Automatise update Experiabox V8

• 3 maart 2014
  • 30 reacties
  • 22557 keer bekeken

Vanaf afgelopen zaterdag nacht problemen met het internet.

Ingelogd op de router. Alles staat op standard. Er heeft een harde reset plaatsgevonden, vermoedelijk na een update. Alle instellingen, zoals bv  wifi netwerk naam en pw gereset naar standaard. Vervelender de portforwarding was ook gereset. Daardoor werkte de email server niet meer (krijg ik ook niet meer opgelost).

Vermoedelijk is er een (automatische) update van de modemsoftware uitgevoerd.

Is dat mogelijk?

Kan ik dat uit zetten?

groeten,

Q.

30 reacties

Reputatie 7
Hoi TopQ, welkom op het forum.

Je zou echt een primeur hebben als jij een update van de firmware ontvangen hebt.

Kan jij eens melden wat de firmware versie van jouw V8 is.

Staat links onderaan op het eerste scherm na inloggen op de router.

Je kunt een update van jouw router niet tegenhouden.

Ja bij mij is het zelfde voor gevallen op zaterdagmiddag op mijn V8

De modem traint nu ook hoger in dan normaal.

Ook zag ik dat er een extra optie bijgekomen is  public wlan van kpn.

Heb nu firmware versie 02.00

Alleen 02.00 of 02.00.124

Want als je 02.00.124 hebt als firmware dan heb je dus nog geen update gehad.

Dit staat er nu.

Arcadyan VGV7519
Firmware Version:02.00.130v2 :D

Reputatie 7
@plofvis,

GEFELICITEERD!!!! :D (hoop ik :@)

Je bent de eerste bij wie we kunnen vaststellen dat er een nieuwe firmware voor de V8 wordt uitgerold.

Heb jij toevallig een PS3 spelcomputer?

Deel je ervaringen met de nieuwe firmware hier op het forum, anderen zitten hier al MAANDEN naar uit te kijken.

Edit: 

Overigens geef je aan dat jouw email server niet meer werkt en dat je die ook niet meer aan de praat krijgt.

Wat had je voor de update daarvoor ingesteld?

Wat lukt er dan nu niet meer?

@wjb

De primeur is binnen :p

@wjb

Nee ik heb geen PS3.

Ik denk dat deze update iets te maken heeft met aankomende snelheidsverhogingen met de nieuwe te plaatsen straatkasten.

Mijn intrain waarden zijn nog niet zo hoog geweest nu 21430 was 16775 dus dat is al iets beter.

Reputatie 7
@plofvis,

Jammer dat je geen PS3 hebt, maar goed, hopelijk zijn er spoedig anderen die wel een PS3 hebben en dan kunnen controleren of UPnP nu wel werkt op de V8 en of het spel CoD Ghosts nu niet meer er voor zorgt dat de V8 plat gaat. Ik ben benieuwd. ;)

Waar velen ook benieuwd naar zijn is wifi, dus als jij enig verschil constateert in het bereik of de stabiliteit van jouw wifi, meldt het hier op het forum.

Reputatie 7
Blijkbaar is die nieuwe firmware dus ook bedoeld voor de uitrol van FON.
@plofvis:

Is die optie "public wlan van kpn" uit te zetten?

Zo nee, zet dan een groot hek rond je tuin als je tenminste een tuin wilt houden.

Wifi van een V8 rijkt namelijk niet verder dan 1 meter achter de voorraam en voor dat je het weet staan al die voorbijgangers tegen jouw raam aangeplakt om nog een twitter- of whatsapp berichtje te kunnen versturen. Dat lukt namelijk nooit vanaf de stoep. :p 

Hoi,

Ik ben dus dezelfde TopQ als hier boven.

Klopt: de update die ik heb gekregen is idd  Arcadyan VGV7519 Firmware Version:02.00.130v2

Maakt niet uit of ik de primeur heb of niet.

Ik heb een ZyWall USG50 achter de Arcadyan staan, waarin ik alles verder regel.

Wat er voor mij negatief veranderd is, is dat ik het gateway adres/ IP  niet meer kan veranderen.

Staat nu op 192.168.2.254 en ik wil 192.168.XX.XX.  Hierdoor komen wij in de problemen met het opbouwen van de VPN tunnel. (wil een andere range dan een standaard range).

Als KPN vooraf iets laat weten (mailtje of zo) dat er een update aan komt, kan ik daar rekening mee houden. Nu zitten we met carnaval te prutsen aan het netwerk en moet ik vragen of mensen naar kantoor komen om de VPN tunnel opnieuw in te richten.

En nee, ik heb geen PS3 (Alleen een Wii) 🙂  
@wbj  optie "public wlan van kpn" kun je uit zetten (gelukkig)

Alles werkt weer :D

Mocht ik voor iemand nog iets uit moeten proberen, dan hoor ik het graag.

Groeten,

Quirin

Reputatie 7
Ik las net een reactie van een webcaremedewerker dat je de upgrade kunt forceren door een fabrieksreset.

Interessant is of je een back-up van je instellingen met de nieuwe firmware kunt terugzetten, kortom Quirin: zijn de opties voor het back-uppen en restoren van de configuratie in de nieuwe firmware nog aanwezig? Zo ja, dan doe ik het liever zelf handmatig, dus met backup en restore, zodat alle instellingen na de update weer goed staan.

Reputatie 7
Badge +28
@Quirin; Firmware updates worden inderdaad niet aangekondigd. Ik kan me voorstellen dat dit als een verrassing is gekomen. Het is enigszins mosterd na de maaltijd, ik kan je alleen adviseren een backup op te slaan op het moment dat het werkt zoals je wil. Mag ik vragen hoe je deze situatie uiteindelijk hebt opgelost?

