Canon printer Geen ip adres op Experia Boxv8

• 24 januari 2014
  • 22 reacties
  • 11584 keer bekeken

Ik heb net een Canon pixma mg5550 aangeschaft en krijg geen ip toegekend van de experia box v8.

Het volgende heb ik al gedaan

- Via wps verbinding gemaakt, de printer is verbonden met de router, krijgt geen IP

- Via standaard instellingen SSID gekozen, wifi code ingevoerd. is verbonden geen IP

- Andere channel ingesteld op router

- Mac adres toegevoegd

- geprobeerd mac aan een ip te koppelen

- handmatig of automatisch proberen toe te voegen via laptop met Win7

- router reset gedaan

- handmatig ip en dns instellen op de router

Ik heb het idee dat het niet aan de printer ligt maar aan de experia box

22 reacties

Beste PetraKelder,

Een vriendin van mij heeft de Canon Pixma MG5550 aangeschaft, Zij heeft internet via alles-in-één ADSL van KPN, met de Experia Box V8, en een Apple laptop. De printer heeft het heel eventjes gedaan, en wel draadloos, toen hij ook met een USB kabel aan de computer verbonden was geweest ten tijde van de installatie van de Canon software en drivers (USB = nutteloze maatregel aanbevolen door Apple winkel), en toen nooit meer  De vriendin wil hem draadloos gebruiken, niet met USB kabel.

Jouw oplossing werkte meteen. Wat stom van mij dat ik niet ook contact heb opgenomen met de Canon Helpdesk. Dat gaat via een formulier op de Canon.nl website, niet? Dus dat heb ik meteen ook van je geleerd. Heel erg bedankt voor alles. Je hebt je oplossing vier dagen geleden op deze discussiegroep gezet. Bezoeken aan de Apple winkel hadden ons niets gebracht, gedurende lange tijd. Maar nu is het opgelost.

De vriendin heeft geen behoefte aan Airprint, maar ik heb ook getest of Airprint werkte: dat werkt gewoon, zonder verdere aanpassingen, bijvoorbeeld aan de router. Ik kon iets rechtstreeks vanaf mijn iPhone 4S printen. Een statisch, gefixeerd IP-adres voor de printer was niet nodig. Hoewel dat ook geen kwaad kan.

Nogmaals hartelijk bedankt,

petermichaelengel

Beste Petra, en anderen.

Deze oplossing werkt prima, had hetzelfde probleem. Heb idd van ipv4 ipv6 gemaakt, maar ik heb wel via wps ingesteld maar werkt ook na diverse prints prima.

Bedankt.

Mvg. Luc

Hoi wjm
Helaas heb ik het gemist dat je zo snel reageerde. Ik heb het vandaag geprobeerd en het werkt. Het volgende probleem dat PetraKelder beschrijft heeft zich (gelukkig) bij ons niet voorgedaan. Hij blijft vooralsnog gewoon printen. Alsnog hartelijk bedankt voor je snelle reactie.
Ik wil ook even reageren op dit onderwerp. Ik heb gisteravond ook een Canon Pixma MG5550 gekocht. Vervolgens geïnstalleerd en hij heeft 1 keer succesvol via wifi geprint. Daarna niks meer.
Ik ben gaan zoeken naar oplossingen en kwam onder andere hier terecht.
Na alles qua printerinstallatie mogelijkheden te hebben geprobeerd. Heb ik uiteindelijk een statisch ip toegekend in de xperiabox v8 met het mac adres van de printer. Ook dat mocht niet baten.

Gebeld met KPN, maar die ondersteunen dit vraagstuk niet omdat het een extern apparaat is.

Uiteindelijk contact met Canon. Binnen 2 minuten wist ik het probleem en had ik per mail een oplossing.

Het probleem:
IPv6 stoort met IPv4 signaal op de printer

Oplossing:
Ga op de printer naar "instellingen"
Kies "apparaat instellingen"
Selecteer "reset instellingen"
Kies "reset all"

Ga op de printer naar "instellen"
Kies "apparaat instellingen"
Selecteer "lan instellingen"
Kies "andere instellingen"
Ga naar "tcp/ip instellingen"
Selecteer "ipv6"
Kies "ja"
Ga naar "activeren/deactiveren"
Kies "deactiveren"

Daarna heb ik weer de verbinding met de router handmatig ingesteld. En alles werkt nu eindelijk naar behoren. De printer krijgt nu netjes ip gegevens van de router.

