Beantwoord

Configureer uw XBox, Playstation, Wii U of 3DS

  • 26 oktober 2013
  • 167 reacties
  • 65415 keer bekeken

Reputatie 7
25 mei 2015: Onderstaande beschrijving is verouderd en het zou vandaag de dag voldoende moeten zijn om gameconsoles op basis van UPnP aan te sluiten op de Experia Box (V8, V9 en V10).

Speciaal voor al de klanten die problemen hebben met het online spelen van spelletjes op hun Xbox, Playstation 3/4, Nintendo Wii U of Nintendo 3DS of enig ander spelletjes computer (gameconsole) die uPnP ondersteuning vereist.

Edit: 7 december 2013:
Voor de bezitters van een Experia Box V8 of Arcadyan ARV7519 die het spel CoD Ghosts willen spelen zit er (zolang KPN geen V9's ter vervanging levert) niets anders op dan alternatief 2 uit te voeren.

Edit: 12 december 2013:
Het onderstaande is ook van toepassing voor PC's waar een spel op gespeeld wordt die UPnP nodig heeft.

Nu is het vanuit security overwegingen echter erg onverstandig om een PC als DMZ Host in te stellen. Het kan wel, maar dan je zal erg veel aandacht moeten besteden aan de firewall op de PC zelf. Ik zou je dan ook dringend adviseren in deze situatie voor alternatief 2 te kiezen. (Dus niet bij mij aankloppen als je dit advies niet volgt en blijkt dat jouw PC vroeg of laat gehackt wordt.)

Edit: 19 januari 2014:
Er blijken meerdere varianten van de Arcadyan VGV7519 (V8) in omloop te zijn die verschillende subnetten gebruiken. Het zou kunnen zijn dat het IP adres van jouw Arcadyan 192.168.1.254 is i.p.v. 192.168.2.254.

De onderstaande beschrijving gaat uit van het (meest voorkomende) IP adres 192.168.2.254.

Edit: 3 maart 2014: 
Het lijkt er op dat KPN eindelijk begonnen is met de uitrol van de firmware update voor de V8.

Als jouw router bijgewerkt is naar versie 02.00.130v2, controleer dan eerst of UPnP functioneert.

Edit: 5 maart 2014:
Het is bevestigd, de firmware update heeft er voor gezorgd dat nu ook de V8 met UPnP gebruikt kan worden om een gameconsole standaard (gebruik makend van UPnP) en draadloos aan te sluiten. De onderstaande hanleiding zou dus niet meer nodig hoeven zijn om jouw Xbox, Playstation, Wii U of 3DS in combinatie met een V8 te gebruiken :D

In dit topic probleer ik te beschrijven hoe zo'n gameconsole op de Experia Box aan te sluiten en te configureren zodat deze problemen verholpen worden.

Alvorens ik daar mee begin even een korte uitleg van een paar begrippen en de oorzaak van de problemen:

DNS Server:
DNS staat voor "Domain Name System". Een "domain name" is bijvoorbeeld "google.nl" of "rockstargames.com".

Om een verbinding te maken met een computer ergens op het internet is echter het IP adres van de server nodig.

Dat is waar de DNS Server om de hoek komt kijken, deze verzorgt de vertaling van de "domain name" naar het bijbehorende IP adres. Een DNS Server is dus feitelijk een "telefoonboek" van het internet.

DHCP Server:
Een DHCP server is een server of router die er voor zorgt dat alle aangesloten apparaten een uniek IP adres krijgen. De Experia Boxen hebben een ingebouwde DHCP Server.

Dit IP adres is echter geen vast IP adres, de volgende keer dat hetzelfde apparaat aangezet wordt, kan deze een ander IP adres krijgen.

DHCP binding of ook wel "static DHCP" of "static IP Address":
"DHCP binding" is functionaliteit binnen de DHCP server om het IP adres van een apparaat vast te zetten, wat inhoudt dat het apparaat altijd hetzelfde IP adres toegewezen zal krijgen als deze opnieuw aangezet wordt.

Port-Forwarding:
Port-forwarding wordt in de volksmond ook wel aangeduid als het openzetten van de firewall van de router voor specifieke protocollen.

