Beveiligingswaarschuwing ongeldig certificaat bij inloggen op Experia Box V10A en Box 12

  • 20 January 2021
  • 175 reacties
  • 12298 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Update 09-02-2021

Er is nieuwe software beschikbaar voor zowel de V10A als de Box 12 die dit certificaatissue oplost. 

  • De nieuwe software versie voor de V10A is v5.00.43_build448.
  • De nieuwe software versie voor de Box 12 is SGEJ1000020C.

We rollen deze versies actief uit, maar je kunt de update ook forceren door je Experia Box een reset te geven.

 

Wat is er aan de hand?

Het kan de komende tijd voorkomen dat je beveiligingswaarschuwingen krijgt in je browser als je probeert in te loggen op je Experia Box. Dit kan voorkomen bij het gebruiken van de url mijnmodem.kpn, als bij het gebruik van het IP-adres (192.168.2.254).

De precieze tekst hiervan verschilt per programma. De melding zal benoemen dat de verbinding niet privé is, en dat er een veiligheidsrisico kan bestaan vanwege ongeldige certificaten. 


Hoe komt dit?

De toegang tot de interface van de Experia Boxen is beveiligd met certificaten. Deze worden uitgegeven door een derde partij die op die manier bevestigd dat de verbinding naar de interface veilig is.  Zo'n certificaat is altijd een bepaalde periode geldig. 

Bij de uitgifte van de huidige certificaten is iets mis gegaan. Hierdoor zijn deze voor de Experia Box V10A en de KPN Box 12 eerder ongeldig dan bij de uitgifte is bepaald. 

 

Wanneer wordt dit opgelost?

Nieuwe certificaten zijn aangevraagd en worden in de komende software updates voor de V10A en Box 12 uitgerold. Deze software is echter nog niet volledig klaar waardoor we op dit moment nog niet precies weten wanneer die beschikbaar zal zijn. Zodra we daar meer duidelijkheid over hebben zullen we dat hier laten weten.


Hoe kan ik alsnog inloggen op mijn V10A of Box 12?

In de meeste browsers kun je kiezen om alsnog de pagina te openen. In sommige browsers moet je daarvoor eerst de knop 'geavanceerd' aanklikken. Lukt dit niet, probeer eventueel een andere browser.

Dit is normaliter niet iets wat we zouden aanraden. Maar, specifiek voor de inlogpagina van de interface, en specifiek voor de periode tot de update uitgebracht wordt, is dit een manier om toch te kunnen inloggen. 

Wil het daarmee ook niet, dan kun je de Experia Box tijdelijk loskoppelen van je aansluitpunt. Je kunt dan wel inloggen op de web interface en aanpassingen doen. Na het opslaan daarvan kun je dan de kabel weer terugplaatsen.

 

Voorbeelden van de foutmeldingen in verschillende browsers

Je kunt deze meldingen, of iets dat er op lijkt te zien krijgen. Dit zijn voorbeelden van Chrome, Firefox, Edge en Safari op een computer. Op een mobiel apparaat krijg je ze ook maar zien ze er wellicht net iets anders uit.

Foutmelding in Google Chrome

 

Foutmelding in Mozilla Firefox

 

Foutmelding in Edge

 

Foutmelding in Safari

 

Vragen?

Heb je nog vragen dan kun je die hieronder kwijt.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

175 reacties

Ik kan weer normaal inloggen op de Experiabox, het certificaat is verlengt tot 1 december 2021. Ik spreek eenieder dan graag weer opnieuw.

Ook ik kom ineens helaas niet meer in m'n modem. Ik zou graag de host file aanpassen, maar waar vind ik die op een Mac?

 

Admin: samengevoegd met dit topic

Reputatie 7

Ook ik kom ineens helaas niet meer in m'n modem. Ik zou graag de host file aanpassen, maar waar vind ik die op een Mac?

Waarom wil je jouw hosts file aanpassen?

Het is dat in dit topic besproken wordt los je niet op door mijmodem.kpn in de hosts file op te nemen.

De hosts file staat overigens zeer waarschijnlijk in /etc.

Ook ik kom ineens helaas niet meer in m'n modem. Ik zou graag de host file aanpassen, maar waar vind ik die op een Mac?

Waarom wil je jouw hosts file aanpassen?

Het is dat in dit topic besproken wordt los je niet op door mijmodem.kpn in de hosts file op te nemen.

De hosts file staat overigens zeer waarschijnlijk in /etc.

Oh huh volgens mij is m’n reactie in het verkeerde topic terechtgekomen. Excuus! In een ander topic werd onderstaande namelijk als oplossing geboden: “In de hosts file (C:\Windows\System32\drivers\etc) kan je dan de regel
192.168.2.254 mijnmodem.kpn
toevoegen”

Reputatie 7
Badge +30

We hebben je bericht verplaatst, @TradeMarkNL, maar waren vergeten daar even een admin-edit van in je bericht te zetten. Als je niet kunt inloggen op een V10A of Box 12, en je krijgt foutmeldingen, neem dan even het startbericht door. 

