Benodige kabels bij verplaatsen Xperia box

• 28 oktober 2013
  • 29 reacties
  • 8038 keer bekeken

Hallo,
Ik ga van 8 M/b naar 40 M/b per sec. En heeft daarvoor een ander Xperiabox gekregen van de KPN. Omdat ik de nieuwe Xperia op een ander plek in huis ga hangen moet in de kabels opnieuw leggen en dus ook aanschaffen. Ik zou graag zeker willen weten welke kabels ik moet kopen.
Voor het internet moet ik een UTP CAT5 hebben. Maar zou iemand me kunnen vertellen welke kabel ik het beste kan kopen voor het telefoonsignaal die van de splitter (in meterkast) naar de Wperibox gaat.

Zou ik de CAT 5 kabel ook kunnen gebruiken om de telefoonkabel te verlengen. ik gebruik dan uiteraard een paar aders minder.
Met vriendelijke groet,

29 reacties

Reputatie 7
Hoi stuk :S, welkom op het forum.

Om jouw Experia Box optimaal te laten werken zal je hem zo dicht mogelijk bij jouw isra punt (waar je telefoonlijn binnenkomt) moeten plaatsen.

Het is dus niet verstandig de telefoonlijn te verlengen, het signaalverlies is al snel te groot.

De aansluitpluggen van een CAT 5 UTP kabel zijn anders (8 polig) dan die van een telefoonkabel (4 polig) en passen gewoonweg niet op een UTP kabel, ookal gebruik je minder adertjes.

Oplossing zou dan zijn om een extender te gebruiken?
Reputatie 7
Een oplossing waarvoor?

Om toch jouw router te verplaatsen of verwacht je slecht draadloos signaal als jouw router in de meterkast geplaatst wordt?

Hoe groot is de afstand naar jouw meterkast vanaf de plek waar je dan draadloos wilt werken?

Hoeveel muren zitten er tussen?

Zit er ijzer in die muren (waterleiding of verstevigingskabels)?

Edit: Welk type router heb je van KPN ontvangen?

Ik heb de Xperia box V8 ontvangen. Afstand is maximaal 17 meter, 2 a 3 muren en geen of weinig metaal.
Reputatie 7
Ok, duidelijk.

De Experia Box V8 heeft gigabit lan poorten en dus raad ik je aan CAT 5e (let op de e) of CAT 6 UTP kabels te gebruiken. Bij CAT 5 (zonder e) heb je kans op snelheidsverlies.

17 meter is inderdaad ver voor WiFi binnenshuis. (En dan nog twee muren ook)

Een WiFi extender raad ik echter niet aan, de snelheid wordt hierdoor per definitie gehalveerd.

Beter zou het zijn om die 17 meter te overbruggen met een UTP kabel (CAT 5e of CAT 6) en daar een WiFi accesspoint te plaatsen.

Als je dan de instellingen van de WiFi op de router en het accesspoint precies hetzelfde houdt (zelfde SSID = naam, beveligings methode en wachtwoord) dan pakken je draadloze apparaten automatisch het sterkste WiFi signaal op als je door het huis loopt.

Als het niet mogelijk is om een UTP kabel te leggen, dan kan je ook denken aan een 500Mb/s powerline. Dit is een UTP kabel over het lichtnet. Die heb je ook met een ingebouwd WiFi accesspoint waardoor je twee vliegen in één klap slaat. (Voorkeur blijft wel een echte UTP kabel en accesspoint, dit is uiteindelijk het meest stabiel.)

Beste,

Dank voor het antwoordt. een UTP-kabel leggen is geen probleem. welk wifi accespoint zou ik het beste kunnen aanschaffenm, er is namelijk nog wel wat aanbod. en onnodig te veel betalen wil ik ook niet.

m vr gr,

Reputatie 7
Elk eenvoudig accesspoint zoals deze TP-Link WE801ND zal voldoen.

Zolang hij maar Wireless-N ondersteunt, maar dat doen bijna alle accesspoints tegenwoordig.