Het zorgt er voor dat de firewall van de router inkomende communicatie (van Internet naar het lokale netwerk) doorlaat en doorstuurt naar het apparaat dat opgegeven is in de "Port-Forwarding".

UPnP:
UPnP staat voor "Universal Plug and Play" en is bedoeld om de firewall van een router automatisch te laten configureren door apparaten die met specifieke protocollen bereikt moeten kunnen worden.

UPnP zorgt er voor dat de benodigde "Port-Forwardings" automatisch in de router geconfigureerd worden.

Voor apparaten die UPnP gebruiken is het dus niet nodig om handmatig "Port-Forwardings" op de router in te stellen.

Belangrijk: Randvoorwaarde om UPnP te laten werken is dat de apparaten (die UPnP ondersteuning nodig hebben) een IP adres van de DHCP server hebben gekregen.

DMZ Host:
De DMZ Host op een netwerk is een apparaat dat door de router buiten de firewall gehouden wordt.

De router zal alle inkomende communicatie (van Internet naar het lokale netwerk), waarvoor geen specifieke "Port-Forwarding" gedefinieerd is, doorsturen naar dit apparaat.

Een DMZ Host kan een gameconsole zijn, maar ook een computer of een tweede router.

Belangrijk: Randvoorwaarde van een DMZ Host is dat deze met een UTP kabel op de router aangesloten is. (Dus niet draadloos of bedraad op een wifi extender die zelf weer draadloos op de router aangesloten is! Bedraad via een switch kan wel.)

Let op: Een DMZ Host wordt niet beveiligd door de firewall van de router en dus zelf voorzien moeten zijn van een goed ingerichte firewall. Voor gameconsoles is dit niet zo'n probleem, maar als je een computer of tweede router als DMZ Host definieert zorg er dan absoluut voor dat deze voorzien is van een goed ingerichte firewall.

MTU:
MTU staat voor "Maximum Transmission Unit" of wel de maximale grootte van gegevenspakketjes die over het netwerk verstuurd kunnen worden zonder dat er fragmentatie optreedt. Standaard wordt bij Ethernet V2 een MTU van 1500 gehanteerd waarvan er effectief dan 1472 overblijven. De resterende 28 is een envelope (overhead) voor de routering. Als er een storing op de lijn is waardoor er ook maar 1 bitje "omgevallen" is, dan zal het hele pakketje opnieuw verstuurd worden. Hogere waarden betekent dus minder overhead en dus sneller, maar als er veel storingen optreden betekent het dus ook meer data die opnieuw verstuurd moet worden en daarmee dus juist weer langzamer. Vandaar dat de leverancier op basis van metingen een optimum tracht te vinden voor hun routers en dat als MTU zal hanteren.

Als een apparaat op het netwerk toch grotere pakketjes verstuurt dan ingesteld is op de router dan vindt er er zogenaamde fragmentatie plaats, waarbij de router het pakketje opsplitst in meerdere pakketjes die wel voldoen aan de MTU. Routers van KPN ondersteunen echter geen fragmentatie. 

Oorzaken van het niet online kunnen spelen van bepaalde games:

Onvolledige DNS Server:
Om een spel online te kunnen spelen zal jouw gameconsole een verbinding moeten maken met de server op internet van dat spel. Dit doet jouw gameconsole met behulp van de "domain name" van die server. Als die "domain name" niet vermeld is in het "telefoonboek" (DNS Server) dan zal de server dus niet gevonden worden en lukt het maken van de verbinding niet.

In de DNS Server van KPN blijken bepaalde "domain names" te ontbreken zoals in ieder geval de "domain names" voor het spel GTA V.

De "oplossing" is dus om jouw gameconsole een andere DNS server te laten gebruiken waarin de benodigde "domain names" wel vermeld staan.

Niet werkende UPnP:
Het is gebleken dat de UPnP functionaliteit van de Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) en de Arcadyan ARV7519 niet correct werkt, waardoor UPnP bij deze routers niet gebruikt kan worden.

De "oplossing" is dus om jouw gameconsole als DMZ Host in te stellen.

De andere routers van KPN lijken dit probleem overigens niet te hebben.

