Beantwoord

Beste configuratie wifi + bedraad

  • 25 November 2019
  • 14 reacties
  • 1265 keer bekeken

Binnenkort verhuizen wij naar onze nieuwbouwwoning en ik wil het internet in 1x goed doen. 

Alle kamers zijn voorzien van een CAT6 aansluiting en alle kabels komen uit in de meterkast. 

Heeft iemand tips/tricks om ervoor te zorgen dat in het gehele huis (3 verdiepingen) de wifi-verbinding optimaal is en de CAT6 op hetzelfde netwerk zitten?

 

Ik ben in het bezit van 2 Google Wifi mesh routers, een netwerkswitch en de Experia Box V10A.

 

Mijn eigen idee:

  • Experia Box in bridge-modus 
  • Verbinden met 1 van de Google Wifi mesh routers
  • Netwerkswitch plaatsen voor alle CAT6 kabels die naar alle kamers gaan
  • Tweede Google Wifi mesh router op de tussenverdieping

Alvast bedankt voor jullie ideeën hierover.

icon

Beste antwoord door Melvin_V 29 June 2023, 12:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hoi Melvin, welkom op het forum. 

Bridge is niet mogelijk maar ook niet nodig in dit geval, als ik het goed inschat. 

Volgens mij ziet het er als volgt uit:


Experiabox > switch > kabels naar alle kamers in je huis die je aan wilt sluiten. Daarop kun je weer de mesh routers aansluiten in de kamers waar je dit wilt gebruiken en eventueel tv-onvangers. Als het om 3 kamers gaat heb je de switch niet eens nodig, de Experiabox heeft 3 poorten. Ik gok dat 1 mesh per verdieping genoeg is en beneden de Experiabox.

WiFi is lastig in te schatten omdat het afhankelijk is van de locatie, betonnen muren en vloeren zullen bijvoorbeeld lastig worden. Om maar een extreem voorbeeld te geven. Mocht je wel een switch gebruiken voor zowel internet en televisie, dan dient dit IMGP snooping te ondersteunen om te zorgen dat itv zonder storingen blijft werken. 

Heb ik het zo een beetje goed begrepen?

 

Beste Alex, dank voor jouw antwoord! 

Het klopt voor een groot deel wat je zegt, maar heb zelf ook nog even zitten puzzelen en rondstruinen op alle fora en bij een Mesh netwerk wordt, voor zover ik begrijp, een nieuw netwerk aangemaakt en verlies ik volgens mij de mogelijkheid om apparaten die eventueel op kabel worden aangesloten bij het netwerk te betrekken, klopt dat? 

Met andere woorden - in de meterkast komt ook de NAS te staan welke dan direct op de switch aangesloten wordt. Ditzelfde geldt voor de Sonos hub, Philips Hue bridge en eventueel een iMac. 

De Mesh routers maken een eigen (draadloos) netwerk, maar op dat netwerk kan ik dan (volgens mij) niet de NAS benaderen met mijn iPad of Macbook. 

Ik zit ook te kijken naar andere Access Points (bv. de Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO), maar als ik die in de muren plug om een netwerk aan te maken creëer ik volgens mij hetzelfde probleem.

Het antwoord zal waarschijnlijk voor de hand liggen, maar ik wil 1 netwerk in huis (zowel bedraad, als via wifi) en alle apparaten moeten met elkaar kunnen communiceren. 

Hoor het graag!

Reputatie 7
Badge +24

Beste Alex, dank voor jouw antwoord! 

Het klopt voor een groot deel wat je zegt, maar heb zelf ook nog even zitten puzzelen en rondstruinen op alle fora en bij een Mesh netwerk wordt, voor zover ik begrijp, een nieuw netwerk aangemaakt en verlies ik volgens mij de mogelijkheid om apparaten die eventueel op kabel worden aangesloten bij het netwerk te betrekken, klopt dat? 

Nee. Dat is als je een 2de router hebt. Dat is hier niet het geval. Die google dingen zijn gewoon accespoints. Als je die alle 2 bedraad aansluit, dan word de mesh functionaliteit heel niet gebruikt. Wat helemaal niet erg is.

Met andere woorden - in de meterkast komt ook de NAS te staan welke dan direct op de switch aangesloten wordt. Ditzelfde geldt voor de Sonos hub, Philips Hue bridge en eventueel een iMac. 

