Beantwoord

Binnenkort bij KPN: 1 Gbit snelheid

  • 20 December 2019
  • 158 reacties
  • 2557 keer bekeken

Kpn is bezig om 1gbit uit te rollen

In de toekomst waarom alleen in de grote steden

mijn aansluiting nu 500/500 is toch ook geschikt

https://www.nu.nl/tech/6019409/kpn-start-in-maart-met-snel-gigabit-internet-op-glasvezel-in-grote-steden.html

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door knorde 23 December 2019, 09:16

Bekijk origineel

158 reacties

Reputatie 7
Badge +24

is er iets dat het kan i.p.v. een edge router ?? tip ?

Pfsense:

 

oke duidelijk pc met 2 netwerk kaarten er tussen en klaar

ik ga er eens na kijken

@wjb

Zo jammer je roept op mensen om te meten wat ze verbruiken, er wordt om een tool of tip gevraagd dat negeer je. Ik zie in mijn v10 wel dit niet echt heel inzichtelijk.

 

 

 

Mooi stuk proza wat aan mij niet besteed is, de reclame uitingen van KPN zijn niet veel beter.

Kijk hier eens https://www.kpn.com/beleef/innovatie-techniek/betrouwbaar-netwerk.htm

Een paar willekeurige quote's:

Een beter netwerk, vol betere mogelijkheden. 

Ik noem het een goed netwerk met wat leuke opties. Dat beter komt op mij te hoogmoedig over.

Het netwerk en product van Xms en Concepts en Ons Brabant Net was toch echt beter naar mijn beleving.

Dan dit,

Groen logo, groen merk

Niet alleen een goede verbinding voor iedereen, maar ook een groenere verbinding staat hoog in het vaandel bij KPN. We zijn daarom klimaatneutraal en halen onze energie uit duurzame bronnen. Ook zijn we erkend door DJSI tot het duurzaamste telecombedrijf van Nederland. Groen logo, groen merk!

Heel mooi maar niet bij de klanten thuis zeker niet de glasvezelklanten. Daar kan en moet het ook veel groener.

En dan de laatste.

 

 We zijn hét netwerk van Nederland

 

Nee het is een netwerk in Nederland.

 

"Dan kan KPN hopelijk snel weer haar aandacht richten op dingen die wel belangrijk zijn. :wink:"

Ja alle DSL klanten die teveel betalen voor een 20Mb lijntje meer gaan leveren in plaats van verschuilen achter het mooie verkoop praatje tot xxMb.

@Galdor68 

wjb een hele zondag actief op het forum en gisteren in de disco geweest en ook de hele dag bijna op het kpn forum

dan mag je best slapen nu

grapje :grinning: ik drink er nog een op :beers:

op naar de 1gbit ik heb er zin in

mijn goede voornemens zijn 2 bier minder drinken in café

en 1gbit verbinding nemen :grinning::beer:

Reputatie 7

is er iets dat het kan i.p.v. een edge router ?? tip ?

Met een Fritz!Box zou je met ntop iets kunnen doen. (Zie deze site.)

Maar voor jou is er natuurlijk nog een veel eenvoudigere methode omdat jij nu nog een Netgear switch tussen jouw Fritz!Box en de NTU hebt staan waarmee je eenvoudig het verbruik kunt monitoren.

Pak een stopwatch en ga op de switch naar System -> Monitoring

Druk op "Clear Counters" en druk daarbij tegelijkertijd de stopwatch in.

Alle tellers staan nu op 0 (nul) en de stopwatch loopt.

Druk na precies vijf minuten op "Refresh". De tellers tonen nu het aantal bytes die in de laatste vijf minuten ontvangen en verstuurd zijn.

Hoe nu van bytes per n minuten naar megabits per seconde te komen.

N minuten = N * 60 seconden (5 minuten = 300 seconden)

Bytes per seconde = Bytes per N minuten / (N * 60) (484026532 / 300 = 1613422)

Om van bytes per seconde (Bps) naar kilobytes per seconde (kBps) te komen deel je door 1024. (1613422Bps / 1024 = 1576 kBps)

Om van kilobytes per seconde (kBps) naar megabytes per seconde (MBps) te komen deel je nogmaals door 1024. (1576kBps / 1024 = 1,54 MBps)

De laatste stap van om van megabytes per seconde (MBps) naar megabits per seconde (Mbps) te komen doe je door met 8 de vermenigvuldigen. (1,54 MBps * 8 = 12,32 Mbps)

 

Ik hoop dat je hiermee je werkelijke verbruik een paar keer zult gaan meten en dat je de resultaten hier met ons zult delen.