Foutieve bepaling MTU:
Sommige gameconsoles blijken (in combinatie met bepaalde routers) niet correct de MTU te kunnen bepalen, waardoor zij een grotere MTU hanteren dan ingesteld is op de router. Dit leidt dan tot meldingen als "Router ondersteunt mogelijkerwijs geen IP fragmentatie..." en dat geeft dus aan dat sommige spellen niet succesvol zullen kunnen communiceren met hun server op Internet.

Dan nu over naar het configureren van jouw gameconsole en router.

Alternatief 1 (gameconsole als DMZ Host):
Te gebruiken als:

1) je één gameconsole hebt en deze via een UTP kabel kan en wilt aansluiten en je niet het spel CoD Ghosts wilt spelen 

2) je een router van KPN hebt anders dan de Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) of Arcadyan ARV7519.

Stap 1: Configureer de netwerk instellingen van de gameconsole. (Raadpleeg het manual van jouw gameconsole om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor de de gameconsole automatisch een IP adres van de DHCP server van de router krijgt.

Stel de DNS servers op de gameconsole in op de DNS servers van OpenDNS (208.67.222.222 & 208.67.220.220) of Google (8.8.8.8 & 8.8.4.4).

Zorg er voor dat de MTU-waarde automatisch bepaald wordt. (Zie opmerking 1)

Zorg er voor dat er geen proxyserver gebruikt wordt.

Als je een Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) of een Arcadyan ARV7519 hebt (of als je jouw gameconsole als DMZ Host configureert (zie stap 2)), zet dan UPnP op de gameconsole uit. (De playstation 4 kent geen optie voor UPnP, deze staat altijd aan.) Configureer hierbij ook dat jouw gameconsole bekabeld wordt aangesloten.

Als je een andere router van KPN hebt zoals de ZTE H220N of de Experia Box V9 (ZTE H368N) (en als je jouw gameconsole niet als DMZ Host configureert (zie stap 2)), zet dan UPnP aan.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van jouw gameconsole. (Raadpleeg het manual van jouw gameconsole om te zien waar je het MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres bijvoorbeeld: 192.168.2.200. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.)

Als je een Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) of een Arcadyan ARV7519 hebt, zet dan de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres bij de DMZ Host in. (Belangrijk: Zorg er hierbij voor dat jouw gameconsole met een UTP kabel aangesloten is op de router.)

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" die je in eerdere instantie misschien gedefinieerd had om online te kunnen "gamen".

Stap 3: Reboot de Experia Box en zet jouw gameconsole uit en weer aan.

Als het goed is kan je nu online jouw games spelen.

Alternatief 2 (Tweede (eigen) router als DMZ Host):

Te gebruiken als:
1) jouw router van KPN een Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) of Arcadyan ARV7519 is en je jouw gameconsole alleen draadloos (via WiFi) kan (zoals de Nintendo 3DS) of wilt aansuiten

2) als jouw router van KPN een Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) of Arcadyan ARV7519 is en je meerdere gameconsoles wilt aansluiten 

3) als jouw router van KPN een Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) of Arcadyan ARV7519 is en je het spel CoD Ghosts wilt spelen.

Koop een tweede (eigen) router die UPnP wel correct ondersteunt. Dit kan een vrij eenvoudige (en niet al te dure) router zijn zoals bijvoorbeeld de "Netgear WNR1000".

Andere WiFi routers zullen ook voldoen, zolang het maar niet een router is met een ingebouwd DSL modem. M.a.w. de WAN poort van de router moet een "normale" 8 polige rj45 aansluitpoort voor een UTP kabel zijn, niet een 4 of 6 polige rj11 aansluitpoort voor een telefoonlijn.

Schematische weergave alternatief 2:

[b]



Stap 1: Configureer jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)
Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in de range 192.168.x.1 t/m 192.168.x.253 waarbij x ongelijk aan 2 is.

Zet UPnP aan op jouw eigen router.

Configureer WiFi op jouw eigen router. Als je hierbij precies dezelfde instellingen gebruikt als op de Experia Box, dan werkt jouw eigen router direct ook als "WiFi extender". WiFi apparaten maken altijd verbinding met het sterkste netwerk (met dezelfde SSID (naam)) dat ontvangen wordt.

