Beantwoord

Behoud van bestaande situatie met los Huawei 4G modem na 19-01-2020

  • 22 October 2019
  • 29 reacties
  • 1145 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Erwin_ @williamb : Ik begrijp je zorgen. En ik moet het stellige antwoord dat mijn collega heeft gegeven ontkrachten.

SIB4G wordt wel uitgefaseerd op plekken waar een DSL verbinding aanwezig is. Hoe dat voor jou gaat uitpakken ga ik voor je onderzoeken.

Mijn voorstel is dat je hier een apart topic voor aanmaakt en mij een seintje geeft. Dan pak ik die met prio op. Ik zal ook het verzameltopic updaten als er meer informatie is. 

 

Dit kwam naar boven in een ander topic:

Net even gebeld naar het in de brief genoemde nummer. Volgens de medewerker is de brief ten onrechte naar ons gestuurd en blijft de huidige situatie (losse 4g sim + 4G modem) gewoon werken. We hoeven niet over te stappen naar de hybride variant. Medewerker was erg zeker van zijn zaak dus ik hoop het maar.

Kan iemand van dit forum iets doen om mij dezelfde oplossing te bieden ?, dus gewoon behoud van de huidige situatie en niet de hybrideoplossing met abonnementswijziging of helemaal geen oplossing ?

Ik heb gebeld met het nummer van de brief en werd uiteindelijk doorverwezen naar het gewone klantenservicenummer → eindresultaat 4G stopt en je moet het doen met ADSL. Reden: na de laatste reset (DLM?) zit mijn ADSL verbinding boven de 30 MBPS snelheid. Dat is in het verleden wel vaker geweest en dan schakelt ie in de komende weken gewoon weer rustig terug naar onder de 30MBPS.  Afgezien van dat regeltje bij KPN (moet < 30MBPS) , helpt mij dat niet bij de upload!  (die ik nodig heb voor camerasysteem, externe backups etc. etc.)
Daarnaast heb ik minder dan een jaar geleden ook flink geïnvesteerd om de huidige oplossing goed te laten werken, 45 meter bestrating open gegraven om een kabel erin te leggen en dan een paal van 11 meter overeind gezet om daar met een externe antenne die ik ook zelf heb gekocht het 4G signaal stabiel en snel te kunnen ontvangen en dat zou dan nu allemaal voor niks zijn, omdat me deze mogelijkheid wordt ontnomen.

Lang verhaal kort:  kan iemand me helpen, zodat ik weer een simkaart krijg die het na 19 januari blijft doen om in mijn bestaande Huawei 4G modem te stoppen ?

gr,

William

icon

Beste antwoord door williamb 5 December 2019, 11:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Hoi @williamb . Dank voor je topic.

Dit nieuws is voor mij ook relatief nieuw en ik wil niet voor mijn beurt spreken. Ik heb daarom een aantal vragen doorgestuurd naar mijn contactpersoon.

Ik wacht even zijn antwoord af en zal je zo snel mogelijk duidelijkheid geven! Ik zit er bovenop!. 

 

 

 

Reputatie 2

Bedankt voor het aanmaken van dit topic. Zoals gezegd bleef de medewerker (ook na navraag bij zijn collega) volhouden dat bij ons niks zou veranderen. Ik heb hem op de brief en de topics gewezen maar hij was zeer stellig. Natuurlijk blijft bij mij de twijfel en angst dat ik in Januari opeens zonder 4G zit dus ik zal dit topic blijven monitoren. Voor eventuele moderators zijn mijn adresgegevens in mijn profiel zichtbaar. Groet Peter

 

@williamb . Jouw situatie is een aparte en daar gaan we apart onderzoek naar doen. Je komt namelijk, door je huidige DSL snelheid niet in aanmerking voor hybride buitengebied. Mijn collega heeft jou case doorgestuurd naar het implementatie team en we gaan contact met jou zoeken. Ik beloof, bewust, niks. Weet dat we dit serieus met je gaan proberen op te lossen. 