Zou de TP-Link TL-WR1043ND Router aan willen schaffen. Dit ook i.v.m. het kunnen aansluiten van een USB-opslag bij de router. Zou deze router geschikt zijn. Zo ja, deze kan dan gewoon worden aangesloten met een CAT5e UTP-kabel via een vrije poort op de bestaande router?
Groet,
Reputatie 7
Dat kan ook, maar is wel een beetje een overkill.

Je kan die USB opslag ook op de USB poort van jouw Experia Box V8 aansluiten. Ook deze heeft een ingebouwde FTP server om de opslag te benaderen.

Als je een router achter een router aansluit, dan komt daar qua configuratie iets meer bij kijken.

De tweede router moet als DMZ Host gedefinieerd worden in de Experia Box V8 om dat goed te laten werken. (Zie alternatief 2, stap 1 en 2 in dit bericht ookal heeft jouw vraag niets met gameconsoles te maken.)

Voordeel is wel dat een spelletjescomputer dan eenvoudiger aan te sluiten is, maar ik weet niet of dat voor jou van toepassing zal zijn.

Nadeel is dat als je met een draadloos apparaat door het huis loopt deze wel automatisch switcht van WiFi (mits de WiFi instellingen hetzelfde zijn) maar dan wel ineens op een heel ander netwerk zit en niet zomaar meer de apparaten kan benaderen (inclusief die USB schijf) die op de TP-Link aangesloten zijn.

Aan jou de keuze, het zal beide werken, maar "ieder nadeel heb z'n voordeel" en "ieder voordeel heb dus ook z'n nadeel".

PS: Als je die USB opslag wilt gebruiken om backup's van jouw PC's te maken, dan is het de vraag of je dan niet beter is een NAS in jouw netwerk op te nemen die je gewoon als netwerkschijf kunt benaderen i.p.v. als FTP server.

Kost wat, maar dan heb je ook wat, zo worden bij mij van alle PC's automatisch backup's gemaakt op een 4TB NAS die in mijn netwerk opgenomen is.

Is er bij de TP-Link TL-WR1043ND wel de mogelijkheid om met UTP-kabel naar diverse apparaten te gaan, ik zie namelijk op de achterzijde 4 ethernet aansluitingen zitten. De TP-Link WE801ND heeft deze aansluitingen niet. Het is in mijn situatie makkelijker om vanaf het acces point naar diverse apparaten te gaan dan vanaf de Xperiabox dit i.v.m. de lengte van de kabels.

Groet,

Reputatie 7
Wellicht is dit accesspoint met ingebouwde switch dan een betere optie voor jou: http://www.4allshop.nl/WN604-100PES

Edit:

Nadeel: De LAN poorten van dit access-point zijn 100Mb/s. Je zult dit niet merken bij dagdagelijks gebruik immers jouw internet aansluiting heeft een lagere snelheid, maar wel een kleine vertraging hebben als je bijvoorbeeld een groot bestand naar jouw USB opslag kopieert.

Je kunt dan natuurlijk ook een prijsklasse hoger gaan zitten en een access point met ingebouwde gigabit switch aanschaffen of er nog een los gigabit switchje bij kopen waar je je access point dan weer op aansluit.

Ik denk dat ik dan voor de TL-WR1043ND ga want ik heb al een paar switchen liggen.

Reputatie 7
Hmmm, dus toch een router?

Als je één van die switches kan gebruiken, waarom kies je dan niet voor de TP-Link WE801ND?

Keep your network as simple as possible. :D  

Omdat ik vanaf de TL-WR1043ND naar 3 stuks switchen kan gaan. Als ik voor de goedkopere ga moet ik vanaf de V8 naar de switchen. Of zeg ik nu iets wat eingelijk niet mogelijk is dan wel beter is niet te doen?