Dit moet je echter alleen doen als je zeker weet dat het gameconsole het sterkste signaal van jouw eigen router krijgt. Weet je dit niet zeker, kies dan een afwijkende SSID (naam).

Gebruik van dezelfde SSID (naam) is egenlijk alleen zinvol als je jouw eigen routers plaatst op een plek waar het WiFi signaal van de Experia Box zwak is en jouw gameconsole alleen in de buurt van jouw eigen router gebruikt wordt.

Stap 2: De Experia Box configureren.
Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.)

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" die je in eerdere instantie misschien gedefinieerd had om online te kunnen "gamen".

Sluit jouw eigen router met een UTP kabel aan op de Experia Box.

Stap 3: Configureer de netwerk instellingen van de gameconsole. (Raadpleeg het manual van jouw gameconsole om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor de de gameconsole automatisch een IP adres van de DHCP server van de router krijgt.

Stel de DNS servers op de gameconsole in op de DNS servers van OpenDNS (208.67.222.222 & 208.67.220.220) of Google (8.8.8.8 & 8.8.4.4).

Zorg er voor dat de MTU-waarde automatisch bepaald wordt. (Zie opmerking 1)

Zorg er voor dat er geen proxyserver gebruikt wordt.

Zet UPnP aan op jouw gameconsole. (De playstation 4 kent geen optie voor UPnP, deze staat altijd aan.) Configureer hierbij ook of jouw gameconsole draadloos of bekabeld wordt aangesloten.

Maak de draadloze (WiFi) of bekabelde verbinding met jouw eigen router.

Stap 4: Reboot de Experia Box en jouw eigen router en zet jouw gameconsole uit en weer aan.

Als het goed is kan je nu online jouw games spelen.

Ik hoop dat jullie hiermee een stap verder zullen komen in het "onbezorgd en onbegrensd" online "gamen".

Opmerking 1:
Als jouw gameconsole meldingen over fragmentatie geeft zoals "Router ondersteunt mogelijkerwijs geen IP fragmentatie...", dan kan het zijn dat de MTU op de gameconsole handmatig ingesteld moet worden.

De MTU is afhankelijk van de router en om de MTU te bepalen start je op een windows PC een command prompt ("dos-box") en daar geef je het volgende commando in:

ping 192.168.2.254 -f -l 1472

Als het resultaat aangeeft dat het pakket moet worden gefragmenteerd, dan kies je een lagere waarde in stapjes van 10. Als de ping succesvol is, kan kies je een hogere waarde in stapjes van 2.

Dit herhaal je net zo lang totdat de de maximale waarde hebt waarbij de ping nog succesvol is.

Verhoog de gevonden waarde met 28 en dat is dan de waarde die je dan op jouw gameconsole handmatig instelt bij de MTU-waarde. Mocht bij deze (of een lagere) MTU-waarde de melding blijven verschijnen, zet dan de MTU-waarde weer terug op automatisch. In dat geval wordt de melding veroorzaakt door een bug in de software van het gameconsole.
icon

Beste antwoord door 2good4u2 5 maart 2014, 00:46

Net de PS3 getest met de nieuwe firmware op de V8. zonder problemen ong. 45 minuten kunnen spelen. NAT type stond standaard ook op 2.  Alles lijkt prima te werken tot nu toe.

Bekijk origineel

167 reacties

Reputatie 7
Ik neem aan dat je op zoek bent naar de IP adressen van DNS servers zodat je die als primary en secondary DNS kunt instellen.

OpenDNS servers: 208.67.222.222 en 208.67.220.220

Google DNS servers: 8.8.8.8 en 8.8.4.4

Ik zou i.v.m. privacy kiezen voor de OpenDNS servers.

Hoe kom ik aan Primary en Secondary DNS?

Gr Julian

Reputatie 7
Dit is een sterk verouderd topic en voor NAT type 2 zou het voldoende moeten zijn op UPnP aan te zetten, en geen DMZ te gebruiken.

Het gebruik van zowel UPnP als DMZ heeft geen zin, als een apparaat als DMZ Host gedefinieerd is, dan staan alle poorten al open en dat is wat de UPnP IGD ook doet voor de poorten die door de PS4 aangevraagd worden.

