Beveiligingswaarschuwing ongeldig certificaat bij inloggen op Experia Box V10A en Box 12

  • 20 January 2021
  • 175 reacties
  • 12296 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Update 09-02-2021

Er is nieuwe software beschikbaar voor zowel de V10A als de Box 12 die dit certificaatissue oplost. 

  • De nieuwe software versie voor de V10A is v5.00.43_build448.
  • De nieuwe software versie voor de Box 12 is SGEJ1000020C.

We rollen deze versies actief uit, maar je kunt de update ook forceren door je Experia Box een reset te geven.

 

Wat is er aan de hand?

Het kan de komende tijd voorkomen dat je beveiligingswaarschuwingen krijgt in je browser als je probeert in te loggen op je Experia Box. Dit kan voorkomen bij het gebruiken van de url mijnmodem.kpn, als bij het gebruik van het IP-adres (192.168.2.254).

De precieze tekst hiervan verschilt per programma. De melding zal benoemen dat de verbinding niet privé is, en dat er een veiligheidsrisico kan bestaan vanwege ongeldige certificaten. 


Hoe komt dit?

De toegang tot de interface van de Experia Boxen is beveiligd met certificaten. Deze worden uitgegeven door een derde partij die op die manier bevestigd dat de verbinding naar de interface veilig is.  Zo'n certificaat is altijd een bepaalde periode geldig. 

Bij de uitgifte van de huidige certificaten is iets mis gegaan. Hierdoor zijn deze voor de Experia Box V10A en de KPN Box 12 eerder ongeldig dan bij de uitgifte is bepaald. 

 

Wanneer wordt dit opgelost?

Nieuwe certificaten zijn aangevraagd en worden in de komende software updates voor de V10A en Box 12 uitgerold. Deze software is echter nog niet volledig klaar waardoor we op dit moment nog niet precies weten wanneer die beschikbaar zal zijn. Zodra we daar meer duidelijkheid over hebben zullen we dat hier laten weten.


Hoe kan ik alsnog inloggen op mijn V10A of Box 12?

In de meeste browsers kun je kiezen om alsnog de pagina te openen. In sommige browsers moet je daarvoor eerst de knop 'geavanceerd' aanklikken. Lukt dit niet, probeer eventueel een andere browser.

Dit is normaliter niet iets wat we zouden aanraden. Maar, specifiek voor de inlogpagina van de interface, en specifiek voor de periode tot de update uitgebracht wordt, is dit een manier om toch te kunnen inloggen. 

Wil het daarmee ook niet, dan kun je de Experia Box tijdelijk loskoppelen van je aansluitpunt. Je kunt dan wel inloggen op de web interface en aanpassingen doen. Na het opslaan daarvan kun je dan de kabel weer terugplaatsen.

 

Voorbeelden van de foutmeldingen in verschillende browsers

Je kunt deze meldingen, of iets dat er op lijkt te zien krijgen. Dit zijn voorbeelden van Chrome, Firefox, Edge en Safari op een computer. Op een mobiel apparaat krijg je ze ook maar zien ze er wellicht net iets anders uit.

Foutmelding in Google Chrome

 

Foutmelding in Mozilla Firefox

 

Foutmelding in Edge

 

Foutmelding in Safari

 

Vragen?

Heb je nog vragen dan kun je die hieronder kwijt.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

175 reacties

Reputatie 7

Ik had een interne DNS ingeschakeld zodat al het verkeer via die DNS verloopt, een stuk sneller dan die van jullie.

Niet sneller dan die van mij hoor. :wink:

 

Mhuberts schreef:

Dat is toch geen oplossing?

Nu heb ik geen internet en kan ik mijn modem niet in. Dan heb ik geen internet, kan ik mijn modem niet in en moet ik alle instellingen terugzetten en WiFi punten opnieuw aansluiten…

Tja, jij mag kiezen. Wachten op een oplossing van KPN of het heft in eigen hand nemen en jouw Experia Box een factory reset geven.

