Beantwoord

Brief Experiabox

  • 10 oktober 2015
  • 9 reacties
  • 1181 keer bekeken

Badge
Ik krijg geen helderheid over het moeten resetten naar de fabrieksinstellingen van mijn experiabox.

Daartoe ontving ik een brief.

Reden: Men zegt dat het nodig is voor continuatie van het telefoonverkeer op de vaste lijn vanaf ca. de 3e week oktober 2015.

Ik moet daartoe zelf een "harde reset" uitvoeren. Onhandig, ik verblijf vaak langdurig in het buitenland. Dan heb ik wel een paperclip, maar geen modem.

Ter beveiliging en ivm 'domotica' heb ik via dit modem o.a. een netwerk van beveiligingscamera's ingesteld, inclusief gereserveerde interne IP-adressen, doorpoorten en restore configuratie via een vaste verbinding. Dus NIET 'remote' even op te lossen of te herprommeren.

Ik zoek meer klanten met dit probleem om in deze moderne wereld een wat modernere aanpak aan de KPN voor te stellen. We leven per slot van rekening remote en digitaal en deze brief heeft een grotere impact dan men zich wellicht realiseert....

icon

Beste antwoord door Joran 14 oktober 2015, 19:03

Dag Simon,

Allereerst bedankt voor je feedback! Ik snap je punt goed, in sommige gevallen komt er een stuk meer bij kijken dan "even" resetten.

Om eerst wat duidelijkheid te geven over de noodzaak: We zijn recent overgestapt naar een nieuw VoIP-telefonie-systeem. Dit was een noodzakelijke stap om de kwaliteit van het telefoonnetwerk te kunnen blijven waarborgen. Elke Experiabox moet hiervoor een update krijgen om verbinding te maken met nieuwe servers. In vrijwel alle gevallen is dit zonder dienstonderbreking gelukt. In een aantal gevallen is dit niet gelukt en blijkt een handmatige reset nodig om de nieuwe software te verkrijgen.

In jouw geval is dit helaas niet automatisch gelukt. De reset op een later moment uitvoeren is geen probleem voor internet en TV, maar telefonie zal daardoor tijdelijk niet werken omdat de oude VoIP-server niet meer bestaat. Ik zorg dat jouw feedback teruggekoppeld wordt om een toekomstige brief duidelijker te maken, het is niet de bedoeling dat je met onbeantwoorde vragen blijft zitten. Mijn excuses voor het ongemak!

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +30


simondv schreef op 10 okt '15 om 12:19u


Ik krijg geen helderheid over het moeten resetten naar de fabrieksinstellingen van mijn experiabox.

Daartoe ontving ik een brief.

Reden: Men zegt dat het nodig is voor continuatie van het telefoonverkeer op de vaste lijn vanaf ca. de 3e week oktober 2015.

Ik moet daartoe zelf een "harde reset" uitvoeren. Onhandig, ik verblijf vaak langdurig in het buitenland. Dan heb ik wel een paperclip, maar geen modem.

Ter beveiliging en ivm 'domotica' heb ik via dit modem o.a. een netwerk van beveiligingscamera's ingesteld, inclusief gereserveerde interne IP-adressen, doorpoorten en restore configuratie via een vaste verbinding. Dus NIET 'remote' even op te lossen of te herprommeren.

Ik zoek meer klanten met dit probleem om in deze moderne wereld een wat modernere aanpak aan de KPN voor te stellen. We leven per slot van rekening remote en digitaal en deze brief heeft een grotere impact dan men zich wellicht realiseert....

 


Heb je een V8? Laatst was er ook al iemand met dit probleem. Ik zou gewoon wachten en kijken of het echt "nodig" is om de Experiabox te resetten

Robin

Badge
RobinFlikkema schreef op 10 okt '15 om 12:33u

simondv schreef op 10 okt '15 om 12:19u

Ik krijg geen helderheid over het moeten resetten naar de fabrieksinstellingen van mijn experiabox.

Daartoe ontving ik een brief.

Reden: Men zegt dat het nodig is voor continuatie van het telefoonverkeer op de vaste lijn vanaf ca. de 3e week oktober 2015.

Ik moet daartoe zelf een "harde reset" uitvoeren. Onhandig, ik verblijf vaak langdurig in het buitenland. Dan heb ik wel een paperclip, maar geen modem.

Ter beveiliging en ivm 'domotica' heb ik via dit modem o.a. een netwerk van beveiligingscamera's ingesteld, inclusief gereserveerde interne IP-adressen, doorpoorten en restore configuratie via een vaste verbinding. Dus NIET 'remote' even op te lossen of te herprommeren.

Ik zoek meer klanten met dit probleem om in deze moderne wereld een wat modernere aanpak aan de KPN voor te stellen. We leven per slot van rekening remote en digitaal en deze brief heeft een grotere impact dan men zich wellicht realiseert....