Waarom die snelheid zo omlaag gaat is voor mij een raadsel, wel weet ik dat in een ver verleden de DMZ Host niet de volledige bandbreedte tot zijn beschikking had, maar ook dat zou al lang verholpen moeten zijn.

Beste forumleden,

ik ben sinds gisteren bezig gegaan om nat type 2 te krijgen,

redelijk snel voor elkaar gekregen met mijn ps4 en experia box v8

door middel van static ip en dmz en upnp ingeschakeld.

Maar nu is ineens mijn verbindingsnelheid gedaald van 30mb naar 6mb.

De boel teruggezet zoals voorheen, nat type 3 30 mb downloadsnelheid.

Alles weer opnieuw gedaan, nat type 2 6mb downloadsnelheid.

Heb op de ps4 speedtest gedaan via dslreport en geeft helaas dezelfde snelheid aan.

Waar gaat het hier mis?

Alvast bedankt

mvg Dinant

bedankt voor je hulp.

eerste belletje zijden ze dat het aan de internet snelheid lag.

maar evenlater weer terug gebeld en gezegd dat de modem het de halve tijd niet deed. en toen wilde ze wel voor een vervangende modem zorgen.

het is nu opgelost. en blijkbaar is de vooraad met de v9 weer aangevuld, want we hebben de v9 thuis gekregen.

oke dan zullen we dat eens gaan proberen alvast bedankt wjb
Reputatie 7
Heb jij nog een speedtouch 780?

Dat apparaat is bijna antiek, ik denk dat als je klantenservice belt je zo een nieuwe router zal ontvangen.

Dat zal dan wel een V8 worden, want ik begrijp dat de V9's op zijn.

Niet getreurd, ook de V8 is na zijn laatste firmware update een prima router voor gaming.

werkt dit ook op een thomson SpeedTouch 780?

of alleen op een xperiabox, want ik heb namelijk ook dit probleem

Reputatie 3
Badge
Tot kort geleden hadden wij ook NAT type 3 bij PS4, wat problemen bij FIFA opleverde. Wij gamen via WIRELESS. Ik ga ervan uit dat dit hetzelfde moet werken bij de Xbox.

De oplossing die we met behulp van de gaming posts op dit forum hebben gevonden die voor ons werkt is als volgt:

1. UPNP staat aan.

1. Kijk bij PS4 voor ip- en macadres.

2. Vul deze in bij de optie voor static ip adress bij de configuratiepagina van de router.

3. Verwijder eventuele pogingen tot geforwarde poorten.

4. Ga naar DMZ optie, zet deze aan en voer het vastgezette ip-adres in die je zojuist static hebt gemaakt.

5. restart je router, en je PS4 en doe de internet test op je PS4.

6. Nu zou je NAT type 2 moeten hebben met wireless.

Dit heeft voor ons gewerkt bij draadloos gamen. We hebben de Experiabox v8.

Ik heb een xbox one maar deze staat constant op strict NAT type, ik heb al van alles geprobeert op deze open te krijgen maar met geen enkel resultaat en begint vervelend te worden tijdens het online gamen. Nu heb ik ook al op een ander Topic geraegeerd hoe men dit heeft op gelost maar krijg daar geen reactie op.

gr Patrick

Dit heb ik dus ook!!!
Beste,

Beste Wjb,

ik waardeer het erg dat je dit topic hebt aangemaakt en dat je dus antwoord geeft op een groot probleem.

Echter heeft dit voor mij geen effect aangezien mijn modem de UpNp niet volledige toegang geeft. Ik kan met heel veel vrienden niet samen gamen en dat irriteert mij mateloos.

Ik heb dit probleem al 4 jaar lang op mijn xbox 360 maar nu dus ook op mijn gloednieuwe PS4!

Ik heb alle opties al geprobeerd, zelfs portforwarding maar mijn modem blokkeert als nog veel te veel.

Eerst dacht ik dat het puur het kpn netwerk was maar nu lees ik dus op het forum dat het met een (door kpn erkende) bug te maken heeft! Het gaat om de thomson gateway tg789vn.

Graag zou ik een ander modem willen om WEL met mijn vrienden te kunnen spelen (waar online gamen natuurlijk om gaat). Ik heb meerdere topics over mijn probleem gelezen en zij kregen allen een vervangend modem. Gaarne zou ik mijn probleem zien verdwijnen.

