Beantwoord

Bonded vectoring

• 19 juli 2015
  • 29 reacties
  • 1363 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +4

Krijgt straks iedere KPN klant de beschikking over bonded vectoring.
icon

Beste antwoord door Joran 22 juli 2015, 17:39

Bonded vectoring heeft als extra vereiste boven VDSL dat twee aderparen beschikbaar moeten zijn, in de straatkast en in huis. Dit is niet altijd het geval. Ik moet jou helaas ook teleurstellen , er is maar één aderpaar aanwezig op jouw adres. Vectoring komt gelukkig wel beschikbaar in de toekomst, dit staat nu voor Q2 2016 gepland.

DennisDatema68 schreef:

Pairbonding ev VDSL is alleen mogelijk onder de 2 km. Zit u boven de 2 km dan is het helaas niet mogelijk. Vraag me niet waarom, mij is dit ook maar verteld door KPN. ;)

Alle actieve verbindingen in een straatkast of centrale storen op elkaar. Dat wordt overspraak genoemd. Overspraak en andere storingsbronnen zorgen voor ruis op de lijn. Hoe groter de afstand van een verbinding, hoe meer ruis dit veroorzaakt en hoe harder de centrale moet werken om de ruis te compenseren. VDSL stoort meer op andere lijnen dan ADSL, maar zorgt na ~2km niet voor merkbaar hogere snelheden. Hoewel het voor de eindgebruiker niet veel uitmaakt, heeft het voor het netwerk alleen maar nadelen (de apparatuur moet harder werken). Het gaat specifiek om VDSL, niet om pairbonding (dat zijn gewoon 2 VDSL lijnen). In de praktijk is het allemaal veel complexer dan dit, maar ik hoop dat dit wat uitleg geeft over de 2km :D

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Dat denk ik niet. Veel klanten hebben geen eens toegang tot VDSL, laat staan Vectoring.

Robin
Reputatie 4
Badge +4

Nu snap ik er niets meer van.
Badge
wat snapt u niet ? 

Reputatie 4
Badge +4

Of de klant nu wel of niet bonded vectoring krijgt.
Badge
Sommige wel, dit hangt af van heel veel factoren.

Maar vraagt u zich af of U bonded vectoring krijgt?

Reputatie 7
Badge +18
U kunt HIER kijken of er een planning komt op uw adres.

ADSL2+, VDSL of Pairbonding. 1 of 2 ITV en 1 of 2 HD.

Reputatie 4
Badge +4

Is bonded vectoring het zelfde als pairbonding?
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ja en Nee.

Bonded Vectoring is Pair Bonding. Maar niet iedereen met Pair Bonding heeft Vectoring.

Robin
Reputatie 4
Badge +4

Bij mij staat bij pairbonding een min streepje.
Reputatie 7
Badge +30
Dan is er geen Pair Bonding op dit moment beschikbaar
Reputatie 7
Badge +18
Taz32 schreef:

Bij mij staat bij pairbonding een min streepje.
Dan heeft u geen Pairbonding op uw adres. Heeft u wel VDSL? Of staat daar ook een "-"? Als daar ook een streepje staat dan heeft u alleen ADSL2 op uw adres. En zit u te ver van het hoofdcentrale van KPN. Pairbonding ev VDSL is alleen mogelijk onder de 2 km. Zit u boven de 2 km dan is het helaas niet mogelijk. Vraag me niet waarom, mij is dit ook maar verteld door KPN. ;)

Reputatie 7
Badge +30
Omdat boven 2km VDSL niet beter is dan ADSL
Reputatie 7
Badge +28
Bonded vectoring heeft als extra vereiste boven VDSL dat twee aderparen beschikbaar moeten zijn, in de straatkast en in huis. Dit is niet altijd het geval. Ik moet jou helaas ook teleurstellen , er is maar één aderpaar aanwezig op jouw adres. Vectoring komt gelukkig wel beschikbaar in de toekomst, dit staat nu voor Q2 2016 gepland.

DennisDatema68 schreef:

Pairbonding ev VDSL is alleen mogelijk onder de 2 km. Zit u boven de 2 km dan is het helaas niet mogelijk. Vraag me niet waarom, mij is dit ook maar verteld door KPN. ;)

Alle actieve verbindingen in een straatkast of centrale storen op elkaar. Dat wordt overspraak genoemd. Overspraak en andere storingsbronnen zorgen voor ruis op de lijn. Hoe groter de afstand van een verbinding, hoe meer ruis dit veroorzaakt en hoe harder de centrale moet werken om de ruis te compenseren. VDSL stoort meer op andere lijnen dan ADSL, maar zorgt na ~2km niet voor merkbaar hogere snelheden. Hoewel het voor de eindgebruiker niet veel uitmaakt, heeft het voor het netwerk alleen maar nadelen (de apparatuur moet harder werken). Het gaat specifiek om VDSL, niet om pairbonding (dat zijn gewoon 2 VDSL lijnen). In de praktijk is het allemaal veel complexer dan dit, maar ik hoop dat dit wat uitleg geeft over de 2km :D

Reputatie 4
Badge +4

,

Wij zitten 1163 meter van een centrale.

