Beantwoord

Connectie Box 12 herstart meerdere keren per dag

  • 11 April 2021
  • 25 reacties
  • 673 keer bekeken

Sinds een paar maanden een nieuwe glasvezelaansluiting in een nieuwbouw woning met een Box 12. Helaas is de verbinding niet zoals ik op mijn vorige adres gewend was. Verbindingssnelheid is goed maar er zit een delay in de verbinding en de verbinding valt af en toe weg. De log staat ook vol met meldingen. Zowel de Experia box als de glasvezelbox al meerdere keren van de stroom gehad maar nog zonde resultaat. Iemand een idee wat dit kan zijn?

 

1.04.2021 13:04:26 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 13:04:26 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.1.0.0.192.in-addr.arpa)

11.04.2021 13:01:59 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 13:00:26 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:59:21 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.1.0.0.192.in-addr.arpa)

11.04.2021 12:59:21 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:56:49 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:54:16 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:54:16 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.1.0.0.192.in-addr.arpa)

11.04.2021 12:53:20 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:51:59 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:49:11 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:49:11 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.1.0.0.192.in-addr.arpa)

11.04.2021 12:46:59 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:45:50 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:44:06 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:44:06 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.1.0.0.192.in-addr.arpa)

11.04.2021 12:44:02 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:39:31 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:39:31 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.1.0.0.192.in-addr.arpa)

11.04.2021 12:39:09 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)

11.04.2021 12:39:09 Debug DNS

DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.1.0.0.192.in-addr.arpa)

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 13 April 2021, 10:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7

Wat heb jij als DNS server ingesteld staan op jouw V12?

Overigens duidt dit op problemen met mDNS.

DNS is volgens mij de standaard DNS van KPN:

Primary DNS Server 195.121.1.34
Secondary DNS Server 195.121.1.66

 

Software versie lijkt ook de laatset versie te zijn:

Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ10000310

 

Reputatie 7

Dat zijn inderdaad de standaard DNS servers van KPN.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Rastland, wat hinderlijk, dat kan ik mij goed voorstellen. Heb je al eens een andere DNS ingesteld? Bijvoorbeeld die van cloudfare: 1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com. Blijft het probleem dan nog spelen?

Reputatie 7

Hoi @Rastland, wat hinderlijk, dat kan ik mij goed voorstellen. Heb je al eens een andere DNS ingesteld? Bijvoorbeeld die van cloudfare: 1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com. Blijft het probleem dan nog spelen?

Die meldingen zijn niet DNS gerelateerd maar mDNS gerelateerd.

Hoi @Rastland, wat hinderlijk, dat kan ik mij goed voorstellen. Heb je al eens een andere DNS ingesteld? Bijvoorbeeld die van cloudfare: 1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com. Blijft het probleem dan nog spelen?

Die meldingen zijn niet DNS gerelateerd maar mDNS gerelateerd.

Staat mDNS standaard aan? Of wordt dit veroorzaakt door een ander device op mijn netwerk? Ik heb naast de KPN Box 12 geen andere routers of switches in mijn netwerk.

Reputatie 7

mDNS staat altijd aan en is ook een essentieel onderdeel voor apparaten om zich zichtbaar te maken voor andere apparaten op het netwerk.

Overigens zou ik me niet al te druk maken over die paar meldingen en al helemaal niet omdat ze op het niveau "Debug" gegeven worden.

Reputatie 7
Badge +20

Het probleem blijft zich voordoen begrijp ik. Heb je het modem al eens herstart of zelfs gereset? Ervaar je het daarna nog steeds?

@Bart_Z Het modem is al meerdere keren herstart en ook al eens terug gezet naar fabrieksinstellingen. Tot nu toe nog zonder succes. Het lastige is dat ik nu niet heel direct meer merk dat de verbinding weg valt. Tot een week of twee geleden had ik een Yamaha soundbar met subwoofer die viawireless waren aangesloten. Die raakten regelmatig de verbinding kwijt raakte en dan viel ook het geluid direct uit. Soms 1 keer in de week, soms 4 keer per dag. Kon ik de hele boel weer opnieuw instellen. Om gek van te worden.

Omdat ik daar klaar mee was heb ik de Yamaha set omgeruild voor een Sonos zonder subwoofer en deze via een netwerkkabel aangesloten. Hierdoor valt het nu minder op. Zo af en toe merk ik het well als ik mijn laptop of iPad gebruik en er net op dat moment een hik in zit. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik kijk graag nog eens mee naar jouw verbinding. Benieuwd wat ik daar uit kan helen. Zou je jouw profiel willen voorzien van gegevens. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan ga ik jouw lijn eens doormeten. 

