Buren kijken mee

  • 13 January 2020
  • 13 reacties
  • 1384 keer bekeken

Buren aan een kant kunnen zien wanneer ik internet gebruik wat kan ik daar tegen doen?

 


13 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Wat geven jouw buren aan? Wat zeggen ze precies?


Kan het ook zijn dat jouw (wifi) netwerk/naam zichtbaar is in de buurt?
Wat jij ook kunt zien trouwens.  

Reputatie 7
Badge +21

Dag @gewoonkees , je hebt deze discussie hier drie maanden geleden ook al gehad. Heb je iets gedaan met de suggesties, die toen gegeven zijn? Zoals wachtwoorden wijzigen van WiFi en e-mail?

Reputatie 7
Badge +28

De gegeven suggesties waren toen : 

 

Dit zou eigenlijk niet moeten kunnen. Er zijn wel uitzonderingen.


 
  1. Hebben de buren het wachtwoord van jullie WiFi? 
  2. Maken jullie gebruik van draadloze adapters voor internet of tv-kijken? Dit zijn de laatste modellen, de modellen ervoor lijken hierop maar hebben 3 lampjes. Het kan zijn dat jullie buren ook deze adapters hebben, in bepaalde gevallen overlapt het omdat het signaal via het elektriciteitsnetwerk wordt overgebracht. 


 

WimC schreef:En als je Wifi gebruikt minstens een sleutel van 20 karakters gebruiken. Een sleutel van 10 karakter met alleen letters en cijfers is in een dag te kraken, met 20 karakters enkele duizenden jaren.


 

wjb schreef:En wil je helemaal uitsluiten dat ze op jouw wifi kunnen dan kan je op de Experia Box een MAC accesslist opzetten zodat alleen apparaten met de wifi kunnen verbinden waarvan het MAC adres in die accesslist is opgenomen.


 

Nick83 schreef:Je kunt ook nog je SSID verbergen. Je netwerk is dan niet zichtbaar voor een ander.
Reputatie 7
Badge +21

Hoi @gewoonkees. Ik zie dat je een aantal maanden geleden voor deze vraag al een topic hebt aangemaakt, zoals RBxx al aangeeft. Als je nog vragen hebt, dan zou ik je willen vragen om een reactie achter te laten in het andere topic

Ik gebruik de wifi van het modem niet meer.

Voor gewoon internetgebruik doe ik bedraad via de computer dan kunnen ze zien dat ik op het internet zit maar niet waar ik naar kijk of opzoek.

Als ik echt prive dingen zoals de bank of bestellingen moet regelen dan gebruik ik voor de zekerheid mijn smartphone via de usb poort om verbinding te maken met internet en dat zien ze gegarandeerd niet.

Ik heb ook al een keer een directe verbinding met mijn modem gemaakt wachtwoord gemaakt om te kijken of er te zien is wat er mis is maar tot nu toe nog niets bijzonders gezien.

Van iemand heb ik gehoord dat ze nu niet meer kunnen zien wanneer ik internet gebruik omdat er voor inloggen in het modem een nu een wachtwoord nodig is.

Het modem staat nog steeds in een metalen behuizing die geaard is dus draadloos kunnen ze niets meer doen.

En inderdaad het zijn heel vervelende lui waar ik aan een kant naast woon die zijn al 20 jaar bezig om eerst ons beide leven te verzieken en nu dat van mij alleen (mijn vrouw is twee jaar geleden overleden na een hartstilstand) gelukkig heb ik het in de gaten gekregen waar ze mee bezig waren en dat het tegen ons later tegen mij gericht was veel gelukkiger zijn ze er niet van geworden laster wreekt zich op de lasteraar en ook in dit geval kwam dat uit.

Ik wil wel iedereen bedanken voor de vele tips je kunt nu eenmaal niet alles zelf weten.

Voor gewoon internetgebruik doe ik bedraad via de computer dan kunnen ze zien dat ik op het internet zit maar niet waar ik naar kijk of opzoek.

Hallo @gewoonkees , als je via een bekabelde verbinding internet is het onmogelijk dat de buren dat meekrijgen en ook bij een goed beveiligde WiFi-verbinding is het onmogelijk voor de buren om daar iets van mee te krijgen.

 

Reputatie 7
Badge +24

Heb je wifi in de Experiabox ook daadwerkelijk uitgezet? Gebruik je een draadloze verbindingsset?

dat is inderdaad raar

pff 20 jaar

kunt u niet verhuizen

of de rechter raad plegen

 

 

Voor gewoon internetgebruik doe ik bedraad via de computer dan kunnen ze zien dat ik op het internet zit maar niet waar ik naar kijk of opzoek.

Hallo @gewoonkees , als je via een bekabelde verbinding internet is het onmogelijk dat de buren dat meekrijgen en ook bij een goed beveiligde WiFi-verbinding is het onmogelijk voor de buren om daar iets van mee te krijgen.

 

Aanvulling op reactie: hoe weet je trouwens dat de buren ‘meekijken'?

Alleen mensen met verstand van zaken, nerds dus of mensen die er voor doorgeleerd hebben kunnen zo ver in de systemen doordringen, de gemiddelde burger c.q. buurman echt niet.

 

Reputatie 5
Badge +6

Om mee te kunnen kijken op een bekabelde verbinding, zullen je buren toegang moeten hebben

tot je kabel van de KPN, en er een VDSL analyser tussen moeten hangen. kost wel wat.

Hebben jullie een gedeelde meterkast of ruimte waar de KPN kabels binnen komen ?

 

Optie twee, heb je ooit remote toegang aangezet op je PC, en de codes met iemand gedeeld ?

 

En wat kunnen en doen ze met de verkregen info ???

 

Badge +19

Ik denk dat er wat anders aan de hand is. De achterdocht, het ik denk dat ik afgeluisterd wordt en het ingepakte modem komt mij bekend voor. Dat gebeurde hier in huis ook. Het werd een bezoek aan de huisarts.

@Joep1965 

?????

 

Reputatie 6
Badge +8

Gezien de inhoud van de posts denk ik dat @Joep1965 gelijk heeft. Dit is geen technisch probleem dat hier op het forum kan worden opgelost, maar een probleem van een heel andere aard. 

 

Reageer