Beantwoord

Bonded Vectoring mogelijk?

  • 25 January 2019
  • 13 reacties
  • 630 keer bekeken

Onze buren hebben bonded vectoring en daar is een tweede kabel van het hoofdnet afgetapt naar hun huis om de snelheid van internet te verbeteren. Kan dat bij ons ook? We zijn abonnee.
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 29 January 2019, 10:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Mieke! Of pairbonding bij jullie mogelijk is hangt af van of er naar jullie huis ook een tweede aderpaar loopt, en of dat aderpaar in de centrale aangesloten is. Ik kan dit voor je nakijken, wil je daarvoor op je profiel je postcode en huisnummer invullen en hier laten weten als je dat gedaan hebt?
Ik heb mijn postcode en huisnummer ingevuld.
Reputatie 7
Badge +30
Dank je, Mieke. Ik heb gekeken en ik zie dat er weliswaar een tweede aderpaar is, maar deze is niet aangesloten aan de kant van de centrale. Pairbonding is dan ook helaas geen optie.
Beste Erik, mijn naaste buren, **** hebben het wel. Onze meterkasten grenzen aan elkaar. Het kan niet kloppen dat het dan bij ons niet kan.

Admin: adres verborgen i.v.m. privacy
Reputatie 7
Beste Erik, mijn naaste buren, *****, hebben het wel. Onze meterkasten grenzen aan elkaar. Het kan niet kloppen dat het dan bij ons niet kan.
Het kan uiteraard wel, maar KPN wil het niet leveren.
Dat kunnen ze natuurlijk niet hardop zeggen, maar zo is het feitelijk wel.
Zou je overstappen naar XS4ALL dan zouden zij probleemloos dat tweede aderpaar in de centrale laten inlassen.
Wat zegt https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl eigenlijk over wat mogelijk is op jouw adres?
Reputatie 6
Badge +9
Nou dat klopt wel degelijk.
Er zijn wel 4 aders in je woning beschikbaar maar hier zijn er maar 2 afgewerkt.
Als je op fourstack je postcode en huisnummer invoert dan zal je zien dat er bij bonding een streepje staat.
Een provider kan KPN NetwerkNL opdracht geven tot het inlassen van het 2e paar (als er ook ruimte genoeg is op de hoofdkabel).
Maar eigenlijk doet geen enkele provider dat, alleen XS4All deed dat wel maar op dit moment ook niet.
Ik citeer hier trouwens @Ward_ uit een ander topic, mogelijk dat hij nog een aanvulling heeft of een tip.
Reputatie 7
Badge +30
Het is inderdaad zoals Dennis en wjb aangeven. Dat tweede aderpaar is er, dus heel sec zou het kunnen. Maar omdat het aan de kant van de centrale niet afgewerkt is kost dit extra werkzaamheden. KPN kiest ervoor om in die gevallen dan ook geen pairbonding aan te bieden.
Reputatie 7
Tja, ik blijf het ook bijzonder vinden dat KPN wil het inderdaad niet leveren, ze willen doorrollen met glasvezel. Maar neem dan ook de pairbonding mee op plaatsen waar misschien toch geen glasvezel zal gaan komen.

Doe ik bij ons thuis een snelheidscheck via de officiële KPN site als ik een pakket doe uitzoeken, krijg ik een snelheid beschikbaar tot 141mbit/s. Willen ze concurreren met de oranje buren die in hun middelste pakket 200mbit/s bieden. Dan zouden ze dit zeker moeten overwegen.

Terwijl er vorig jaar stond maximaal tot 78mbit/s.
Via fourstack staan ook beide opties geregistreerd. Dus een snellere mogelijkheid is er. Maar zal het via XS4All moeten.
iets waar ik toch al een tijdje over twijfel.

Heb ik het nodig, die snelheid. Misschien niet. Wordt je netwerk er stabieler door? Misschien wel.
Vind ik het de meerprijs bij XS4all waard. Eigenlijk niet.

Maar ben wel heel erg in dubio,...
Reputatie 6
Badge +9
Tja, ik blijf het ook bijzonder vinden dat KPN wil het inderdaad niet leveren, ze willen doorrollen met glasvezel. Maar neem dan ook de pairbonding mee op plaatsen waar misschien toch geen glasvezel zal gaan komen.

Doe ik bij ons thuis een snelheidscheck via de officiële KPN site als ik een pakket doe uitzoeken, krijg ik een snelheid beschikbaar tot 141mbit/s. Willen ze concurreren met de oranje buren die in hun middelste pakket 200mbit/s bieden. Dan zouden ze dit zeker moeten overwegen.