Reputatie 6
Badge +9

Huh ?

Geen CA G3 meer.

Experia Box V10a firmwareversie is V 5.00.43 Build 448.

certificaat

Kan weer aanloggen. Problem solved.

Groet Bart

Reputatie 1

Ik had een interne DNS ingeschakeld zodat al het verkeer via die DNS verloopt, een stuk sneller dan die van jullie.

Niet sneller dan die van mij hoor. :wink:

 

Mhuberts schreef:

Dat is toch geen oplossing?

Nu heb ik geen internet en kan ik mijn modem niet in. Dan heb ik geen internet, kan ik mijn modem niet in en moet ik alle instellingen terugzetten en WiFi punten opnieuw aansluiten…

Tja, jij mag kiezen. Wachten op een oplossing van KPN of het heft in eigen hand nemen en jouw Experia Box een factory reset geven.

Hoi, hoe kun je de box 12 een factory reset geven? is dat met een dun pinnetje in het modem steken net boven de aan en uit knop? Dit werkt namelijk niet bij mij. Indien nee, hoe wel? En is dan het modem weer 100% toegankelijk?

Reputatie 7

Hoi, hoe kun je de box 12 een factory reset geven? is dat met een dun pinnetje in het modem steken net boven de aan en uit knop? 

Klopt, minimaal 3 à 5 seconden een pinnetje ingestoken houden. Zie ook dit topic.

 

En is dan het modem weer 100% toegankelijk?

Als het goed is wel.

Reputatie 7
Badge +21

De online handleiding vindt dat niet genoeg: 7 seconden.

 

heb experiabox v12 gereset, maar kan deze niet benaderen , krijg melding: deze verbinding is niet privé

(gebruik safari), google chrome geeft zelfde melding

hoe kan ik dit veranderen

 

@Retlaw : ik heb je vraag naar het centrale topic verplaatst. Ik hoop dat je hier een oplossing voor het issue kunt vinden.

Reputatie 1

De online handleiding vindt dat niet genoeg: 7 seconden.

 

Ik heb het 10 seconden geprobeerd. Alles is weer opgestart maar helaas geen toegang. Om gek van te worden. @Kpn wanneer of hoe kan dit worden opgelost?

Reputatie 5
Badge +4

Hier ook een kpn box 12 probleem met het certificaat.  Ik kan op geen enkele wijze in mijn modem komen. Iemand tips? Ook via Firefox lukt het niet na opvolgen van de tip van HDfreak. Iemand?

Ik lees dat je Eset hebt. Als je Eset opent dan druk je op F5. In de zoekbalk typ je cert en zet even het 1e vinke van protocolfiltering uit. Daarna werkt de truuk in Firefox wel.

Reputatie 1

Hier ook een kpn box 12 probleem met het certificaat.  Ik kan op geen enkele wijze in mijn modem komen. Iemand tips? Ook via Firefox lukt het niet na opvolgen van de tip van HDfreak. Iemand?

Ik lees dat je Eset hebt. Als je Eset opent dan druk je op F5. In de zoekbalk typ je cert en zet even het 1e vinke van protocolfiltering uit. Daarna werkt de truuk in Firefox wel.

Helaas ook niet gelukt. Wel bedankt voor de tip

Reputatie 5
Badge +4

Hier ook een kpn box 12 probleem met het certificaat.  Ik kan op geen enkele wijze in mijn modem komen. Iemand tips? Ook via Firefox lukt het niet na opvolgen van de tip van HDfreak. Iemand?

Ik lees dat je Eset hebt. Als je Eset opent dan druk je op F5. In de zoekbalk typ je cert en zet even het 1e vinke van protocolfiltering uit. Daarna werkt de truuk in Firefox wel.

Helaas ook niet gelukt. Wel bedankt voor de tip


Wil je even de stappen uitleggen wat je doet? Dan kan ik kijken of ik niks vergeten ben. Ik heb het namelijk net nog gedaan, vandaar.