De Mesh routers maken een eigen (draadloos) netwerk, maar op dat netwerk kan ik dan (volgens mij) niet de NAS benaderen met mijn iPad of Macbook. 

Dat kan wel gewoon.

Ik zit ook te kijken naar andere Access Points (bv. de Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO), maar als ik die in de muren plug om een netwerk aan te maken creëer ik volgens mij hetzelfde probleem.

Het antwoord zal waarschijnlijk voor de hand liggen, maar ik wil 1 netwerk in huis (zowel bedraad, als via wifi) en alle apparaten moeten met elkaar kunnen communiceren. 

Hoor het graag!

Op die dingen van Google, en ook op andere accespoints, kun je gewoon zelf de netwerknaam en wachtwoord instellen. Je kunt dan dus dezelfde naam en wachtwoord instellen als dat van de Experiabox. Zodoende heb je dan dus 1 wifi netwerk. Maar ook als je op een accespoint de netwerknaam en wachtwoord default laat staan en je dus 2 verschillende wifi netwerken in huis hebt, dan kun je nog steeds bij al je apparaten.

Ik lees op meerdere fora dat de Google Wifi apparaten niet kunnen fungeren als access point. Ik weet nu niet waar ik van uit moet gaan.

Voor de zekerheid heb ik de gehele situatie uitgetekend zoals ik het graag zie. Als de SSID gelijk getrokken zou kunnen worden op de Experia Box en de Google Mesh routers dan zou de situatie zoals getekend is dus moeten werken (?)

 

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij moet dit gewoon lukken, @Nick83 ? Wat configuratie betreft misschien makkelijker om de NAS rechtstreeks op de Experiabox aan te sluiten, afhankelijk van wat je precies ermee wilt doen. (benaderen van buitenaf). Je neemt geen iTV af bij ons zo te zien?

Je neemt geen iTV af bij ons zo te zien?

Zeker wel! Vergeten op het schema te zetten. Die zou ook rechtstreeks op de muur komen (switch heeft die speciaal vereiste functie waar ik de naam van vergeten ben voor iTV)

En de NAS moet ook vanaf extern adres benaderbaar zijn.

 

Reputatie 7
Badge +24

Je neemt geen iTV af bij ons zo te zien?

Zeker wel! Vergeten op het schema te zetten. Die zou ook rechtstreeks op de muur komen (switch heeft die speciaal vereiste functie waar ik de naam van vergeten ben voor iTV)

En de NAS moet ook vanaf extern adres benaderbaar zijn.

 

Dan moet het lukken. 

Reputatie 7
Badge +24

Euhm... dat is is een mooi plaatje. Waar maak je dat mee?

Reputatie 7
Badge +24

Let wel op dat naar die dubbele utp-wandcontactdozen ook 2 utp kabels moeten lopen.

@Nick83 dank! Gemaakt met Photoshop haha

Ok, hopelijk hebben ze dat dan ook gedaan met de bouw van het huis en niet voor jan doedel een dubbele utp-wcd geplaatst met maar 1 kabel.

Bedankt allemaal voor jullie hulp. 12 december ga ik alles doen...

Reputatie 7
Badge +24

Ok, Google WiFi, ik heb ff gegoogeld :wink: En het zijn idd soort routers ja. Met beperkte functionaliteit lees ik hier en daar. Beetje vergelijkbaar met TP-Link Deco denk ik. Op de manier waarop je het nu getekend hebt, zou het prima moeten werken. Als je met je telefoon of laptop verbind met die dingen, dan kun je gewoon bij je NAS. En bij je Sonos en HUE. Maar stel je verbind je NAS draadloos met die Google WiFi, dan zal die niet berijkbaar zijn vanaf elders in het netwerk. 

@Melvin_V heb je dit zo nog werkende gekregen met de kabels naar je google wifi punten?

Reputatie 7

...

@Melvin_V heb je dit zo nog werkende gekregen met de kabels naar je google wifi punten?

Nee, ik heb het opgelost door een extra Google router in de meterkast te zetten. Het is nu de internetkabel die binnenkomt gaat in de KPN modem, van de KPN modem naar de Google router, vanaf de Google router naar een netwerk switch, van de netwerk switch naar alle kamers en in alle kamers een Google router. Maak geen gebruik van de wifi van de KPN router en de Google routers maken 1 compleet wifi netwerk in het huis (en tuin).