 Heb je een V8? Laatst was er ook al iemand met dit probleem. Ik zou gewoon wachten en kijken of het echt "nodig" is om de Experiabox te resetten

Robin

 
Antw: Robin, het is idd een V8 en ik overweeg ook om deze hele kermis uit te stellen. Met als mogelijk gevolg een uitvallen van de vaste lijn en een KPN die dan antwoordt bij Tros Radar dat de klant gewaarschuwd werd. (Het laatste is een grapje, maar ik bedoel maar)

Ik blijf deze handelswijze als erg onprofessioneel ervaren van een goede provider. Mijn vrouw weet bijvoorbeeld "dat er een wit kastje op zolder staat met knipperende lichtjes" Die kun je echt niet belasten met deze aanpak, inclusief password reset en opnieuw herprogrammeren van alle interne zaken binnen de Experiabox. Ik moet er niet aan denken. Dit is voor specialisten, of in ieder geval voor de meer ervaren gebruiker. Dit dient anders te worden voorbereid dan "de noodzaak" brief als gestuurd.

simondv schreef op 10 okt '15 om 12:52u

RobinFlikkema schreef op 10 okt '15 om 12:33u

simondv schreef op 10 okt '15 om 12:19u

Ik krijg geen helderheid over het moeten resetten naar de fabrieksinstellingen van mijn experiabox.

Daartoe ontving ik een brief.

Reden: Men zegt dat het nodig is voor continuatie van het telefoonverkeer op de vaste lijn vanaf ca. de 3e week oktober 2015.

Ik moet daartoe zelf een "harde reset" uitvoeren. Onhandig, ik verblijf vaak langdurig in het buitenland. Dan heb ik wel een paperclip, maar geen modem.

Ter beveiliging en ivm 'domotica' heb ik via dit modem o.a. een netwerk van beveiligingscamera's ingesteld, inclusief gereserveerde interne IP-adressen, doorpoorten en restore configuratie via een vaste verbinding. Dus NIET 'remote' even op te lossen of te herprommeren.

Ik zoek meer klanten met dit probleem om in deze moderne wereld een wat modernere aanpak aan de KPN voor te stellen. We leven per slot van rekening remote en digitaal en deze brief heeft een grotere impact dan men zich wellicht realiseert....

 Heb je een V8? Laatst was er ook al iemand met dit probleem. Ik zou gewoon wachten en kijken of het echt "nodig" is om de Experiabox te resetten

Robin

 Antw: Robin, het is idd een V8 en ik overweeg ook om deze hele kermis uit te stellen. Met als mogelijk gevolg een uitvallen van de vaste lijn en een KPN die dan antwoordt bij Tros Radar dat de klant gewaarschuwd werd. (Het laatste is een grapje, maar ik bedoel maar)

Ik blijf deze handelswijze als erg onprofessioneel ervaren van een goede provider. Mijn vrouw weet bijvoorbeeld "dat er een wit kastje op zolder staat met knipperende lichtjes" Die kun je echt niet belasten met deze aanpak, inclusief password reset en opnieuw herprogrammeren van alle interne zaken binnen de Experiabox. Ik moet er niet aan denken. Dit is voor specialisten, of in ieder geval voor de meer ervaren gebruiker. Dit dient anders te worden voorbereid dan "de noodzaak" brief als gestuurd.

 
Ik weet van geen brief maar ik heb een V9 dus wellicht geldt deze soeza niet voor mij. Maar ik vind wel dat KPN heel serieus naar dit signaal moet kijken. Naar mate met name de telefoon gekoppeld is aan dit soort ingrepen (itv en zo) verdient de zaak heel grote aandacht voordat er ongelukken gebeuren. U weet wel, dat van dat kalf en die put.

Wellicht zou je gewoon een backup van de instellingen kunnen maken alvorens de harde reset uit te voeren, de backup is van de instellingen en niet van de firmware en/of de sip/voip gegevens, dus enkel de settings.

onderstaande kun je vinden in de V8 voor zover ik weet onder extra's , lost niet het probleem op dat je in het buitenland zit maar het scheelt wat werk nadat de verplichte factory default met de paperclip is gedaan

https://

Badge
Stepha, tuurlijk heb ik een configuratie backup gemaakt en die op mij  bureaublad geplaatst. DaarRestore router waar staat dat.JPG(vergeet VLC mediafile)staat de meest recente configuratie en deze kan op 192.168.2.254 met het juiste PSWRD weer teruggehaald worden. Maar dan ?? Is de router dan nog toegankelijk voor al die instellingen na de harde reset... Tja. KPN belooft een goede standaard router en ik versta onder een 'standaard router' een in beginsel te programmeren router. Daar wordt bij de KPN als dat niet uitkomt wel anders over gedacht. Kortom, als je dan toch de moeite neemt een brief te bezorgen, wees dan met je aanbevelingen wat helderder dan een uitgebogen paperclip.... Ik zou mijn klanten willen houden en pamperen...

