Vraag

Bij veel buren is een hogere snelheid mogelijk, hoe kan dat?

  • 29 November 2021
  • 16 reacties
  • 162 keer bekeken

We zijn aan het kijken om over te stappen naar een andere provider voor ons internet, waaronder KPN. Wat me opvalt is dat de maximale up- en downloadsnelheden bij de diverse buren aanzienlijk hoger liggen dan bij ons.

ter illustratie:

34 - 83/20
36 - 81/20
38 - 68/15
40 - 89/20
42 - 75/19

Waardoor wordt dit verschil veroorzaakt en wat kan ik (laten) doen om deze snelheid op hetzelfde niveau te krijgen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Hallo @ArthurMeijer , dan zijn de buren nog op het kopernetwerk van KPN aangesloten en nog niet op glasvezel. De oorzaak is de afstand tot de centrale, hoe verder van de centrale of wijkkast, hoe lager de snelheid en de kwaliteit van de ondergrondse kabels van centrale (wijkkast) naar huis speelt ook een rol mee.

 

Hallo JanD,

er is inderdaad nog geen sprake van glasvezel.

Maar afstand tot de centrale lijkt me ook ongeloofwaardig omdat ik precies tussen de andere huizen inzit. Het is wel héél toevallig dat net ons huis er dan wel last van heeft en de andere huizen niet.

Ik weet niet of er sprake van is bij mij, maar zou een verouderde aansluiting reden kunnen zijn?

Reactie ingetrokken

Badge +19

@JanD als ik het goed begrijp is TS zich aan het oriënteren en heeft dus geen abonnement. 

@JanD als ik het goed begrijp is TS zich aan het oriënteren en heeft dus geen abonnement. 

Reactie ingetrokken @Joep1965 

@ArthurMeijer  Hoe kom je aan die getallen?

@tmoesel 

De postcodecheck bij KPN. Maar ook bij andere postcodechecks zijn de verschillen zo groot. Mijn directe buren hebben inderdaad hogere snelheden, maar ook allebei andere providers.

Reputatie 7
Badge +11

Het kan van alles zijn. De afstand zou een mogelijkheid kunnen zijn als de voedende kabels in een ring gelegd zijn. Dit werd soms nog wel eens gedaan maar dan zag je vaak dat aderpaar 1 met de klok mee ging en aderpaar 2 tegen de klok in. 

Een andere optie is dat de buren gebruik kunnen maken van pairbonding en jij niet. Dit zou kunnen komen doordat er in het verleden bijvoorbeeld een aderpaar defect gemeld is omdat deze niet meer aan de eisen voldoet om stabiel te kunnen werken.

 

Eerlijk gezegd durf ik niet te zeggen waarom dit zo zit, zoals ik zei kan het van alles zijn en om dit uit te zoeken moet er echt wat dieper in de infra-gegevens gedoken worden. Misschien kan een moderator dit wel doen. Vul hiervoor even je postcode en huisnummer in in je forumprofiel. Deze is alleen zichtbaar voor jouzelf en de moderators van het forum.

Reputatie 7
Badge +12

Snelkoppeling forum profiel 

Het heeft uiteraard geen haast, maar ik zou het erg op prijs stellen wanneer iemand het kan uitzoeken en de oorzaak kan herleiden. Van de gemeente heb ik te horen gekregen dat glasvezel voorlopig nog niet aangelegd zal worden, dus ik moet het doen met wat er mogelijk is.

Update: profiel is aangevuld

Naast wat er allemaal al gezegd is, die getallen uit die postcode check zijn schattingen/berekeningen/modelleringen. Je weet pas echt wat de daadwerkelijke snelheid is na een paar dagen een modem aangesloten te hebben gehad en dan in de modem bij DSL status te kijken wat de actuele lijnsnelheid is.