Heb je een andere Experia Box, of gaat het specifiek om dat mijnmodem.kpn niet doorlinkt naar het IP, dan is het inderdaad een ander iets. In dat geval wordt hosts file aanpassing inderdaad wel eens genoemd als oplossing. 

Ja de host-file aanpassing deed de truc dustot zover case closed :)

Reputatie 7

Ja de host-file aanpassing deed de truc dustot zover case closed :)

Maar het probleem waar jij tegenaan liep was dus niet het probleem dat in dit topic beschreven wordt maar het probleem dat in dit topic beschreven wordt.

sinds gisteren krijg ik in mijn edge browser als ik opgeef: https://mijnmodem.kpn.com de foutboodschap:    Privacyfout (mijnmodem.kpn)

 

dus ik kan mijn modem niet meer bereiken

@doppelpalm : ik heb je vraag naar een centraal topic verplaatst. Ik hoop dat je hier een oplossing vind voor het probleem.

Reputatie 4

Is er al enig inzicht hoe lang het nog gaat duren?
Draai 4 browsers, 2 pc's en kan met geen mogelijkheid mijn modem in.

Hopelijk lost het snel op, kan soms helaas erg vervelend zijn en op 1 ding na alles geprobeerd omdat ik geen fan ben om bepaalde dingen te proberen tne koste van veiligeheid etc om alsnog kostte wat het kost in modem te komen, dat dingen misgaan prima, dat de oplossing zo lang duurt is jammer en deels onacceptabel.
Hopelijk komt het alsnog snel goed zodat men normaal kan inloggen zoals het hoort.

 

Reputatie 7
Badge +30

Is nog niet bekend, Chris en Fem. Wat in Firefox nog kan helpen is om even tijdelijk de kabel die vanaf je glasvezel of IS/RA punt naar de Experia Box even uit de Experia Box te halen. Dan kun je wel bij de interface komen.

Ik krijg een melding over een beveiligingscertificaat als ik via mijnden.kpn of 192.168.2.254 probeer in te loggen. En dan kom ik er gewoon niet in. De melding geeft aan dat het certificaat is ingetrokken.

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @RoelofJG, welkom! Ik heb je bericht even verplaatst. Dit is inderdaad een ding op het moment. Zie het startbericht van dit topic voor meer info, en in de rest van het topic staan nog wat aanvullende tips en tricks om toch bij de interface te kunnen.

Reputatie 7

@Erik_, Als ik jullie een advies mag geven, zorg er dan voor dat je de Experia/KPN boxen ook gewoon via http kunt benaderen. Het is mijns inziens onzinnig om https af te dwingen terwijl de communicatie alleen op het thuisnetwerk plaatsvindt.

De kans dat iemand daar de unencrypted communicatie onderschept is heel klein en als dat wel door kwaadwillenden zou gebeuren dan heeft de beveiliging van het thuisnetwerk sowieso al gefaald. 

De V10a en V12 zijn naar mijn weten ook de enige (modem)routers die dit afdwingen. Op (modem)routers van elke andere leverancier kan je dat als gebruiker zelf instellen.

Ook ik kan mijn EdgeRouter gewoon via http benaderen omdat ik dat zo ingesteld heb.

 

Reputatie 4

Ik ben best wel boos op dit moment, kan mijn modem niet in en MOET erin omdat mijn wifi niet meer werkt op mijn gsm's en tablets en die heb ik/hebben ik nodig.

Heb vandaag KPN aan de lijn gehad i.v.m. probleem vaste telefoon (blijkbaar met nieuw nummer dat je je kabel van ingang modem moet wisselen om bereikbaar te zijn) als gevolg dat modem 5 keer of meer vanaf afstand tijdens gesprek is gereset en alles wat op de wifi draait nu niet meer op de wifi kan, de instellingen had ik aangepast (zichtbaar/onzichtbaar netwerk 5ghz.

Kan dit nu niet controleren dus mijn huishouden ligt nu voor 75% plat hiermee.
Dus enig idee hoe ik alsnog kan inloggen en dingen kan nakijken zou enorm fijn zijn.

Dit advies:
 

Hoe kan ik alsnog inloggen op mijn V10A of Box 12?

In de meeste browsers kun je kiezen om alsnog de pagina te openen. In sommige browsers moet je daarvoor eerst de knop 'geavanceerd' aanklikken. Lukt dit niet, probeer eventueel een andere browser.

Dit is normaliter niet iets wat we zouden aanraden. Maar, specifiek voor de inlogpagina van de interface, en specifiek voor de periode tot de update uitgebracht wordt, is dit de manier om toch te kunnen inloggen. 


Werkt compleet niet, eenmaal 1 browser blokkade dan de rest ook, zelfs met her installatie pc kan ik niet in mijn modem komen.

Inmiddels heb ik 3-5 browsers op mijn PC geïnstalleerd en bij geen van die browsers kom ik verder dan de melding dat er ongeldige certificaten zijn, waarna na klikken op ‘ik begrijp het, ik wil er toch naar toe’ alleen een leeg scherm getoond wordt (ondanks dat ik de URL en het ip-adres aan de uitzonderingen in Bitdefender heb toegevoegd; en ook Bd kort uitschakelen werkt niet meer). Dit is echt zwaar teleurstellend, omdat ik in mijn modem wil komen om de wifi te verbeteren in huis; it sucks.