Terwijl er vorig jaar stond maximaal tot 78mbit/s.
Via fourstack staan ook beide opties geregistreerd. Dus een snellere mogelijkheid is er. Maar zal het via XS4All moeten.
iets waar ik toch al een tijdje over twijfel.

Heb ik het nodig, die snelheid. Misschien niet. Wordt je netwerk er stabieler door? Misschien wel.
Vind ik het de meerprijs bij XS4all waard. Eigenlijk niet.

Maar ben wel heel erg in dubio,...


snelheid beschikbaar tot 141mbit/s
Via fourstack staan ook beide opties geregistreerd

Staat er op fourstack bij Koper/DSL 141mbit of staat dat bij bonded koper/DSL?

In het eerste geval staat super vectoring aan en kan je 141mbit halen op 1 paar.
In het tweede geval hoeft er geen laswerk verricht te worden en zijn beide paren afgewerkt in de straatkast er hoeft misschien alleen een monteur bij jou thuis te komen om je IS/RA aan te passen.
In beide gevallen kan je de extra snelheidsoptie tot 200mbit kiezen.
Reputatie 7
Bonded koper 😇
Reputatie 7
Badge +30
Jeroen, als Fourstack bij jou een waarde aangeeft bij bonded, dan kan dit ook bij jou geleverd worden. Bij mensen waar het tweede aderpaar niet ingelast is, staat er geen waarde. Wij kunnen in ons interne systeem echter wel zien dan dat er een tweede aderpaar is.

Verder ben ik persoonlijk ook een voorstander van het uitrollen van pairbonding, maar er zitten wel haken en ogen aan. In bepaalde gevallen kan pairbonding zelfs voor een slechter resultaat zorgen. De beide aderparen lopen vaak vlak langs elkaar waardoor overspraak kan ontstaan. Wat dan weer kan zorgen voor een lagere snelheid per aderpaar. Wat niet zo opvalt als je per aderpaar nu 95 Mbit haalt in plaats van 100. Maar als je normaal 10 Mbit per aderpaar hebt, dan kan het zijn dat je met bonding nog steeds op 10 zit. Daarom leveren we ook geen pairbonding op afstanden groter dan ongeveer 1,4 km, en alleen op xVDSL.
Reputatie 7
@Erik_

ik/we willen er wel nog even over nadenken. Moeten op dit moment even bezuinigen voor een paar maandjes, en heb onlangs 1 ontvanger geretourneerd, omdat die gewoon werkeloos lag, is ook zonde,... en we hebben tijdelijk een pakket lager (leuk weetje, we pakken nog steeds 59mbit/s snelheid tov in het andere pakket met max 67mbit/s) dus niet aankomen 🙂 en is een tientje voor 8mbit/s wel veel geld. Opnemen doen we nooit (3 keer was dat in 14 maanden) dus ook zonde van de centen.

Maar ook gewoon omdat in de toekomst er veel meer gestreamed en gevraagd zal gaan worden en dat er dan ook meer vraag komt naar snelheid. Dus dan vind ik het wel fijn als het toch ook sneller/stabieler kan.

Mogelijk is het inderdaad dus wel. Kun je aanvullen in MijnKPN ook zag ik, maar dan laat ik wel weer iets van me horen 😉 misschien denken we over een half jaar anders,... en pas ik heel de zooi weer aan. Dan is de vraag. Pakket hoger, of op de huidige een snelheidsupgrade van 9 euro per maand. Hangt er helemaal vanaf, ook wel benieuwd hoe KPN de pakketten inschaalt ergens in 2020 als t mobile van de aardbodem is verdwenen ;)

zo, zal de boel hier niet verder vervuilen.
Reputatie 7
Badge +30
Allemaal goede punten, Jeroen! Kleine toevoeging om mee te nemen in je overwegingen: overgaan naar pairbonding an sich is kosteloos. Met je huidige pakket en opties heb je er inderdaad niet zoveel aan. Maar, als de huidige tv inhoud naar je zin is, zou je dan voor €4,99 de 100/10 snelheidsoptie aan kunnen zetten als je toch meer snelheid wilt. Is toch net weer iets goedkoper dan overstappen naar het standaardpakket 🙂

We kappen verder snelheden altijd af op een waarde die ruwweg 10-15 boven de pakketsnelheid zit. Dit zodat voor klanten waar meer snelheid haalbaar is, de tv bandbreedte niet van de vrij bruikbare internetbandbreedte afgaat.