Beantwoord

Apparaat alleen op 5Ghz band KPN WiFi Experia koppelen

  • 14 June 2019
  • 7 reacties
  • 383 keer bekeken

Ik heb de KPN WiFi tuner al gebruikt.maar waarom maakt mijn Tab A wel gebruik van de 5ghz 200mb speedtest en mijn Tab A van de 2,4ghz 80mb op de zelfde plek in huis.?

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid topic
icon

Beste antwoord door Nadia 17 June 2019, 21:39

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Hoi@Remco78
Wat is Tab? Tablet?
Niet elk apparaat kan de 5 Ghz snelheid aan.
Vooral de wat oudere apparaten kunnen er niet mee overweg.
Hallo @huistijger ,
Vooral Samsung en Lenovo noemen hun tablets TAB xxxxxx
Tab S2 bedoel ik maakt geen verbinding met 5ghz terwijl dit wel moet.
Hallo @Remco78 , je zou die keuze kunnen forceren door de SSID's van de 2,4- en de 5.0-band verschillende namen te geven binnen het modem.
Hen ik gedaan maar eerst haalde ik 200mb via WiFi en nu max 80mb heb alles al geprobeerd begrijp er niets van😈
Mijn tab a 2016 is verbonden met 5ghz speedtest 195mbit en 30mbit upload.
Mijn telefoon is ook verbonden met 5ghz en haald dezelfde resultaten.
Maar mijn tab s2 8.0 t713 is ook verbonden met 5ghz haalde eerst wel 195mbit maar nu nog maar 80mbit.

Hoe kan Dit?
Reputatie 7
Hallo @Remco78, gefeliciteerd met je snellere Vplus internetverbinding. Ik kan me goed voorstellen dat je dit nu uitvoerig aan het testen bent ;)

Waarom kan je op het ene apparaat wel tegen de 200 Mbit/s internetsnelheid halen en op de ander (soms) niet? Goeie vraag! Jouw ene tablet verbindt dan met de 5Ghz band, en de andere tablet kiest op dat moment voor de 2.4Ghz. Waarom? De meeste dual-band apparaten die zowel 2.4 GHz als 5 GHz ondersteunen kiezen automatisch de 'beste' frequentieband, onder andere op basis van het signaalsterkte. Wanneer er een obstakel tussen het modem en jouw tablet staat, kan het goed mogelijk zijn dat jouw apparaat voor het 'sterkste' signaal kiest, en dat is op dat moment 2.4Ghz. Hieronder de voor- en nadelen van de beide banden:

Voordelen van 2.4 Ghz;
  • Groot bereik, gaat goed door muren heen
  • Wordt door veel (oude) apparaten ondersteund
Nadelen 2.4 Ghz;
  • Internetsnelheid minder hoog
  • Vaker last van andere apparaten (omdat de meeste apparaten met 2.4 kunnen verbinden)
Voordelen van 5Ghz;
  • Hogere maximale internetsnelheid haalbaar
  • Weinig last van andere apparaten
Nadeel 5Ghz;
  • Minder groot bereik, signaal gaat slecht door muren, isolatiemateriaal etc.
  • Niet elk apparaat is geschikt voor 5Ghz

Je zult zien dat jouw apparaten switchen van het ene, naar de andere band om zonder onderbrekingen te kunnen internetten. Vooral als je van beneden (dicht bij het modem) naar een andere verdieping / vertrek in het huis verplaatst. En dus door muren en andere objecten het signaal moet gaan. Mogelijk is bij de ene Tab de WiFi-antenne ook wat 'gevoeliger'.

Hier heb je al heel wat mogelijke verklaringen. Als we je hier nog ergens mee kunnen helpen, geef het hier dan aan 🙂

Reageer