Beantwoord

Box 12 i.c.m. Experia WiFi

  • 4 June 2020
  • 45 reacties
  • 7275 keer bekeken

Reputatie 1

Hoi allen,

 

Is de nieuwe modem Box 12 ook geschikt i.c.m. de Experia WiFi versterkers? En blijft de Box 12 wel (zoals bij 11a) of niet (zoals de andere versies) aanstaan?

icon

Beste antwoord door RBxx 4 June 2020, 18:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

45 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Jazeker @Ricchh ,

De Experia WiFi én de Super Wifi kunnen ook met de KPN Box 12 gebruikt worden. De WiFi van de KPN Box blijft net als bij de v10A aanstaan. Alleen werkt de KPN Box WiFi nog niet samen met de “mesh” functie, het blijft (voorlopig) een separaat netwerk. De update daarvoor komt nog (topic).

In het begin van datzelfde topic (klik hier) staan nog wat specificaties.

Reputatie 1

@RBxx bedankt voor je reactie en links! Super 👍

Met 11a bedoelde ik natuurlijk de 10a.

Reputatie 7
Badge +21

Met 11a bedoelde ik natuurlijk de 10a.

Dat was duidelijk, de 11a bestaat niet :grin:

Bij mijn box12 gaat de wifi wél uit na aansluiten van Experia Wifi

Je kunt de wifi handmatig weer aanzetten in je router. 

Reputatie 4
Badge +3

Of het met de samenwerking tussen Experia wifi en Box 12 te maken heeft weet ik niet, maar de Enable SSID 2.4ghz en 5 ghz schakelt ongeveer 1 x per week uit.

Als ik wil dat dit uitstaat regel ik dat zelf wel, daar heb ik geen ondersteuning vanuit KPN bij nodig, dus liever zorgen dat deze instelling niet zomaar wijzigt.

Reputatie 7
Badge +30

@PP73 en @Tanoor vreemd! Hadden jullie hiervoor toevallig een V10?

Reputatie 4
Badge +3

Ja, hier voor een V10.

 

Hoi

Nee een v8. 

Kan inmiddels mededelen dat het opnieuw aanzetten niet werkt  

er moet dus ter vervanging meteen een Experia box worden aangesloten. 

Reputatie 4
Badge +3

er moet dus ter vervanging meteen een Experia box worden aangesloten. 

Wat bedoel je?

Als je gebruik wilt maken van Xperia Wi-Fi dus de versterkers vervalt op het moment van aansluiten het Wi-Fi signaal van je modem zelf dat is dus bij box 12 bij andere modems ligt dat anders. 
Als jouw modem beneden in je woonkamer staat en je wilt in je gehele huis gebruik maken van Xperia Wi-Fi wordt de eerste Xperia versterker dus in de ruimte van je modem geplaatst want je modem zelf zend geen signaal meer uit.  

Reputatie 7
Badge +30

@Tanoor, als jij hiervoor een V10 had, dan kan het zijn dat ons beheersysteem, dat op de achtergrond zorgt dat alle apparaten dezelfde gegevens hebben, wat in de war is geraakt en de Box 12 nu behandelt als een V10. Waarbij de wifi dan dus uitgezet wordt Ik raad jou daarom aan het volgende te doen zodat alles met een schone lei verder kan.

  • ontkoppel de Experia Wifi
  • reset de Box 12 via de interface (My Sagemcom - Maintenance - Factory Reset) en wacht tot hij weer helemaal actief is
  • reset de Experia Wifi
  • sluit de Experia Wifi weer aan volgens de handleiding.

 

@PP73, volgens mij deed de V8 niet mee in de mesh, dus waarom het nu bij jou ook uitgaat weet ik niet helemaal zeker. Ik wil je vragen om voor de zekerheid ook bovenstaande stappen uit te voeren.  

 

Let er wel op, beide, dat de Box 12 volgend jaar een update zal krijgen waardoor hij gaat samenwerken met de Experia Wifi / Superwif mesh. Dan zal weer opnieuw de eigen wifi van de Box 12 uitgaan en uit blijven als je gebruik maakt van EW / SW.

Reputatie 4
Badge +3
  • Let er wel op, beide, dat de Box 12 volgend jaar een update zal krijgen waardoor hij gaat samenwerken met de Experia Wifi / Superwif mesh. Dan zal weer opnieuw de eigen wifi van de Box 12 uitgaan en uit blijven als je gebruik maakt van EW / SW.

