Beantwoord

Bestaande XS4ALL homepage benaderen na overgang naar KPN

  • 5 May 2022
  • 40 reacties
  • 3213 keer bekeken

Ik ben een klant van XS4ALL en heb daar een homepage en had FTPS toegang tot mijn opslag.

Hoe kom ik daar nu bij nu KPN het heeft overgenomen met de belofte dat er NIETS voor bestaande klanten gaat veranderen?

 

Graag een handleiding voor de toegang.

 

icon

Beste antwoord door Joris62 5 May 2022, 12:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

40 reacties

Reputatie 1
Badge

In het schrijven van XS4ALL dat ik van de week ontving:

"Homepage aanpassingen niet meer via WEBDAV"

"Uw homepage aanpassen kan op verschillende manieren".

"Maar vanaf 17 december kunt u deze niet meer aanpassen met een gekoppelde netwerkschijf via WEBDAV". 

 

Blijft mijn homepage nu wel of niet bestaan ? En wat is het KPN alternatief op WEBDAV ?

En ik deel mijn foto's altijd via https://<account>.home.xs4all.nl/<map>/<foto.jpg>

Maar mijn donkerbruine vermoeden is dat dit bij KPN niet langer gaat werken.

Heeft iemand een idee ?

Reputatie 5
Badge +2

@knorp@Wschr , vanaf 17 december kan je niet meer inloggen via WebDav, bestanden buiten de www directory worden gewist. De homepage blijft vooralsnog behouden en heeft de zelfde grootte van 10 GB en is voor bewerking benaderbaar via sftp.xs4all.nl , inloggen middels jouw XS4ALL hoofdaccount.

Reputatie 1
Badge

@knorp@Wschr , vanaf 17 december kan je niet meer inloggen via WebDav, bestanden buiten de www directory worden gewist. De homepage blijft vooralsnog behouden en heeft de zelfde grootte van 10 GB en is benaderbaar via sftp.xs4all.nl , inloggen middels jouw XS4ALL hoofdaccount.

@Dicksooo : dank je wel voor je reactie.

Ik gebruik nu FileZilla om mijn webdisk te beheren en mijn bestanden staan allemaal in/achter de WWW-directory. Dus dan zou deze webdisk functionaliteit behouden blijven. Da's mooi.

Maar kan ik zodirect dan nog steeds mijn foto's delen/tonen op basis van : https://<account>.home.xs4all.nl/<map>/<foto.jpg> ?

Dat is mij nog steeds niet duidelijk.

Reputatie 5
Badge +2

@knorp jazeker, dat staat toch gewoon in een map op jouw homepage, daar verandert vooralsnog voorlopig niets aan.

Reputatie 1
Badge

@knorpjazeker, dat staat toch gewoon in een map op jouw homepage, daar verandert vooralsnog voorlopig niets aan.

Nou dat zou helemaal top zijn. Natuurlijk: niets is voor eeuwig. Ik heb via KPN Cloud geprobeerd mijn foto's te delen/tonen maar tot dusver zonder succes. Het enige wat ik heb kunnen bereiken is dat je naar het fotobestand op de drive geleid wordt waarna je er op kunt klikken en dan pas wordt de foto getoond. Maar ik wil dat mijn foto via de link direct getoond wordt, zoals nu ook het geval is met mijn XS4ALL webdisk en/of homepage.

Ik zal beginnen 17 december in mijn agenda te zetten: kon weleens een bijzondere dag worden … 🤔

Met vriendelijke groet,

Bart

Reputatie 1
Badge

Vandaag mijn homepage via FTP geupdate, maar mijn homepage laat de oude versie zien. Weet iemand wat er aan de hand is? Hopelijk is het een tijdelijke storing en blijft het wel mogelijk om de homepage te updaten. Zou raar zijn als dat nu zonder aankondiging opeens niet meer kan.

<crtl> + F5

Al gedaan ?

Reputatie 1
Badge

Vandaag mijn homepage via FTP geupdate, maar mijn homepage laat de oude versie zien. Weet iemand wat er aan de hand is? Hopelijk is het een tijdelijke storing en blijft het wel mogelijk om de homepage te updaten. Zou raar zijn als dat nu zonder aankondiging opeens niet meer kan.

 

Sinds woensdag 23 november krijg ik mijn nieuw geplaatste bestanden (foto's) niet meer geopend. Ik krijg of niets te zien of deze foutmelding:

Not Found

The requested URL was not found on this server.

Met Filezilla kan ik nieuwe bestanden dus wel uploaden en ook weer via Filezilla ophalen en tonen (foto's). Maar niet op basis van mijn homepage URL openen. Het bijzondere is dat bestanden geplaatst vóór woensdag 23 november gelukkig nog wel openen. Rarara hoe kan dat ?

