Bonding niet mogelijk

• 20 april 2018
  • 30 reacties
  • 518 keer bekeken

Vraagje, waarom staat er bij mijn buren dat bonding mogelijk is, en op mijn adres niet?

Mvgr

Admin: post afgesplitst naar eigen topic

30 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Beste Jvdm29,
Er kunnen veel redenen zijn waarom u geen bonding heeft.
Zo kan Bonding niet mogelijk zijn, omdat er geen las in de hoofdkabel van KPN zit. Dit kan wel bij de buren het geval zijn. Ook kan het zijn dat de straatkast of hoofdkabel geen capaciteit meer had/heeft.
U kunt op deze site kijken of bonding beschikbaar is:
https://thd-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search?
Als daar een streepje bij bonding staat is bonding helaas niet mogelijk
M.V.G,
Ice minelandr
Reputatie 5
Badge +6
Beste Jvdm29,
Er kunnen veel redenen zijn waarom u geen bonding heeft.
Zo kan Bonding niet mogelijk zijn, omdat er geen las in de hoofdkabel van KPN zit. Dit kan wel bij de buren het geval zijn. Ook kan het zijn dat de straatkast of hoofdkabel geen capaciteit meer had/heeft.
U kunt op deze site kijken of bonding beschikbaar is:
https://thd-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search?
Als daar een streepje bij bonding staat is bonding helaas niet mogelijk
M.V.G,
Ice minelandr

De site is niet helemaal actueel meer. Want volgens bovenstaande site zou bij mij ook geen BONDING mogelijk moeten zijn. Maar van de week heb ik op de site van XS4all gezien dat de snelheden die zij bij mij bieden hoger liggen dan dat KPN biedt. Na telefonisch contact met XS4all blijkt dat BONDING wel gewoon mogelijk is alleen moe het een en ander nog ingelast worden. Wanneer op bovenstaande site dus staat dat het mogelijk is betekend dat alles er al klaar voor is.

De kosten van 550 euro neemt XS4all graag voor zijn rekening wanneer je klant van ze wordt. Dit in tegenstelling tot KPN die dit weer niet wil.
Kijk, dat is tenminste een antwoord waar ik iets mee kan. Op fourstack staat nu 39Mbit en geen bonding mogelijk, bij de buren 39 Mbit en 79 Mbit met bonding.

Was sowieso al van plan om bij xs4all te informeren ipv kpn..

Dank je wel..

Mvgr Jan
Reputatie 7
Badge +24
Welkom op het forum @Jvdm29. Het is een beetje een combinatie van beide reacties van Ice minelandr en Dennis. Pairbonding is niet mogelijk bij KPN om één van de redenen die Ice minelandr noemt. XS4ALL doet in bepaalde gevallen wel aan pairbonding ook al moet er nog bijvoorbeeld (klein)laswerk plaatsvinden. Fourstack is in principe wel actueel echter is het geen pagina voor een specifieke provider. Wat betreft pairbonding aanleggen is XS4ALL uniek dus daar houdt Fourstack helaas geen rekening mee.

Als je kijkt op de website van XS4ALL ben ik benieuwd of pairbonding mogelijk is. Ik hoop het wel!
@Paul_, heb vanmiddag een positief antwoord op mn vraag gekregen van xs4all, dat ze in tegenstelling tot kpn wèl bonding kunnen/willen toepassen op mijn adres en de kosten van deze actie voor hun rekening willen nemen, zoals @Dennisk76 ook hierboven zegt.
Al met al een fijn vooruitzicht, als het allemaal natuurlijk lukt wat ze beloven ?

Jan
Reputatie 7
Badge +18
@Paul_, waarom kan het bij XS4ALL wel, en bij KPN niet? Want jullie zitten allebei op dezelfde wijkkasten en hetzelfde netwerk. 🤔
Reputatie 7
Badge +24
@Paul_, heb vanmiddag een positief antwoord op mn vraag gekregen van xs4all, dat ze in tegenstelling tot kpn wèl bonding kunnen/willen toepassen op mijn adres en de kosten van deze actie voor hun rekening willen nemen, zoals @Dennisk76 ook hierboven zegt.
Al met al een fijn vooruitzicht, als het allemaal natuurlijk lukt wat ze beloven ?

Jan

Tof! Dat lijkt me goed nieuws. 🙂 Ik ga ervan uit dat ze het wel voor elkaar krijgen. Ga je overstappen? Nog niet veel praktijksituaties voorbij zien komen dus ben wel nieuwsgierig.