 

@peter1969 : Dank voor je gegevens en je bericht. Erg jammer dat ze telefonisch niet op de hoogte zijn. De informatievoorziening kan een stuk beter. Je kunt er van uit gaan dat als jij een DSL verbinding hebt en SIB4G  dat deze dienst stopt. Ik zie dat jouw DSL max 9Mbit aankan. In de brief wordt aangegeven dat er contact gezocht gaat worden om met jou de mogelijkheden te bespreken. Je kunt overwegen om dan de overstap naar de hybride variant te maken. 

Samengevat: We gaan jou bellen. 

Reputatie 2

Bedankt Erwin, ik was er al bang voor. Ik wacht het belletje af. Overigens die 9Mbit is met wind mee, de heuvel af en hard mee trappen, De echte snelheid is zo’n beetje 7Mbit down en minder dan 1Mbit up, om te huilen dus en daarom zo blij met de huidige 4G oplossing.

Die hybride versie gaat dat compenseren en ik verwacht een stabiele verbinding na de upgrade.  Dat weet ik bijna zeker. Maar ik wil niet op de zaken vooruit lopen en eerst even het speciale team de kans geven contact met jou te zoeken.

In theorie zou ik je nu al kunnen omzetten maar laten we eerst even de reactie van hun afwachten. 

Reputatie 3
Badge

@Erwin_  hartelijk dank tot zover !

Gr,

William

Reputatie 2

Net ook al in het andere topic gepost maar uit frustratie hier ook nog maar even.

Ik ben net gebeld. Abonnement van 47,50 naar 65,50 per maand. Nieuw jaarcontract. Behoud huidige simkaart en modem niet mogelijk. :rage: Kortom 216 euro per jaar meer kwijt, huidige prive apparatuur is nog maar de vraag of die nog enig nut heeft en alles opnieuw gaan instellen. Waardeloos. 40% prijsverhoging voor een gelijke service. Een monopolie is schitterend.

https://www.nu.nl/economie/6006489/kpn-boekt-hogere-winst-door-kostenbesparingen.html O really ?

 

(

Oef. Dat is een hele nare verassing, @peter1969  Heeft de collega met jou geprobeerd een vergelijkbaar pakket samen te stellen? (ik vermoed dat je namelijk over 'moet’ naar de hussel.)  Ik weet dat het soms wat hoger uit kan vallen maar dit is nogal een prijsverschil. Kun je benoemen wat nu precies dit verschil maakt?

Reputatie 2

Hi Erwin, ik heb geantwoord in het andere topic. 

https://forum.kpn.com/internet-9/sneller-internet-buitengebied-wordt-breder-beschikbaar-462167/index6.html#post845559


goedenmiddag allen, en vooral mede 4G buitengebied medestrijders, en kpn moderators.

bijgevoegd 2 foto’s van diverse speedtests uitgevoerd in verschillende situaties.

de rechtes download en upload (59,1 / 12,9Mbps) zijn uit 2013, kabelinternet ziggo in julianadorp (den helder)

in december 2015 zijn we verhuisd naar een plaatsje net boven Dokkum. Alleen adsl, geen glasvezel, geen coax. Tv via schotel prima.

internet is niet mee te werken op adsl nivo, zie de rechtse waarden bovenste foto.

toen we dus 4G buitengebied kregen kwamen daar de getallen van de onderste foto uit. Wij zijn blij hiermee, doet wat ons betreft niet onder voor de kabel uit julianadorp.

 

nu wordt dus in januari 2020 de 4g gestopt. Ik heb al contact gehad met het nummer in de brief. Kan kiezen voor jaar contract of maandelijks opzegbaar. Duidelijk dus. Maar op mijn vraag of ik dezelfde snelheden krijg als ik nu heb, daarop heeft men geen antwoord. Ik download allang niet meer, maar gebruik wel netflix en spotify. Werkt nu prima. Maar gaat dit ook blijven werken? Kan men niet zeggen.

ik heb diverse ip camera’s die ik af en toe eens even bekijk, oa ivm huisdieren. Werkt nu prima. Gaan die blijven werken?