Groet,

Reputatie 7
Ik weet niet wat voor een netwerk jij thuis hebt liggen, maar het klinkt imposant. :D

Één advies, een router achter een router werkt perfect maar heeft twee consequenties:

1) Je moet die router goed configureren maar op zich heb je al een link naar een bericht waar dat beschreven staat.

2) Je creeert twee aparte netwerken en apparaten op de verschillende netwerken kunnen niet zomaar met elkaar "babbelen". Als je dus vanaf de KPN router ook nog eens 17 meter de andere kant op moet omdat daar een printer staat, of wellicht 10 meter ophoog om ook de adapter van jouw zonnepanelen aan te sluiten op het netwerk, houdt er dan rekening mee dat die printer en zonnepaneel adapter niet zomaar vanaf PC's aangesloten op het netwerk achter die tweede router te benaderen zijn.

Het is dus verstandig om je netwerk maar te voorzien van één router zodat alle apparaten met elkaar kunnen babbelen.

Ik heb zelf overigens ook twee routers in mijn netwerk, maar dan ook echt met de intentie om twee netwerken van elkaar te scheiden. (Het privé netwerk voor mij en mijn gezin achter de Experia Box en mijn zakelijke netwerk achter de tweede router.)

Mijn advies op basis van al deze info:

Koop een simpele 5 of 8 poorts of Gigabit switch een die goedkope/eenvoudige WiFi accesspoint.

of een WiFi Accesspoint uit het iets duurdere segment met een ingebouwde gigabit switch (4 of 5 poorten).

Als je kiest voor een losse Gigabit switch dan sluit je jouw bestaande switches en het accesspoint aan op die Gigabit switch. (je kunt rustig een switch achter een andere switch plaatsen.)

Als je kiest voor een WiFi Accesspoint met ingebouwde Gigabit switch, dan sluit je jouw bestaande switches aan op dit accesspoint.

Als toevallig één van die switches die je hebt een Gigabit switch is, dan kan je natuurlijk ook kijken of die de centrale switch kan gaan worden. 

We begonnen met een "simpele" vraag over wat voor een kabels te gebruiken en het lijkt te leiden tot een stukje "gratis consultancy" voor het inrichten van een thuis netwerk. :D

wjb schreef:
Ik weet niet wat voor een netwerk jij thuis hebt liggen, maar het klinkt imposant. :D

Één advies, een router achter een router werkt perfect maar heeft twee consequenties:

1) Je moet die router goed configureren maar op zich heb je al een link naar een bericht waar dat beschreven staat.

2) Je creeert twee aparte netwerken en apparaten op de verschillende netwerken kunnen niet zomaar met elkaar "babbelen". Als je dus vanaf de KPN router ook nog eens 17 meter de andere kant op moet omdat daar een printer staat, of wellicht 10 meter ophoog om ook de adapter van jouw zonnepanelen aan te sluiten op het netwerk, houdt er dan rekening mee dat die printer en zonnepaneel adapter niet zomaar vanaf PC's aangesloten op het netwerk achter die tweede router te benaderen zijn.

Het is dus verstandig om je netwerk maar te voorzien van één router zodat alle apparaten met elkaar kunnen babbelen.

Ik heb zelf overigens ook twee routers in mijn netwerk, maar dan ook echt met de intentie om twee netwerken van elkaar te scheiden. (Het privé netwerk voor mij en mijn gezin achter de Experia Box en mijn zakelijke netwerk achter de tweede router.)

Mijn advies op basis van al deze info:

Koop een simpele 5 of 8 poorts of Gigabit switch een die goedkope/eenvoudige WiFi accesspoint.

of een WiFi Accesspoint uit het iets duurdere segment met een ingebouwde gigabit switch (4 of 5 poorten).

Als je kiest voor een losse Gigabit switch dan sluit je jouw bestaande switches en het accesspoint aan op die Gigabit switch. (je kunt rustig een switch achter een andere switch plaatsen.)

Als je kiest voor een WiFi Accesspoint met ingebouwde Gigabit switch, dan sluit je jouw bestaande switches aan op dit accesspoint.