@Paul_, waarom kan het bij XS4ALL wel, en bij KPN niet? Want jullie zitten allebei op dezelfde wijkkasten en hetzelfde netwerk. 🤔
Het heeft puur te maken met beleid, niet met technische (on)mogelijkheden.
Reputatie 5
Badge +6

Het beleid waar Paul het over heeft ga ik ook heel langzaam inzien en waardoor ik KPN dus ook wel snap dat ze het niet doen. Waarom XS4All het wel doet is voor mij een raadsel. De enige uitleg die ik kan geven is klantenbestand ophogen.

Waarom mijn inziens KPN het niet meer doet heeft voor mijn gevoel alles te maken met het uitfaseren van ADSL en het invoeren van VDSL. Het laatste heeft hogere snelheden (vanaf 24 mei al 200mb op 1 koperdraad) en de test voor pair BONDING op VDSL gaan in juni van start. Waarom zou je nog veel geld betalen voor pairbonding als je hele straatkasten gaat vervangen. Dat is een investering op niets uit en wat door VDSL ook ongedaan gaat worden.
Reputatie 7
Ik denk dat je de situatie wat te rooskleurig inziet. Ik vrees dat het niet meer is dan een gewone bezuinigingsoperatie.
Er wordt nauwelijks meer geïnvesteerd in ADSL en VDSL. ADSL is voor klanten die te ver van een wijkcentrale wonen om voor VDSL in aanmerking te komen. Daar wordt niets uitgefaseerd, zij kunnen eenvoudigweg niet sneller (behalve als je in het buitengeibied woont, dan kom je voor een hybride ADSL/4G oplossing in aanmerking; binnen de bebouwde kom met ADSL kom je ook daarvoor niet in aanmerking). Veel klanten met VDSL die - zoals ik - op een niet actieve (galsvezel) straatkast zijn aangesloten komen niet in aanmerking voor VVDSL (en daarmee dus ook niet voor VPlus).
Ongeveer iets meer dan de helft van alle DSL-klanten heeft momenteel VVDSL. Die klanten komen in aanmerking voor VPlus, die met VDSL en ADSL niet. Om van VDSL/ADSL (B)VVDSL te maken moet de straatkast waarop klanten zijn aangesloten eerst voorzien worden van een glasvezelaansluiting en dat gebeurt de laatste tijd helaas niet meer dan mondjesmaat (ook in veel grote steden staat dat vaak niet op de planning). Het omzetten van VVDSL naar VPlus (daar heeft de straatkast dus al glasvezel) is een veel kleinere (goedkopere) operatie en daar zet KPN op dit moment volop op in.

Kortom: als je al snel internet hebt krijg je op de niet al te lange termijn de mogelijkheid voor nog sneller internet. Als je nu nog geen snel internet hebt, is er niet veel kijk op dat dat binnen redelijke termijn sneller wordt.
Reputatie 7
Badge +24
En ik denk dat de waarheid er een beetje tussenin zit. Pairbonding aanleggen waar nog werkzaamheden moeten plaatsvinden gebeurt al heel lang niet meer voor zover ik weet (uitzonderingen daargelaten). XS4ALL is daar nu de uitzondering op, en dat is heel tof als je het aan mij vraagt. Ik zie nog regelmatig upgrades naar actieve straatkasten (waarvan ik toevallig een voorbeeld ben). Maar het is allemaal een beetje gebaseerd op eigen ervaring aangezien geen van ons harde cijfers heeft volgens mij. Zo wel, dan zie ik ze graag natuurlijk.
Reputatie 5
Badge +6
Dank voor je toevoeging @Henk2304. Te positief of te negatief.......die laat ik even in het midden want de volgende site zegt toch iets heel anders: https://www.kpnnetwerk.nl/over-kpn-netwerknl/
Daarmee wil ik niet zeggen dat jij ongelijk hebt. Want zelf denk ik dat het voor een deel van Nederland de waarheid is. Wat ik wel bestrijd is dat KPN geen glasvezel meer aanlegt. Maar dat komt door bovenstaande site.

Daarnaast heb ik het geluk dat in mijn wijk inmiddels van alles aan de hand is wat KPN betreft. Ik woon in Hoorn en zelfs in een van de grootste wijken van de stad. Toch waren we als laatste gebied nog niet voorzien van enige update. Althans de helft van de wijk dan. Inmiddels worden hier extra straatkasten geplaatst en als ik mij niet vergis is hier al eerder of zal binnenkort ook de glasvezel kabel getrokken gaan worden.

