Beantwoord

Bestaande XS4ALL homepage benaderen na overgang naar KPN

  • 5 May 2022
  • 40 reacties
  • 3213 keer bekeken

Ik ben een klant van XS4ALL en heb daar een homepage en had FTPS toegang tot mijn opslag.

Hoe kom ik daar nu bij nu KPN het heeft overgenomen met de belofte dat er NIETS voor bestaande klanten gaat veranderen?

 

Graag een handleiding voor de toegang.

 

icon

Beste antwoord door Joris62 5 May 2022, 12:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

40 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Het werkt nog net zo als vroeger (en zoals het op https://www.xs4all.nl/service/installeren/hosting/uploaden-met-sftp/ staat): met een sftp programma verbinding maken naar sftp.xs4all.nl, gebruikersnaam en pwd is ook nog steeds dezelfde.

 

Admin edit:

Aanvullende info die ook relevant is: Per 17 december stopt Webdisk. Daarover lees je meer in dit topic.

De WWW map waar je homepage bestanden in staan is ook onderdeel van Webdisk. Maar, dit stuk van de opslagruimte wordt niet verwijderd. Je homepage blijft dan ook actief. Je kunt vanaf 17 december de homepage niet meer met webDAV updaten, alleen nog maar via FTP.

dank, kon het niet vinden via KPN site of MIJNKPN

een link op de KPN website voor XS4ALL klanten zou wel helpen...

Als alles nog net zo werkt als vroeger, wat is dan tegenwoordig de shell server? Ik wilde vandaag wat nieuwe bestanden op mijn site zetten en had ze als tar-file ge-upload. Helaas kon ik niet meer inloggen op shell.xs4all.nl om de boel uit te pakken.

 

Reputatie 7
Badge +24

Als alles nog net zo werkt als vroeger, wat is dan tegenwoordig de shell server? Ik wilde vandaag wat nieuwe bestanden op mijn site zetten en had ze als tar-file ge-upload. Helaas kon ik niet meer inloggen op shell.xs4all.nl om de boel uit te pakken.

Die shell server bestaat niet meer volgens mij... 

Reputatie 7
Badge +7

De mijne werkt gewoon: https:/xxxxxxxxxx.home.xs4all.nl/

Ook de webdisk werkt als voorheen: https://webdisk.xs4all.nl/xxxxxxxxx

Waarbij xxxxxxxx je xs4all gebruikersnaam is. Kan met FileZilla de homepage en webdisk gewoon bewerken.    

Ja, dat weet ik, maar dat is niet de shell server. Met Filezilla heb ik de tar-file ge-upload, maar uitpakken gaat niet. Ik heb uiteindelijk de losse bestanden overgezet.

 

Reputatie 5
Badge +2

@Wschr , de shell server van XS4ALL is afgelopen 15 Augustus uitgezet.

Inmiddels is v.w.b. XS4ALL afgezien van de homepages en webdisk alles einde oefening.

De belofte dat er voor bestaande klanten NIETS gaat veranderen is dus een leugen gebleken.

Reputatie 7
Badge +30

@Dicksooo, @Wschr, helemaal niets veranderen is ook niet haalbaar :) Specifiek over de shell server: het uitzetten daarvan is aangekondigd in het infoboekje dat je hebt gekregen (pagina 21). Hoewel ik me kan voorstellen dat je dit ontschoten is. 

Reputatie 1
Badge

Sinds maandag 28 augustus kan ik niet meer op de XS4ALL FTP server (sftp.xs4all.nl) aanloggen.

Zondag werkte het nog als vanouds, maar maandag dus niet meer en krijg ik een "Access denied" melding.

Op advies van de XS4ALL technische helpdesk het wachtwoord van mijn hoofdaccount gewijzigd,  maar ook dat bood geen soelaas. Mijn Home site kan ik nog wel bereiken (https://<hoofdaccount>.home.xs4all.nl). Als FTP client gebruik ik sinds jaar en dag FileZilla.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ? Iemand anders die ook de FTP-server van XS4ALL gebruikt ?

Mvg Bart de Vries

Ik krijg nog wel verbinding via filezilla.

Reputatie 1
Badge

Ik krijg nog wel verbinding via filezilla.

Okay, da's tenminste iets. Ik was al bang dat nu ook de FTP-dienst uit de lucht gehaald was.

Overigens was het maandag de 29ste … 🙄

De helpdesk raadde verder aan een mail naar KPN Abuse te sturen en dat heb ik gedaan. Ben benieuwd of dat wat gaat opleveren.

Mvg Bart

 

Reputatie 7
Badge +7

@knorp , zoals eerder gemeld werkt ook hier WWW en Webdisk naar behoren. Gebruik ook Filezilla met sftp.xs4all.nl als server. Ben benieuwd wat KPN Abuse met je melding doet. We zijn immers nog 'gewoon' XS-klant, gebruikmakend van de techniek van KPN. Jouw inlogprobleem lijkt mij een 100% XS4ALL aangelegenheid. 

Reputatie 1
Badge

@knorp , zoals eerder gemeld werkt ook hier WWW en Webdisk naar behoren. Gebruik ook Filezilla met sftp.xs4all.nl als server. Ben benieuwd wat KPN Abuse met je melding doet. We zijn immers nog 'gewoon' XS-klant, gebruikmakend van de techniek van KPN. Jouw inlogprobleem lijkt mij een 100% XS4ALL aangelegenheid. 

Inderdaad, KPN Abuse leverde niks op. Die verwijzen door naar de KPN Servicedesk.