Een 50 Mbps abo zal wel lukken, 100Mbps ook wel denk ik, maar dan refereert KPN aan de clausule in je contract dat het een tot 100Mbps abo is. Kunstmatig gelimiteerd op 50 Mbps versus 68 Mbps zal in de praktijk bitter weinig uitmaken. Als je het graag wil weten, kan je een maandabo nemen. Of nu een managend switch kopen/installeren en die op 50Mbps limit vastleggen in de DownStream.

Reputatie 6
Badge +10

Hoi @ArthurMeijer en welkom op ons forum!
Ik heb het voor je uitgezocht en kom inderdaad op dezelfde snelheden uit als jij al in je 1e vraag aangeeft. Ook zie ik dat er op jouw adres gewoon bonding leverbaar is (welke de 68 Mbp/s levert) Vanuit de helpdesk kunnen wij niet verder de infrastructuur induiken om uit te zoeken hoe dit verder kan, ik zou hiervoor zelf toch de expertise willen inschakelen van een monteur van ons zoals @NHendriks of @Ik_Hussel. Wellicht dat zij nog een verklaring weten.

Reputatie 2
Badge

Welkom @ArthurMeijer  Ik kan me voorstellen dat ja graag wilt weten waarom er verschil zit in de te behalen snelheid van je internet verbinding. Deze is inderdaad afhankelijk van vele factoren. Belangrijke factor is inderdaad de afstand tot de centrale maar ook het aantal aansluitingen bij je buren kan van invloed zijn. De vermelde snelheid in de postcode checks is een goede schatting van de te behalen snelheid. Overigens is deze voor een gemiddeld huishouden zeker toereikend om van de KPN diensten te kunnen genieten.

Waarom staat er al een reactie als antwoord gemarkeerd? Ik heb nog geen reactie als antwoord aangegeven... Ik heb dan ook nog geen antwoord op mijn vraag. "dat kan van alles zijn" is natuurlijk niet een antwoord dat me verder helpt. Ik wil echt wel actie ondernemen en/of investeren, maar dan moet ik wel weten wát. En aangezien het netwerk van KPN is, ligt mijns inziens de vraag op de juiste plaats.

Waarom staat er al een reactie als antwoord gemarkeerd? Ik heb nog geen reactie als antwoord aangegeven... Ik heb dan ook nog geen antwoord op mijn vraag. "dat kan van alles zijn" is natuurlijk niet een antwoord dat me verder helpt. Ik wil echt wel actie ondernemen en/of investeren, maar dan moet ik wel weten wát. En aangezien het netwerk van KPN is, ligt mijns inziens de vraag op de juiste plaats.

Dat weten wát,  kom je pas achter door (meer) geld uit te geven, hetzij door jou, hetzij door KPN. Aangezien KPN de commerciële partij is in deze, zal jij het zijn. Zo zit de wereld tegenwoordig in elkaar. Van sinaasappels in het schap bij de supermarkt weet je ook pas hoe ze bevallen / smaken als je ze koopt en er 1 opeet.

KPNnetwerkbeheer heeft zo diverse algoritmes en software die hun ding hebben gedaan. Een expliciete test of meeting van/door de achterliggende netwerkbeheerder kost dusdanig veel dat men dat gewoon niet doet. KPN, als provider waarvan dit forum is, moet het ook gewoon doen met de getallen die worden aangeleverd. Verder zal men wel ongeveer weten wat voor internet abo je nu hebt, misschien kun je dat ook eens aan andere forumgebruikers laten weten. Ik gok zo iets van een kabelaar met mogelijkheden tot veel hogere snelheden. In mijn ogen ben je dan aan het proberen om een oud liggend paard vooruit te duwen, maar ik kan er helemaal naast zitten.

Reputatie 7
Badge +24

Wat me opvalt is dat de maximale up- en downloadsnelheden bij de diverse buren aanzienlijk hoger liggen dan bij ons.

ter illustratie:

34 - 83/20
36 - 81/20
38 - 68/15
40 - 89/20
42 - 75/19

Zo heel veel hoger ligt de snelheid niet bij de buren. Het verschil met huisnr 42 is maar 7 mbit.