Reputatie 4
Badge +3

@wjb ik ben niet iemand die snel in discussie gaat maar volgens mij is je punt duidelijk.
Het heeft niet zo heel veel zin om steeds maar weer je punt duidelijk te blijven maken.
Sommige mensen (waaronder ik) vinden het gewoon leuk om te hebben (ik heb het ook totaal niet nodig).

Reclame's laat ik mij totaal niet door beïnvloeden.
Ik zag de 1 gbit optie voor het eerst hier in dit topic.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap je logica en ergens heb je nog gelijk ook want het is ook niet noodzakelijk voor het grootste gedeelte van de klanten.
Het enige wat ik een beetje jammer vind is dat je herhaaldelijk je punt blijft maken.
Het is duidelijk zo en laat iedereen die het wil “niet omdat het moet, maar omdat het kan” lekker blij zijn met zijn of haar 1 gbit verbinding :)

Reputatie 7

Het is duidelijk zo en laat iedereen die het wil “niet omdat het moet, maar omdat het kan” lekker blij zijn met zijn of haar 1 gbit verbinding :)

Natuurlijk en dat heb ik al vaker gezegd, iedereen moet voor zich weten of hij/zij een 1000Mbps abonnement wil afnemen, daar is helemaal niets mis mee. Daar gaat het mij ook helemaal niet om! Waar het mij wel om gaat is dat mensen helaas die keuze maken omdat ze denken die snelheid nodig te hebben want dat horen ze toch continue in die reclames. Welnu, dat is waarom ik hier reageer zoals ik reageer. De enige die daar beter van wordt is de provider immers die vangt weer wat extra Eurotjes per klant per maand en hoeft daar helemaal niets extra's voor te leveren.

Snappen jullie dan echt niet dat er maar één verliezer is in deze "snelheidswedloop" tussen Ziggo en KPN en dat die éne verliezer de abonnee is die in zijn "onwetendheid" zich heeft laten leiden door de marketingmachines van Ziggo, KPN en/of T-Mobile.

 

Meten is weten en ik ben er van overtuigd dat zelfs een @peter-keetfm zich eens achter de oren zal krabben als hij zijn werkelijke gebruik heeft gemeten. :wink:

Reputatie 4
Badge +3

@wjb waar ik op reageerde was het punt dat je je punt steeds opnieuw duidelijk blijft maken terwijl dit inmiddels voor iedereen al duidelijk is.

Ik bedoel het uiteraard niet vervelend hoor dus begrijp me niet verkeerd.
Je punt is duidelijk en hoeft niet steeds in herhaling te vallen en daarom had ik gereageerd.

  

Het is duidelijk zo en laat iedereen die het wil “niet omdat het moet, maar omdat het kan” lekker blij zijn met zijn of haar 1 gbit verbinding :)

Natuurlijk en dat heb ik al vaker gezegd, iedereen moet voor zich weten of hij/zij een 1000Mbps abonnement wil afnemen, daar is helemaal niets mis mee. Daar gaat het mij ook helemaal niet om! Waar het mij wel om gaat is dat mensen helaas die keuze maken omdat ze denken die snelheid nodig te hebben want dat horen ze toch continue in die reclames. Welnu, dat is waarom ik hier reageer zoals ik reageer. De enige die daar beter van wordt is de provider immers die vangt weer wat extra Eurotjes per klant per maand en hoeft daar helemaal niets extra's voor te leveren.

Snappen jullie dan echt niet dat er maar één verliezer is in deze "snelheidswedloop" tussen Ziggo en KPN en dat die éne verliezer de abonnee is die in zijn "onwetendheid" zich heeft laten leiden door de marketingmachines van Ziggo, KPN en/of T-Mobile.

 

Meten is weten en ik ben er van overtuigd dat zelfs een @peter-keetfm zich eens achter de oren zal krabben als hij zijn werkelijke gebruik heeft gemeten. :wink:

Volgens mij kun je nooit voor iemand bepalen of iemand die snelheid wel of niet nodig heeft en daarom vind ik dit toch wel wat raar overkomen.

Reputatie 7

Je punt is duidelijk en hoeft niet steeds in herhaling te vallen en daarom had ik gereageerd.

