Beantwoord

Buitengebied maar met welke experiabox

  • 10 May 2019
  • 9 reacties
  • 1528 keer bekeken

Ik heb onlangs KPN buitengebied aangevraagd en ontvangen. Er staat op de doos dat ik moet wachten op een bepaalde datum alvorens het aan te sluiten dus dat doe ik dan maar braaf. In mijn geval is dat 13-5. Tot mijn verbazing zit er in de doos naast het 4g modem ook een experiabox. Hij ziet er veel ouderwetser uit als mijn huidige maar dat zegt natuurlijk niets. Wij hebben hier een v10a staan en in de doos zit een v10. Via de zoekfunctie kom ik er niet echt uit welke nou beter zou zijn en eigenlijk heb ik er ook helemaal geen verstand van. Maar welke kan ik nou beter gebruiken? Ten tweede staat onze experiabox op een vervelende plek in de meterkast, ik zou het 4g modem boven de meterkast in een slaapkamer willen zetten....kan ik dan via de 2e gele poort op het 4g modem internet pakken om de rest van de bovenverdieping van internet te voorzien?

Mvg Richard.
icon

Beste antwoord door uniekefantasienaam 19 May 2019, 23:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Hallo @uniekefantasienaam , leuke naam 🙂

De V10a is inderdaad nieuwer maar heeft als nadeel dat pairbounding niet mogelijk is, de oudere V10 kan dat wel.

Je kunt overigens alles wel al aansluiten maar het zal waarschijnlijk pas 13 mei werken (maar misschien wel eerder)

Ik kan zo gauw geen aansluitschema vinden, maar volgens mij werkt het zo dat je het 4G modem samen met je gewone internet aansluit op de ExperiaBox en van daaruit sluit je de computers, tv tuners etc aan, dus ik denk niet dat het zo werkt als jij beschrijft.

Als je een aansluitschema hebt zou je die eens willen plaatsen hier?
Reputatie 7
Badge +25
Hi @uniekefantasienaam! De V10 is de voorganger van de V10A, maar dat betekent niet dat 'ie minder goed is of iets dergelijks. 😉 Sneller Internet Buitengebied (SIB) werkt alleen met de V10, dus je zal die wel moeten gaan gebruiken.

En ja, je kan de 2e gele poort van het 4G-modem gebruiken voor een pc/laptop of iets dergelijks.

Ik heb wel een mini-aansluitschema @Giant2000:

Reputatie 7
Badge +16
Ten tweede staat onze experiabox op een vervelende plek in de meterkast, ik zou het 4g modem boven de meterkast in een slaapkamer willen zetten....kan ik dan via de 2e gele poort op het 4g modem internet pakken om de rest van de bovenverdieping van internet te voorzien?

Mvg Richard.


Hoi Richard, dat kan dus wel, maar zoals Paul aangeeft er kan maar 1 apparaat op (pc/laptop of tv tuner)
Ik heb onlangs KPN buitengebied aangevraagd en ontvangen. Er staat op de doos dat ik moet wachten op een bepaalde datum alvorens het aan te sluiten dus dat doe ik dan maar braaf. In mijn geval is dat 13-5. Tot mijn verbazing zit er in de doos naast het 4g modem ook een experiabox. Hij ziet er veel ouderwetser uit als mijn huidige maar dat zegt natuurlijk niets. Wij hebben hier een v10a staan en in de doos zit een v10. Via de zoekfunctie kom ik er niet echt uit welke nou beter zou zijn en eigenlijk heb ik er ook helemaal geen verstand van. Maar welke kan ik nou beter gebruiken?
Je moet de V10 gebruiken, alleen die werkt i.c.m. het 4Gmodem. Het DSL gedeelte zal nu wel nog gewoon werken, het extra 4G pas op de aangegeven datum.

Ten tweede staat onze experiabox op een vervelende plek in de meterkast, ik zou het 4g modem boven de meterkast in een slaapkamer willen zetten....kan ik dan via de 2e gele poort op het 4g modem internet pakken om de rest van de bovenverdieping van internet te voorzien?

