Betaal voor 40 Mb/s, krijg maar 1.2Mb/s????

  • 23 oktober 2013
  • 11 reacties
  • 20407 keer bekeken

Hallo,

Een aantal weken geleden heb ik via de mail een aanvraag gedaan voor een nieuwe Experia Box. Die kregen wij ook heel snel met ons interactieve TV. Gloednieuwe modem met een Alles-in-één Standaard abbonement die 21 Oktober in ging. 

Dus dit is wat ik las. En waar we blijkbaar wel recht op hebben??

Je hebt nu Alles-in-één Standaard geselecteerd met:

Internet tot 40 Mb/s met gratis draadloos modem

Voor de rekenkundige: 40 Mb/s = 320 Mbps

Ik haal op speedtest: 9.81 Mbps, vertaald naar 1.22 Mb/s

(Nee, ik haalde deze 2 niet door elkaar, speedtest geeft je eenmaal Mbps als uitkomst, geen Mb/s)

Hoezo is er een verschil van 38 Mb/s in ons internet snelheid? Deze snelheid had ik met de oude Experia Box ook al.. Is het te regelen dat ons verbinding in iedergeval 20+ Mb/s kan gaan halen??

Update1:

Dit geeft de nieuwe Experia Box trouwens weer.

ADSL Status Information:

                              Configured                               Current
Line Status                        ---                            SHOWTIME
Link Type                           ---                     Interleave Path
Trained Mode                  Auto                G.992.5 (ADSL2+)

ADSL Data Rate:
                            Upstream                           Downstream
Actual Data Rate 1003 (Kbps.)                     14652 (Kbps.)
Attainable Rate   1049 (Kbps.)                     19507 (Kbps.)

Operation Data / Defect Indication:

Operation Data                     Upstream                        Downstream
Noise Margin                               7.5 dB                                  7.7 dB
Attenuation                                 6.9 dB                                19.7 dB

Indicator Name                      Upstream                        Downstream
FEC Error                                            0                                 285846
CRC Error                                           0                                           0
HEC Error                                           0                                           0

Statistics:
                                  Transmitted Cells                       Received Cells
Cell Counter                           15357271                               3464864

Update 2:

En als ik dus zie dat ik van de afstand tussen mijn huis en de KPN centrale 1361 meter is en over ADSL2+ beschik..

Op de door u opgegeven postcode 0000XX en huisnummer 000 zijn de volgende diensten over ons netwerk beschikbaar:

Dienst                    Omschrijving                               Snelheid (max.)

ADSL                         BBned ATM DSL                           2-8Mb/512kb
ADSL2+                     BBned ATM DSL                          16-24Mb/1Mb
SDSL                         BBned ATM DSL                           2.3Mb/2.3Mb
B-SDSL                      BBned ATM DSL (IMA/4WIRE)      9.2Mb/9.2Mb
ADSL2+                     BBned Ethernet DSL                       12Mb/1Mb
ADSL2+M                  BBned Ethernet DSL                       12Mb/2Mb
B-SDSL.bis                BBned Ethernet DSL                     20Mb/20Mb


11 reacties

Reputatie 7
Beste Asty,

Mbps (megabits per seconde) staat gelijk aan Mb/s (megabits gedeelt door seconden)

De snelheid van jouw lijn is dus niet 1.2 Mb/s maar 9.81 Mb/s of wel 9.81 Mbps.

Dit is natuurlijk nog steeds weinig als je voor 40 Mbps of wel 40 Mb/s betaalt.

Ik weet niet of er ook een 20 Mbps abonnement is, maar als dat zo is dan zou je direct moeten downgraden.

Eenheden:

b = Bit

B = Byte

8b = 1B

Als je modem bijvoorbeeld 80 megabits in 10 seconden leest dan is de snelheid dus 80Mb / 10s = 8Mb per seconde 8Mbps = 1MBps

Lijnsnelheden worden altijd in bits per seconde aangeduid.

Helaas is KPN niet helder in haar aanbiedingen en communicatie maar zij publiceren de maximale snelheid van het abonnement. Of die snelheid gehaald kan worden is bijvoorbeeld afhankelijk van de afstand van jouw huis naar de centrale. Eigenlijk zou KPN die maximaal haalbare snelheid moeten communiceren bij de aanbieding aan jou.

Ten eerste.. Sorry voor het volgende.