Als je begrijpt hoe mensen topics lezen dan is het dus wel noodzakelijk om in herhaling te vallen en te blijven vallen.

 

 

Meten is weten en ik ben er van overtuigd dat zelfs een @peter-keetfm zich eens achter de oren zal krabben als hij zijn werkelijke gebruik heeft gemeten. :wink:

Volgens mij kun je nooit voor iemand bepalen of iemand die snelheid wel of niet nodig heeft en daarom vind ik dit toch wel wat raar overkomen.

Meten is weten en dan ben ik het niet die bepaalt of die bandbreedte wel of niet nodig is, maar dan ziet @peter-keetfm zelf of dat wel of niet het geval is. En ik weet met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de bandbreedte die gemeten wordt zelfs ver beneden zijn huidige gecontracteerde bandbreedte ligt.

Reputatie 4
Badge +3

Je punt is duidelijk en hoeft niet steeds in herhaling te vallen en daarom had ik gereageerd.

Als je begrijpt hoe mensen topics lezen dan is het dus wel noodzakelijk om in herhaling te vallen en te blijven vallen.

 

 

Meten is weten en ik ben er van overtuigd dat zelfs een @peter-keetfm zich eens achter de oren zal krabben als hij zijn werkelijke gebruik heeft gemeten. :wink:

Volgens mij kun je nooit voor iemand bepalen of iemand die snelheid wel of niet nodig heeft en daarom vind ik dit toch wel wat raar overkomen.

Meten is weten en dan ben ik het niet die bepaalt of die bandbreedte wel of niet nodig is, maar dan ziet @peter-keetfm zelf of dat wel of niet het geval is. En ik weet met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de bandbreedte die gemeten wordt zelfs ver beneden zijn huidige gecontracteerde bandbreedte ligt.

@wjb volgens mij is de herhalingsfrequentie die jij hanteert niet volgens de forumregels en wordt dit eerder als “opdringen” ervaren. Ik ben geen moderator en ik kan daar verder geen harde uitspraken over doen maar op mij (en ik denk op vele anderen) komt het als “je zin doordrijven” over.

Verder vind ik het gewoon heel erg apart dat jij zonder metingen al kan bepalen dat @peter-keetfm de snelheid zeer waarschijnlijk niet nodig zou zijn. Ik vind dat nogal een rare aanname. Je kan dat pas bepalen als je de daadwerkelijke metingen hebt. Jij gaat er nu al blindelings vanuit dat hij het zeer waarschijnlijk niet nodig zou zijn terwijl je helemaal nog geen harde bewijzen hebt.

Dat is wel een hele grote aanname die gemaakt wordt de consument wordt steeds prijsbewuster. De keuze om eventueel een gigabit verbinding af te nemen zal eerder zijn omdat het kan, ook financieel.

We hoeven niet eens 1 Gb af te gaan nemen verliezers zijn we toch al, ongeacht bij welke provider je zit, het lijkt er steeds meer op dat ze ons dwingen elk jaar over te stappen om zo de jaar kosten in toom te houden.

Verder is dit zoals zovelen een oneindige discussie.

 

Wel een handige tip met die Netgear switch dat dan weer wel.  Het getoonde voorbeeld werkt dan enkel als er maar 1 poort van die switch in gebruik is. Nu kan er ook intern verkeer bij zitten. wel. Helaas zullen niet alle klanten deze mogelijkheid hebben, kortom hoe moeten de overige klanten dit meten? Op elke device monitor software dat gaat niemand of bijna niemand doen. Er zijn via google genoeg hits het meest gericht op de zakelijke gebruikers.

 

@knorde sommige forum gebruikers moeten we helaas op de koop toe nemen. Ik zie het ook als onnodig herhalen en een eigen opinie opdringen hoe goed gebedoeld het ook is.

 Laat maar zoveel mogelijk klanten een onnodig duur abonnement afnemen als die van mij daardoor betaalbaar blijft, zo denk ik erover.

Reputatie 7

 Verder vind ik het gewoon heel erg apart dat jij zonder metingen al kan bepalen dat @peter-keetfm de snelheid zeer waarschijnlijk niet nodig zou zijn. Ik vind dat nogal een rare aanname. Je kan dat pas bepalen als je de daadwerkelijke metingen hebt. Jij gaat er nu al blindelings vanuit dat hij het zeer waarschijnlijk niet nodig zou zijn terwijl je helemaal nog geen harde bewijzen hebt.

