Vraag

buitengebied 4G profiel verwisseld

HI,
We hebben sinds een tijdje naast de DSL een buitengebied 4G, het valt me op dat soms internet ineens niet meer vooruit te branden is, werkt eigenlijk helemaal niet zegmaar. Omdat we nogal een eigen setup er achter hebben ben ik onze eigen netwerk omgeving aan het zoeken geweest. Uiteindelijk viel mijn oog op het profiel management van de Huawei, en daar staat het profiel ineens op KPN prepaid internet terwijl deze default gezet is op KPN AvancedInternet.

Als ik naar de log kijk lijkt het er op dat de router midden in de nacht herstart is, de reden hiervoor is mij onduidelijk. Wanneer ik de router handmatig herstart staat deze gewoon keurig KPN AdvancedInternet.
Qua tijd zou het de auto update kunnen zijn maar waarom wordt dan het profiel aangepast? De router is ook niet "factory default" want andere aanpassingen zoals het wachtwoord zijn zoals ik ze had gewijzigd.

2018-03-03 11:50:18 User Notice User admin(192.168.8.10) change default profile
2018-03-03 11:50:02 User Notice User admin login from 192.168.8.10 successfully
2018-03-03 10:33:30 System Info CWMP inform message: failed
2018-03-03 10:33:30 System Info CWMP inform message: event: 1 BOOT
2018-03-03 10:33:30 System Info CWMP inform message: parameter change
2018-03-03 10:33:30 System Info CWMP inform message: event: 4 VALUE CHANGE
2018-03-03 09:32:50 System Info CWMP inform message: failed
2018-03-03 09:32:49 System Info CWMP inform message: event: 1 BOOT
2018-03-03 09:32:49 System Info CWMP inform message: parameter change
2018-03-03 09:32:49 System Info CWMP inform message: event: 4 VALUE CHANGE
2018-03-03 09:32:49 Security Warning Detect UDP port scan attack, scan packet from 194.151.228.50
2018-03-03 08:30:07 System Info CWMP inform message: failed
2018-03-03 08:30:07 System Info CWMP inform message: event: 1 BOOT
2018-03-03 05:58:37 System Notice SNTP sync success.server ip:129.6.15.27,date:Sat Mar 3 05:58:37 2018,time zone:GMT+01:00
2018-03-03 05:58:37 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected
2018-03-03 05:58:35 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 failed
2018-03-03 05:58:17 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2018-03-03 04:58:58 System Notice SNTP sync success.server ip:132.163.96.3,date:Sat Mar 3 04:58:58 2018,time zone:GMT+01:00
1970-01-23 16:22:39 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv6 failed
1970-01-23 16:22:39 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected
1970-01-23 16:22:27 System Notice Sync time failed from BBOU
2018-03-02 12:25:40 Security Warning Detect UDP port scan attack, scan packet from 194.151.228.34

45 reacties

Reputatie 3
Badge +2
RvdDijk schreef:

HI,
We hebben sinds een tijdje naast de DSL een buitengebied 4G, het valt me op dat soms internet ineens niet meer vooruit te branden is, werkt eigenlijk helemaal niet zegmaar. Omdat we nogal een eigen setup er achter hebben ben ik onze eigen netwerk omgeving aan het zoeken geweest. Uiteindelijk viel mijn oog op het profiel management van de Huawei, en daar staat het profiel ineens op KPN prepaid internet terwijl deze default gezet is op KPN AvancedInternet.

Je hebt gelijk, mijn Huawei B525 doet precies hetzelfde. In de 6 maanden dat ik het systeem nu gebruik heb ik dit 3 of 4 keer gehad.

Ik denk ook dat het iets met de auto-update en/of auto-restart te maken heeft. Een paar weken geleden heb ik bij Instellingen/Systeem/Systeeminstellingen alle vinkjes weggehaald. Tot nu toe heb ik het probleem nog niet weer gehad, maar de tijd is nog te kort om dat zeker te weten.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi RvanDijk en jrxs4all.
Ik tast zelf ook in het duister. Misschien moeten we jouw trucje even afwachten. Als het daarmee goed gaat heb je in ieder geval de zekerheid dat het profiel zo blijft staan.
Mocht dit uiteindelijk niet de oplossing zijn stel ik voor om het voor te leggen aan de ontwikkelaars.
Reputatie 4
Badge +3
@RvdDijk Iets of iemand bestuurt/verandert de modem op afstand vie TR-069 remote management proptocol, zonder jouw actief medeweten.
Als het KPN niet is (de provider en waarvoor is dit nodig als het geen datacorruptie/fout is), wie is het dan wel?

https://en.wikipedia.org/wiki/TR-069
Reputatie 3
Badge +2
Auto-update en auto-restart uitzetten heeft geen effect gehad bij mij, afgelopen nacht werd de WAN verbinding van het modem weer gereset en het profiel weer op internet gezet:

2018-03-08 02:56:32 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected
2018-03-08 02:56:31 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 failed
2018-03-08 02:56:29 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4

.....