Ik hoop dat jullie wat aan deze oplossing hebben.
Reputatie 7
Hoi mariellem, welkom op het forum.

Dan moet je inloggen op de router (http://192.168.2.254)en dan naar "WLAN" -> "Settings".

Bedankt voor je oplossing. Ik ben namelijk de hele middag al bezig met hetzelfde probleem. Ik heb op diverse forums gezocht en daar komt steeds deze oplossing naar boven.

Maar mijn vraag is hoe kan ik in mijn  experia box in het setup menu "WLAN, SETTINGS" de "IGMP snooping" uitzetten?

Ik heb het geprobeerd via de kpn assistent maar daar kan ik het niet vinden. Vrvolgens de helpdesk van KPN gebeld en zij zeggen dat dit gewoon niet mogelijk is bij KPN??!! Vervolgens verwijzen ze me naar dit kpn forum.

Alvast bedankt voor je reactie

Ik ga jullie uit de brand helpen.

Ik heb hier ook 4 uur over gedaan, maar dit moet je doen om het werkend te krijgen.

Ik heb op de experia box in het setup menu "WLAN, SETTINGS" de "IGMP snooping" uitgezet.

Nu kan ik zonder problemen vanaf laptop, iPad en iPhone met AirPrint naar mijn HP-5550 printen.

Zet ik de IGMP snooping weer aan, dan vind de iPad, iPhone weer geen printer meer.

Reputatie 4
Badge +1
Volgens mij heeft dit te maken met de WiFi instellingen.

Wanneer WiFi op de multi-modes WPA/WPA2 staat levert dat problemen op.

Stel de WiFi in op een enkele modus WPA2-PSK [aes] en kijk of het dan wel goed gaat.

Eventueel is ook nog terug te schalen naar 802.11-bg modus, maar dat lijkt me met printers van nu geen probleem meer. 

Ik vraag me af of er inmiddels een oplossing is gevonden? Sinds wij een nieuwe modem hebben werkt de printer, een canon mg 5550 niet meer. Hiervoor was dat geen probleem. De instellinge heb ik via WPS geprobeerd, handmatig etc etc... De printer heeft volgens de gevegens verbinding maar krijgt geen toegang tot internet en is niet te vinden in mijn netwerk. Vergelijkbaar dus met het voorgaande probleem. Ik ben hier nu al 2 dagen mee bezig. Ik weet dat de printer goed heeft gewerkt en denk dat het aan het modem ligt een Experia V8.

gedaan helemaal niets..

vind het ook wel heel appart dat de printer zegt dat hij verbonden is, in de Security Log staat er helemaal niets over!

ik kan geen uitgebreide log file vinden

Reputatie 7
Kan jij jouw router eens rebooten en daarna de printer aanzetten.

Staat jouw printer nu tussen de DHCP clients?

hij staat uit

ik denk dat ik hem terug ga sturen en een andere moet bestellen :(

Reputatie 7
Je geeft aan dat je het MAC adres "voor de zekerheid" in de WLAN accesslist hebt geplaatst.

Staat jouw MAC accesslist op deny acess of op allow access?

Als die op deny access staat, haal hem er dan weer uit.

Als die op allow access staat, zorg dan dat je al jouw draadloze apparaten daar in staan.

Als je eigenlijk helemaal geen MAC address filtering wil, zet hem dan uit.

kleine update.

heb de printer via usb eens aangesloten op de router. Dan werkt hij wel, maar krijgt de printer ook een een ip adres opeens van de router. usb eraf gehaald en hij werkt prima opeens.

edit: Dit werkte even. printer uitgezet daarna weer aan, krijgt geen ip adres

goeiemorgen wjb,

Deze zijn geinstalleerd, heb voor de zekerheid nog even de versie online gedownload en opnieuw geinstalleerd dat kan je wifi instellingen ook nog invullen, automatisch dan wel handmatig werkt hij niet. ook heb ik de mac adres verwijderd in de router en nog eens geprobeerd. werkt ook niet..