 

kpn, controleer nu eens als dat mogelijk is mijn adsl situatie ( modem zit al tijden in doos, alleen kpn muuraansluiting hangt er nog), en geef nu eens antwoord of ik ook in de nieuwe situatie, dus met nieuwe v10 experiabox en hybride kastje dezelfde snelheden haal.

ik mag me dus wel verbinden aan een contract, wat me nog meer gaat kosten, maar waar geen garanties worden gegeven, en waar dus een goed werkend systeem wordt uitgezet.

 

hier is de eerste jaren geen sprake van kabel of glasvezel.

doe aub de test eens voor 9137CD nr 4 en geef dan aan wat mijn snelheden worden. Lijkt me niet zo moeilijk. Jullie konden ook zien wat het was voor ik 4G internet kreeg. Moet wel zeggen dat ik dat een nette oplossing vond, gratis met korting omdat ik adsl had wat niet de snelheid haalde die men garandeerde. En juist vanwege dat laatste heb ik moeite te geloven of het bij ons werkbaar wordt. En wat als blijkt dat het niet werkt?

ik kon geeneens mijn belastingaangifte thuis doen met de oude adsl.

 

graag hoor ik van jullie, en ook graag van mensen die hun adsl en 4g buitengebied mbv speedtest melden en daarna met het nieuwe systeem

 

mvg

en een goed weekend

patrick

Nog 1 vraag, kan ik eens info krijgen (installatiehandleiding, gebruikshandleiding etc) over het hybride systeem?

misschien had het handig geweest om dit ook bij de brief in te sluiten, zodat men zich kan inlezen.

 

alvast bedankt

 

patrick

Hoi @Pksparks1962 . Heel begrijpelijk dat je wil weten waar je aan toe bent.

Buitengebied (hybride) is doorgaans gelimiteerd op 30Mbit. Op jouw adres is via DSL 3 Mbit haalbaar. Maakt samen een maximale snelheid van 33Mbit. 

Of je dit ook gaat halen hangt van je ontvangst af. 

Op deze en deze pagina is meer info over het product te vinden.

Het lijkt er dus op dat je er op achteruit gaat. Dat betreur ik. Helaas kan ik dat niet veranderen. Als je meer details wilt over de hybride versie, laat het weten. 

Reputatie 3
Badge

@williamb . Jouw situatie is een aparte en daar gaan we apart onderzoek naar doen. Je komt namelijk, door je huidige DSL snelheid niet in aanmerking voor hybride buitengebied. Mijn collega heeft jou case doorgestuurd naar het implementatie team en we gaan contact met jou zoeken. Ik beloof, bewust, niks. Weet dat we dit serieus met je gaan proberen op te lossen. 

 

@Erwin_ Al iets meer te weten gekomen ?

Vriendelijke groeten,

William

Ik heb nog een reminder naar mijn collega gestuurd. Gevraagd binnen welke termijn jij een telefoontje kunt verwachten. 

@Erwin_ 

Dankjewel voor je reactie.

ik neem aan dat jij ook wel begrijpt dat het ontzettend raar en vervelend overkomt dat een systeem dat goed en naar alle tevredenheid functioneert, wordt vervangen door een systeem dat minder snelheid biedt, en ook nog een prijsverhoging inhoudt.

jullie vorige oplossing, dwz het 4G buitengebied internet met kortig omdat de beloofde adsl snelheid niet werd gehaald was een hele nette en perfect werkende oplossing.

 

ik neem jou niets kwalijk, maar ik denk dat jij ook begrijpt dat een bedrijf als kpn best een alternatief met een snelheidsverbeteri g  et prijsverhoging mag opleggen, maar als  dat niet zo is, men het systeem intact moet laten dat nu functioneert, of een redelijke prijsverlaging moet aanbieden.

zeker als er dus absoluut geen alternatieven  zijn.