Het zou KPN sieren wanneer ze aangeven op welke termijn de problemen met de V12 (en de V10a) zijn opgelost, zodat klanten in ieder geval weten dat er vaart gemaakt wordt.

Reputatie 4

En dan bel je en dan weet de medewerker van niks af, je verwijst naar dit onderwerp en dan nog vragen wil je proberen in te loggen want het zit aan uw kant??? serieus dit is idioot.

Kom op stop met mensen de schuld te geven en help ze door dit op te lossen aub.

Reputatie 7
Badge +20

Ik begrijp dat jullie daar erg van balen. Werkt het ook niet via een ander apparaat? Anders is het wachten tot een oplossing helaas. Begrijp heel goed dat dat niet het antwoord is dat jullie willen horen, maar meer heb ik niet op dit moment. 

Reputatie 4

Dus ik betaal voor iets wat maar half werkt? Nee de QR code scannen werkt ook niet, die schijnt onleesbaar te zijn. Mijn modem is vandaag alleen al vanuit jullie zo vaak gereset dat ik hem nu nog zie resetten. Ik heb verdorie de wifi nodig ik betaal ervoor en dit is geen passende oplossing en een monteur sturen lijkt me ook geen oplossing? Want die krijg ik net zojuist zonder vragen in mijn nek geschoven dat die morgen komt?
Alsjeblieft wordt hier gillend gek van alle verschillende antwoorden en dingen die geprobeerd worden. Als de monteur geen nut heeft alsjeblieft annuleer die afspraak, elke keer als ik bel wordt er van alles gedaan wat ik niet wil of om vraag,

Balen is licht uitgedrukt ik heb compleet geen wifi meer door jullie resets en fout met mijn vaste telefoon heb ik dit probleem nu. Geen inloggen mogelijk om de wifi zichtbaar te maken, zelfs niet op afstand door jullie en door fabrieksreset die is gedaan zonder mijn goedkeuring!!. Dat is niet onhandig of zo dat is onacceptabel!

Heb nooit probleem gehad tot die verrotte 1000gb en v12 modem.

Reputatie 7
Badge +24

Sluit je pc of laptop dan gewoon bekabeld aan, dan heeft u nergens last van.

En puur technisch gezien betaald u niet voor WiFi. U betaald voor internet. Geleverd tot op het modem, niet verder.

Reputatie 4

Dit gaat niet over PC of laptop… Er zijn heel wat meer apparaten die alleen op wifi kunnen en niet bekabeld.

Reputatie 7

Heb nooit probleem gehad tot die verrotte 1000gb en v12 modem.

Je hebt een V12?

Wat gebeurt er als je niet naar https://mijnmodem.kpn maar naar https://192.168.2.254 gaat?

Als het goed is krijg je een melding dat de site niet veilig is, maar kan je dan wel door via advanced?

Sluit je pc of laptop dan gewoon bekabeld aan, dan heeft u nergens last van.

En puur technisch gezien betaald u niet voor WiFi. U betaald voor internet. Geleverd tot op het modem, niet verder.


Foutje, ik betaal voor het internet met daarbij inbegrepen een modem/router met Wifi-functionaliteit. Dat laatste is een essentieel onderdeel van het aanbod en reden waarom ik bij KPN dit abo heb. 

Reputatie 4

Heb nooit probleem gehad tot die verrotte 1000gb en v12 modem.

Je hebt een V12?

Wat gebeurt er als je niet naar https://mijnmodem.kpn maar naar https://192.168.2.254 gaat?

Als het goed is krijg je een melding dat de site niet veilig is, maar kan je dan wel door via advanced?

 

Helaas  werkt dat niet, ik klik op toch doorgaan en dan blokkeert die alsnog maakt niet uit welke browser of pc.  En heb geen keuze om dan alsnog door te gaan of wat dan ook.
 

Beveiligde verbinding mislukt

Fout tijdens het verbinden met 192.168.2.254. Certificaat van peer is ingetrokken.

Foutcode: SEC_ERROR_REVOKED_CERTIFICATE

    De pagina die u wilt bekijken kan niet worden weergegeven, omdat de echtheid van de ontvangen gegevens niet kon worden geverifieerd.
    Neem contact op met de website-eigenaars om ze over dit probleem te informeren.

Meer info…
 

Reputatie 7
Badge +24

Sluit je pc of laptop dan gewoon bekabeld aan, dan heeft u nergens last van.

En puur technisch gezien betaald u niet voor WiFi. U betaald voor internet. Geleverd tot op het modem, niet verder.


Foutje, ik betaal voor het internet met daarbij inbegrepen een modem/router met Wifi-functionaliteit. Dat laatste is een essentieel onderdeel van het aanbod en reden waarom ik bij KPN dit abo heb. 

Dat is het niet. Lees je contract er maar eens op na. WiFi word op geen enkele wijze gegarandeerd.