De stenen bij de kabelverdeler waar overigens ook een extra kast is geplaatst liggen er zelfs nog naast al ligt de grond dicht en waren ze vorige week al bezig met kabels in de verdeelkast zelf. De aansluiting is dus in volle gang. Natuurlijk denk ik niet dat KPN de straatkasten of wijkkasten die afgelopen jaren zijn vernieuwd de komende tijd van deze update zal voorzien, maar zelf denk ik dat de huidige updates wel degelijk met glasvezel volgen. Volgens mij heb ik ook ergens gelezen dat de huidige updates minder kostbaar zijn dan de updates in de historie.

Maar wellicht dat ik er toch naast zit? Dan zet ik die roze bril maar eens af.
Reputatie 7
Ik zeg ook niet dat er geen glasvezel meer wordt aangelegd. Dat gebeurt nog steeds, maar alleen in nieuwbouwwijken van minimaal zo'n 30 woningen. En mondjesmaat worden ook nog steeds straatkasten actief gemaakt, maar veel vaart zit er niet meer in. En dat is voor die krap 1 miljoen klanten die het nog met ADSL/VDSL moeten doen soms best frustrerend. Ik zit met BVDSL (ruim 50 Mb/s) nog niet eens verkeerd, maar toekomstbestendig is het niet. Ik kom b.v. niet in aanmerking voor UHD 4k tv. Dat is nu nog niet "erg", want er is nog maar weinig aanbod op dat gebied (en ik heb ook nog geen 4k tv). Maar over enkele jaren zal dat aanbod vast toenemen en als er tegen die tijd niets is veranderd op DSL-gebied (of glasvezel) dan zal ik toch een keer om moeten naar Ziggo (die wel hoge snelheden kunnen leveren op mijn adres), een keuze die de meeste buren al lang gemaakt hebben. De tijd zal 't leren.
Reputatie 5
Badge +6
Dat klopt dat je dat niet zegt. Wat je wel zegt is dat straatkasten niet meer van glasvezel worden voorzien. En dat bestrijd ik. Dat is gezien mijn ervaring maar ook de uitleg van de site wel bewezen.
In zoverre.....ik heb nog een concrete aansluiting want alles is nog niet actief maar er staat inmiddels ook bij mij om de hoek nu een straatkast. Als ik mij dan verdiep in VVDSL en VVDSL plus dan kom ik daar straks wel voor in aanmerking.

Als ik diverse sites volg (wat ik dagelijks doe) met geplande upgrades dan moet ik zeggen dat het erop lijkt dat jij ongelijk hebt.

Jij 50 mb, ik 19 mb....en dit was 13 mb....ik ben dus al wat vooruit gegaan. hahahaha
Daarom gaf ik al aan dat mijn vermoeden zit dat jij voorlopig inderdaad nog niet aan de beurt bent maar wellicht wel over enkele jaren......althans ook dit is natuurlijk weer afhankelijk of de openstelling van de ziggo kabel doorgaat. Het is akelig stil en ben erg benieuwd of er bezwaar/beroep procedures lopen.

ER kan een hoop gaan gebeuren in de toekomst, maar het blijft koffiedik kijken. Zelf heb ik enorm slechte ervaringen met Ziggo. Het is vreselijk instabiel.....wil KPN in de markt blijven dan zal het moeten blijven investeren. Ook bij jou......het komt vast goed.
Reputatie 7
Mondjesmaat zei ik, ook wat de straatkasten betreft. De focus ligt nu bij VPlus.
Er is ook al lange tijd sprake van VVDSL vanuit de wijkcentrale maar dat komt volgens mijn waarneming ook nog steeds niet van de grond. Mijn wijkcentrale stond 2 jaar geleden al op de planning maar is daar anderhalf jaar geleden ook weer vanaf gehaald. En sindsdien is het stil.
Reputatie 7
Zo wel, dan zie ik ze graag natuurlijk.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/consumentenbond-kpn-schendt-belofte-over-internetsnelheid/ Met een beetje rekenen kom je dan op een kleine miljoen DSL-klanten klanten zonder snel (100Mb/s) internet. Merk op dat ook glasvezelklanten bij die 62 resp. 75% meegeteld worden.
Reputatie 7
Badge +24
Zo wel, dan zie ik ze graag natuurlijk.
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/consumentenbond-kpn-schendt-belofte-over-internetsnelheid/ Met een beetje rekenen kom je dan op een kleine miljoen DSL-klanten klanten zonder snel (100Mb/s) internet. Merk op dat ook glasvezelklanten bij die 62 resp. 75% meegeteld worden.