Mvg. Rico Vittali
Dan is het wellicht zo handig dat je even vermeld wat hij -eventueel- fout gedaan heeft? Ik zit met precies hetzelfde probleem ;)

StephanLuijks is je probleem al opgelost want dan denk ik dat ik misschien weet wat je verkeerd heb gedaan

Beste wjb,

sinds kort heb ik de experia box v8 van telfort, kpn dus.

ik ben erachter gekomen dat ik opeens NAT-type 3 heb op mijn PS4, hiervoor was het 1 of 2.

ik heb in je topic; http://forum.kpn.com/t5/Internet/Configureer-uw-XBox-Playstation-Wii-U-of-3DS/td-p/145861 veel gelezen over hoe ik dit zou moeten kunnen oplossen. hier heb ik een aantal dingen van geprobeerd maar het wil me niet lukken.

ik heb geen verstand van DNS, DMZ en UPnP en weet dus ook niet zo goed wat ik moet doen.

wat ik gedaan heb is;

1. in de router bij LAN een static DHCP ingevuld, deze is ingevuld met de adressen vanaf de PS4.

2. bij UPnP heb ik "Enable UPnP IGD Device" en "Enable DLNA Media Server" aangevinkt, onderin geeft hij aan "No any USB mass storage connected !" ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.

3. ps4 uit, experia box gereset en alles weer opgestart.

er is helaas niks veranderd qua NAT-type.

Ook ik gebruikte de DMZ functie op de Arcadyan Experiabox v8.

Na de uitrol van de firmware 02.00.130v2 kon mijn zoon na een half uur geen GTA V meer spelen op de XBox 360.

Dan moest ik steeds de Experiabox resetten en dan werkte alles weer voor een half uurtje.

Nu ik met een eigen router een internet verbinding opbouw heb ik geen enkel probleem meer.

Het lijkt erop alsof bij deze versie de Experiabox vol loopt bij het gebruik van de DMZ functie.

Dus ook bij mij is de DMZ functie "om zeep geholpen".

Reputatie 2
Badge +2
Zo wjb al snel een expert geworden hier op de site ;)

Ontopic bedankt voor de melding dat de V8 modem firmware update heeft gekregen.

Ik heb vandaag bij mijn neef compleet KPN UTP verbinding erin gelegt.

Toen hij mij de V8 modem gaf kreeg ik een raar onderbuik gevoel.

Ik had hem nog zo gezegt dat KPN hem een ZTE 220 moesten sturen aangezien hij een gamer is.

Nu hopen dat UPnP alles gaat oplossen met NAT.

Ik laat het hier weten of het gelukt is!

Reputatie 7
Hoi mertino11,

Ik heb niet gezegd dat jij alternatief 2 gebruikt. Jij gebruikt alternatief 1. Ik vroeg waarom je een quote uit alternatief 2 aanhaalt terwijl je verder over alternatief 1 (het door jou gebruikte alternatief) spreekt.

De door jou aangegeven aanpassing van stap 1 (IP adres ook vastgezet op de PS4 en niet alleen als DHCP binding) is "theoretisch" niet nodig en zelfs ongewenst en zou mijns inziens niet mogen leiden tot een verschil in de werking van de PS4.

Dat deze aanpassing (binnen CoD Ghosts) leidt tot NAT type open i.p.v. moderate is wat mij betreft niet te verklaren, gezien de richtlijnen van UPnP zou dit juist tot een verslechtering kunnen leiden.

Daarom geef ik ook aan dat dit dus riekt naar een bug in de software van de PS4.

Hoi wjb,

 NAT Open zou nooit lukken voor mij met mijn netwerk. Ik was vergeten te melden dat het om Call of Duty Ghosts ging. Nu klopt er iets niet wat ik zelf zit te denken. U zei dat ik i.p.v alternatief 1, 2 gekozen heb, maar zoals u in mijn eerste bericht had gelezen, dat ik maar 1 router gebruik. Een switch is geen router, dus zou u me kunnen vertellen wat mijn tweede (eigen) router is als DMZ host? Echter had ik alternatief 1 gekozen omdat ik het toch een poging wou wagen om NAT Type Open te krijgen op CoD Ghosts. Ik wil zometeen graag foto's posten op dit topic zowel mijn router als PS4 instellingen. Het is voor mij zeer interessant hoe u de logica uitlegt. Dit geeft mij zelf ook ervaringen op met netwerken namelijk. 🙂
Reputatie 7
Hoi mertino11, welkom op het forum.

