Beantwoord

Brommend geluid uit verdeelkast

  • 19 July 2019
  • 38 reacties
  • 1677 keer bekeken

Aan de Westerissestraat in Dokkum 53.327440, 5.993608 staat een verdeelkast die een storend brommend geluid maakt dat in mijn slaapkamer hoorbaar is. Slapen met oordoppen in begint te irriteren maar doe ik dat niet, dan slaap ik slecht.

Kan er aub iets aan worden gedaan ?


icon

Beste antwoord door EgbertvanDijk 17 August 2019, 09:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Hoi @EgbertvanDijk . Welkom op het forum!
Dat lijkt me mateloos irritant. Wij willen je niet uit je slaap houden!
Dank voor de coordinaten! Woon jij hier vlakbij? Kun je in je profiel je postcode plus huisnummer en je contact telefoonnummer zetten en mij een seintje geven?
Hoi Erwin.
Mijn gegevens heb ik aangevuld. Ik woon dicht bij de kast, en het echoot tussen de huizen in waardoor het versterkt. Een constante irriterende brommende neuriënde toon.
Dankjewel! Ik heb je gegevens direct doorgestuurd naar onze INFRA mensen. 🙂 Er zal vast een oplossing gevonden worden!
Bedankt voor het doorgeven aan de INFRA mensen, en ik ga er ook vanuit dat er een oplossing voor het probleem is.
Ze geven aan dat er een aanpassing is gedaan. Is dat ook jouw ervaring?
Naar mijn idee is er helemaal niks gedaan. Nog steeds een stuk lawaai uit de verdeelkast. Ik snap ook niet waarom het zo'n herrie moet hebben.
Overdag hoor je het natuurlijk niet goed, maar s'nachts draagt het geluid erg ver. Ik heb een filmpje gemaakt waarin je het goed kan horen . Het is nu 3 uur in de nacht en heb besloten maar in de woonkamer te gaan liggen in de hoop wat slaap te kunnen pakken.
Zo langzaamaan gaat mijn priveleven alsook het werk er onder lijden. Wat je op het filmpje hoort is geen vliegtuig, maar echt het lawaai wat van die kast komt.
De kast staat met de lange kant naar mijn huis gericht, dus zend hij het geluid de straat en mijn huis in.

Mijn part bouwen ze een geluidsdichte kast eromheen, of een geluids"schutting"
Oh jee. Dat wist ik niet, Egbert. Ik heb geen filmpje maar ik geloof je op je woord!
Ik zal de afdeling infra opnieuw mailen en aangeven dat jij hier heel veel hinder van ondervindt.
Dankjewel Erwin. Ik hoop dat er echt iets aan gaat veranderen. Een geluidsarme ventilator (of wat het dan ook mag zijn) zou een heel stuk helpen. Een motor die je buiten de verdeelkast niet hoort !.
Slaap ook wel met oordopjes in, maar dat begint zeer te doen.
Is er ondertussen iets veranderd, Egbert?
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je nog andere vragen hebben, weet je mij te vinden!
Sorry voor het late reageren.
Er is ondertussen iets veranderd. Die irritante brom is zachter. Wordt hij met de tijd weer vervelend, dan trek ik wel weer aan de bel.

Bedankt voor het serieus behandelen van de klacht en voor de bemiddeling !! 😀👍🏻

Fijn om te lezen! Je weet me te vinden, mocht je nachtrust weer in gevaar komen 😉
welkom de warmtepomp en de pelletkachel
als je meer warmtepompen krijgt in een wijk dan krijg je ook dit soort klachten
en die vieze stink pelletkachels je buurman zou er een hebben je kunt geen raam meer open zetten om te luchten
Lijkt me sterk dat er een warmtepomp in een verdeelkast van de kpn zou zitten toch? En pelletkachels stinken alleen met opstarten even.

Het schijnt inderdaad dat warmtepompen erg veel herrie hebben. Alles voor het milieu niks voor goede (nacht)rust !
Nee niet gauw in een verdeelkast
Maar ze komen vaker bij woningen te staan en het zelfde overlast kun je dan krijgen
maar bij een verdeelkast pop station zit wel een warmtepomp om de servers te koelen
ik bedoelde niet dat in een verdeel station een warmtepomp zit maar dat is zeker wel het geval bij een pop station (wijkverdeelkast) glasvezel
Nee niet gauw in een verdeelkast
Maar ze komen vaker bij woningen te staan en het zelfde overlast kun je dan krijgen
maar bij een verdeelkast pop station zit wel een warmtepomp om de servers te koelen
ik bedoelde niet dat in een verdeel station een warmtepomp zit maar dat is zeker wel het geval bij een pop station (wijkverdeelkast) glasvezel


Ben je mooi klaar me... grr. Zo'n warmtepomp kan s'nachts toch wel een toontje lager zingen ?? Of liever nog. UITZETTEN ! Ik meende dat er wat was veranderd, maar het geluid is er alweer..
Waarschijnlijk is het een warmtepomp (airco) en dat het warmer word nu juist weer hoorbaar
Klopt een toontje lager zingen dat noemen we een inverter
Maar er zijn merken types gewoon hoorbaar
Zoals die van de bouwmarkt of andere goedkopere merken
Ik zelf heb een Mitsubishi gekocht en dat is een van de stilste warmtepompen maar daar betaal je veel meer voor
ik denk dat er bij een van je buren een airco aan het brullen is en niet de kast van kpn
Hoi @EgbertvanDijk . Die lage bromgeluiden kunnen dus verschillende oorzaken hebben en ik weet uit eigen ervaring dat het soms lastig is om de boosdoener te lokaliseren.
Mocht je het idee hebben dat het toch weer onze kast is, laat het weten! Daar kan ik (hopelijk) iets aan doen. Misschien even op onderzoek in de wijk?
Hoi @EgbertvanDijk . Die lage bromgeluiden kunnen dus verschillende oorzaken hebben en ik weet uit eigen ervaring dat het soms lastig is om de boosdoener te lokaliseren.
Mocht je het idee hebben dat het toch weer onze kast is, laat het weten! Daar kan ik (hopelijk) iets aan doen. Misschien even op onderzoek in de wijk?