Ten tweede.. Ik ben ervan overtuigd dat ik toch iets beter weet wat het verschil tussen Mb/s en Mbps is.

Google is een grote vriend van mij..

1 Mbps =0.125 megabytes / second 1 (megabyte / second) =8 Mbps Het is niet moeilijk, maar sorry. Ik weet waar ik over heb, als KPN zegt dat wij 40 Mb/s Internet kunnen aanschaffen omdat het haalbaar was op ons adres... (40Mb/s staat dus gelijk aan 320 Mbps) Waarom krijg ik bij berschillende speedtests een snelheid van 9.81 Mbps gemeten??(en 9.81 Mbps staat dus gelijk aan 1.22 Mb/s!!!)
Reputatie 7
Goed dat je het beter weet, maar misschien is het nog beter om de juiste bronnen te raadplegen.

wikipedia Mbps

Nogmaals b = bit en B = Byte

In de door jou aangehaalde formules kom ik geen B (byte) tegen, alleen maar b's (bits)

Sorry, maar... ...ik ben bang dat de maximale snelheid op jouw adres 12 megabits per seconde is (ADSL2+ ethernet).

Edit: Misschien is "pairbonding" mogelijk op jouw adres, waardoor maximaal 24 megabits per seconde haalbaar zou kunnen zijn.

Reputatie 5
Badge +6
@Asty wps heeft toch écht gelijk. MB = 8Mb (verschil tussen bits en bytes) 1 byte = 8 bits. Je husselt het toch echt een beetje door elkaar..., maar dat terzijde.

Als ik de screenprint van de informatie uit het modem lees haal je een keurige 14,6Mbps download. Dat klopt wel aardig met de afstand tot de telefooncentrale. Beter nieuws is nog dat zelfs bijna 20Mbps haalbaar is op je adres (de "attainable" opgave). Dat is bijna jaloersmakend!! KPN doet het dus nog niet zo slecht over die paar koperdraadjes.

Het is nu zaak om in de gaten te houden of de download snelheid ook langzaam naar die "attainable" toekruipt. Je mag verwachten dat 'ie zo rond of iets boven de 18-18,5Mbps uitkomt. Dit hoort automatisch door de DLM (Dynamic Line Manager) te worden gedaan. Dit duurt wel even want de DLM checkt steeds of er geen storingen in het signaal zijn als de snelheid wat verhoogd wordt, maar als je iedere 3-4 dagen even checkt zou er verandring zichtbaar moeten zijn.

Zo niet: meld je op het forum of bel de helpdesk. 

Over die speedtest geef ik verder geen commentaar, want de daarbij behaalde snelheid is van verschrikkelijk veel factoren afhankelijk.

Reputatie 6
Badge +9
Aan de grondslag van het " probleem" ligt de verkeerde aannamen dat meneer 40 mb/s krijgen moet, dit is 40 Mbps, met andere woorden een bruto download van 5 mb/s, netto zou ik schatten afhankelijk van de lijnverliezen 4 Mb/s.

Als je gaat husselen met de getallen moet je idd wel even weten wat je doet ;)

40 Mb/s is voor veel aparaten niet eens haalbaar btw, omdat hardeschijven en flashmemory's dan al haast aan hun max zitten wat schrijfsnelheid betreft (uitzonderingen uiteraard daargelaten)

Reputatie 5
Badge +6
Hoho sveld84, nu gaat u op dezelfde manier "de fout" in, maar nu door het verschil te gaan maken met een hoofdletter M en een kleine m. Het verschil tussen byte en bits wordt gemaakt door het toepassen van de B voor bytes (=8 bits) en b voor bit (dus een 0 of een 1).

Lees dit topic op wikipedia anders nog even.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Megabyte

Reputatie 7
Of de laatste zin in het topic http://nl.wikipedia.org/wiki/Megabit op wikipedia.

Daar staat de gemaakte "denkfout" precies verwoord.

Reputatie 6
Badge +9
Los van het b verhaal gaat het primair om het feit dat de snelheid door kpn word aangeduid als megabits en meneer ervanuit gaat de hij de snelheid in megabytes krijgt, zo leg ik het toch uit ;)

De primaire rekenfout/aanname is hier dat je 40x8= 320 megabit krijgt, got it? :D

Dan word er verder nog de aaname gedaan dat de door speedtest aangeleverde waardes nog gedeeld moeten worden door 8 terwijl de door KPN vermelde waarde en de speedtest waardes beide in Megabits is en dus niet gerekend hoeven worden.