De quote die je van mij aanhaalt is van alternatief 2 voor het aansluiten van een eigen tweede router achter de Experia Box.

Waarom haal je die aan terwijl je het vervolgens alleen maar over alternatief 1 hebt.

Je geeft aan dat jouw NAT type van de PS4 2 (moderate) is.

Dit zal je ook hebben als je stap 1 wel had uitgevoerd.

Ik neem aan dat je met "Wat gedaan: Nat Type Moderate -> Nat Type Open" het NAT type binnen het spel CoD Ghosts bedoelt, immers het NAT type van de PS4 zal 2 (moderate) zijn en zal ook nooit 1 (open) worden omdat, zoals je zelf ook al aangeeft, de PS4 zich achter een router bevindt.

 

Wat jij dus eigenlijk schrijft is dat je NAT (binnen CoD Ghosts) open is zodra je het IP adres zowel op de router (DHCP binding) als op de PS4 vast zet. Dit druist in tegen de theoretische principes.

 

Zodra het IP adres op de DHCP server vastgezet is met een DHCP binding, zal de PS4 dit IP adres krijgen, ook als het IP adres op de PS4 op automatisch staat. (Zoals in stap 1)

Er zou dus helemaal geen verschil mogen zijn tussen de stap 1 en jouw instelling.

Dit riekt dan ook naar een bug in de software van de PS4.

 

Dat je vervolgens NAT open (binnen CoD Ghosts) krijgt is helemaal vreemd aangezien (theoretisch) UPnP niet eens meer hoeft te werken, immers de richtlijnen voor UPnP vermelden dat elk apparaat dat van UPnP gebruik wil maken zijn IP adres van de DHCP server moet krijgen.

Quote van wjb:

"Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.)

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" die je in eerdere instantie misschien gedefinieerd had om online te kunnen "gamen".

Sluit jouw eigen router met een UTP kabel aan op de Experia Box."

_______________________________________________________________________________

Dit is de eerste keer dat ik iets post op het KPN forum. Ik ben zelf 2e jaars student ICT-Beheerder (18 jaar) en had ook een probleem op de PS4. Mijn NAT Type was daar moderate, terwijl mijn ps3 een NAT Type Open had.

Hoe dan ook, ik had even uw bericht doorgelezen en wat stappen uitgevoerd wat het beste leek voor mij.

Mijn informatie:

Platform: PS4

Nat Type: Moderate (2)

Router/Modem: ZTE H220N (Experia Box v8)

Type verbinding: Bekabeld.

Netwerk: KPN -> ZTE H220N -> Zolder KPN stekkerdoos -> HP Switch -> PS4 bekabeld.

Wat gedaan: Nat Type Moderate -> Nat Type Open

Welke alternatief en stap gebruikt: Alternatief 1, stap 2 & 3.

Waarom niet stap 1: Ik speel zelf Call of Duty Ghosts en natuurlijk wilt iedereen Nat Type Open hebben als je online wilt gamen. Zelf heb ik stap 1 geprobeerd en kwam uit op Moderate.

Wat heb ik gedaan:

Let op!: Ik heb dit bekabeld gedaan en ik weet niet of dit ook gewoon draadloos werkt (waarschijnlijk wel, maar dat weet ik niet 100% zeker).

1) MAC-adres zoeken op de PS4. (Dit kan je zien door naar instellingen te gaan. Vervolgens ga je naar systeem en dan naar systeeminformatie).

Opgeschreven welke MAC-Adres je gaat gebruiken. Dit hangt af of je draadloos of bekabeld verbonden wilt zijn met je PS4. (In dit geval gebruik ik bekabeld).