Ja dat kan.
Hmm de documentatie van de buitengebied doos staat deze wel werkt met de v10 en de v10a, verwarrend.

Maar kan ik nou op de tweede gele poort van het 4g modem een duelband wifi versterker (https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132208/wifi-versterker-dualband/) plaatsen en daarvandaan ook bekabeld het tv kastje aansluiten?
Mvg Richard.
Reputatie 7
Badge +25
Hmm de documentatie van de buitengebied doos staat deze wel werkt met de v10 en de v10a, verwarrend.

Maar kan ik nou op de tweede gele poort van het 4g modem een duelband wifi versterker (https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132208/wifi-versterker-dualband/) plaatsen en daarvandaan ook bekabeld het tv kastje aansluiten?
Mvg Richard.

Ik heb jouw opmerking over de V10/V10A doorgegeven aan het betreffende projectteam, want die info loopt iets voor op de realiteit. Dank daarvoor.

Ik zie geen reden waarom jouw voorgestelde manier van aansluiten niet zou werken. Zelf ben ik die opstelling nog niet eerder tegengekomen, maar voor zover ik weet moet dat goed gaan. Of @tmoesel moet andere ideeën hebben natuurlijk.
@uniekefantasienaam Jouw laatste schakeloptie is af te raden volgens een schema wat ooit in een URL op dit forum in een andere thread stond. Heb het uit mijn 'cache' geplukt.
Heb wel een vermoeden waarom dat af te raden is, maar ik wil daar niet over speculeren. Het is aan KPN of men dit uit de doeken wil doen of niet.

Bedankt voor de uitvoerige andwoorden👍🏻. Zelf wou ik dus optie 8 gebruiken maar deze wordt afgeraden blijkbaar, de reden is mij niet duidelijk echter.
Ik ga van de week eerst het v10a modem omwisselen voor de v10, en dan nog een snelheidsmeter doen om dan vervolgens het 4 g modem aan te sluiten met en zonder gebruik te maken van het tweede ethernet poortje.
Zodra ik wat heb getest zal ik een terugkoppeling geven.
Mvg Richard.
Zo..nou door wat drukte er niet eerder dan vandaag aan toe gekomen om met het internet aan de gang te gaan. V10 geplaatst en geïnstalleerd, dit gaf nogal wat verwarring.... Blijkbaar leest KPN eerst je Experiabox uit en zet dan data uit die box in de nieuwe (maar dat weet de consument niet), het vreemde is dat er dan wel de netwerknaam EN WACHTWOORD van het gasten wifi word ingevoerd in de nieuwe Experiabox maar niet de hoofd WIFI en het daarbij behorende wachtwoord, dat is zoals op de sticker op het modem. Als je zoals ik bedraade AP's hebt staan met het "oude wifi wachtwoord en wifi naam dan wordt het erg verwarrend. Ik veranderde de wifinaam in onze oude vertrouwde wifinaam en hield het wachtwoord standaard zoals achterop de experiabox. Dus tablets, telefoons en laptops maken vrolijk verbinding met de AP's (maar dat weet je dan niet) en kunnen feitelijk niks. Kortom erg verwarrend maar het is uiteindelijk gelukt. Vervolgens bleek het 4G gebeuren niet te werken, na reset's (en activatie van de simkaart door een medewerker van de klantenservice, bedankt Hugo) bleek dat de simkaart niet geheel doorgedrukt was in het modem.

Lang verhaal kort, het werkt nu....ik ben van ongeveer 18 Mb/s naar ongeveer 40 a 45 MB/s gegaan ik denk en hoop dat het voor ons voorlopig voldoende snelheid geeft om twee tv's , vier tablet's, een paar laptops en een aantal telefoons tegelijkertijd draaiend te houden en tegelijkertijd kijken we uit naar glasvezel.

Mijn dank aan de medewerker (Hugo dacht ik) van de klantenservice welke ik toch nodig bleek te hebben.