Beantwoord

betekenis kleuren van Wifiversterker

  • 20 January 2016
  • 16 reacties
  • 80192 keer bekeken

Ik heb twee kpn wifiversterkers bekabeld aangesloten. Bij de een branden 2 blauwe lampjes en bij de andere een blauwe en een paarse. Waarom branden bij beide wifiversterkers niet alleen maar blauwe lampjes?

icon

Beste antwoord door HansDerksen 23 January 2016, 11:22

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

De WiFi Versterker kent 2 lampjes. Power en WPS. Het bovenste lampje is Power en de onderste WPS. Daaronder vind je de WPS knop.

Power:
Blauw continu: Gereed.
Blauw knipperen: Aan het opstarten.
Oranje continu: De installatie is nog niet (helemaal) doorlopen.
Oranje knipperen: De Versterker is software aan het installeren/downloaden
Uit: WiFi Versterker is uit.

WPS:
Blauw continu: Goede bedrade internetverbinding
Blauw knipperen: Goede draadloze internetverbinding via 2.4Ghz
Oranje continu: Slechte WiFi verbinding
Oranje knipperen: Kan geen verbinding tot stand worden gebracht via WPS
Paars knipperen: Bezig met verbinding maken via WPS
Paars continu: Goede draadloze internetverbinding via 5Ghz
Uit: Geen verbinding

Als je beide Versterkers bedraad heb aangesloten duidt het er op dat de ene met het paarse lampje verkeerd is ingesteld. Deze is namelijk ingesteld om een draadloze verbinding te gebruiken ipv de bedrade verbinding.

Robin
RobinFlikkema schreef op 20 jan '16 om 22:00u
Hoi,

De WiFi Versterker kent 2 lampjes. Power en WPS. Het bovenste lampje is Power en de onderste WPS. Daaronder vind je de WPS knop.

Power:
Blauw continu: Gereed.
Blauw knipperen: Aan het opstarten.
Oranje continu: De installatie is nog niet (helemaal) doorlopen.
Oranje knipperen: De Versterker is software aan het installeren/downloaden
Uit: WiFi Versterker is uit.

WPS:
Blauw continu: Goede bedrade internetverbinding
Blauw knipperen: Goede draadloze internetverbinding via 2.4Ghz
Oranje continu: Slechte WiFi verbinding
Oranje knipperen: Kan geen verbinding tot stand worden gebracht via WPS
Paars knipperen: Bezig met verbinding maken via WPS
Paars continu: Goede draadloze internetverbinding via 5Ghz
Uit: Geen verbinding

Als je beide Versterkers bedraad heb aangesloten duidt het er op dat de ene met het paarse lampje verkeerd is ingesteld. Deze is namelijk ingesteld om een draadloze verbinding te gebruiken ipv de bedrade verbinding.

Robin 
Ik vermoedde dit al. Daarom heb ik de wifiversterker een reset gegeven om opnieuw te koppelen echter de wps kleur blijft paars. Wat moet ik doen om deze ook blauw te krijgen?

Reputatie 7
Heb je de UTP kabel tussen die WiFi "versterker" en de Experia Box gecontroleerd?

Kijk anders ook even of de WPS led blauw wordt als je een andere kabel gebruikt. Desnoods een korte puur voor de test.

wjb schreef op 20 jan '16 om 23:01u
Heb je de UTP kabel tussen die WiFi "versterker" en de Experia Box gecontroleerd?

Kijk anders ook even of de WPS led blauw wordt als je een andere kabel gebruikt. Desnoods een korte puur voor de test.

 
UTP is gisteren aangelegd en getest: helemaal goed. Met dezelfde kabel als waarmee de ene  wifiversterker 2 blauwe lampjes kreeg, hetzelfde herhaald voor de andere: WPS lampje blijft paars continu branden. De kabel ook in een andere LAN poort van de experia box gestopt, reset en opnieuw verbonden maar weer hetzelfde resultaat. Wat zou de volgende stap kunnen zijn? Handmatig via de pc configureren?

Reputatie 7
Ook ik heb er hier twee aangesloten en op beiden zijn de ledjes gelukkig allemaal blauw.

Ik neem aan dat je ook voor de tweede WiFi "versterker" de hele installatie procedure doorlopen hebt, dus inclusief het eerst koppelen met de Experia Box.

Inderdaad, alles volgens het boekje, met verschillende resets, nadat lampje oranje was weer via wps knoppen gekoppeld aan experiabox, via verschillende kabels op verschillende gele poorten op de experiabox, echter resultaat blijft gelijk. 

Mijn apparatuur: Experiabox ZTE H220N, 2 nieuwe wifiversterkers, kabels gebruikt om te koppelen horend bij de nieuwe wifiversterker, 4 gele lan poorten zijn bezet op de experiabox, ...

Ben benieuwd naar mijn volgende stap of actie om dit klusje te fixen: wie kan helpen?

Reputatie 7
Badge +30
Ooh, maar is poort 3 van de h220N niet voor TV? Of is de WiFi Versterker niet op poort 3 aangesloten?

Anders misschien in de WebInterface van de WiFi Versterker iets aanpassen, ofzo?

Robin
Reputatie 7
Nee, ook de ZTE H220N heeft, net als de V8, V9 en V10, gewoon "flex poorten".

Het enige dat ik me nog zou kunnen voorstellen is dat er op de bedrade connectie een IP adres conflict optreedt.

Ik zou het raar vinden, maar aan de andere kant doet zo'n KPN WiFi "versterker" aparte dingen bij het aansluiten.

