Vraag

Cat7 kabel werkt niet op V12

  • 21 December 2020
  • 29 reacties
  • 2021 keer bekeken

De monteur is deze ochtend geweest en heeft het modem geïnstalleerd, Wi-Fi werkt en ethernet werkt met Cat5e kabels. Alleen als ik een nieuwe Cat7 kabel (die wel op mijn oude modem werkte) aansluit op de V12 branden de lampjes naast de port niet eens. Hoe kan ik dit oplossen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 7

Ik vraag me af of het probleem met de impedantie te maken heeft, zo ja, dan is dat apparaat wel erg kritisch, zeker als er niet al te lange kabel gebruikt is.

Voor mij staat dat vast immers met een switch ertussen werkt die kabel wel en dat is precies de indicatie dat het een probleem betreft met de impedantie van de kabel.

Helaas hebben we al vaker gezien dat de Experia Boxen daar heel gevoelig voor zijn.

Het beste antwoord in https://diy.stackexchange.com/questions/86061/are-cat-5-sockets-compatible-with-cat-7-cable geeft wel wat achtergrond.

Impedantie kan een mismatch zijn (te hoog, te laag) maar ook in hoeverre de afscherming (dus de ‘negende draad’) wel of niet verbonden is. Kan ook nog dat de V12 met autosensing de mist in gaat als gevolg van het 1 of ander. Hoop extra werk/check nodig denk ik voor diegenen die cat7 kabels hebben gekocht en ze toch willen gebruiken. Simpelweg geen overkill introduceren, maarja, mosterd na de maaltijd.

Reputatie 7

Impedantie kan een mismatch zijn (te hoog, te laag) maar ook in hoeverre de afscherming (dus de ‘negende draad’) wel of niet verbonden is. 

De shield zal op geen enkele Experia/KPN Box verbonden zijn immers de LAN poorten van alle Experia/KPN Boxen zijn van plastic en hebben geen shield aansluiting.

Overigens zal de shield van een cat 6a STP kabel ook niet aangesloten zijn als je een Experia/KPN Box gebruikt.

Men zou eens kunnen kijken of zelfgemaakte cat7 kabel wel een ethernet verbinding opzet met een V12 (of glasvezelmodem) als aan de andere kant de ethernet poort op 100Mbit/s wordt geforceerd. Dan is het naast maar 4 draden ook een geheel andere modulatie (wezenlijk eenvoudiger dan voor 1000BASE-T wat per paar (analoog) bi-directioneel is). Een kabeltester zal denk ik alleen met gelijkspanning werken, maar dat zou ik een keer moeten bekijken op de oscilloscope wat zo’n ding van een tientje doet.