Goed dat je dit meldt, maar ik ben er niet blij mee. Mijn wens is een Box 12 die één mesh wifi netwerk vormt met de Experia Wifi's. 

Wat ik me dan nog wel afvraag: waar bestaat de Mesh samenwerking dan nog uit in jullie variant? Als de wifi van de Box uitstaat, hoeft er ook niet meer samengewerkt te worden. 

En de huidige samenwerking is ook al oké, geen plakkende devices op zwakke signalen. 

Reputatie 7
Badge +21

@Tanoor ik ga ervan uit dat @Erik_  bedoelt, dat de separate wifi van de KPN Box 12 uitgaat en dat die Box als Mesh node terugkomt en gaat samenwerken met Experia WiFi en Super WiFi.

Reputatie 4
Badge +3

Daar ging/ga ik ook vanuit, maar zo had ik de reactie van @Erik_ niet gelezen. Je uitleg geeft weer wat hoop. We zullen horen of merken hoe dit door KPN wordt ingevuld.

Reputatie 7
Badge +30

Excuses voor de onduidelijkheid. Ik bedoel inderdaad wat RBxx aanggeeft. Na de update volgend jaar zal de Box 12 de mesh ondersteunen en ermee samenwerken zoals de V10A nu al doet. Het zal dan geen apart wifinetwerk meer zijn zoals nu nog wel zo is. 

Excuses voor de onduidelijkheid. Ik bedoel inderdaad wat RBxx aanggeeft. Na de update volgend jaar zal de Box 12 de mesh ondersteunen en ermee samenwerken zoals de V10A nu al doet. Het zal dan geen apart wifinetwerk meer zijn zoals nu nog wel zo is. 

Bedankt voor de info. Jammer dat we er nog even op zullen moeten wachten. Is al bekend wanneer in 2021 we de update kunnen verwachten? 

Reputatie 7
Badge +30

De verwachting is in de eerste helft van het jaar. Maar verder dan dat kan ik op dit moment nog niet specificeren. Zodra we zelf meer weten plaatsen we het ook op het forum.

De verwachting is in de eerste helft van het jaar. Maar verder dan dat kan ik op dit moment nog niet specificeren. Zodra we zelf meer weten plaatsen we het ook op het forum.

Oef, dat is jammer. Bedankt voor de snelle reactie in ieder geval! Hopelijk pakt het gunstig uit en komt hij vroeg. 

Is het wellicht mogelijk voor de mensen die een experiabox V12 hebben (of krijgen in mijn geval) een extra wifipunt krijgen? Al is het maar tijdelijk tot de update van de experiabox V12 er is. Dan kunnen we toch voor 3 wifipunten zorgen, wat het idee is van de superwifi. Ons modem komt in de meterkast (ivm glasvezel punt) en het eerste superwifipunt zal dus in de meterkast geplaatst moeten worden, wat veel van het bereik zal wegnemen van dat punt. Dan houden we effectief maar 1 superwifipunt over, terwijl ik er 1 of iedere verdieping had willen plaatsen. Ik hoor graag of zoiets (tijdelijk) te regelen valt. Zou top zijn!

Graag sluit ik me aan bij swa100. Ik heb inmiddels ook de KPN Box V12, en daarbij de KPN verbindingsset + de Experia Wifi aangeschaft voor een verdieping hoger. Nu blijkt echter dat er nog een wifi-punt (Experia Wifi) nodig is om dit te laten werken (zolang de update voor de V12 nog niet is uitgebracht).

Als ik tot die tijd een (extra) wifi-punt in bruikleen zou mogen nemen van KPN zou dat zeer fijn zijn:)

Badge +19

Wat moet u met een verbindinget?  Maar ga nooit de experia wifi's gebruiken met een draadloos verbindingset!!!

@Joep1965 Dat heeft in het verleden altijd probleemloos gewerkt. Het zal allicht niet de hoogst haalbare snelheid opleveren, maar is een stuk sneller dan een enkel wifi-punt beneden.

Badge +19

Dit is zo jammer. Je bent zo goed bezig om het beste netwerk te krijgen. Nou ja ik hoop dat het probleemloos blijft werken. Er zijn namelijk heel veel problemen met die dingen.

@Joep1965 Ja ik zou ook liever een kabel neerleggen, maar dat is helaas om praktische redenen niet mogelijk. Gelukkig naar de TV wel en heb ik daar met de nieuwe Box ook zeer goede verbinding:)

Badge +19

Je hebt begrijp ik dus 1 experia wifi gekocht en een draadloos verbindingset?

Ja