2018-03-08 13:14:44 System Info CWMP inform message: failed
2018-03-08 13:14:44 System Info CWMP inform message: event: 1 BOOT
2018-03-08 13:14:44 System Info CWMP inform message: parameter change
2018-03-08 13:14:44 System Info CWMP inform message: event: 4 VALUE CHANGE
2018-03-08 11:50:12 System Info CWMP inform message: failed
2018-03-08 11:50:11 System Info CWMP inform message: event: 1 BOOT
2018-03-08 11:50:11 System Info CWMP inform message: parameter change
2018-03-08 11:50:11 System Info CWMP inform message: event: 4 VALUE CHANGE
2018-03-08 11:00:13 System Info CWMP inform message: failed
2018-03-08 11:00:13 System Info CWMP inform message: event: 1 BOOT

Erg vervelend, niet alleen werkt de internet verbinding niet betrouwbaar als het profiel niet op advancedinternet staat, ook werken port forwards niet meer en zijn apparaten in het LAN niet meer van buitenaf bereikbaar.

Mocht het door een TR-069 sessie komen: in de beschrijving van het protocol staat dat het opbouwen van zo'n verbinding op initiatief van het moden zelf gebeurt.

Makkelijkste manier om dit op te lossen lijkt me door het default profiel van de Huawei op advancedinternet te zetten.
Het default profiel op advancedinternet zetten helpt niet. Ik heb hem standaard op advancedinternet staan, maar af en toe verandert hij naar internet. Hierdoor is de internet verbinding niet meer stabiel.
Reputatie 4
Badge +3
Het zou aan de hand van de SIMkaart die bij SIB4G hoort standaard op APN advancedinternet gezet moeten worden, ook nar fabrieksreset van apparaat. Of in ieder geval iest wat niet standaard slecht presteert zoals APN fastinternet of internet. In hun account omgeving zouden mensen dan moeten kunnen kiezen hoe in in hoeverre ze diverse IP en protocol poorten willen blokken.

Wat is overigens de standaard APN bij gebruik van de Sagemcom (dus hybride 4G+DSL)?
tmoesel schreef:

Het zou aan de hand van de SIMkaart die bij SIB4G hoort standaard op APN advancedinternet gezet moeten worden, ook nar fabrieksreset van apparaat. Of in ieder geval iest wat niet standaard slecht presteert zoals APN fastinternet of internet. In hun account omgeving zouden mensen dan moeten kunnen kiezen hoe in in hoeverre ze diverse IP en protocol poorten willen blokken.

Wat een bedrijf is het KPN ook, je komt niet voorbij de eerste lijn. Na bijna een uur aan de telefoon gehangen te hebben en 7x doorverbonden te zijn was het antwoord van KPN via het eerstelijn doorgeef luik was het antwoord dat het modem niet op "KPN AvancedInternet" hoort te staan, deze instelling zou minder 'veilig' zijn. Men blijft het standaard riedeltje afdraaien, wij veranderen niets, de collega heeft er verstand van. . . . Ik heb de verbinding verbroken, is er een manier om technisch in contact te komen met KPN bijv via mail/tickets.
Reputatie 3
Badge +2
RvdDijk schreef:

Ik heb de verbinding verbroken, is er een manier om technisch in contact te komen met KPN bijv via mail/tickets.

Erwin_ de moderator in dit onderwerp kan het doorgeven aan de juiste personen.