Ik zeg ook niet dat ik dat al kan bepalen, ik zeg dat ik met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat de bandbreedte die gemeten wordt zelfs ver beneden zijn huidige gecontracteerde bandbreedte ligt.

Next dat weten we nu wel!! 

Reputatie 4
Badge +3

@Galdor68 ik ben het helemaal met je eens, niets meer aan toe te voegen :sunglasses:

@wjb deze discussie heeft geen zin (meer). Ik laat het hierbij.

Reputatie 7

Wel een handige tip met die Netgear switch dat dan weer wel.  Het getoonde voorbeeld werkt dan enkel als er maar 1 poort van die switch in gebruik is. Nu kan er ook intern verkeer bij zitten. wel.

Nee, in dat voorbeeld zit de switch tussen de Fritz!Box en de NTU en als je dus maar de poort richting NTU gebruikt dan zijn de cijfertjes dus puur het Internet verbruik.

 

Helaas zullen niet alle klanten deze mogelijkheid hebben, kortom hoe moeten de overige klanten dit meten? Op elke device monitor software dat gaat niemand of bijna niemand doen. Er zijn via google genoeg hits het meest gericht op de zakelijke gebruikers.

Klopt helemaal en dat is nog een reden voor mij om hier aandacht aan te besteden.

Als de abonnee dat zelf veelal niet kan meten, dan is hij aangewezen op informatie van derden. En als die informatie eenzijdig afkomstig is van de marketingafdelingen van Ziggo of KPN dan weet ik al wie hier de verliezer is. Juist ... de abonnee. Ik reageer hier niet voor jou en/of Peter, maar voor de consument

oke duidelijk pc met 2 netwerk kaarten er tussen en klaar

ik ga er eens na kijken

Inderdaad zou ik dat als basis nemen, 2 ethernet pluggen die dienst kunnen doen als WAN en LAN. Ikzelf had ter voorbereiding op komst van glasvezel maar een PCI-E dual-ethernet kaart in een bestaande vette PC gestopt en dan met VirtualBox een (virtuele) router gemaakt waarvan de WAN en LAN dus aan die beide RJ45 poorten van de PCI-E kaart zitten geknoopt.

 

Je kan van b.v. van pfSense of OPNsense het makkelijkst de nano image nemen. Dat hoef je niet te installeren, maar is direct opstartbaar en dan zit de LAN op 192.168.1.1 en de WAN kun je dan in eerste instantie even met EB of FB verbinden (standaard 192.168.2.x).

Als je een extra gigabit ethernet poort via USB3 wilt regelen, kijk dan wel uit voor o.a. UGREEN adaptor. (adaptors met AX88179 chip). Kost maar iets van 12 dollar, MAAR de doorvoersnelheid van die chip is maar ongeveer max 650Mbps. Dat zou echt een domper zijn als je de Gbit wilt aantikken.

Reputatie 7

Hallo, er loopt hier een vruchtbare discussie. @knorde, het is niet tegen de huisregels in om andere perspectieven aan te dragen, ook al worden die herhaald. Het gesprek wordt hier fair en square gevoerd. Niemand bezigt in het topic kwetsend taalgebruik. Mocht het echt te ver gaan, dan mag je van mij aannemen dat ik er tussen spring. We houden alle discussies nauwlettend in de gaten.

Eindstand: Een aantal forumgebruikers zijn erg nieuwsgierig en willen graag 1 Gb zelf uitproberen. En een aantal zijn wat pragmatischer en meten liever zijn / haar verbruik vooraf. In beide gevallen niets mis mee. Niemand die de pakketkeuze van de ander kan gaan bepalen. Daar zijn we het allen over eens :)   

Reputatie 7
Badge +24

Hier een test van die usb3 gigabit adapters: https://nl.hardware.info/artikel/7533/13-usb-30-gigabit-adapters-review-levenslijntjes

Wel van 2017, maar toch: 

"Van de geteste modellen kunnen we je om te beginnen zeker de TP-Link UE300 aanraden. Hij is de op één na snelste en is tevens het goedkoopst."

https://www.alternate.nl/TP-Link/USB-3-0-naar-gigabit-ethernet-netwerk-adapter-UE300-netwerkadapter/html/product/1212943?lk=9537

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb mn pfsense installatie ook als vm draaien, maar ik denk dat ik hem weer op een fysieke pc installeer. Je hebt namelijk nogal wat overhead. Daar merk je bij normaal internet gebruik niets van, maar als ik veel data kopieer naar een machine op een ander vlan, deze data moet dan dus allemaal door de router, dan haal ik veel te weinig snelheid. 

