Vraag

Bedraad internetten zonder breekwerk

  • 3 February 2019
  • 4 reacties
  • 229 keer bekeken

Ik wil graag onze PC (die op de eerste verdieping staat) en het PS4-gameapparaat van onze zoon (ook op de eerste verdieping, maar in een ander kamer) door middel van 1 ethernetkabel aansluiten op de Experia-box die beneden in de kelderkast hangt. Reden: het draadloos internetten levert niet de beloofde snelheden op.

Probleem: omdat ik (zonder breekwerk) niet onder de vloer kan komen, moet de ethernetkabel buitenom (via zadeltjes op plinten, boren door muren, etc,) geleid worden. Dus ik wil het liefst in plaats van twee kabels (één van de Experia naar de PC en één van de Experia naar de PS4) maar 1 ethernetkabel leggen en die dan ergens op de eerste verdieping - via een router? of een splitter?, of een ander manier? - naar achtereenvolgens de PC en de PS4 leiden.

Vraag: hoe kan ik op de 'netste' manier de twee apparaten op de eerste verdieping bedraad aansluiten op de Experia-box die in de kelder hangt. Moet ik op de eerste verdieping bijvoorbeeld een router installeren en van daaruit via twee ethernetkabels de apparaten aansluiten? Of is er een splitter te koop die van één kabel, twee kabels kan maken? Dit alles natuurlijk het liefst zonder verlies aan snelheid.
Ik hoor graag jullie suggesties.

4 reacties

Reputatie 6
Badge +9
Vrij simpel:

Leg 1 ethernetkabel aan naar de eerste verdieping, zet op de eerste verdieping een switch (bijvoorbeeld de Netgear GS105E) en sluit de PC en PS4 met elk een ethernetkabel aan op de switch 🙂
Hallo @Red747 ,
je kunt het ook oplossen met powerlineadapters, dan wordt je stroomnet je netwerkkabel.
Reputatie 3
Badge +2
Beetje afhankelijk hoe oud je huis is, maar er werd vroeger wel eens een buis gelegd naar de ouderslaapkamer voor een telefoonaansluiting. Als deze aanwezig is kun je hier vanuit de meterkast of de andere aansluiting in de woonkamer de UTP naar boven trekken. Als deze optie er niet is en er is wel een verwarmingsbuis die op de juiste plek uitkomt hier aan de achterkant met tie-wrap de UTP naar boven brengen.
Dank voor de adviezen. Ik ga ermee aan de slag!

Reageer