KPN kan dit probleem wel op 3 manieren oplossen, waarbij 1 en 2 heel simpel te realiseren zijn:

1. zorgen dat het profiel in de fabrieksinstellingen op advancedinternet staat.
2. zorgen dat het modem het profiel niet zelf weer terugzet op internet als de klant het heeft veranderd.
3. zorgen dat het internet ook betrouwbaar werkt als het profiel op internet staat (de huidige fabrieksinstellingen).
Reputatie 1
Aha! - twee dagen geleden begon mijn internet verbinding traag en stotterende (web paginas krijgen 404) te zijn. Naar een chat en bellen met technische dienst was niks opgelost (de enige advies was mijn externe antenna te verplaatsen). Vandaag merk ik dat mijn APN profiel was naar fastinternet veranderde. Dat had ik niet zelf gedaan. Ik heb het nu terug naar advancedinternet en internet werkt nog een keer...
Reputatie 7
Badge +13
Dag allen! Ik heb de vraag zojuist doorgestuurd naar een expert. Ik heb gevraagd of deze 'reset' door ons wordt gedaan en wat de reden hier van is. Zodra ik een antwoord heb zal ik dat met jullie delen.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi allen,

Ik heb wat nuttige info van de expert gekregen:

-KPN kan de 4g modems niet op afstand aansturen. Die functionaliteit is er simpelweg niet.
-Het apparaat checkt zelf op regelmatige basis naar een Huawei server of er nieuwe software is, en als die er is krijgt de klant in de WebUI of in de Huawei HiLink App een notificatie daarvan.
De update moet de klant zelf initiëren, dus ook dit gebeurt niet automatisch onder water.
-Na een update zou het kunnen zijn dat het connectie-profiel met de standaard APN weer actief wordt. Dit is niet helemaal zeker. Let wel: er is dus altijd een ja of nee van de gebruiker nodig(!)

-Het kan ook dat, indien men de SIM wisselt/vervangt voor een andere, het apparaat dit ziet als een nieuwe gebruiker, en dan de instellingen weer terug zet op default.
Maar in alle andere gevallen moet de door de klant ingestelde/gekozen APN actief blijven.

Ik tast dus nog steeds in het duister wat hier nou precies gebeurd. Ik wil jullie vragen om de komende tijd de zaak in de gaten te houden. Als dit blijft gebeuren stel ik voor om de technische dienst hier in te betrekken.
Vanuit KPN oogpunt zou dit dus eigenlijk niet voor moeten komen. (mits er niet zelf voor de update gekozen is en/of er een reset door jezelf is gedaan)

Hier sinds enige tijd het zelfde probleem, Af en toe is het internet weg of niet voorruit te branden,
Na een reset van het modem gaat ie weer als een raket. Super irritant, Het gebeurd op gezette tijden meestal als het druk is op internet. We hebben een Huawei B525s-23a .
Erwin_ schreef:

Hoi allen,
Ik tast dus nog steeds in het duister wat hier nou precies gebeurd. Ik wil jullie vragen om de komende tijd de zaak in de gaten te houden. Als dit blijft gebeuren stel ik voor om de technische dienst hier in te betrekken. Vanuit KPN oogpunt zou dit dus eigenlijk niet voor moeten komen. (mits er niet zelf voor de update gekozen is en/of er een reset door jezelf is gedaan)

Het is de laatste tijd niet voorgekomen sinds ik alle vinkjes heb uitgezet (auto update/auto reset etc) Zoals geschreven als ik zelf een reset doe blijft alles bij het oude.

Uit de scherpzinnigheid van jrxs4all komt de volgende zeer interessante vraag wie doet er via het TR069 protocol een update ?

2018-03-08 02:56:32 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected
2018-03-08 02:56:31 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 failed

Persoonlijk zou ik graag switchen naar een modem wat beter aansluit op de behoeftes, bijv de Draytek Vigor 2860L Annex A, past een sim kaart in. Ik heb sowieso geen tv via KPN, wel de vaste telefonie al hoewel als deze er voor moet wijken of naar een SIP provider moet is dat maar zo.
Reputatie 7
Badge +13
Als ik die expert goed begrijp is Huawei de enige partij die dat apparaat periodiek benadert. Hiervoor is in de regel altijd goedkeuring nodig van de eindgebruiker.
Ik ben blij om de te lezen dat de boel momenteel stabiel lijkt. Mocht dit issue toch terugkeren zal ik er uiteraard werk van maken en ga ik dit aankaarten bij de technische dienst (liefst met voorbeelden van jullie).

Voor zover ik kan inschatten kun je het SIM kaartje dat bij jouw variant van Internet buitengebied zit ook gewoon in een eigen mifi/router gebruiken. Wij kunnen hier dan uiteraard geen ondersteuning op geven maar wellicht dat je daarmee betere resultaten haalt.
Reputatie 3
Badge +2
Erwin_ schreef:

Als ik die expert goed begrijp is Huawei de enige partij die dat apparaat periodiek benadert. Hiervoor is in de regel altijd goedkeuring nodig van de eindgebruiker.
Ik ben blij om de te lezen dat de boel momenteel stabiel lijkt. Mocht dit issue toch terugkeren zal ik er uiteraard werk van maken en ga ik dit aankaarten bij de technische dienst (liefst met voorbeelden van jullie).