Ja oké, die ken ik. Maar ik zou het leuk vinden om te zien hoeveel straatkasten in 2017 zijn omgezet, en dan de planning voor 2018 bijvoorbeeld. Mooie grafiekjes erbij..
Reputatie 7
Daar heb je collega's voor toch (of Robin?) 😉
Reputatie 7
Badge +24
Was het maar zo simpel. 😛 Ik kan wel wat inzien maar niet zoveel dat ik er conclusies uit kan trekken. Maar ik denk dat in algemene zin de upgrades wel flink doorgaan. Of dat nou glas, Vplus, vectoring of SIB is. Volgens mij is die noodzaak wel helder bij KPN. Alleen ja, je hebt altijd te maken prioriteiten en kosten etc. Ik herken de frustraties. Nu heb ik het geluk dat ik ben overgezet naar VVDSL en hopelijk in de niet al te verre toekomst Vplus.
Reputatie 7
Badge +30
Het probleem is dat niet alle geplande upgrades van 2018 zichtbaar zijn.

Daarnaast is het de vraag wat je een "omzetting" noemt. Want er komen ook straatkasten bij die een kleine snelheidswinst opleveren omdat de meeste aansluitingen al VVDSL hadden

Wel waren eind 2015 al 6285 kasten geupgraded (13k gepland).
Nu (begin 2018) zitten we op meer dan 9000 kasten.
Zet je dat tegen de cijfers van het aantal huishoudens die 100Mbit/s kunnen krijgen, waarbij je een aanname doet dat glasvezel amper is gestegen tussen 2016 en nu, dan zou je zo goed als 90% van de huishoudens in Nederland 100Mbit/s moeten kunnen bieden.
Reputatie 7
Nou, glas is min of meer officieel stilgelegd, afgezien van nieuwbouwwijken, toch? Of heb jij andere bronnen waaruit blijkt dat er weer glas wordt aangelegd in bestaande (koper) wijken.
De enige glasvezelinitiatieven die ik ken zijn in buitengebieden waar op particulier initiatief en buiten KPN/Reggefiber om, soms tegen hoge kosten alsnog glasvezel wordt aangelegd, omdat met koper tegenwoordig slechts schrikbarend lage snelheden worden gehaald en de bedrijfsvoering van de aldaar gevestigde (vaak agrarische) bedrijven hoge snelheden noodzakelijk maken. Dat is hier ook pas nog gebeurd. Helaas mogen dorpen in dat soort gebieden vaak niet meedoen.
Och, ik heb altijd nog een coax in de meterkast zitten, dus als in de toekomst mijn 50 Mb/s niet meer voldoende is (of ik graag 4k UHD tv wil) heb ik nog een alternatief.
Reputatie 7
Zet je dat tegen de cijfers van het aantal huishoudens die 100Mbit/s kunnen krijgen, waarbij je een aanname doet dat glasvezel amper is gestegen tussen 2016 en nu, dan zou je zo goed als 90% van de huishoudens in Nederland 100Mbit/s moeten kunnen bieden.Dat komt niet overeen met wat de Consumentenbond heeft gepubliceerd en ook niet met de reactie van KPN daarop. De waarheid schijnt ergens tussen de 62 en 75% te zitten.
Reputatie 7
Badge +18
Was het maar zo simpel. 😛 Ik kan wel wat inzien maar niet zoveel dat ik er conclusies uit kan trekken. Maar ik denk dat in algemene zin de upgrades wel flink doorgaan. Of dat nou glas, Vplus, vectoring of SIB is. Volgens mij is die noodzaak wel helder bij KPN. Alleen ja, je hebt altijd te maken prioriteiten en kosten etc. Ik herken de frustraties. Nu heb ik het geluk dat ik ben overgezet naar VVDSL en hopelijk in de niet al te verre toekomst Vplus.@Paul_, ik heb voor 15 mei een monteur, die zet mij over op Pairbonding, dus als ik dat heb, dan zit er voor mij ook Vplus in?
Reputatie 7
Badge +30
Waarom zou je dan ineens VPlus hebben? T zal vast ooit komen, maar t is hier niet een gevolg van ofzo
Reputatie 7
Badge +18
Waarom zou je dan ineens VPlus hebben? T zal vast ooit komen, maar t is hier niet een gevolg van ofzoPuur uit nieuwsgierigheid. Want volgens mij kun je toch geen VPlus hebben als je geen Bonding hebt, of wel? 🤔
Reputatie 7
Badge +24
Jouw pairbonding staat los van Vplus. Eerst zullen we Vplus daadwerkelijk moeten gaan leveren. En dan heb je dus ook nog Bonded Vplus. Kortom, op 15 mei heb je nog geen Vplus maar BVVDSL. Met die BVVDSL kan je (volgens Fourstack) dik 200 Mbps halen. Maar dan is het dus nog wachten tot/of we dat commercieel gaan aanbieden.

Je kan juist wel Vplus hebben zonder pairbonding. Jij bedoelt dus Bonded Vplus.

Reageer