Bridge Modus en Vrije (wettelijke) Router Keuze

• 6 januari 2017
  • 10 reacties
  • 4045 keer bekeken

Reputatie 2
Heb ik nu ik conform wet en regelgeving recht op een Vrije Router Keuze ook recht op de Bridge Modus bij de Experia Box?
Is wellicht een handige en beheersbare oplossing en voor klant en KPN..

:?

10 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Heb je dit topic al gezien? Daar is al veel informatie en ik vermoed dat Erik_ daar binnenkort een nieuwe reactie zal plaatsen.

https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-wettelijk-vastgelegd-429248/index1.html

Verder heb je niet per se recht op bridge modus.
Reputatie 2
@Robin Inderdaad ook gelezen. Alleen lijkt de Bridge modus mij meer voor de minder technische gebruiker oftewel alleen de lusten en geen lasten, ook qua kosten.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dat ben ik met je eens, en ik ben ook van mening dat Bridge modus de makkelijkste oplossing is waar KPN netjes hun Experiabox blijft kunnen beheren die aan hun DSL netwerk zitten.

Het is net hoe je het besluit leest. Het gaan namelijk om apparaten (...) die per draad (...) direct of indirect zijn aangesloten op de netwerkaansluitpunten van een openbaar telecommunicatienetwerk (...).
Maar er wordt ook genoemd dat: aansluiting is indirect wanneer een apparaat (...) geplaatst is tussen het eindapparaat en het netwerkaansluitpunt van een openbaar telecommunicatienetwerk

Dat zou betekenen dat je vrij moet zijn om je PC direct op het DSL netwerk te zetten, en dat je tussen je PC en het DSL netwerk een eigen apparaat moet kunnen zetten. Als voorbeeld staat er dan ook dat je je eigen DOCSIS modem op een DOCSIS netwerk moet kunnen zetten.

Wel staat er: (...) Dit geldt bijvoorbeeld voor gegevens om instellingen van eindapparaten te kunnen inzien of beheren, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden, indien dat nodig is om andere eindapparaten direct of indirect aan te kunnen sluiten op een door een telecomaanbieder geleverd eindapparaat.

Dat zou betekenen dat jij toegang moet krijgen tot alle opties in (bijvoorbeeld) de V10 mits die opties er zijn en jij die opties nodig hebt voor het aansluiten van jouw apparaat.

Robin
Reputatie 2
"Dat zou betekenen dat jij toegang moet krijgen tot alle opties in (bijvoorbeeld) de V10 mits die opties er zijn en jij die opties nodig hebt voor het aansluiten van jouw apparaat."

Bedoel je hiermee de Bridge mode? En als dat zo is kan dat worden gerealiseerd met behulp van een firmware up date?
Reputatie 7
Badge +30
"Dat zou betekenen dat jij toegang moet krijgen tot alle opties in (bijvoorbeeld) de V10 mits die opties er zijn en jij die opties nodig hebt voor het aansluiten van jouw apparaat."

Bedoel je hiermee de Bridge mode? En als dat zo is kan dat worden gerealiseerd met behulp van een firmware up date?

Dat zou kunnen maar hangt af van de interpretatie van het besluit.
Reputatie 7
Badge +31
Volgens mij is een router net even wat anders dan de Experiabox wat bij DSL i.i.g. een modem/router is. Als modem heb je 'm dus wél nodig. In Bridge modus werken veel functies van de interactieve tv niet. Zoals ook pauzeren en opnamen kijken. En de apps van int. tv werken ook niet.
Reputatie 7
Badge +30
Volgens mij is een router net even wat anders dan de Experiabox wat bij DSL i.i.g. een modem/router is. Als modem heb je 'm dus wél nodig. In Bridge modus werken veel functies van de interactieve tv niet. Zoals ook pauzeren en opnamen kijken. En de apps van int. tv werken ook niet.
Klopt! Maar, volgens het besluit mag ik mijn eigen DSL modem aansluiten en dient KPN mij de DSL gegevens (Zoals PPP sessie, DSL instellingen) te geven.
Verder zijn er genoeg routers die routedTV kunnen (bijvoorbeeld de EdgeRouter) waardoor je alle apps blijft houden. Telefonie is dan nog een puntje maar daar zou volgens het besluit ook verandering in komen.

Natuurlijk houd ik het liefst een modem van KPN zodat zij daar lekker de baas over kunnen blijven maar als het niet anders is...

Maar zolang KPN mij niet meer dan 2 TV Ontvangers kan verschaffen hoef ik mij helemaal niet druk te maken over dat iTV dan werkend moet krijgen op mijn eigen router.
Reputatie 7
De EdgeRouter is niet geschikt voor DSL aansluitingen zonder dat daar een los modem of een DSL modem/router in bridgemode voor geplaatst wordt. De EdgeRouter heeft immers geen ingebouwde modem functionaliteit.

Ik heb het al eerder gezegd, mijns inziens zouden providers er goed aan doen de modem-, router- en VoIP functionaliteit in verschillende fysieke apparaten onder te brengen. Zie V11.
Dus een los xDSL modem, een losse router en een losse VoIP telefoon adapter.
Het losse modem is dan, net als het glasvezelmodem, het koppelpunt naar het KPN netwerk.
Daarachter kan de klant dan kiezen voor een managed router van KPN, een Experia Box dus, of een eigen (unmanaged) router.
De losse VoIP telefoon adapter is voor het aansluiten van een analoge telefoon. Persoonlijk zou ik er geen bezwaar tegen hebben als een dergelijk apparaat door KPN geleverd i.p.v. dat de SIP gegevens vrijgeven worden.
Reputatie 2
Graag een status up date over de interpretatie van het besluit Bridge Modus en Vrije (wettelijke) Router Keuze.
Reputatie 7
Badge +30
Voor zo ver ik weet is er nog niets veranderd. De verwachting van het overleg over modems, waar KPN blijkbaar op wacht is v.z.i.w. nog gaande en het zou medio 2017 afgerond worden (nu ongeveer dus).

Het beste is dus nog steeds om een klacht bij het ACM/Consuwijzer in te dienen

Reageer