We zijn hier om elkaar te helpen toch? Niet om elkaar om de oren te slaan over hoofd en kleine letters ;)

Conclusie meneer " betaald" voor 40 mbit, ontvangt 9,81 mbit netto en ruim 14 bruto.

Ja dat is wat aan de lage kant maar geen contractbreuk oid van KPN, ze leveren iig 8 mbit af.

Reputatie 7
Helemaal een sveld84, we zijn hier om elkaar te helpen. :D

Het is mij ook niet te doen om de hoofletter discussie, maar om de onduidelijkheid die die "hoofdletter gevoelige" afkortingen te weeg brengen.

Het is dus belangrijk dat, als we antwoord geven, we dan wel de door de branch gebruikte "hoofdletter gevoelige" afkortingen en terminologie correct gebruiken.

Niet zozeer voor de oorspronkelijke poster van dit topic, maar voor al die anderen die over een half jaar dezelfde "denkfout" maken en denken ook zo'n topic te moeten openen, terwijl door dit topic te lezen dan wellicht hun "denkfout" recht hadden kunnen zetten voordat ze een eigen topic beginnen.

Reputatie 7
Om het nog wat ingewikkelder te maken:

1 B (byte) is inderdaad 8 b (bit). Mbps is hetzelfde als Mb/s (mega bit per seconde). De eerste is de in Amerika veel gebezigde schrijfwijze, de tweede de officiële internationale schrijfwijze.

Verder is er een verschil tussen M (mega, wat één miljoen betekend) en m (mili) wat één duizendste betekend. De letter m wordt helaas ook gebruikt voor meter (een SI vastgelegde afstand van 1000 mm). Op dezelfde manier is er een verschil tussen k (kilo: 1000) en K (Kelvin), de wetenschappelijke aanduiding van temperatuur, 0 K = -273,15 C).

Dan wordt kilo (k) bij het aangeven van de opslagcapaciteit (van een harde schijf) vaak vertaald als 1024 en mega (M) als 1024 k (= 1024 * 1024 = 1.048.576). Dat wil zeggen: de fabrikant rekent gewoon met 1.000.000 (want dan lijkt het meer) en het besturingssysteem (Linux, Windows) met 1.048.576. Bij GB (giga byte: 1000 of 1024 MB) is dat verschil dus nog weer groter. Bij datacommunicatie wordt die omrekenfactor echter niet gebruikt. 40 Mb/s is ook echt 40.000.000 bit per seconde en 5 MB/s is ook echt 5.000.000 byte per seconde.

Feitelijk is 40 mb/s (mbps) niet meer dan 40 mili bit per seconde, iets dat natuurlijk niet bestaat maar theorisch duurt het dan 25 s (seconde) voordat er één bit verzonden is.

Nu zie je vaak dat 40 Mb/s (mega bit per seconde) wordt omgrekend naar 5 MB/s (mega byte per seconde) want 40/8=5. Helaas gaat bij transmissiesnelheden die vlieger niet op omdat er altijd een zekere overhead is om transmissiefouten te detecteren/verbeteren. Daarom kun je als vuistregel aanhouden dat 40 Mb/s neer komt op ongeveer 4 MB/s (een factor 10 dus).

1,2 MB/s komt dus neer op ongeveer 12 Mb/s en dat is meer dan 8 Mb/s die hoort bij het Instap abo. Daarmee voldoet KPN aan hun "tot" verplichting. Ik begrijp dat dit niet leuk is; je zou eens kunnen informeren of op jouw locatie pairbonding (het koppelen van twee aderparen, standaard wordt er maar één gebruikt) mogelijk is. Dat heeft bij mij een verhoging van ca 17 Mb/s naar 42 Mb/s opgeleverd (ik heb Standaard, dus ik hou 40 Mb/s over).

Reputatie 5
Badge +6
@sveld84, wjb en Henk2304 Het is inderdaad geen kwestie van elkaar om de oren slaan met hoofd- en kleine letters. Het gaat er alleen om dat de juiste terminologie wordt gebruikt zodat we weten waar het écht om gaat. 

Gewoon duidelijk zijn.....;)

Reageer