 

maar goed ik wordt 11 november gebeld , en ben blij met jou info

 

ik zit er ook over te denken om dit bij de conumentenbond te melden, en een oproep te doen naar andere mensen met vergelijkbare ervaringen.

gewoon om te kijken hoe onze positie is.

 

ook omdat niemand mij kan vertelleen WAAROM dit nu veranderd moet worden.

 

goed weekend

patrick

Reputatie 3
Badge

Ik heb nog een reminder naar mijn collega gestuurd. Gevraagd binnen welke termijn jij een telefoontje kunt verwachten. 

@Erwin_  nog iets van je collega gehoord de afgelopen week ?

Vriendelijke groeten,

William

Hij heeft het vorige week doorgezet naar het team dat de klanten terug belt. Heb jij ook gemiste (anonieme oproepen?) Kun je voor de zekerheid een bereikbaarheidsnummer in je profiel zetten? 

ook omdat niemand mij kan vertelleen WAAROM dit nu veranderd moet worden.

Interne medewerkers van KPN zullen je daar wel antwoord op kunnen geven, maar die zullen dat niet doen omdat het alles met commercie, concurrentie, winst/verlies enz te maken heeft.

Maar misschien wordt het wat inzichtelijker als je zelf eens op de stoel van een mobiele operator gaat zitten (miljoenen klanten, 2 concurrenten) en dan naar jezelf/huishouden kijkt. Zo is er o.a. ARPU en daarmee verbonden uiteindelijk ook hoeveel KPN jouw levert in relatie tot het maandbedrag. En dat vergeleken met andere gebruikers.

Een gemiddelde mobiele gebruiker doet ongeveer 2GB/maand schijnt het, laten we zeggen voor 10 euro per maand. Stel dat voor die buitengebied los 4G oplossing 200GB een realistische waarde is. Dat voor 40 euro per maand. Dus 4 mobiele gebruikers die 8GB gebruiken is evenveel als 1 buitengebied gebruiker die 200GB gebruikt. Dus een buitengebied los 4G gebruiker ‘krijgt’ 25 keer zoveel voor hetzelfde geld. Als je abonnementsgeld een soort ziektekostenpremie zou zijn, is het misschien niet zo vreemd, maar dat is het niet. Vertaal het maar eens naar een bakker die broden verkoopt.

Ik had wel eens uitgerekend dat met onze oude DSL-lijn van 1,6Mbps zo’n 500GB per maand gehaald kan worden als ik 24/7 data zou overdragen. Met b.v. nog 10Mbps DSL-lijn kan KPN aanzienlijk besparen op mobiel dataverbruik, zodat ten goede kan komen aan smartphoneklanten in de buurt.

Hoeveel is je maandelijkse verbruik?

Reputatie 3
Badge

Hij heeft het vorige week doorgezet naar het team dat de klanten terug belt. Heb jij ook gemiste (anonieme oproepen?) Kun je voor de zekerheid een bereikbaarheidsnummer in je profiel zetten? 

 

@Erwin_  Bedankt voor je reactie.

We hebben vast naar mobiel doorgeschakeld, dus alles komt door en normaal gezien nemen we alle telefoontjes op. Helaas nog niemand mogen horen over dit onderwerp.

Gr,

William

Reputatie 4
Badge +2

 

in december 2015 zijn we verhuisd naar een plaatsje net boven Dokkum. Alleen adsl, geen glasvezel, geen coax. Tv via schotel prima.

internet is niet mee te werken op adsl nivo, zie de rechtse waarden bovenste foto.

toen we dus 4G buitengebied kregen kwamen daar de getallen van de onderste foto uit. Wij zijn blij hiermee, doet wat ons betreft niet onder voor de kabel uit julianadorp.

