Beantwoord

Bekabeld internet en MacBook pro

  • 23 June 2020
  • 2 reacties
  • 420 keer bekeken

Sinds 1½ week heb ik een nieuwe MacBook Pro (2019). Mijn oude (2008) pakte de updates niet meer en dus was vervanging wel nodig.

Voor mijn werk maak ik gebruik van VPN (telestick) en heb daarmee een noodzaak om bekabeld aan internet te zitten. Met de oude MacBook ging dat. De nieuwe (die aangesloten wordt via een USB C hub) pakt het niet.

Daar startte de zoektocht.

Eerst met Apple support omdat ik een probleem met de laptop vermoedde. Na vele resets, toetsencombinaties, meekijken etc kwam de oplossing niet. Sterker, ook de oude Macbook bleek zonder de VPN hulpmiddelen ook niet op internet te komen. Uiteindelijk was de conclusie dat het mogelijk aan de USB C hub lag, wat mij onwaarschijnlijk leek omdat ook de oude MacBook met directe poort het probleem had.

Beiden geven aan wel verbonden te zijn, maar maken een eigen IP adres:

en

 

Daarna contact gezocht met KPN. Van daaruit alles doorgemeten. De verbinding is oké en de experiabox werkt. Toch van alles geprobeerd als resets, aanpassing instelling en terugzetten naar fabrieksinstellingen. Alles zonder resultaat. Tot slot ook nog direct op de experiabox aangesloten (dus zonder de kabels die in mijn huis liggen) en nog steeds geen verbinding.

Duidelijk is in ieder geval dat de beide MacBooks geen gebruik maken van de bestaande of nodige ip-adressen, maar dat ze zelf iets aanmaken dat vervolgens de verbinding niet mogelijk maakt.

Na inmiddels al ruim 3 uur contact met helpdesks uiteindelijk naar de amac-store gegaan. Daar gevraagd wat het probleem kon zijn. Nu weet ik niet welke provider de amac-store heeft, maar na uitzetten wifi en koppelen aan ethernetkabel waren beide laptops direct verbonden met internet.

Vol goede hoop naar huis, maar…..het probleem was er nog steeds.

 

Samengevat:

Oude Macbook pakt bekabeld in VPN omgeving, nieuwe niet.

Beide MacBooks lijken (zonder VPN hulpmiddelen) bekabeld verbonden, maar maken eigen IP adressen en komen niet op internet.

WiFi werkt prima.

Alle mogelijke stappen gerelateerd aan instellingen op de laptops doorlopen.

Alle mogelijke stappen vanuit provider perspectief doorlopen.

USB C hub blijkt te werken (geconstateerd in amac-store)

Probleem bestaat nog steeds.

 

Mocht je meer details willen weten, laat het me weten.

Wie heeft voor mij een oplossing?

icon

Beste antwoord door Rutger van KPN 30 June 2020, 12:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Haloks Welkom op het forum. Wat lastig en vreemd dat je apparaten een eigen adres toegewezen krijgen. Het IP adres op het screenshot valt ook niet binnen de range van de Experiabox. Het lijkt er dan ook op dat er een ander apparaat binnen het netwerk zit dat IP adressen uitdeelt. Is er een mogelijkheid om te testen wat voor IP adres de Macbook krijgt als er niets op de Experiabox aangesloten zit behalve de Macbook? 

Zou je voor mij ook je forumprofiel willen invullen? Dan kan ik je gegevens er bij pakken wanneer nodig! 🙂

 

Reputatie 7
Badge +15

@Haloks Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt geregeld. Anders hoor ik het graag!