Reputatie 1

Hier ook een kpn box 12 probleem met het certificaat.  Ik kan op geen enkele wijze in mijn modem komen. Iemand tips? Ook via Firefox lukt het niet na opvolgen van de tip van HDfreak. Iemand?

Ik lees dat je Eset hebt. Als je Eset opent dan druk je op F5. In de zoekbalk typ je cert en zet even het 1e vinke van protocolfiltering uit. Daarna werkt de truuk in Firefox wel.

Helaas ook niet gelukt. Wel bedankt voor de tip


Wil je even de stappen uitleggen wat je doet? Dan kan ik kijken of ik niks vergeten ben. Ik heb het namelijk net nog gedaan, vandaar.

Firefox geïnstalleerd 

Eset geopend, F5 protocolfiltering uitgezet

in de Firefox balk mijnmodem.kpn ingetikt en 1x 192.168.2.254. Beide geen toegang 

 

 

Reputatie 5
Badge +4

Hier ook een kpn box 12 probleem met het certificaat.  Ik kan op geen enkele wijze in mijn modem komen. Iemand tips? Ook via Firefox lukt het niet na opvolgen van de tip van HDfreak. Iemand?

Ik lees dat je Eset hebt. Als je Eset opent dan druk je op F5. In de zoekbalk typ je cert en zet even het 1e vinke van protocolfiltering uit. Daarna werkt de truuk in Firefox wel.

Helaas ook niet gelukt. Wel bedankt voor de tip


Wil je even de stappen uitleggen wat je doet? Dan kan ik kijken of ik niks vergeten ben. Ik heb het namelijk net nog gedaan, vandaar.

Firefox geïnstalleerd 

Eset geopend, F5 protocolfiltering uitgezet

in de Firefox balk mijnmodem.kpn ingetikt en 1x 192.168.2.254. Beide geen toegang 

 

 

Je vergeet in Firefox tijdelijk het volgende uit te zetten. Als je klaar bent wel weer inschakelen.

 

Hier ook een kpn box 12 probleem met het certificaat.  Ik kan op geen enkele wijze in mijn modem komen. Iemand tips? Ook via Firefox lukt het niet na opvolgen van de tip van HDfreak. Iemand?

Ik lees dat je Eset hebt. Als je Eset opent dan druk je op F5. In de zoekbalk typ je cert en zet even het 1e vinke van protocolfiltering uit. Daarna werkt de truuk in Firefox wel.

Helaas ook niet gelukt. Wel bedankt voor de tip


Wil je even de stappen uitleggen wat je doet? Dan kan ik kijken of ik niks vergeten ben. Ik heb het namelijk net nog gedaan, vandaar.

Firefox geïnstalleerd 

Eset geopend, F5 protocolfiltering uitgezet

in de Firefox balk mijnmodem.kpn ingetikt en 1x 192.168.2.254. Beide geen toegang 

 

 

Je vergeet in Firefox tijdelijk het volgende uit te zetten. Als je klaar bent wel weer inschakelen.

 


Ik had deze optie ook gevonden en dit werkt idd :)

hehe

Reputatie 1

Hier ook een kpn box 12 probleem met het certificaat.  Ik kan op geen enkele wijze in mijn modem komen. Iemand tips? Ook via Firefox lukt het niet na opvolgen van de tip van HDfreak. Iemand?

Ik lees dat je Eset hebt. Als je Eset opent dan druk je op F5. In de zoekbalk typ je cert en zet even het 1e vinke van protocolfiltering uit. Daarna werkt de truuk in Firefox wel.

Helaas ook niet gelukt. Wel bedankt voor de tip


Wil je even de stappen uitleggen wat je doet? Dan kan ik kijken of ik niks vergeten ben. Ik heb het namelijk net nog gedaan, vandaar.

