Beantwoord

Configuratiepagina switch niet bereikbaar

  • 24 December 2019
  • 4 reacties
  • 282 keer bekeken


Hallo,

Ik heb een KPN ExperiaBox v10A (Firmwareversie v5.00.31 build420), vanaf hier heb ik mijn internetverbinding lopen naar een Netgear GS116Ev2 managed switch, en vanuit daar naar mijn PC. In deze opstelling werkt mijn internetverbinding naar behoren, echter kan ik de configuratiepagina van de Switch niet benaderen, en ik vraag me af of dit te maken kan hebben met de DHCP en/of firewall instellingen van de ExperiaBox?

De ExperiaBox is zelf bereikbaar op 192.168.2.254 en fungeert als DHCP server, met een range van 192.168.2.1 - 192.168.2.200. Alle verbonden apparaten krijgen netjes een IP adres uit deze range, dus so far, so good.

De NetGear Switch Discovery Tool kan mijn switch ook vinden in het netwerk, met IP 192.168.0.239 (het standaard IP adres van de switch volgens de handleiding). Echter, als ik via een webbrowser probeer de Netgear configuratiepagina te benaderen op 192.168.0.239 dan krijg ik een timeout.

Nu valt dit adres buiten de DHCP range wat mogelijk op een probleem kan duiden, of misschien zit de firewall van de ExperiaBox ertussen - maar hier loop ik vast. Weten jullie raad?

N.B. Ik heb verder geen netwerkinstellingen op de ExperiaBox veranderd.

Met vriendelijke groet,
Leon.

icon

Beste antwoord door Nick83 24 December 2019, 11:29

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Probeer eens om even de stroom van de swicht te halen. Waarbij je de netwerk kabels gewoon vast laat zitten. Als je dan even later de adapter van de switch weer in het stopcontact steekt, dan start hij opnieuw op. Daarbij zal hij als het goed is een ip krijgen van de Experiabox.

Als bij het opstarten de Experiabox niet verbonden is, dan kiest hij zelf idd het standaard ip adres 192.168.0.239 ja. Maar dat zou niet zo moeten zijn als bij opstarten de Experiabox verbonden is.

Reputatie 7

En als het dan nog steeds niet lukt, gebruik dan de ProSAFE Plus Configuration Utility.

Je kan ook de switch en een PC helemaal loskoppelen en dan alleen de PC en switch met 1 enkele netwerkkabel met elkaar verbinden. Dan in de PC even een vast IP adres instellen op 192.168.0.100

Dan kun je vanuit de PC de switch op 192.168.0.239 bereiken en dan in de switch instellen dat ie via DHCP z’n IP adres moet verkrijgen. Als die instelling al zo was, krijgt ie blijkbaar niet bijtijds en/of correct een IP adres in het 192.168.2.0/24 subnet. Dan maar (tijdelijk) vast IP adres instellen op b.v. 192.168.2.239

Daarna PC weer terug op automatisch IP adres via DHCP en switch ook weer met ExperiaBox verbinden.

 

Deze methode was door omstandigheden nodig bij mijn switch (geen Netgear). Ik heb geen moeite gedaan om een tool ervoor te installeren, want die werken alleen maar op Windows (of Mac?) en de PC naar Windows opstarten was in mijn geval geen goed plan.

Ik denk dat het probleem ondertussen als is opgelost, maar wellicht voor anderen of later:

Voor het geval die PC een linux doos is, kun je alles zo aangesloten laten.

Dan op de PC in terminal (wel juiste naam van netwerkkaart kiezen, is traditioneel eth0):

sudo ip addr add dev eth0 192.168.0.100/24

dan switch configureren


en vervolgens 192.168.0.0/24 subnet adres weer verwijderen:

sudo ip addr del 192.168.0.100/24 dev eth0

 

Reageer