Beantwoord

Bestaand glasvezelnetwerk wordt niet gebruikt

  • 19 October 2019
  • 9 reacties
  • 236 keer bekeken

Al sinds 2016 is onze glasvezel aansluiting buiten gebruik, omdat de aanbieder failliet is gegaan. Iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat KPN gaat leveren via deze kabels? Doodzonde dat het al jaren niks ligt te doen en hele wijk met beperkt internet zit. KPN webcare kan mij hier niet verder mee helpen. Waar moet ik zijn? 

[i]*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid[/i]

icon

Beste antwoord door Ward_ 20 October 2019, 23:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Badge +19

Probeer het via kpnnetwerk. Dat is de netwerkbeheerder van kpn. Op kpnnetwerk.nl staan de contactgegevens.

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk niet dat daar nog wat aan te redden valt. Dat had toendertijd meteen opgepakt moeten worden. Door een bewonersgroep of collectief ofzo. Nu komt daar niets meer van.

Dat is toch bijzonder. Er ligt een prachtige infrastructuur en elders geven ze bakken geld uit om kabels te trekken. Het is ook nog in dichtbevolkt gebied in de grote stad. Dat moet toch rendabel zijn zou je denken. 

Reputatie 7
Badge +22

Hoi @Roberto1979 

Op deze site KPNnetwerk.nl kun je contact met ze opnemen, scroll daarna helemaal naar beneden. Daar zie je ook het knopje “chat” staan, dan kun je het er met hun over hebben. :wink:

Dank!

 

Reputatie 7
Badge +10

@Roberto1979  Ik werk bij KPN Netwerk NL .Je mag mij ook een DM sturen .

En wellicht kan je hier ook vermelden waar dit is? Dus welke plaats of wijk?

Reputatie 7
Badge +10

Voor wie meeleest:

Het gaat hier om het Lijbrandt netwerk in Hillegom en delen van Haarlem. Lijbrandt is niet failliet gegaan maar is gestopt met haar diensten. Het netwerk is volledig gekocht door KPN. Er is toen gekeken door onder andere Reggefiber of dit om te bouwen was naar een netwerkarchitectuur die aansluit op de andere Reggefiber netwerken. Dat bleek duurder dan een compleet nieuw netwerk aan te leggen. Dat laatste werd op dat moment al bijna niet meer gedaan dus was ook geen optie. Het Lijbrandt netwerk was ook compleet anders qua opzet dan elk ander FttH netwerk. 
Er is toen voor gekozen om alle KPN straatkasten in die gebieden te upgraden naar VVDSL en zelfs Vplus om zo de bewoners de kans te geven toch met 100 of 200 Mbit te kunnen internetten via de koperlijn. De glasvezels zijn deels gebruikt om die kasten aan te sluiten op het netwerk van KPN. Als ik nu lees dat er blijkbaar delen zijn waar alsnog geen snel internet is, dan verbaast me dat wel. 
Helaas zal de Lijbrandt glasvezelaansluiting dus geen nut meer hebben. Ik sluit natuurlijk niet uit dat ook Haarlem in de komende twee of drie jaar kan worden voorzien van een nieuw FttH netwerk zoals in veel andere plaatsen. KPN NetwerkNL is overal in Nederland bezig. Mocht dit gaan gebeuren dan zal dit vanzelf gecommuniceerd worden . 

Voor wie meeleest:

Dank, ik dus.

Lijbrandt netwerk was ook compleet anders qua opzet dan elk ander FttH netwerk.

Is er iemand die me kan vertellen hoe dat zit, misschien een verwijzing nar een artikel.

Het laatste stukje (naar het huis) is altijd het probleem cq het meest kostbaar om aan te leggen, althans dat heb ik altijd zo begrepen.

Dus hoe kan het dan zijn dat dit totaal onbruikbaar is (volgens KPN dan).

Het enige wat ik kan verzinnen is een aftaknetwerk ipv alles naar een centrale kast (huisje).

 

Reputatie 1
Badge

Voor wie meeleest:

Dank, ik dus.

Lijbrandt netwerk was ook compleet anders qua opzet dan elk ander FttH netwerk.

Is er iemand die me kan vertellen hoe dat zit, misschien een verwijzing nar een artikel.

Het laatste stukje (naar het huis) is altijd het probleem cq het meest kostbaar om aan te leggen, althans dat heb ik altijd zo begrepen.

Dus hoe kan het dan zijn dat dit totaal onbruikbaar is (volgens KPN dan).

Het enige wat ik kan verzinnen is een aftaknetwerk ipv alles naar een centrale kast (huisje).

 

 

Ik kwam bij toeval op dit oude topic terecht, en weet toevallig wat meer van het oude Lijbrandt netwerk. De topicstarter suggereerd dat er glasvezel in de woning binnen komt echter was dit niet het geval. Lijbrandt heeft in de jaren 90 en 00 veel (backbone) glasvezels opgekocht tussen Haarlem en Leiden. Daarna is men internet gaan aanbieden aan huizen en bedrijven onder de naam Lijbrandt (oorspronkelijke bedrijfsnaam Technotel). 

 

Technische opbouw

 

Er zijn vele wijkkasten geplaats voorzien van glasvezel. Daarin zaten managed switches met normale 100/100 ethernet poorten, apparatuur voor analoge POTS telefonie signaal, en een coaxkabel voor tv en radio. Tv kijken kon ook digitaal via één van de ethernet aansluitingen. Deze kabels gingen gezamenlijk in een soort bundel kabel de woningen binnen. Hier kun je zien hoe dat in de woning eruit zag. https://tweakers.net/camo/1048cdca299cb58d035342c0a8d2a88b1ea1e196/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2Foih7qNSr.jpg

 

Het probleem was dus onder andere:

  • geen glasvezel maar cat5 naar de woningen
  • verouderde switches, en waren niet van het niveau “carrier/telecom operator”
  • systemen voor coax en pots moesten uitgefaseerd worden en een alternatief geboden worden
  • de infrastructuur in zijn algemeenheid (wijkkasten, en de oudere glasvezel ringen) waren niet goed genoeg voor de lange termijn. Daarom dus grote investeringen die hoger waren dan een compleet nieuw netwerk.
  • Het lijbrandt systeem kon niet geintegreerd worden in het kpn systeem voor beheer.