Beantwoord

Chromecast soms niet vindbaar: hoe kan ik het 2.4GHz-wifinetwerk een ander SSID geven dan het 5GHz-wifinetwerk?

  • 20 August 2019
  • 13 reacties
  • 3081 keer bekeken

Reputatie 1
Eerst had ik alles via een eigen wifirouter ingesteld, maar sinds de betere Experiabox (de v10a) leek het me beter om het simpel te houden en alles via de Experiabox te laten lopen. Alleen, nu 'ziet' mijn telefoon of laptop vaak niet de Chromecasts die ik heb.
Het lijkt te komen door het volgende. Op de Experiabox kies je één naam voor je wifi, maar eigenlijk zijn het 2 netwerken: een op 2,4 GHz en een op 5 GHz. Als mijn telefoon op 5 zit en de Chromecast(s) op 2,4, dan ziet hij hem niet.
Hoe kan ik voor 1 van de 2 netwerken een ander SSID (naam) kiezen, zodat mijn oude apparaten wel internet hebben maar mijn nieuwere snel internet hebben én kunnen casten? Is dat überhaupt mogelijk? Met het gastnetwerk kun je namelijk wel een andere naam kiezen voor het 2,4- en het 5-GHz-netwerk.
icon

Beste antwoord door Nick83 20 August 2019, 22:50

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Als mijn telefoon op 5 zit en de Chromecast(s) op 2,4, dan ziet hij hem niet.
Dat klopt niet, dat zou gewoon moeten werken. Afgezien daarvan: ssid naam kun je alleen wijzigen via een service tool van KPN. Waarvan ik zo de link niet heb. Maar met beetje googlelen heb je die zo gevonden lijkt me.
Reputatie 1
Dank je, Nick! Ik zal eens kijken.

Het is bij mij toch echt zo, als mijn laptop op 5GHz zit en de Chromecast op 2,4 dan ben ik de verbinding kwijt. Eerder had ik dat niet, toen alles via mijn eigen router ging.

Edit: nog verder getest. De 2,4 is nogal onbetrouwbaar qua verbinding. Te veel apparaten? Hierdoor hapert de verbinding en dan stopt de Chromecast. Ik ga eens op zoek naar die tool.
Reputatie 7
Badge +24
https://www.kpn.com/service/servicetools.htm
Reputatie 7
Badge +24
Dank je, Nick! Ik zal eens kijken.

Het is bij mij toch echt zo, als mijn laptop op 5GHz zit en de Chromecast op 2,4 dan ben ik de verbinding kwijt. Eerder had ik dat niet, toen alles via mijn eigen router ging.

En als je de laptop via een kabeltje aansluit?
Reputatie 1
Ik ga morgen zoeken naar mijn verloopstukje, dan kan ik dat testen. Dank je nogmaals.
Badge +19
@IppeZiepe toevallig van de week mn chromecast weer eens aangesloten. Precies hetzelfde als wat jij hebt. De chromecast en je laptop of mobiele moeten hetzelfde netwerk gebruiken anders gaat het niet werken.
Reputatie 7
De Chromecast en het apparaat waarmee gecast wordt moeten inderdaad in hetzelfde netwerk zitten maar dat heeft niets te maken met de naam of frequentie van het wifi netwerk.
Het kan prima dat de Chromecast met 5GHz verbonden is, de telefoon met 2.4GHz en de laptop met een netwerkkabel op het LAN zit.
Zolang ze allemaal maar een IP adres hebben binnen hetzelfde subnet (192.168.2.x) zitten ze in hetzelfde netwerk en moeten ze elkaar dus kunnen vinden.
Reputatie 1
Dat dacht ik dus ook en daarom verbaasde het me dat dat dus niet werkte. Maar intussen denk ik dat het 2,4 netwerk gewoon niet lekker stabiel is. Ik ga de apparaten die niet op 5 GHz kunnen een eigen netwerkje aanbieden en de rest op 5 zetten. Kijken hoe het dan gaat.
Reputatie 7
Heb je toevallig een V10a?
Reputatie 1
Heb je toevallig een V10a?
Ja
Reputatie 7

Heb je toevallig een V10a?Ja

Dan is de kans zeer reëel dat de wifi niet stabiel is.
Als er één Experia box is die je niet wilt hebben, dan is het wel de V10a.

Ik ben zeer negatief over de V10a of eigenlijk alle Internet apparatuur van Arcadyan die door KPN op de markt gezet wordt.
Reputatie 1
Nu zijn alle Chromecasts en apparaten die daarmee verbinding maken op de 5GHz gezet, door het 2,4-netwerk anders te noemen (dank voor de tool, @Nick83). Sindsdien al de hele dag muziek aanstaan zoals ik het gewend was. Dank voor het meedenken!
Reputatie 1
Toch nog steeds niet helemaal lekker. Als alles verbonden is, dan blijft het spelen*, maar bij het zoeken naar Chromecast-apparaten komen ze niet steeds allemaal in het lijstje waaruit je kunt kiezen.

Toch maar weer terug naar mijn eigen router en in de Experia alle bekende poorten doorsturen... :-(

*edit: nee, ook dat niet. Soms stopt het toch, blijkbaar. Net gemerkt.

Reageer