@wjb hoe moet een toevallige lezer weten dat de gebruikte screenshots de exacte situatie van de genoemde gebruiker is? De getallen op poort 1 en 4 komen aardig overeen kan ik daaruit concluderen dat 2 en 3 intern verkeer is?

Poort 1 received is dan binnenkomend vanaf de Ntu poort 4  send is dan naar de FB. Ik probeer het te begrijpen 

De Consument heeft simpelweg geen makkelijke meet instrumenten en is op eigen ondervinding aangewezen. Verder komt de consument niet en masse op de forums die bereik je niet met je goed bedoelde tip.

Reputatie 4
Badge +3

Hallo, er loopt hier een vruchtbare discussie. @knorde, het is niet tegen de huisregels in om andere perspectieven aan te dragen, ook al worden die herhaald. Het gesprek wordt hier fair en square gevoerd. Niemand bezigt in het topic kwetsend taalgebruik. Mocht het echt te ver gaan, dan mag je van mij aannemen dat ik er tussen spring. We houden alle discussies nauwlettend in de gaten.

Eindstand: Een aantal forumgebruikers zijn erg nieuwsgierig en willen graag 1 Gb zelf uitproberen. En een aantal zijn wat pragmatischer en meten liever zijn / haar verbruik vooraf. In beide gevallen niets mis mee. Niemand die de pakketkeuze van de ander kan gaan bepalen. Daar zijn we het allen over eens :)   

@Nadia dan wil ik bij deze mijn excuses maken naar @wjb omdat ik hem daarop heb gewezen. Gelukkig had ik wel vetgedrukt “denk ik” gezegd en heb ik aangegeven dat ik er geen “harde uitspraken” over kan doen.

Wel blijf ik erbij dat mijn mening is dat het heel vervelend leest in een topic als iemand steeds probeert zijn mening herhaaldelijk op te dringen aan anderen. Maar het is nu in ieder geval duidelijk dat dit is toegestaan en dat het dus niet tegen de regels is.

Reputatie 7

Laat maar zoveel mogelijk klanten een onnodig duur abonnement afnemen als die van mij daardoor betaalbaar blijft, zo denk ik erover.

Dan sta ik toch heel anders in het leven. Blijkbaar ben ik iets minder egoïstisch.

En het laatste wat ik wil (en volgens mij @Galdor68 ook) is dat commerciële instellingen zichtzelf over de rug van de consument verrijken en al helemaal als dat verrijken gebeurt door "onwetende" mensen dingen door de maag te splitsen die ze niet nodig hebben.

Gelukkig doet KPN dat ook niet want het is de keuze van de consument of hij/zij een bepaald product contracteert of niet. Het enige waar het hier om draait is hoe die consument tot de keuze komt welk product bij hem past en dat is waar het spaak loopt bij al die partijen. Marketing/reclame is een instrument dat heel eenzijdige en veelal foutieve informatie op een consument afvuurt en als je dat maar mooi verpakt en vaak genoeg herhaalt dan gaat de "onwetende" consument het vanzelf geloven.

 

Ik was zo blij dat KPN nooit reageerde op verzoeken om een 1000Mbps abonnement te introduceren. Logisch ook want KPN weet dat 1000Mbps op dit moment nog nergens voor nodig is. (meten is weten)

De enige reden dat KPN nu wel 1000Mbps aanbiedt is omdat Ziggo dat nu aanbiedt en de perceptie van de consument gedreven door marketing/reclame nu eenmaal is dat "meer beter is". 

 

Reputatie 7

 hoe moet een toevallige lezer weten dat de gebruikte screenshots de exacte situatie van de genoemde gebruiker is?

Omdat het er staat en het toch overduidelijk is dat die screenshots als voorbeeld dienen om inzichtelijk te maken hoe je zo'n meting zou kunnen doen!

Maar voor jou is er natuurlijk nog een veel eenvoudigere methode omdat jij nu nog een Netgear switch tussen jouw Fritz!Box en de NTU hebt staan waarmee je eenvoudig het verbruik kunt monitoren.

 

Reageer