Een KPN WiFi "versterker" verkrijgt zijn IP adres van de DHCP server van de Experia Box, behalve de eerste keer, immers dan lijkt het IP adres op 192.168.2.149 gezet te worden.

Ik zou dan ook het onderstaande willen voorstellen:

  1. Zet de tweede KPN WiFi "versterker" uit.
  2. Login op de Experia Box en zoek bij de DHCP Cliënts en eerste KPN Wifi "versterker". Waarschijnlijk heeft deze IP adres 192.168.2.149, maar controleer het MAC adres met het MAC adres dat op een stickertje op de KPN WiFi "versterker" zit.
  3. Maak voor dit MAC adres een DHCP binding naar IP adres 192.168.2.250 of een ander (hoog) nummer onder 252 als je 250 al gebruikt.
  4. Herstart de eerste KPN WiFi "versterker" en de Experia Box.
  5. Controleer of de eerste KPN Wifi "versterker" nu inderdaad het IP adres heeft dat je in stap 3 hebt gebruikt.
  6. Als dat het geval is, sluit dan de tweede KPN WiFi "versterker" weer aan. Krijg je nu wel blauwe ledjes? Zo ja, dan heeft de tweede KPN WiFi versterker nu waarschijnlijk IP adres 192.168.2.149 en zou je stap 3 en 4 kunnen herhalen voor de tweede KPN WiFi "versterker".
Niet geschoten is altijd mis. ;)

ik zie op de experiabox bij Network/-LAN/DHCP Server aan het mac adres van de eerste wifi versterker dat deze een ander IP adres met een laag nummer heeft toegewezen gekregen en dat de tweede wifi versterker nog IP adres **.149 heeft. Als ik bij beide wifi versterkers inlog zie ik een verschil in status: bij de tweede versterker staat bij 5 Ghz STA op ON (de eerste OFF). 

Dus als ik het goed begrijp is bovenstaand bericht van 21-01-2016 12:13 niet helemaal van toepassing omdat de eerste wel een ander IP adres heeft gekregen en de tweede nog hangt op het **.149 ip adres. 

Wat zou nu de volgende stap kunnen zijn?

De tweede uitzetten; een hoog IP adres nummer geven via DHCP binding; herstart tweede wifi versterker en de experia box; controleer op experiabox of binding is gelukt; zo iets? 

Reputatie 7
Het klopt dat mijn vorige bericht alleen van toepassing geweest zou zijn als de eerste KPN WiFi "versterker" nog IP adres 192.168.2.149 zou hebben.

Ik begin me ondertussen een beetje zorgen te maken over die tweede KPN WiFi "versterker". Het lijkt er op dat de WAN poort niet goed functioneert.

Die STA mode wordt automatisch aan gezet als er geen verbinding via de netwerkkabel is.

Ik zou nog één test willen doen.

Zet de eerste KPN WiFi "versterker" uit. Sluit de tweede KPN WiFi "versterker" aan op de netwerkkabel van de eerste.

Als ook dan nog steeds geen verbinding via de netwerkkabel gemaakt wordt (twee blauwe ledjes) dan ben ik bang dat de WAN poort van die tweede defect is.

Wifi versterkers omgewisseld en bij de eerste brandt alles blauw (ongeacht de kabel dus) en de tweede blauw en oranje. Ik denk dat de tweede wifi versterker het niet gaat redden hier .... 

Reputatie 7
Natuurlijk kunnen er ook bij jou best twee KPN WiFi "versterkers" in jouw netwerk opgenomen worden.

Lees de laatste zin van mijn vorige bericht nog eens.

Dat betekent mijns inziens dat we nu hebben vastgesteld dat de WAN poort van de tweede versterker waarschijnlijk defect is.

Je hebt vast en zeker nog garantie op dat ding en ga dus naar een KPN winkel om dat ding te ruilen.

Reputatie 7
Badge +30
Even een reset geven?
Reputatie 7
RobinFlikkema schreef op 22 jan '16 om 08:38u
Even een reset geven?
Dat heeft TS al gedaan, zie dit bericht en dat hielp dus niet.

Reputatie 7
Badge +30
Hoi Hans, welkom op het forum! Als ik alle berichten zo doorlees sluit ik me aan bij wjb dat het er erg op lijkt dat de WAN poort defect is.

Het paarse lampje geeft aan dat hij verbinding maakt of probeert te maken via wps. Als je hem bekabeld hebt aangesloten hoort hij dat niet te doen. Als hij het met de kabel, die in de andere versterker prima werkt, ook niet doet, dan moet de oorzaak in het apparaat zitten. Er even mee langsgaan bij de winkel lijkt me de beste oplossing. Neem je aankoopbewijs voor de zekerheid even mee.

Erik_ schreef op 22 jan '16 om 15:38u
Hoi Hans, welkom op het forum! Als ik alle berichten zo doorlees sluit ik me aan bij wjb dat het er erg op lijkt dat de WAN poort defect is.

Het paarse lampje geeft aan dat hij verbinding maakt of probeert te maken via wps. Als je hem bekabeld hebt aangesloten hoort hij dat niet te doen. Als hij het met de kabel, die in de andere versterker prima werkt, ook niet doet, dan moet de oorzaak in het apparaat zitten. Er even mee langsgaan bij de winkel lijkt me de beste oplossing. Neem je aankoopbewijs voor de zekerheid even mee.

 
Dank voor de tip!

Vandaag langs de KPN Winkel gegaan en Wifi Versterker geruild. En nu werkt alles: alleen maar blauwe lampjes ;-) 

Reageer