Reputatie 1
Badge

Update 24 november: samen met de XS4ALL Servicedesk door de configuratie heen gegaan en ook die van mijn FileZilla. Wat blijkt: sinds kort moet je klaarblijkelijk expliciet poort 22 opgeven. Nu kan ik mijn recente foto's weer benaderen en ophalen via mijn homepage URL.

 

En de bevestiging dat de bestanden achter WWW ook na 17 december beschikbaar blijven.

Eind goed al goed (zo lang het duurt) … 🤔

Reputatie 1
Badge

Update 24 november: samen met de XS4ALL Servicedesk door de configuratie heen gegaan en ook die van mijn FileZilla. Wat blijkt: sinds kort moet je klaarblijkelijk expliciet poort 22 opgeven. Nu kan ik mijn recente foto's weer benaderen en ophalen via mijn homepage URL.

 

En de bevestiging dat de bestanden achter WWW ook na 17 december beschikbaar blijven.

Eind goed al goed (zo lang het duurt) … 🤔

Bedankt voor het hier laten weten. Ik ga dit vanavond proberen. Ik had de helpdesk al een bericht gestuurd maar nog geen reactie gehad.

Wel heel vreemd dat het uploaden met FTP wel lukt, de bestanden zijn dan (als je met FTP kijkt) wel geupdate, alleen zijn ze niet geupdate via de homepage url. Raar dat het FTP port nr daarmee te maken heeft, ik zou denken dat als dat niet goed is FTP helemaal niet werkt.

Reputatie 1
Badge

Het is mij en ook de servicedesk een raadsel.

Maar hoe dan ook de recente bestanden die zonder tcp:22 zijn geupload zijn niet te vinden (wel zichtbaar vanuit Filezilla).

Nu was er wel onlangs een nieuwe versie van Filezilla uitgekomen. Dus wie weet heeft het daarmee te maken.

Reputatie 1
Badge

Update 24 november: samen met de XS4ALL Servicedesk door de configuratie heen gegaan en ook die van mijn FileZilla. Wat blijkt: sinds kort moet je klaarblijkelijk expliciet poort 22 opgeven. Nu kan ik mijn recente foto's weer benaderen en ophalen via mijn homepage URL.

 

En de bevestiging dat de bestanden achter WWW ook na 17 december beschikbaar blijven.

Eind goed al goed (zo lang het duurt) … 🤔

Bedankt voor het hier laten weten. Ik ga dit vanavond proberen. Ik had de helpdesk al een bericht gestuurd maar nog geen reactie gehad.

Wel heel vreemd dat het uploaden met FTP wel lukt, de bestanden zijn dan (als je met FTP kijkt) wel geupdate, alleen zijn ze niet geupdate via de homepage url. Raar dat het FTP port nr daarmee te maken heeft, ik zou denken dat als dat niet goed is FTP helemaal niet werkt.

Probeer maar naar je homepage te browsen om te zien of daar jouw recente bestand staat. Waarschijnlijk niet, terwijl vanuit Filezilla alles in orde lijkt.

En sowieso wordt sFTP gebruikt wat het nog vreemder maakt om nu ineens expliciet tcp:22 mee te geven. En wat zonder tcp:22 vervolgens het effect is gaat mijn verstand te boven.

Ik heb even getest met
https://filezilla-project.org ( op debian-linux )
Inlog : sftp.xs4all.nl.:22
Die 22 er achter is daar automatisch bij gekomen, althans, ik weet van niets (meer).
En even een test bestandje ge-up-gelood : werkt
Het map "mail" is leeg.
Een nivo hoger staan nog de bestanden die ik voor het omzetten naar kpn maakte, een email kopie, dat gaat dus verdwijnen binnenkort ? ( ik heb al gekopieerd )

Reputatie 1
Badge

Het werkt weer!
Port 22 instellen lijkt niets uit te maken, want FileZilla haalt dat weer weg, waarschijnlijk omdat dat de default port is.
Maar toen ik bij die instellingen was zag ik dat het path op de remote server verkeerd stond.
Dat is nu "/home/.kpn/…..” en daar stond eerst iets anders, zonder 'kpn’ erin.
Dat heb ik nu aangepast en nu gaat het weer goed!
Als je in je FTP programma geen remote path hebt ingesteld dan had je waarschijnlijk geen last van deze aanpassing. Ik had dat wel ingesteld zodat ik gelijk in de WWW folder kom.

Reputatie 7
Badge +30

@Hamol, specifieke problemen met jouw website vallen buiten waar dit topic over gaat. Ik heb je bericht, en de reacties daarop, dan ook afgesplitst naar een eigen topic.

Hetzelfde geldt voor jouw vraag over je mailform, @Franckey, je vindt je nieuwe topic hier.