In Q2 2016 zou ik 80 Mbit kunnen krijgen op ons adres.

Blijft het hierbij of kan de snelheid nog verder omhoog.
Reputatie 7
Badge +30
Joran schreef:
Bonded vectoring heeft als extra vereiste boven VDSL dat twee aderparen beschikbaar moeten zijn, in de straatkast en in huis. Dit is niet altijd het geval. Ik moet jou helaas ook teleurstellen @Taz32, er is maar één aderpaar aanwezig op jouw adres. Vectoring komt gelukkig wel beschikbaar in de toekomst, dit staat nu voor Q2 2016 gepland.

DennisDatema68 schreef:

Er staat dus dat je 1 aderpaar hebt en hierbij dus je snelheid op 80Mbit(eventueel iets meer) blijft. En niet naar ~160Mbit kan.

Wel kan het zijn dat als er weer een nieuwe techniek komt (V.plus?) dat je een hogere snelheid kan halen maar dat kan nog enkele jaren duren

Robin

Reputatie 4
Badge +4

En een aanpassing in de wijkcentrale zodat er twee aderparen worden aangesloten.
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ik verwacht dat het probleem is dat er geen 2 kabels naar je huis liggen. En dat de wijkcentrale/Buitenring niet het probleem is.

Robin

Reputatie 4
Badge +4

Ik heb nog steeds geen antwoord! Dus svp niet sluiten!!!!!
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Je originele vraag was dit:

Taz32 schreef:

Krijgt straks iedere KPN klant de beschikking over bonded vectoring.
Het antwoord daarop is nee. Sommige mensen hebben al glasvezel en bij hun zal dus zo goed als niet geinvesteerd worden in koper.

Ook zullen mensen dicht bij de wijkcentrale nog geen Vectoring hebben, en sommige klanten geen eens VDSL.

Ook is er een antwoord gegeven door  dat jouw huis niet over 2 aderparen beschikt en je dus geen bonded vectoring kan.

Naar mijn idee is het opgelost, en het juiste antwoord gegeven. Al denk ik niet dat het bericht van  het antwoord moet zijn. (sorry dennis)

Robin

Reputatie 7
Badge +28
RobinFlikkema schreef:

Ook is er een antwoord gegeven door @Joran dat jouw huis niet over 2 aderparen beschikt en je dus geen bonded vectoring kan.

Naar mijn idee is het opgelost, en het juiste antwoord gegeven. Al denk ik niet dat het bericht van @DennisDatema68 het antwoord moet zijn. (sorry dennis)

Robin

Dat was mijn fout. Er waren heel veel posts die een deel van het goede antwoord gaven. Ik heb de oplossing aangepast ;)

Reputatie 4
Badge +4

Er zitten toch echt meerdere draden in de kabelboom.
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Volgensmij gebruik je nu 2 kabeltjes. En kan je er 4 gebruiken (met pair bonding). Maar ookal zitten deze in je aansluiting, deze kunnen bijvoorbeeld niet (meer) werken/niet je huis verlaten (naar de centrale) of verkeerd/niet aangesloten en daarom is Pair bonding niet mogelijk

Robin

Reputatie 7
Badge +18
Taz32 schreef:

Hier zou toch Bonded Vectoring op kunnen? 

https://

Dit heb ik ook in de muur. Dit zijn toch 2 aderparen? Of 1? Hoe ziet het eruit dan? Iemand een foto daarvan???

Reputatie 7
Badge +18
RobinFlikkema schreef:
Hallo,

Volgensmij gebruik je nu 2 kabeltjes. En kan je er 4 gebruiken (met pair bonding). Maar ookal zitten deze in je aansluiting, deze kunnen bijvoorbeeld niet (meer) werken/niet je huis verlaten (naar de centrale) of verkeerd/niet aangesloten en daarom is Pair bonding niet mogelijk

Robin

Dat kan het ook nog zijn, Robin! Wat je hierboven omschrijft. ;) 

Reputatie 7
Badge +30
DennisDatema68 schreef:
Taz32 schreef:

Hier zou toch Bonded Vectoring op kunnen? 

[afbeelding]

Dit heb ik ook in de muur. Dit zijn toch 2 aderparen? Of 1? Hoe ziet het eruit dan? Iemand een foto daarvan???

Hallo,

Er zitten dus 4 in de muur. Maar deze moeten dus ook helemaal doorlopen naar de straatkast/buitenring en daar zijn/kunnen worden aangesloten.

Robin

Reageer