Beantwoord

Box12 herstart vanzelf sinds er onderhoud is geweest

  • 20 November 2021
  • 13 reacties
  • 210 keer bekeken

Beste KPN,

Ik start maar een nieuw topic gezien de slechte service van het vorige issue met de telefonische en chat helpdesk. Hopelijk kan er vanuit jullie organisatie nu in 1x een oplossing komen! Zou fijn zijn. 

Woensdag nacht zou er tussen 00:00 en 06:00 onderhoud plaatsgevonden hebben bij mij in de buurt, hier heb ik netjes een SMS over ontvangen. Erg fijn. Helaas heb ik na dit onderhoud problemen met mijn KPN modem. De modem start vanuit zichzelf opnieuw op. De standaard handelingen - haal het van het stroom af voor een minuut, direct aangesloten getest etc. is al uitgevoerd en bood geen succes.

Inmiddels lijkt het dagelijks wel een keer fout te gaan. Vandaag bijvoorbeeld om circa 22:07 heeft de modem besloten zichzelf opnieuw op te starten. Dit is de zien aan de System up time en het verlies van alle diensten wat wij ervaren hebben. 

Op de Sagemcom KPN Box 12 draait momenteel versie SGEJ10000448 en als jullie logs kunnen zien zal duidelijk worden dat dit al een tijdje speelt. Wat mij ook op viel is dat blijkbaar het admin wachtwoord gereset is naar zijn default. Ik vermoed zodoende dat er een firmware upgrade geweest is (aanname) die niet zo lekker lijkt te lopen. Maar goed, dat is aan jullie. Wellicht helpt het. 

Graag hoor ik wat de oplossing gaat worden om weer een stabiele verbinding te leveren. 

P.S. Lieve forum sluimeraars, jullie toevoeging hierop wordt gewaardeerd maar ik zou graag willen dat een medewerker van het KPN support team hier even naar kijkt. Sinds het onderhoud ervaar ik problemen en die krijg ik graag ook verantwoord :) 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 25 November 2021, 09:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Badge +19

Dat is natuurlijk waardeloos!! Om er zeker van te zijn dat de oorzaak voor het modem ligt ben ik benieuwd wat er zoal aangesloten is qua randapparatuur.  Gebruik je draadloze verbindingsets? Heb hd ergens een switch zitten?

Hoi @Dan-B . Ik zie dat je hierover gisteren contact hebt gehad en mijn collega heeft een reset op afstand geprobeerd.  Is het daar beter van geworden?

Alle info is welkom. 

@Erwin_ Het speelt nog steeds, 3 min geleden ongeveer weer wegvallen. Ook te zien aan de uptime van de modem. De “ reset naar fabrieksinstellingen”  door jouw collega hebben niet geholpen. 

Ik zie dat er nu een nieuw modem wordt gestuurd. Laat je weten of dat de oplossing is?

Reputatie 4
Badge +2

dit wordt veroorzaakt door de update naar SGEJ10000448
ik ervaar precies hetzelfde.

voordeel van de modemwissel is dat die de oudere firmware bevat en voorlopig niet bijgewerkt wordt. dat gaat het wel oplossen, maar de echte oplossing is een downgrade naar de oude firmware

@Francoix : heb jij ook een nieuwe Box12 gehad, dan?

Reputatie 4
Badge +2

@Erwin_  zo snel gaat dat niet, mijn probleem is nog in onderzoek bij KPN
dat aanbod is er dus nog niet geweest.

Ook zie ik dat niet als een  serieuze oplossing. Het is een work around.
De echte oplossing is die firmware update terugdraaien en het heel goed evalueren/testen voor deze breed verspreid wordt. dan kunnen de andere issues misschien ook opgelost worden zo als de band steering die bij de oude firmware ook al brak was

maar dat houd ik liever in mijn eigen topic

Zo een vermoeden had ik al @Francoix , kan iemand binnen KPN bevestigen dat er potentiële issues zijn met de nieuwe firmwar  @Erwin_ ?

Ik heb de vraag wel gesteld, wat voor onderhoud er was wat dit issue bij mij heeft gecreëerd. Ik vermoedde namelijk al nieuwe firmware op het modem

Badge +12

Zo een vermoeden had ik al @Francoix , kan iemand binnen KPN bevestigen dat er potentiële issues zijn met de nieuwe firmwar  @Erwin_ ?

Ik heb de vraag wel gesteld, wat voor onderhoud er was wat dit issue bij mij heeft gecreëerd. Ik vermoedde namelijk al nieuwe firmware op het modem

Daar zal je nooit een direct antwoord op krijgen. Het stopzetten van de uitrol is eigenlijk het antwoord..

Daar ben ik ook bang voor @SledgehammerNL , maar wie weet komt er wat transparantie los vanuit KPN. 

 

Even for the record, nieuwe modem is binnen en geplaatst. Het is nog steeds een vermoeden maar ik zie wel dat er een andere firmware op staat: 

 

Oud modem: 
SGEJ10000448
GUI Version    5.9.13

Nieuw modem:
SGEJ10000312
GUI Version    4.124.1

We gaan het meemaken. Wel grappig dat vorig jaar, 9 november, ik ook een modem moest vervangen. Als het volgend jaar weer raak is wordt het traditie. 

Badge +12

Daar ben ik ook bang voor @SledgehammerNL , maar wie weet komt er wat transparantie los vanuit KPN. 

 

Even for the record, nieuwe modem is binnen en geplaatst. Het is nog steeds een vermoeden maar ik zie wel dat er een andere firmware op staat: 

 

Oud modem: 
SGEJ10000448
GUI Version    5.9.13

Nieuw modem:
SGEJ10000312
GUI Version    4.124.1

We gaan het meemaken. Wel grappig dat vorig jaar, 9 november, ik ook een modem moest vervangen. Als het volgend jaar weer raak is wordt het traditie. 

Dan heb je inderdaad de “oude” firmware die voorlopig geen update gaat krijgen. Je hebt nu weliswaar nog geen mesh maar waarschijnlijk wel een versie die in grote lijnen doet wat ie moe doen (incl. de mogelijkheid om de 2.4Ghz en 5Ghz te splitsen dacht ik). 

@Dan-B : De software is voor nu even weer van ‘preferred’ afgehaald. Betekent dat de update niet meer te forceren is door een harde reset. Dit omdat we toch wat meer meldingen zien van mensen met SuperWifi en/of Experia Wifi in combinatie met deze update waarbij dingen niet optimaal gaan. Daar willen we in deze tijd van het jaar mensen niet mee opzadelen. Natuurlijk blijven we wel verder werken aan en met de software. 

 

bron:

 

Ik zie inderdaad verbetering met de oude firmware. Kudos voor Koen van de chat dienst die de moeite nam mij te bellen terwijl hij zijn acties uitvoerde en het modem uiteindelijk geswapped heeft. 

 

System Up Time 2d 23h47m15s

 

Wat ik zo jammer vind is dat er 3x een reset op het modem uitgevoerd (1x door de upgrade) is, ik moet vermoeden dat er wat mis is met de daadwerkelijke firmware. Wat transparantie vanuit KPN als organisatie in het soort onderhoud (al is het alleen al, we upgraden uw modem) zou fijn zijn en bied de optie dat men meedenkt, zoals hier gebeurd is. 

En fin, het issue is verholpen door een nieuw modem met de oude firmware. Ben beter geholpen dan vorig jaar, laten we hopen dat het nu een aantal jaar goed gaat ipv dat ik volgend jaar weer een nieuw modem krijg.