Het probleem is niet opgelost door het uitzetten van auto-update en auto-restart. Ik heb daarna nog een keer gehad dat het profiel vanzelf weer op internet werd gezet in plaats van advancedinternet. Het gaat alleen niet vaak fout, minder dan 1 keer per maand tot nu toe.

Het opzetten van een TR-069 sessie gebeurt altijd op initiatief van het Huawei modem, het modem wordt niet van buitenaf benaderd, zie:

https://www.qacafe.com/tr-069-training/tr-069-event-basics/

De System Info CWMP inform messages die hier eerder zijn gepost zijn meldingen van de Huawei dat deze informatie probeert te versturen naar een server.

De melding "System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4" slaat niet op een TR-069 sessie, die geeft alleen weer dat deze WAN verbinding het TR-060 protocol ondersteunt.

Alles met elkaar is het me nog niet veel duidelijker geworden wat hier nu precies mis gaat.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Roedie. Welke APN instellingen gebruik jij, als ik vragen mag?
En ca. 2, 5 week verder werkt het nog steeds niet.
Ik vraag me werkelijk af wat ze aan het doen zijn bij de KPN !
Ook communicatie naar de klant is zeer beneden peil !
Erwin ik heb nu alle instellingen geprobeerd,, gewoon, advanced, het haalt allemaal niks uit. Binnen een dag is het allemaal weer rete traag, en na een reset weer oke. Soms kan ik na een uur weer gaan resetten. Ik word er erg moe van.. Ik heb nog een ander 4G modem liggen dus ga dat maar eens proberen.

overigens staat mijn compete log vol met dit soort meldingen..

2018-03-25 08:42:37 System Info CWMP inform message: event: 1 BOOT
2018-03-25 08:42:37 System Info CWMP inform message: parameter change
2018-03-25 08:42:37 System Info CWMP inform message: event: 4 VALUE CHANGE
2018-03-25 08:30:05 Security Warning Detect UDP port scan attack, scan packet from 194.151.228.50

dat IP van die attack is volgens ipcheck = resolver3.kpn.net Dus iets van KPN zelf
Oke na vandaag weer tig keer geen internet een ander modem geinstalleerd een TP-link Archer MR200.
Ik ben reuze benieuwd hoe dit bevalt, snelheid is gewoon goed. Hou jullie op de hoogte
Reputatie 3
Badge +2
jrxs4all schreef:

Auto-update en auto-restart uitzetten heeft geen effect gehad bij mij, afgelopen nacht werd de WAN verbinding van het modem weer gereset en het profiel weer op internet gezet:

Het is bij mij weer fout gegaan, dat is de eerste keer sinds 8 maart dus alles heeft 18 dagen goed gewerkt.

Profiel is weer op internet gezet in plaats van advancedinternet.

En dat is gebeurd na de laatste melding in deze logfile:

"2018-03-26 02:41:50 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected
2018-03-26 02:41:48 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 disconnected
2018-03-26 01:19:58 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected
2018-03-26 01:20:49 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 failed
2018-03-26 01:20:46 System Notice WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 disconnected"

Vervolgens zijn er ook nog een aantal van deze meldingen, maar die lijken eerder het gevolg van de voorgaande:

"2018-03-26 07:53:04 System Info CWMP inform message: failed
2018-03-26 07:53:04 System Info CWMP inform message: event: 1 BOOT

2018-03-26 09:12:51 System Info CWMP inform message: failed
2018-03-26 09:12:51 System Info CWMP inform message: event: 1 BOOT
2018-03-26 09:12:51 System Info CWMP inform message: parameter change
2018-03-26 09:12:51 System Info CWMP inform message: event: 4 VALUE CHANGE"

Het gaat dus mis op het moment dat de WAN verbinding verbroken wordt en weer opgebouwd.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi allen. Ik heb het idee dat hier dingen door elkaar lopen. Allemaal legitieme issues maar met verschillende oorzaken.

