten van de software van T3.0 naar T3.2. Onze V10 was nogal van slag en bleef zich meerdere keren op 1 dag resetten naar default. De V9 (ben er niet blij mee!) is vooralsnog de oplossing.

Er vallen alleen gelijk twee zaken op:

1) De pingtijden zijn hoger met de V9. Waarom is dat?

Ping tijden via de V9 (dat even wegvallen komt door een modem reset van mij)

Ping tijden van gisteren tot het moment dat de V9 aangesloten werd:

Hier valt het weinig op. Ik heb echter ook pingtijden richting Ziggo/UPC dat met de V10 rond de 20 zat en nu rond de 30. De pingtijden met speedtesten zijn ook iets hoger. Zelfs interne ping tijden richting de V9 zijn nu iets hoger dan naar de V10.

2) De V10 haalde 222 down en 66 up als snelheid in de webinterface. De V9 haalt dat niet en komt veel minder ver. Waarom is dat?

En voor de mensen die het willen weten:

icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 23 januari 2018, 13:22

Met Pair Bonding gaat de latency sowieso omhoog omdat beide lijnen "gelijk moeten lopen".

De V9 kan echt niet meer dan de ~70-80 per lijn. Op VVDSL lijnen dicht bij de straatkast (e.g. ~100 Mbit/s) wordt de V9 ook vervangen hierom.

Verder ben ik benieuwd waar Natasja nog mee komt.

Robin
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge +8
En een foto van de V10:

Reputatie 6
Badge +8
Is er niemand die weet hoe dit zit?
Reputatie 7
Badge +10
Ha @King007, ik zie dat er helaas nog niemand gereageerd heeft. Wat betreft de pingtijden: de V10 is iets krachtiger dan de v9, waardoor met de v9 de pingtijden hoger zijn. Wat betreft de snelheid, weet ik niet waar het verschil vandaan komt. Op dit moment haal je nog steeds de juiste snelheid bij jouw abonnement toch? 🙂 Als dat niet zo is, hoor ik het graag!
Reputatie 6
Badge +8
Ha @King007, ik zie dat er helaas nog niemand gereageerd heeft. Wat betreft de pingtijden: de V10 is iets krachtiger dan de v9, waardoor met de v9 de pingtijden hoger zijn. Wat betreft de snelheid, weet ik niet waar het verschil vandaan komt. Op dit moment haal je nog steeds de juiste snelheid bij jouw abonnement toch? 🙂 Als dat niet zo is, hoor ik het graag!

Hoi @Natasja,

Bedankt voor jouw antwoord! We halen inderdaad gewoon de snelheden zoals het hoort 😉 het viel mij alleen op dat de waardes in de V9 totaal afwijken van de V10 en netco. Je hebt in de V10 ook nog een optie om te kiezen voor 'stabiliteit' voor de lijnen. De lijn snelheid in de V9 zakt dan zelfs terug naar 110 en 63.
Reputatie 7
Badge +30
Nou nou beetje kort door de bocht.

De V9 kan niet meer dan ~70-80 per lijn doen over (V)VDSL. Dat heeft puur met de DSL Chip te maken in het modem. Over glasvezel kan de volle snelheid gehaald worden.
Dit verklaart de snelheid.

De V10 heeft een DSL chip die iets beter met vectoring om gaan kan. Ook iets met iFEC/G.INP waardoor de latency lager is
Reputatie 6
Badge +8
Nou nou beetje kort door de bocht.

De V9 kan niet meer dan ~70-80 per lijn doen over (V)VDSL. Dat heeft puur met de DSL Chip te maken in het modem. Over glasvezel kan de volle snelheid gehaald worden.
Dit verklaart de snelheid.

De V10 heeft een DSL chip die iets beter met vectoring om gaan kan. Ook iets met iFEC/G.INP waardoor de latency lager is

Kijk hier heb ik wat aan! 🙂 bedankt voor de informatie @RobinFlikkema!

Jammer dat @Natasja geen antwoord meer gaf 😞
Reputatie 7
Badge +10
Sorry, ik kreeg hier geen duidelijkheid over. Maar gelukkig hebben we Robin nog 🙂
Reputatie 6
Badge +8
@Natasja,

Wil je deze vraag voor de zekerheid toch eens voorleggen aan de software ontwikkelaars van de V8, V9 en V10? Ik ken namelijk iemand met een V8 zonder pairbonding en Telfort waarbij de pingtijden lager zijn dan bij mij met een V9 en pairbonding. Mogelijk zit er dan toch een probleempje/bugje in de V9 waardoor de pingtijden omhoog gaan?

Verder zou het apart zijn als de V9 echt geen hogere snelheden aan kan over pairbonding dan 150/66. Dat zou betekenen dat als KPN hogere snelheden op koper gaat aanbieden elke klant die dat wil verplicht een V10 nodig heeft omdat de V9 het niet aankan. Uiteraard is het mogelijk 😉 maar dat zou een hoop gaan kosten voor KPN. (elk modem moet dan worden geruild van een V9 naar V10)

Wil je toch eens kijken of de modem ontwikkelaars (software) hier meer duidelijkheid over kunnen geven?
Reputatie 7
Badge +10
Zeker, ik ga het voorleggen 🙂
Reputatie 6
Badge +8
Zeker, ik ga het voorleggen :-)

Helemaal goed @Natasja! Ik ben benieuwd naar het antwoord 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Met Pair Bonding gaat de latency sowieso omhoog omdat beide lijnen "gelijk moeten lopen".

De V9 kan echt niet meer dan de ~70-80 per lijn. Op VVDSL lijnen dicht bij de straatkast (e.g. ~100 Mbit/s) wordt de V9 ook vervangen hierom.

Robin
Reputatie 6
Badge +8

Robin

Wederom bedankt voor je antwoord Robin! 🙂 top! Ik ben ook benieuwd waar Natasja nog mee komt.
Reputatie 7
Badge +10
Ik heb het topic meegestuurd en ik krijg net reactie dat wat Robin aangeeft dat dat de juiste verklaring is.

@Natasja,Dat zou betekenen dat als KPN hogere snelheden op koper gaat aanbieden elke klant die dat wil verplicht een V10 nodig heeft omdat de V9 het niet aankan.
In dat geval zou de v9 inderdaad omgeruild moeten worden :-)
Reputatie 6
Badge +8
Ik heb het topic meegestuurd en ik krijg net reactie dat wat Robin aangeeft dat dat de juiste verklaring is.

Bedankt voor het uitzetten en uitzoeken Natasja! 🙂 dan weet ik waarom het er zo'n verschil in zit. Robin ook nogmaals bedankt.

Reageer