Reputatie 7
Badge +27
Dag Simon,

Allereerst bedankt voor je feedback! Ik snap je punt goed, in sommige gevallen komt er een stuk meer bij kijken dan "even" resetten.

Om eerst wat duidelijkheid te geven over de noodzaak: We zijn recent overgestapt naar een nieuw VoIP-telefonie-systeem. Dit was een noodzakelijke stap om de kwaliteit van het telefoonnetwerk te kunnen blijven waarborgen. Elke Experiabox moet hiervoor een update krijgen om verbinding te maken met nieuwe servers. In vrijwel alle gevallen is dit zonder dienstonderbreking gelukt. In een aantal gevallen is dit niet gelukt en blijkt een handmatige reset nodig om de nieuwe software te verkrijgen.

In jouw geval is dit helaas niet automatisch gelukt. De reset op een later moment uitvoeren is geen probleem voor internet en TV, maar telefonie zal daardoor tijdelijk niet werken omdat de oude VoIP-server niet meer bestaat. Ik zorg dat jouw feedback teruggekoppeld wordt om een toekomstige brief duidelijker te maken, het is niet de bedoeling dat je met onbeantwoorde vragen blijft zitten. Mijn excuses voor het ongemak!

Badge
Joran schreef op 14 okt '15 om 19:03u

Dag Simon,

Allereerst bedankt voor je feedback! Ik snap je punt goed, in sommige gevallen komt er een stuk meer bij kijken dan "even" resetten.

Om eerst wat duidelijkheid te geven over de noodzaak: We zijn recent overgestapt naar een nieuw VoIP-telefonie-systeem. Dit was een noodzakelijke stap om de kwaliteit van het telefoonnetwerk te kunnen blijven waarborgen. Elke Experiabox moet hiervoor een update krijgen om verbinding te maken met nieuwe servers. In vrijwel alle gevallen is dit zonder dienstonderbreking gelukt. In een aantal gevallen is dit niet gelukt en blijkt een handmatige reset nodig om de nieuwe software te verkrijgen.

In jouw geval is dit helaas niet automatisch gelukt. De reset op een later moment uitvoeren is geen probleem voor internet en TV, maar telefonie zal daardoor tijdelijk niet werken omdat de oude VoIP-server niet meer bestaat. Ik zorg dat jouw feedback teruggekoppeld wordt om een toekomstige brief duidelijker te maken, het is niet de bedoeling dat je met onbeantwoorde vragen blijft zitten. Mijn excuses voor het ongemak!

 
Dag Joran,

Goed te horen dat de reset geen invloed heeft op de interne internet instellingen, inclusief de eigen aangepaste (en nu teruggezette) instellingen. Dit heb ik inderdaad ook zo ervaren na de harde reset. Nu is het wel zo dat na de reset ik op 17 oktober ongelofelijke trage TV ontvangst heb gehad , bevroren beeld, tikken in het geluid etc. Zelfs de TV uit moeten zetten, ..niet om mee te leven. Vandaag 18 oktober tot nu toe weer beter. Echter het blijft tobben met onze op zijn tenen lopende koperverbinding. Dit  graag ook bij gelegenheid terugkoppelen. Want er komt steeds meer data verdeling op de nu al te volle oude centrale. Tijd voor fiber!

Reputatie 7
Badge +27
Het is zeker beperkt met deze snelheid 😞 De kwaliteit van het TV-signaal lijkt nu wel weer in orde te zijn, ervaar je dat ook zo? Als er nog storing is gaan we dit natuurlijk verder onderzoeken.

Hoewel glasvezel nog niet in de planning staat wil ik je adviseren je in ieder geval in te schrijven op de nieuwsbrief van Reggefiber. Na de postcodecheck is het mogelijk je gegevens achter te laten, dit wordt ook gebruikt om te achterhalen in welke gebieden het meeste interesse is in glasvezel. Hopelijk helpt dat!

Reputatie 2
Badge
Ik heb het verzoek onder ogen gekregen om voor 23 oktober dit uit te voeren. Dus net op tijd. Bij mij werkt de experiabox als een ata voip adapter achter een eigen adsl2+ modem.

http://forum.kpn.com/t5/Internet/Optimaal-eigen-modem-voip-bellen/td-p/313102

Na een factory reset direct op de lijn werkt de telefoon nog op dezelfde manieer, dus aan het vci/vpi 8/47 virtual circuit naar vlan 7 verhaal lijkt inderdaad niets verandert.

Reageer