Klopt. En er zijn veel klachten over lawaai uit die kasten. Waarom niet s'nachts zachter of uit zetten ?
Zal eens kijken waar het anders nog weg kan komen. 🤔
Ondertussen ben ik de buurt door geweest om te zien waar het geluid weg komt.
Weer een paar slapeloze nachten achter de rug, en op dit moment ben ik maar mijn slaapkamer uit gevlucht. Vanmorgen als een zombie aan het werk geweest, en de hele morgen dat geluid in het hoofd gehad.
Sinds dat er een of andere motor in de verdeelkast zit ervaar ik het storende geluid en heb vervolgens een deel van de dag dat klotegeluid in mijn hoofd.
Doe er aub eens iets aan en zet die motor die in die verdeelkast zit snachts een tandje lager ! Het heeft helemaal geen zin dat die "koelmotor" snachts zo hard aan moet staan. Snachts is het koel, en word er veel minder gebruik gemaakt van het internet.
Ondertussen heb ik een ontstoken oor van het dragen van de otoplastieken (op maat gemaakte gehoorbeschermers).
Schijnbaar moet ik voortaan maar op de bank slapen denk ik ?
Oh jee. Dat klinkt allemaal niet goed. Ik vind het heel vervelend dat je hierdoor uit je slaap wordt gehouden. Het is dus écht onze kast, begrijp ik?
Ik ga een nieuw bericht naar onze infra afdeling sturen!
Hopelijk komt er een tijdschakelaar of zo tussen zodat hij s'avonds wat rustiger is. Tot die tijd maar een slaapplek in de kamer maken. Bedankt dat je het nog een keer wil proberen. Overdag is het niet zo erg als er wat geluid is, maar s'avonds is het wel een dingetje.
We wachten af.
Heel eventjes, een a twee dagen was het gebrom iets minder. Of zou dat komen omdat ik heel laat op bed was gegaan en een slaapmutsje had gehad ?? Ik heb met de monteur gesproken en bij hem geweest toen hij bezig was in de verdeelkast. Hij zou een deel van de kast vervangen maar het betreffende onderdeel die hij mee had was ook niet goed.
Daarna is de monteur naar mijn weten niet meer geweest.
In de kast zit een grote la met zo'n 12 of meer ventilatoren die erg veel lawaai maken en constant op de hoogste toeren door brullen... DOE DAAR AUB EENS IETS AAN !
En aan de ijzeren deur van de kast hangt een grote ventilator/filter. Zonder enige vorm van geluidsdemping !! Die hele kast staat mijn straat in gericht en fungeert als luidspreker om zo veel mogelijk rumoer in die richting te verzenden, en laat mijn slaapkamer nou net de eerste zijn die het ontvangt.

Het is nu zondag, en heb de hele dag op de bank moeten liggen slapen om toch maar wat bij te kunnen komen en ben door de week heel erg moe ! Het gebrom is nog steeds niet verholpen !! En zodra ik op bed lig hoor ik die #^%$# brom weer. Doe ik oordopjes in dan is het weer weg.
Ook mensen die op de hoek van de Westerisse / stadswerf vinden de kast veel lawaai maakt. Gelukkig voor hun staat de kast met de zijkant naar hun huis.
Iedereen is gewenst om na 22:00 uur geen lawaai meer te maken, maar een verdeelkast mag wel de hele nacht door lawaai maken ? Ventilatoren van een pc gaan langzamer draaien naarmate hij meer afkoelt.
Is het nou zo'n verouderd systeem in die kasten dat die ventilatoren in de verdeelkast niet reageren op de warmte van de elementen die in de kast zitten ??

Op de la waar de ventilatoren zitten staat dat het het stille ventilatoren zouden moeten zijn. Als je er bij staat hoor je pas goed hoe "stil" ze zijn. De monteur, een aardige behulpzame kerel overigens, haalde de la even los waardoor de ventilatoren uit gingen. Heerlijk .. wat een rust !!! De oorzaak is gevonden. Nu nog een aanpassing bedenken dat die dingen alleen maar harder gaan draaien als er echt vraag naar is. Dat moet zo simpel zijn, zelfs in de alleroudste pc's kom je dat systeem tegen.
Reputatie 7
Badge +24
Om 22 uur heb je nog enorm veel mensen die dan nog tv zitten te kijken, dus heb je nog heel veel internet verkeer. Dat is pas diep in de nacht dat da minder word. Dus als zo'n toeren regel systeem er op zou zitten, dan denk ik dat je dr weinig aan zou hebben.

Ventilatoren gaan vroeg of laat allemaal herrie maken. Zo simpel is dat. Als vandaag een monteur er een stuk of 5 vervangt, dan zijn er volgende week wel weer een paar andere die een cirkelzaag nadoen...
Het zou onzin zijn dat die ventilatoren de hele winter zo hard door moeten gaan brullen... Ze hebben nu een vast toerental die zo hoog is dat het veel lawaai maakt.
Als de pc-bouwers dat ook zouden doen, zou er geen pc meer worden verkocht !