Er is een issue met het instellen van het profiel op advanced. wat dan ogenschijnlijk uit zichzelf weer naar het standaard profiel teruggaat. Iets wat niet zou mogen volgende de technische dienst. Hier wil ik iets mee doen.
Ik heb nu praktijkvoorbeelden van jrxs4all.
Het liefst wil er nog één bij. Van een andere gebruiker. Zo heb ik een grotere stok om mee te slaan 😉

Er is een probleem met traag internet. Dat moeten we denk ik los zien van het APN issue. Als traagheid het issue is wil ik je verzoeken om telefonisch contact te zoeken . Zij hebben dan de mogelijkheid om eventueel een monteur te sturen. Ik vermoed dat dit eerder met locatie van modem enzo te maken heeft.

@roedi: heeft het nieuwe modem een gunstig effect gehad?

Erwin, problemen zijn stukken minder maar nog steeds af en toe geen verbinding. Ik ga het modem eens verplaatsen
Reputatie 3
Badge +2
Erwin_ schreef:

Hoi allen. Ik heb het idee dat hier dingen door elkaar lopen. Allemaal legitieme issues maar met verschillende oorzaken.

Er is een issue met het instellen van het profiel op advanced. wat dan ogenschijnlijk uit zichzelf weer naar het standaard profiel teruggaat. Iets wat niet zou mogen volgende de technische dienst. Hier wil ik iets mee doen.
Ik heb nu praktijkvoorbeelden van jrxs4all.
Het liefst wil er nog één bij. Van een andere gebruiker. Zo heb ik een grotere stok om mee te slaan 😉

Er is een probleem met traag internet. Dat moeten we denk ik los zien van het APN issue.

Ik vraag me af of het traag internet er los van staat.

Want ik heb sinds de laatste keer dat het profiel vanzelf weer op internet werd gezet, een paar dagen geleden, dezelfde problemen als roedi.

En het lijkt ook heel erg op de problemen die anderen met Apple apparatuur hebben.

Het profiel staat weer op advancedinternet en nu nog steeds. Toch is de verbinding extreem traag, zie bijlage.

Ik krijg ook geregeld DNS fouten en meldingen dat er geen internetverbinding is op mijn PC. Let wel, dat is een Windows PC. Misschien dat Apple apparatuur gevoeliger is op dat punt en daarom eerder last heeft.

Wat ook opvalt:

- de webinterface aanspreken op de Huawei gaat extreem traag. Dat is alleen LAN-LAN verkeer, heeft niets met de 4G verbinding te maken.

- mijn Android smartphone ziet geregeld de Chromecast niet. Dat is alleen LAN-LAN verkeer, heeft niets met de 4G verbinding te maken. Overigens las ik in het topic met de Apple problemen dat iemand daar datzelfde ervaart.

- in de Huawei de 4G verbinding resetten helpt niet.

- de Huawei rebooten helpt wel, maar het probleem was binnen een dag terug.

Het lijkt er toch wel heel sterk op dat het probleem in de Huawei zit en niet in de 4G verbinding.
Ik heb het modem nog niet verplaatst, maar wel een ander dns server ingesteld.
google dns 8.8.8.8 and 8.8.4.4.
Enfin het is allemaal een stuk beter en leefbaarder zo .Het modem heeft er 100% zeker wat mee te maken...
Reputatie 4
Badge +3
Mijn vemoeden is dat er delen of de gehele software stack van de Huawei's onder bepaalde omstandigheden crashed o.i.d. Kan een simple fout sporadisch zijn, dat b.v. een geheugen allocatie mislukt of dat het flashgeheugen te lang blokkeert omdat het bezig is met wearleveling of dat een process/taak zijn deadline mist. Bij een crash of verborgen gecontroleerde reset van het 4G gedeelte zou je inderdaad kunnen verwachten dat defaults van de SIMkaart worden gevolgt.
Iemand op een ander forum beweerde dat de DNScache in de Huawei corrupt raakt (onder welke omstandigheden weet ik niet). In de tijd dat dit speelde (T-Mobile netwerk 4GvT) vorig jaar rond deze tijd, bleek dat als ik IP protocollen (inclusief DNS) via een VPNserver ergens in Amsterdam liet lopenm, het internetten aanmerkelijk sneller ging. Mijn therorie destijds was dat de Huawei dan weinig anders doet dan alleen maar UDP IP paketten doorsturen en geen mogelijkheid heeft om er iets met de relevante gebruikersdata te doen, hoogstens vertragen. Dat vertragen kan het netwerk natuurlijk ook, maar dat zou men aan de infrastructuur kant moeten kunnen zien, afhankelijk van of het om een paar of misschien wel miljoenen gevallen gaat.

Reageer