Firefox geïnstalleerd 

Eset geopend, F5 protocolfiltering uitgezet

in de Firefox balk mijnmodem.kpn ingetikt en 1x 192.168.2.254. Beide geen toegang 

 

 

Je vergeet in Firefox tijdelijk het volgende uit te zetten. Als je klaar bent wel weer inschakelen.

 

Het werkt! Dank je wel 👍

@WouterS. @Peter6P @Wiebjuh @KMS Boot @Dirkson643 

Voor diegene die ondanks deze blokkade toch nog toegang tot de V10a wenst ( mogelijk geldt dit tevens voor de Box 12 , maar dat kan ik niet verifiëren) hier een workaround met behulp van Firefox.

Open Firefox en ga naar:

  • Options
  • Privacy & Security
  • Certificates

Vink dan “Query OCSP responder servers to confirm the current validity of certificates” uit

Nu kun je weer inloggen op  https://mijnmodem.kpn/  of 192.168.2.254.

Let op , gebruik dit alleen voor toegang tot mijnmodem.kpn , vink de optie daarna weer aan zodat je beveiliging weer op orde is voordat je andere pagina's bezoekt !!

Dit werkt prima op de v12 :) Dankjewel

Top-tip van ‘Radioman’, dankjewel!

Als ik in probeer te loggen op 192.168.2.254 (wat altijd meteen vertaalt naar mijnmodem.kpn) krijg ik de melding dat de verbinding niet privé is omdat het certificaat is ingetrokken. Op alle browsers op mijn (upgedate Macbook).
Ik kan dus niet op mijn eigen router binnen mijn eigen netwerk komen. Dat is héél veilig en héél ongemakkelijk.

Deze fout zie in de loop van de tijd steeds terug komen in forums. Doen we allemaal iets fout of ligt het aan de provider kant.

Moet ik weer een kabel gaan opsporen en direct aan het apparaat gaan hangen? of helpt dat ook niet?

Reputatie 7

Moet ik weer een kabel gaan opsporen en direct aan het apparaat gaan hangen? of helpt dat ook niet?

Nee, dat helpt ook niet. Het is echt KPN die hier aan de bak moet en helaas duurt het opnieuw te lang. We zijn ondertussen weer twee en een halve week onderweg en het issue is nog steeds niet getackeld.

Wederom is al weken mijn Experia 10A modem niet benaderbaar via de normale weg / login. Er lijkt weer iets te zijn met een ingetrokken certificaat. Is dit de zoveelste keer dat ik geen noodzakelijke aanpassingen kan doen?

Alweer hetzelfde probleem, net als vorige zomer (drie maanden lang geen certificaat). Hoe kan dat?

experiabox v10a

Alweer hetzelfde probleem, net als vorige zomer (drie maanden lang geen certificaat). Hoe kan dat?

Klanten hoeven nicht te proberen dat is zinloos, alleen KPN kan its doen.

experiabox v10a

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Top-tip van ‘Radioman’, dankjewel!

Als je ESET antivirus gebruikt, of enkele ander antivirus, moet je ook protocol filtering aanpassen en het optie SSL/TLS tijdelijk uitschakelen:

 

Hallo ik ben nieuw op het forum en KPN klant. 

Als te zijnertijd de update beschikbaar komt om dit certificaatprobleem op te lossen kan ik er dan op rekenen dat ik die update dan ook ontvang. Omat ik een V8 box gebruikte en graag een box 12 wilde, heb ik er een overgenomen via Marktplaats en die gebruik ik ook. Krijg ik dan ook vanzelf de update of werkt dat alleen als je de box 12 direct van KPN ontvang hebt?

 

Reputatie 7

Die V12 zal op jouw aansluiting prima werken en ook gewoon updates ontvangen.

Ik heb in Firefox de check op certificaten uitgezet en dan werkt het goed. Maar voor de rest doe ik dus verder niks met die browser omdat het minder veilig is. Firefox is nu mijn modem interface….