Dit is wel heel appart. zijn er geen andere opties in de router die aan of uit moeten ?

Zou ik me v8 kunnen ruilen voor een v9 hiervoor?

Reputatie 7
Misschien een domme vraag, maar heb je de MP Drivers wel geïnstalleerd?

Zie de installatie CD die je bij de printer hebt ontvangen.

met handmatig toevoegen bedoel ik,, op de laptop

6...:::::ForeverEnabled
192.168.2.12   mac adres   forever > static aangevinkt

7...:::::ForeverEnabled
deze staat op static, dus moet goed zijn.. 

ook via Wlan > Acces control heb ik voor de zekerheid mac adres ook erbij gezet.

handmatig heb ik de printer ook al een antal keren toegevoegd, maar reageerd nergens op.

Reputatie 7
Hoi deuverman,

Als jouw printer in het DHCP Client overzicht staat met het IP adres dan is de printer in ieder geval correct aangesloten.

Heb je overigens dat IP adres vastgezet met behulp van een DHCP Binding?

Het is wel belangrijk dat jouw printer altijd hezelfde IP adres houdt.

Ik weet niet hoe de installatie procedure op jouw PC geschiedt, maar aan de printer zelf ligt het nu in ieder geval niet meer, die heeft een IP adres en is beschikbaar op het netwerk.

Wel is het zo dat Experia Boxen problemen hebben met "Airprint", dus als er een installatie procedure is, waarbij "gewoon" het IP adres ingegeven moet worden, dan is dat "the way to go".

Ik lees dat deze printer "Airprint" ondersteunt, maar de Experia Boxen helaas niet.

Vele Apple gebruikers hebben hier al over geklaagd omdat Airprint "de standaard" is in de "Apple omgeving".

Als de printer niet gevonden wordt bij het zoeken, dan kan je ook kiezen voor "Een lokale printer toevoegen".

Kies dan voor de onderstaande optie

https://

Raadpleeg ook de manuals en setup procedure van de printer.

Ik hoop dat het lukt.

WJB,

bedankt voor je uitgebreide uitleg

Ik heb nu inderdaad een verbinding staan, 

Maar op het netwerk vind ik de printer nog steeds niet.

mijn experia box staat in de huiskamer, daar heb ik geen ruimte voor een printer helaas, aangezien de tv hoek daar is.

in de DHCP Client Log staat nu wel ip=192.168.2.12   mac=F4-81-39-1F-0F-B3   

Reputatie 7
Hoi deuverman, welkom op het forum.

Je bent niet de eerste die problemen heeft met het installeren van een Canon printer.

Ik heb de handleiding er eens op nageslagen en met de onderstaande procedure zou hij het eigenlijk moeten doen:

1) Bepaal het MAC adres van de printer

2) Maak een "Static IP Address" (DHCP binding) voor dit MAC adres op de Experia Box, zodat deze altijd hetzelfde IP adres krijgt.

3) Noteer het beveiligingsprotocol ("security type" en "Encryptie methode") van de wifi van de Experia Box (WPA2-PSK (AES)?)

4) Volg de handleiding stap 1 en 2

5) Kies bij stap 3 voor "Other setup" en kies vervolgens voor Advanced setup"

6) Selecteer het wifi netwerk van jouw Experia Box

7) Kies het genoteerde beveiligingsprotocol

😎 Als het goed is krijg je nu de melding "Connected to the access point" en druk op OK

9) Voer het wachtwoord (passphrase) van jouw wifi netwerk in en druk op OK

10) Als het goed is heeft de printer nu een draadloze verbinding met de router.

Dit kan je op de router controleren door te kijken of de printer tussen de aangesloten apparaten staat.

Ik kan de bovenstaande procedure niet voor je testen want ik heb niet zo'n draadloze printer.

Mijn printer, een HP Color Laserjet, is bedraad aangesloten op de Experia Box.

Niet geschoten is altijd mis. ;)

Reageer