 

nu wordt dus in januari 2020 de 4g gestopt. Ik heb al contact gehad met het nummer in de brief. Kan kiezen voor jaar contract of maandelijks opzegbaar. Duidelijk dus. Maar op mijn vraag of ik dezelfde snelheden krijg als ik nu heb, daarop heeft men geen antwoord. Ik download allang niet meer, maar gebruik wel netflix en spotify. Werkt nu prima. Maar gaat dit ook blijven werken? Kan men niet zeggen.

ik heb diverse ip camera’s die ik af en toe eens even bekijk, oa ivm huisdieren. Werkt nu prima. Gaan die blijven werken?

 

graag hoor ik van jullie, en ook graag van mensen die hun adsl en 4g buitengebied mbv speedtest melden en daarna met het nieuwe systeem

 

Het oude 4G buitengebied (met Huawei modem) heeft inmiddels een snelheidslimiet van 30 Mbps. Bij het nieuwe hybride systeem krijg je ook maximaal 30  Mbps over 4G + de snelheid van ADSL.

 

Mijn ervaring is dan ook dat het nieuwe systeem sneller is dan het oude. Ik heb beide 4G modems naast elkaar staan, desondanks zijn de 4G snelheden van het nieuwe systeem hoger dan die van het oude. Ik denk dat het komt doordat de antennes van het nieuwe 4G modem gevoeliger zijn dan die van de Huawei. Naast de hogere 4G snelheid krijg je ook nog de ADSL snelheid erbij.

 

Speedtest (net gedaan)

Oude 4G buitengebied met Huawei modem: 26,3/5,8 Mbps down/up

Nieuwe hybride 4G buitengebied met Sagemcom modem: 36,2/17,4 Mbps down/up

 

Netflix etc. werkt prima. Uploaden van foto's of backups maken in de cloud gaat ook snel.

 

Ik heb nog maar 1 minpunt gevonden: de snelle upload werkt alleen als je de verbinding vanaf jouw netwerk  naar buiten maakt. Dus foto’s uploaden, backups maken in de cloud, etc.

 

Andersom, je bekijkt van buitenaf een IP camera op je eigen netwerk of iets dergelijks, krijg je alleen de upload van ADSL. Hier heb ik nog geen oplossing voor gevonden, maar in mijn geval is de ADSL upload wel snel genoeg om een IP camera te bekijken.

 

 

Reputatie 2

@jrxs4all Bedankt voor het delen van je ervaring. Je zegt dat je nu de oude en de nieuwe situatie naast elkaar hebt draaien als ik het goed begrijp. Weet je soms hoe lang het oude systeem blijft werken als je het nieuwe systeem hebt binnengekregen ? En betaal je dan voor die tijd dubbel ? Bedankt

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb begrepen dat het oude systeem blijft werken tot 19 januari, de datum die ook in de brief staat. En je betaalt niet dubbel in die tijd.

Reputatie 3
Badge

Hij heeft het vorige week doorgezet naar het team dat de klanten terug belt. Heb jij ook gemiste (anonieme oproepen?) Kun je voor de zekerheid een bereikbaarheidsnummer in je profiel zetten? 

 

@Erwin_  Bedankt voor je reactie.

We hebben vast naar mobiel doorgeschakeld, dus alles komt door en normaal gezien nemen we alle telefoontjes op. Helaas nog niemand mogen horen over dit onderwerp.

Gr,

William

Helaas nog altijd geen reactie mogen ontvangen. Zou je @Erwin_  er nog eens achteraan kunnen gaan en mij iets laten weten aub ?

Vriendelijke groeten,
William

Reputatie 3
Badge

Helaas nog altijd geen reactie mogen ontvangen. @Erwin_ , zou je er nog eens achteraan kunnen gaan en mij iets laten weten aub ?

Gr,

William

Oef.  Mijn contactpersoon verzekert mij telkens dat hij het doorgestuurd heeft naar het terugbel team. Ergens blijf het hangen. Ik heb een nieuw mailtje verstuurd.

Dit wordt wel erg pijnlijk, zo. :-(