Eind vorige week is de uitrol van de update begonnen, in eerste instantie aan een selecte groep. Hierbij zijn geen problemen geconstateerd, waardoor deze update vanaf gisteren gefaseerd uitgerold wordt. Dit geldt voor alle V8 modems (niet afhankelijk van ADSL/VDSL/glasvezel/pairbonding). Zoals Henk al aangeeft is dit te forceren door op dit moment een fabrieksreset uit te voeren.

Reputatie 7
@Joran,

Is er ergens een changelog te vinden met de veranderingen (verbeteringen) in de nieuwe firmware? Ik heb ergens gelezen:

- UPnP (voor gamen).

- Wf-Fi-stabiliteit (o.a. t.b.v. Eneco Toon).

Maar ik heb dit nergens bevestigd gezien. Kun je daar wat meer over vertellen?

Reputatie 7
Badge +28
Dag Henk,

Ik heb zelf nog geen changelog gezien, ik kan alleen de UPnP fix bevestigen. Ik heb het firmwarebeheer gevraagd of ze deze informatie door kunnen sturen en of ik dit mag delen. Ik kom er op terug!

Met vriendelijke groet,

Joran

@ Joran uiteindelijk via de DMZ naar de ZyWall 50 gegaan en via deze firewall alles geregeld.

Ik had een backup, maar deze was in de nieuwe versie niet meer leesbaar.

Je hebt dus niets aan een backup!

Over UPnP....

Onder EXTRAS in het menu zie ik UPnP.

Kopie:

UPnP(Universal Plug and Play) Setting

The Universal Plug and Play architecture offers pervasive peer-to-peer network connectivity of PCs of all form factors, intelligent appliances, and wireless devices. UPnP enables seamless proximity network in addition to control and data transfer among networked devices in the home, office and everywhere in between. Be aware that some ports will be opened by UPnP and some security ricks might be involved.

Enable UPnP IGD Device
()

Enable DLNA Media Server
()

Share structureClassify by system (for XBOX, XBOX360, Windows Media Player)for windows Vista or windows 7User Define
Temperary Cache PositionLocal Memory
Sharing Folder List (up to 4 folders):

De box hierboven zie ik in het menu niet staan, maar wel als ik hem zo copieer!

Reputatie 4
Badge +3
Yes. Fifa 13 (pc) heeft eindelijk de firewall op "open" staan na de update. Thank you very much!!

Reputatie 7
TopQ schreef:
Ik had een backup, maar deze was in de nieuwe versie niet meer leesbaar.

Je hebt dus niets aan een backup!

Ik was er al bang voor ... 😞 Vanavond dan maar snel alle instellingen opschrijven, voordat ik alles opnieuw moet gaan zitten uitzoeken :@

Toch heb ik ook een posting gezien van iemand die wel de update had maar niet z'n instellingen kwijt was. Er is dus nog een beetje hoop?

Na update werkt upnp perfect !! Xbox360 , ps4 , ip camera en nog van alles werkt zonder dat ik poort mapping of dmz hoeft intestellen !!! KPN top werk !! V8 werkt nu zoals het hoort !! Geen hoofdpijn meer voor mij!! En wifi valt niet meer weg !! weer een tevrede klant !!!
Reputatie 7
Da's goed nieuws. Het heeft ff geduurd en er is veel over geklaagd, maar blijkbaar wordt het lange w8en dan toch eindelijk beloond.

Reputatie 7
Badge +28
Jammer om te lezen dat de backup functionaliteit niet werkt :-(

Ik heb geen volledige changelog ontvangen, wel de bevestiging dat het probleem met Toon ook verholpen wordt door deze update.

Met vriendelijke groet,

Joran

Badge
@Joran

Bevat de update ook verbeteringen die de stabiliteit en continuïteit van het WiFi signaal ten goede moet komen? Het is bij mij, na de update, nog net zo slecht als voor de update. Zou een V9, of terug naar een ZTE, uitkomst kunnen bieden?

Reputatie 7
Badge +28
De update bevat inderdaad diverse verbeteringen voor het Wi-Fi signaal. Dit wil helaas niet zeggen dat alle problemen hiermee opgelost kunnen worden. Ik zie dat je een eigen topic hebt met meer informatie, ik heb helaas nog geen adresgegevens van je. Zou je deze in een privébericht kunnen sturen? Dan kijk ik de lijn na en hoop ik dat we tot een oplossing kunnen komen.

Om wat overige vragen te beantwoorden:

- Bij een update die automatisch wordt doorgevoerd blijven de instellingen bewaard. In het geval van een handmatige update door een fabrieksreset uiteraard niet.

- In voorbereiding op de FON-uitrol zijn hiervoor opties toegevoegd in de modempagina

- De backup-optie zou moeten werken maar wordt niet ondersteund. Er wordt niet getest of een backup gemaakt in een andere software-release werkt in een nieuwe versie.

Ik hoop dat dit meer duidelijkheid biedt!

Met vriendelijke groet,

Joran

Reputatie 4
Badge +4
Net mn modem een upgrade gegeven !
even nagekeken en heb nu idd de nieuwste versie !
Moest wel ff alles opnieuw instellen en heb hem daarna uit/aan gezet !
UPnP werkt nu perfect !
Dus top !!!!!
Reputatie 1
Heb net de upgrade gedraaid 02.00.130v2. Ga meteen aan de slag om Wifi goed aan de tand te voelen. Heb hier een Toon, diverse tablets en gebruik ook de XBox (wel wired)....

Dus ben benieuwd.

Reageer