Als toevallig één van die switches die je hebt een Gigabit switch is, dan kan je natuurlijk ook kijken of die de centrale switch kan gaan worden. 

We begonnen met een "simpele" vraag over wat voor een kabels te gebruiken en het lijkt te leiden tot een stukje "gratis consultancy" voor het inrichten van een thuis netwerk. :D

Beste,

Het is zeker niet de bedoeling om twee aparte netwerken te creeeren, zal dan inderdaad beter voor de TP WE801ND kunnen gaan.

Ik zal de WE801ND dus moeten aansluiten vanaf de V8 met een CAT 5e kabel. Wat ik nog niet helemaal begrijp is of ik de kabels die bv van de PS3, media box, Sat ontvanger en nog een aantal apparaten die nu via switchen op de V8 aangesloten zitten daar moeten blijven of kan ik dat straks ook via de WE801ND laten lopen.

Groet,

Reputatie 7
Je geeft aan dat die switches nu al op de V8 aangesloten zitten.

Als dat zo is, staat één van die switches dan op de plek waar het accesspoint moet komen en heeft die switch dan een vrije poort?

Zo ja: Sluit de WE801ND aan op die vrije poort van de switch.

Anders:

Lees nog één keer het stukje "Mijn advies op basis van al deze info".

Dus of je kiest voor een losse Gigabit switch (bijvoorbeeld deze) en het accesspoint WE801ND of een accesspoint met ingebouwde Gigabit switch (en dus uit het iets duurdere segment).

Als je kiest voor een losse Gigabit switch en een WE801ND:

Je sluit dan de switch aan op de UTP kabel die vanaf de Experia Box komt en de WE801ND (en de andere routers en apparatuur) sluit je weer aan op de switch.

Als je kiest voor een accesspoint met ingebouwde Gigabit switch, dan sluit je die aan op de UTP kabel die vanaf de Experia Box komt en de andere routers en apparatuur sluit je aan op de switch van het accesspoint.

Beste,

Ik had niet begrepen dat het acces point op een vrije poort van een switch kon worden aangesloten. als dat inderdaad zo is dan is de keuze snel gemaakt.

1 van de switchen die nu in gebruik zijn staat redelijk op de plek waar ik het acces point zou willen hebben.

Groet,

Reputatie 7
Geen probleem, je bent nooit te oud om iets te leren. ;)

Fijn te horen dat je nu in ieder geval verder kunt.

Reputatie 2
Badge +2
Op zich kan je wel UTP cat 5 kabel (zonder connectoren) gebruiken om je telefoon te verlengen.

Je moet dan 2 dezelfde kleuren gebruiken en de rest niet gebruiken ;)

ik heb toch nog een laatste vraag. als ik een acces point ga gebruiken blijft m'n Xperia box V8 ook gewoon fugeren als zender/ontvanger zodat ik uiteindelijk 2 punten krijg die ik met de WIFI op kan pikken.

met vriendelijke groet,

Reputatie 7
Klopt en als je de WiFi instellingen op beide apparaten precies hetzelfde houdt, dan zullen jouw draadloze apparaten vanzelf een connectie maken met het apparaat waarvan het sterkste signaal ontvangen wordt.

Dank, Ik ga het deze week allemaal maar eens even regelen. Nogmaals dank voor de support.
M vr Gr
Beste,

Als ik op de Toplink WE801ND zoek kom ik fysiek 2 verschillende modellen tegen. Is de ene gewoon een wat nieuwer model, of zit er wel delelijk verschil tussen deze twee?

Groet,

stuk schreef:
Dank, Ik ga het deze week allemaal maar eens even regelen. Nogmaals dank voor de support.
M vr Gr
Beste,
Als ik op de Toplink WE801ND zoek kom ik fysiek 2 verschillende modellen tegen. Is de ene gewoon een wat nieuwer model, of zit er wel delelijk verschil tussen deze twee?
Groet,

Reageer