Vraag

Bekabeld internet niet aan de praat te krijgen

  • 18 October 2019
  • 13 reacties
  • 4137 keer bekeken

Hallo allemaal,

Sinds vandaag heb ik een internetkabel van 20 meter van mijn Experiabox v10 (beneden) naar mijn PC (boven) lopen. Eerst gebruikte ik op deze PC de wifi-verbinding van dezelfde Experiabox. Voor logische redenen wil ik nu echter overschakelen naar bekabeld internet.

Ondanks dat ik online meermaals lees dat een internetkabel ‘plug en play’ zou moeten zijn, is dit bij mij niet het geval. Mijn PC kan geen (constante) ethernetverbinding tot stand brengen. Ik heb LAN-poorten 1 tot en met 4 van de Experiabox allemaal uitgeprobeerd, maar allemaal zonder resultaat.

Als ik de PC opnieuw opstart staat er voor ongeveer een minuut dat ik een ethernetverbinding heb, maar als ik iets wil Googlen blijkt dit niet zo te zijn. Daarna komt er bij het ethernet-pictogram een geel uitroepteken te staan, waarna vervolgens de gehele ‘verbinding’ weg valt. Mijn PC probeert telkens de verbinding uit zichzelf te identificeren, maar zonder resultaat.

Ook het opnieuw opstarten van de Experiabox heeft niet geholpen.

Een korte chatsessie met de Helpdesk van KPN leverde geen antwoorden op en zij adviseerden mij om een forum te openen. Dus bij deze.

Mijn PC heeft als besturingssysteem Windows 10
De internetkabel (ISDN DSL STP UTP Kabel / CAT5E RJ45 / 20m, besteld via Bol.com) is gloednieuw

Alvast bedankt,
MarvinvdBerg

UPDATE 18/10/’19: Tussen de instellingen op mijn PC staat bij ‘Netwerkverbindingen’ de Ethernetverbinding, maar daar onder staat ‘Netwerkkabel niet aangesloten’, terwijl dat toch duidelijk wel het geval is. Ook de Herstel-knop op de Experiabox heeft niets uitgehaald.
 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heb je ook al eens een andere pc of laptop aan die kabel geprobeerd? 

@Nick83 Ik heb thuis verder alleen een laptop en die heeft helaas geen port voor een internetkabel

Reputatie 7
Badge +24

En die kabel, heb je die gewoon uitgerold over de trap naar boven?

@Nick83 Ja, puur om te testen of het zou werken, voordat ik hem helemaal netjes weg ga werken en het niet blijkt te werken.

@Nick83 Heb ondertussen op een wat oudere laptop van m'n buurman (Windows 7) de kabel getest en hier werkt deze wel meteen zoals het zou moeten.

Reputatie 4
Badge +3

https://smallbusiness.chron.com/computer-wont-detect-local-area-connection-77911.html

https://support.microsoft.com/en-us/help/15089/windows-change-tcp-ip-settings

 

misschien heb je hier wat aan.

als je de kabel op de v10 aansluit en op de pc zie je op de v10 lan poort een lichtje branden.

als dat niet het geval is
1. dan is je netwerkkabel niet goed/defect

2.je tcp ip instellingen zijn verkeerd,
3. je hebt een firewall die de boel blokkeert.
4.je netwerkkaart is stuk.

5. de modem is defect.
6. je netwerkadapter is uitgeschakeld.

nummer 5 lijkt me niet het geval en kan je testen door effe iemand te vragen met een laptop langs te kom dan kan je meteen nr 1 en 5 afstrepen.

succes.

 

 

Hallo @MarvinvdBerg , op de pc vind je bij netwerkinstellingen een zin 'netwerk opnieuw instellen', als je daar op klikt worden alle netwerkinstellingen gereset en moet je de pc even opnieuw opstarten.

Verder is er bij de netwerkkaartfabrikant een hulpprogramma te downloaden om je netwerk(kabel) te testen.

 

@Jan-D Na het opnieuw instellen van het netwerk probeert hij constant de ethernet-verbinding te identificeren, zonder succes. Waar ik voorheen alleen te zien kreeg dat er geen internet beschikbaar was, lijkt hij wel te detecteren dat er een kabel is aangesloten, maar kan hij er geen verbinding mee maken.

Bij de ‘Netwerkverbindingen’ switcht de foutmelding telkens van ‘Identificeren…’ naar ‘Netwerkkabel niet aangesloten’, waar ik voorheen alleen laatstgenoemde te zien kreeg. Het is dus een stap in de goede richting.

@Darkie117 Voor de tweede link moet ik verbonden zijn met een Ethernet-netwerk, dus dat gaat hem niet worden. Ondertussen heb ik de kabel met de laptop van m'n buurman getest en hier werkt hij zoals het zou moeten. Bedankt voor je tips!

@Jan-D Na het opnieuw instellen van het netwerk probeert hij constant de ethernet-verbinding te identificeren, zonder succes. Waar ik voorheen alleen te zien kreeg dat er geen internet beschikbaar was, lijkt hij wel te detecteren dat er een kabel is aangesloten, maar kan hij er geen verbinding mee maken.

Bij de ‘Netwerkverbindingen’ switcht de foutmelding telkens van ‘Identificeren…’ naar ‘Netwerkkabel niet aangesloten’, waar ik voorheen alleen laatstgenoemde te zien kreeg. Het is dus een stap in de goede richting.

Hallo @MarvinvdBerg , dan zou ik eens een andere netwerkkabel proberen.

 

@Jan-D Persoonlijk denk ik niet dat de kabel het probleem is, aangezien hij het in verbinding met een laptop ook doet. Bovendien heb ik momenteel geen andere internetkabel.

 

Hallo @MarvinvdBerg , wat ook wel eens helpt is virtueel de netwerkadapter van de pc verwijderen, de pc opnieuw opstarten en de adapter wordt automatisch weer geïnstalleerd.

 

Reputatie 7
Badge +30

Hey Marvin, welkom! Ik ben in eerste instantie ook geneigd om naar de kabel te kijken. Maar, zoals je zelf ook al aangeeft, met de laptop van de buurman doet de kabel het wel. Vervolgvraag daarop: toen je dat testte, heb je de kabel meegenomen naar de buurman, of is de buurman bij jou geweest met zijn laptop en verbonden met jouw Experia Box?