2) Ingelogd op mijn router. (Ik weet de volgorde niet helemaal goed, maar de routerinstellingen is geen doolhof om te vinden). Vervolgens naar "Application" -> "LAN" -> Er staan 2 keuzes bij DHCP op. Ik nam de 2e optie om zelf mijn MAC-Adres in te vullen van mijn PS4 en daarvan een eigen IP-adres gekozen. (192.168.1.200).

Wanneer ik dat heb toegevoegd, bewaar ik de bewerkingen en logde ik uit op m'n router.

3) Ik startte mijn PS4 op, ging naar netwerksintellingen (Instellingen -> Netwerk).

Mijn volgorde:

Hoe ik verbonden wil zijn: Bekabeld.

Hoe ik mijn IP-adres wil instellen: Handmatig

IP-Adres: 192.168.1.200 (De IP-adres wat ik had doorgegeven aan mijn router)

Subnetmasker: 255.255.255.0

Default Gateway: 192.168.1.1

MTU: Automatisch

DNS: Automatisch (Bij de IP-adres gedeelte kan je ook handigmatig de DNS invullen, maar heb ik niks ingevuld en overgeslagen tot dat de DNS optie kwam).

Proxy Server: Geen

Resultaat: Verbonden met het internet NAT Type 2 (Klopt gewoon, want ik heb internet door middel van een router).

4) Stap 3 van wjb (Router en PS4 opnieuw opstarten).

5) PS4 opstarten en als resultaat NAT Type open. (Op Call of Duty Ghosts).

Ik hoop dat mensen hier een poging in kunnen wagen, mochten ze ook dezelfde verbinding hebben met KPN. (Behalve dat ze het ook letterlijk op zolder dat gaan doen). :)

Ik wil wel eens willen horen hoe ik nu opeens NAT Open heb? Komt het omdat ik mijn router een reservering heb gemaakt voor mijn PS4 qua MAC-adres en IP-adres?

Reputatie 7
@TomvanZeist,

Dat is dus precies wat ik bedoel en waar ik ook al meerdere PM's over ontvangen heb.

De firmware update lijkt de correcte werking van de DMZ Host "om zeep geholpen" te hebben.

Dit is (DMZ Host) nou juist waar de oplossing in de eerste post op gebaseerd is.

Bij jou liep alles dus goed totdat je (ineens) die firmware update hebt ontvangen.

Dit is een kwalijke zaak en ik kan dan ook niets anders adviseren om toch maar druk op KPN te leggen om de V8 te vervangen door een V9.

Ik heb de stappen nog eens nagelopen uit de eerste post, en alles  stond nog zoals ik het geinstalleerd heb. Er is dus niets gewijzigd in de tussentijd. Ik heb de afgelopen maand met mijn eigen, een tweede router als DMZ Host, gespeeld. 

Dit vind ik juist het vreemde eraan. Het gaat een maand goed en dan ineens loopt het weer helemaal niet zoals het zou moeten. 

Reputatie 7
Ik krijg steeds meer het gevoel dat de firmware update van de V8 wel een positieve uitwerking op de UPnP functionaliteit heeft gehad, maar dat deze desastreus is geweest voor een correcte werking van de DMZ Host.
@TomvanZeist, zou jij die tweede router weer eens op willen nemen in jouw netwerk als DMZ Host (zie eerste bericht in dit topic), de UPnP op de V8 UIT willen zetten en jouw gameconsole op de eigen router willen aansluiten.

Ondervind je dan dezelfde problemen?
Ik heb de afgelopen tijd vrijuit kunnen gamen. Heb nu een maand een tweede router toegevoegd en helemaal geen problemen meer gehad.

Nu heb ik sinds 19 maart weer problemen. Als ik CoD Ghosts wil spelen dan kan ik geen connectie maken met de online services. Als ik CoD heb gespeeld heb ik in het huis nog wel gewoon wifi, daar zit t probleem niet.

Maar ik kan dus, als ik eenmaal CoD heb gespeeld en een half uur later weer opnieuw de game wil starten, geen connectie maken met de online services. Het ligt niet aan een storing bij Activision oid.

Zou dit iets te maken kunnen hebben met de firmware update? Of moet ik mijn experia box weer resetten naar fabrieksinstellingen en m'n andere router opnieuw installeren? Of moet ik gewoon naar een andere provider gaan?

Reageer