Vraag

Bonding FEC errors line 2, verbinding ook niet stabiel, wat te doen?

  • 29 June 2022
  • 8 reacties
  • 106 keer bekeken

Beste lezers,

We hebben een bonded pair aansluiting en op Line 2 loopt de UP-counter van de FEC errors per seconde met een aantal op (5 tot 10 per sec).

De internet verbinding ervaar ik ook niet heel stabiel.

Modem heb ik gister avond al reset.

Wat te doen in deze?

Mvg,

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Hallo @tjarc als je de pairbonding-kabel op het IS/RA-punt van poortjes wisselt, wisselt het probleem dan ook naar Lijn1?

 

Hallo @JanD ,

 

Bedankt voor de reactie en suggestie.

Als ik ze omdraai heb ik het op zowel line1 als line2. Bijgevoegde screenshot van counters is kort na omwisselen.

Ik heb nog een andere kabel liggen van een V10, probeer die zo ook nog wel:

Ander kabeltje geeft hetzelfde resultaat: +100 FEC errors per seconde, op elke line.

VFSL verbinding opzetten met kpn duurt ook 7 minuten, vind ik best lang.

 

 

Met ander kabeltjes:

 

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @tjarc, lijkt er op dat er iets mis met het aderpaar of mogelijk met de parbonding kabel. Ik kan je een nieuwe Y-kabel opsturen voor de aansluiting om dat uit te sluiten. 

@Jeroen_dB ,

Beste Jeroen.

Ik heb er reeds 2 geprobeerd. Beide van jullie afkomstig met een label "niet in de winkel te koop".

Een is net met de lijn opgeleverd, de ander is iets ouder (jaar of 2 a 3).

Ik denk zelf niet dat het aan het Y-kabeltje ligt. 

Daarbij zou ik het ook waarderen als er even wordt gecommuniceerd mbt herstellen van het modem naar fabrieksinstellingen.  Ons netwerk ligt in een ander subnet met een DMZ forwader.

 

@Jeroen_dB ,

Als ik eerst nog een 3e kabeltje moet proberen voordat dit verder wordt opgepakt dan wil ik dat best doen, al verwacht ik er zelf niet veel van.

Reputatie 7
Badge +10

Lopen de FEC fouten met 100 per seconden op? Of zoals in je screenshots? Na 12 minuten nog geen 1500.

FEC fouten mogen 1000 per minuut zijn. En dan nog, het zijn fouten op de lijn die je modem zelf kan herstellen. Het moeten er wel heel veel worden wil het problemen geven.

 

Waar merk je die instabiliteit aan?

@DennisA78 ,

 

Tuurlijk dennis FEC is forward error correction, maar ook die zijn niet 'gratis'. totaal (2lijnen) 20 upload én 20 download fouten per seconden. Dat zijn er totaal 40 per seconden (varieert wat over de dag) bij een ISP belasting van 0.3mbps (wow).

Wat ik ervaar is dat het het ene moment pagina's wél snel laden en andere moment gewoon niet laden: timeout, handmatige refresh nodig. Ook de latency met het internet varieert erg.

Streaming diensten die ineens hangen en aangeven dat er geen verbinding kan worden gemaakt (timeouts), met name de KPN app en de Prime app (android) op bedraad netwerk (geen wifi).

En diverse apparatuur dat aangeeft ineens geen internet te hebben, en even later weer wel. En op het moment dat een device aangeeft geen internet te hebben (en dus ook geen internet heeft) kan ik wél het KPN modem benaderen (zonder vertragingen).

Interne netwerk is goed. Dat durf ik wel te zeggen aangezien we audio devices over tcp hebben dat continu aanstaat, zowel wifi als bedraad, en dat hapert niet.

 

[Edit]

Het internet ervaar ik nu stabieler, kijk ik in het modem dan zie ik nu iets van één FEC increment per seconde. 

Latency is nu ook maar 8ms, die zag ik bij slechte verbinding regelmatig naar de 100ms schieten.

Ik heb mogelijk een ander issue te pakken in onze threat management. Waarschijnlijk worden enkele DNS requests gedropped op basis van policy. Beetje bijzonder dat het niet consequent gebeurt.

Na uitschakelen lijkt er cerbetering te zijn *crossing fingers*

https://community.ui.com/questions/Short-DNS-timeouts-for-clients/727581c0-9ff6-4b9e-a5fa-31acf0adeec7#answer/7042db05-54e2-450e-8e54-2390a991bd6b