En je raadt het al: de KPN Servicedesk verwijst weer terug naar de XS4ALL Servicedesk. Maar die kunnen nu juist niets doen omdat de SFTP server door KPN is dichtgezet zodat zij er niet bij kunnen. Briljant.

Reputatie 7
Badge +7

@Wschr , hier lijkt mij een taak weggelegd voor een van de moderators van dit forum. Ze komen hier regelmatig langs, @Erik_  heeft hier immers al eerder gereageerd. Even een paar dagen geduld nog.

Reputatie 1
Badge

Laatste update: de XS4ALL servicedesk heeft een verzoek ingediend (bij KPN ?) om het wachtwoord van mijn FTP-account opnieuw in te stellen. Ik zal daar per SMS bericht van krijgen. Duimen dan maar ...

Reputatie 7
Badge +30

Vervelend probleem, @knorp. Zoals al door andere bevestigd, de FTP server is nog gewoon functioneel. Anders zou je ook niet meer bij de homepage kunnen komen. En gezien anderen hier geen issues mee ervaren verwacht ik wel dat het specifiek met jouw account te maken heeft. Ik ga er dan vanuit, gezien je laatste bericht, dat het met een nieuw ingesteld wachtwoord weer gaat werken. Mocht dat toch niet zo zijn, laat het weten.

 

Reputatie 1
Badge

Vervelend probleem, @knorp. Zoals al door andere bevestigd, de FTP server is nog gewoon functioneel. Anders zou je ook niet meer bij de homepage kunnen komen. En gezien anderen hier geen issues mee ervaren verwacht ik wel dat het specifiek met jouw account te maken heeft. Ik ga er dan vanuit, gezien je laatste bericht, dat het met een nieuw ingesteld wachtwoord weer gaat werken. Mocht dat toch niet zo zijn, laat het weten.

 

Zeker vervelend. Heb eerder vandaag (2/9) een wachtwoord per SMS ontvangen, maar helaas ik krijg nog steeds geen verbinding.

Status:          Connecting to sftp.xs4all.nl...
Status:          Using username "<account>".
Status:          Access denied
Error:            Authentication failed.
Error:            Critical error: Could not connect to server

Reputatie 7
Badge +7

@knorp , dit zijn mij inloggegevens met FileZilla, zonder gebruikersnaam en wachtwoord uiteraard. Mogelijk kun je jouw inloggegevens hier nog eens mee vergelijken? Let ook op het Protocol, de eerste regel dus.

@Erik_  ter informatie 

Met deze gegevens log ik probleemloos in.

Reputatie 1
Badge

@Berrie_Kaas Dank je wel. Met die gegevens is ook mijn Filezilla geconfigureerd. Is redelijk standaard denk ik, maar het kan nooit kwaad de instellingen te verifiëren.

Update: vanmiddag heeft de Servicedesk met mijn credentials en met hun eigen FTP-client vanaf hun eigen werkplek vergeefs geprobeerd in te loggen: zelfde foutmelding … 🙄

Ik vraag mij dus af of ik nog wel FTP-autorisatie heb. Enfin, men heeft een problem ticket aangemaakt. Zal wel na het weekend worden voordat daar reactie op komt, maar hopelijk komen dan de echte boffins ook meekijken.

Mvg Bart

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de update, @knorp, en het meedenken, @Berrie_Kaas 👍🏻

Met wat je hier schrijft:

Update: vanmiddag heeft de Servicedesk met mijn credentials en met hun eigen FTP-client vanaf hun eigen werkplek vergeefs geprobeerd in te loggen: zelfde foutmelding … 🙄

Ik vraag mij dus af of ik nog wel FTP-autorisatie heb. Enfin, men heeft een problem ticket aangemaakt. Zal wel na het weekend worden voordat daar reactie op komt, maar hopelijk komen dan de echte boffins ook meekijken.

zijn ook de goede stappen al gezet. Want dan is dit in ieder geval iets dat boven mijn mogelijkheden gaat. Fingers crossed dat ze dit snel weten op te lossen.

Reputatie 1
Badge

Update: ik kan weer aanloggen op de FTP-server !

Afgelopen zaterdagmiddag kreeg ik een SMS van XS4ALL waarin gevraagd werd of de storing verholpen was en/of ik nog problemen had. 's Avonds meteen geprobeerd, maar helaas - no joy.

Ook zondag was er nog geen verbetering, maar low-and-behold vanmiddag werkte het zowaar. Ik bemerkte wel een klein verschil: de bestanden die ik in de mappen plaats erven andere rechten dan zoals ik de mappen had opgezet. Enfin, kniesoor die daar over valt, want dat kan ik zelf aanpassen.

Case closed ?

mvg Bart

Reputatie 7
Badge +7

@knorp , 😀 👍 🖐.

@Erik_ 

Als de xs4all webdisk opgeheven wordt ben ik waarschijnlijk ook mijn homepage kwijt.

De bestanden die ik op webdisk zie zijn de bestanden van mijn homepage.

Zie ook de resultaten van ping:

PING webdisk.xs4all.nl(webdisk.xs4all.nl (2001:888:0:28::95)) 56 data bytes
64 bytes from webdisk.xs4all.nl (2001:888:0:28::95): icmp_seq=1 ttl=60 time=9.71 ms

PING sftp.xs4all.nl(webdisk.xs4all.nl (2001:888:0:28::95)) 56 data bytes
64 bytes from webdisk.xs4all.nl (2001:888:0:28::95): icmp_seq=1 ttl=60 time=11.2 ms

 

@Erik_ 

Klopt mijn donkerbruine vermoeden?