B(V)VDSL op cisco 897vab

• 4 juni 2016
  • 6 reacties
  • 1452 keer bekeken

Hoi,

Is het mogelijk om een Cisco 897vab achter een BVDSL-verbinding te gebruiken?

En als dat mogelijk is, werkt hij ook met een BVVDSL-verbinding?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Op BVDSL werkt de Cisco waarschijnlijk wel. En het lijkt er op dat VVDSL ook werkt maar er staat niets over BVVDSL.

Waarom wil je dit precies?
Bedankt voor je antwoord!

Het gaat om een zakelijke verbinding waar ook BGP e.d. overheen moet. De router ondersteunt inderdaad bonding maar of dit dan ook in de praktijk werkt op een KPN-verbinding is natuurlijk nog maar de vraag. Ik begrijp dat dit vooral afhangt van of de benodigde standaarden worden ondersteund. Naast de algemene standaarden voor VDSL lijkt de router specifiek voor bonding/vectored bonding ITU-T G.998.2 / IEEE 802.3ah te moeten ondersteunen.

Ik kon wel vinden dat de router IEEE 802.3ah ondersteunt maar kon niets vinden over ITU-T G.998.2

Ik heb hier inmiddels wat meer informatie over opgezocht en het lijkt erop dat ik dit verkeeerd heb geïnterpreteerd. Het zijn geen twee verschillende standaarden maar houden verband met elkaar/komen op hetzelfde neer, met als enige verschil dat IEEE Std 802.3ah enkel voor VDSL en SHDSL is en ITU-T G.998.2 voor alle xDSL-typen.

Quote uit http://www.ethernetinthefirstmile.com/faq_cop.html

"IEEE Std 802.3ah was the first Ethernet bonding standard, chronologically. ITU-T Recommendation G.998.2 and American National Standard T1.427.02 are generalizations of that standard to all xDSL flavors. Clause 6 of G.998.2 and T1.427.02 points out the differences between these standards and IEEE Std 802.3ah. The differences are all architectural; the underlying functionality is the same, except that EFM has only one bearer channel"

Ik verwacht nu dus ook geen problemen meer maar hoor het natuurlijk nog graag als iemand deze router ook al in de praktijk heeft getest.

Reputatie 7
De kans is waarschijnlijk heel klein dat je hier op het forum voor consumenten antwoord gaat krijgen op die laatste vraag. Ik vermoed dat het aantal consumenten die een Cisco 897vab gebruiken makkelijk op één hand te tellen is.

Wellicht dat de kans op het zakelijke forum groter is.

Ik weet niet of dit nog relevant / actueel is, echter leveren wijzelf ook de Cisco 897VAB op KPN BVDSL lijnen zonder problemen.
Reputatie 7
Badge +30
Ik weet niet of dit nog relevant / actueel is, echter leveren wijzelf ook de Cisco 897VAB op KPN BVDSL lijnen zonder problemen.
BVDSL, of ook BVVDSL?
Dit kan ook met BVVDSL, dit zijn wel lijnen welke wij zelf leveren (op basis van KPN of BBNED) maar zover ik weet moet er geen verschil zijn met wat KPN levert en zou het gewoon moeten werken.

Reageer