@Bart_Z Top! Profiel is inmiddels bijgewerkt. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst.

Reputatie 7
Badge +20

Ik zie geen verbrekende verbinding naar het modem toe. Enkel twee herstarts/resets van het modem. Dus daar lijkt het niet te zitten. Alleen waar wel.

 

@wjb waar haal je precies uit dat het met mDNS te maken heeft? Ik begrijp het niet helemaal en waar zou het door veroorzaakt kunnen worden?

@Bart_Z Goeie vraag :-) Zijn die herstarts/resets trouwens van vorige week? 

 

Herinner me trouwens dat ze bij het aansluiten de kabel de glasvezel opnieuw hebben gelast omdat er een breuk in zat. Zou het kunnen dat de kabel niet helemaal lekker gelast is?

Reputatie 7
Badge +20

Ik meet nu helemaal geen actieve sessie, gebruik je nu een eigen router? En heb je het glasvezelkastje al eens stroomloos gehad voor minimaal 2 minuten? 

Ik verwacht niet dat het in de las zit. Dan zou je helemaal geen diensten moeten hebben omdat het licht niet goed doorkomt. 

Zijn de problemen opgelost?

In de log van mijn modem KPN Box 12 krijg ik exact dezelfde debug boodschappen als “Rastland” deze topic start.

Alles nagekeken, zelfde DNS instellingen in Windows als modem, ook bij ipad en iphone.

Is heet mogelijk om de oplossing aan te geven?

Reputatie 7
Badge +20

@HanWa ik heb zo geen idee. @Rastland wat heb je nog gedaan?

@Bart_Z ik heb geen idee wat de oplossing is dus heb verder niets aangepast. Ik zie de meldingen trouwens nog steeds, ongeveer 1 x per 45 minuten en ook als er niemand thuis is en het overgrote deel van de apparatuur niet actief gebruikt wordt. 

 

 

De debug met tussen haakjes (lb_ etc  blijkt te worden veroorzaakt door Apple met bijv. de iphone en ipad verbinden met de wifi. Als je googelt naar het ip-adres dat achter de lb_ staat kom je ergens uit bijv. bij Ohio. Na de update naar IOS 10.4 schijnt dit gekomen te zijn. Omdat het een debug is blijkbaar geen probleem. Voor het stopzetten van deze ‘verbindingen zoeken’ geeft zoeken op internet wel benaderingen maar erg complex.

Ik was er op gefocused omdat het internet constant wegvalt.  Oorzaak blijkt te zijn de Sonos als deze meer dan 1 ethernet-aansluiting heeft. Terug brengen naar slechts 1 koppeling en de rest via de wifi loste dat probleem op

Reputatie 1

Wij hebben ook problemen (gehad) met wegvallende ethernetverbindingen, Sonos speakers die geen verbinding meer met Spotify konden krijgen etc.

De oplossing die bij ons tot nu toe lijkt te werken (afkloppen) is:

  • Sonos Boost aansluiten met een kabel rechtstreeks op de KPN Box 12 (dus niet via een switch). Dit kan uiteraard ook een Sonos speaker zijn.
  • Sluit geen tweede speaker aan met een kabel! Blijkbaar gaat dit niet goed qua versturen van data.
  • Verder hebben we alle Sonos speakers, de Sonos Boost, de KPN TV ontvanger en de computer (geen loslopende laptop) vanuit de KPN Box 12 een vast IP-adres gegeven.

Doorgaans hadden we meerdere malen per dag dat alles qua internet een paar minuten uitviel, maar sinds we bovenstaande hebben gedaan (nu een dag geleden), hebben we geen problemen meer gehad.

Nu afwachten hoe lang dit goede nieuws gaat duren. Fingers crossed...

Sinds laatste onderhoud van KPN herstart het V12 modem regelmatig.

Heb ook via mijn KPN check gedaan. en KON zou alles goed hebben en gezet maar om de een of andere reden is dat dus niet gelukt

ik zie ook continue dns error op de log “DNS name resolution failure (lb._dns-sd._udp.kpn)” als is standaard mus Wifi deze is disabled.

hoe kan KPN dit oplossen. Routers in de POP’s vervangen /updaten !!

 

@Hkla  Kun jij je profiel aanvullen en mij een seintje geven als je dat gedaan hebt?

Bepaalde info geupdate

Reputatie 7
Badge +20

@Hkla Ik zie de verbrekingen terug. Komen vermoedelijk door de firmware van het modem. Ik kan hiervoor een aanvraag doen om de vorige firmware-versie weer op de Box 12 te krijgen. Daarmee is het probleem opgelost. Zal ik dat voor je aanvragen?

Er is ook iets geconstateerd op glasvezel lijn er is een monteur ingepland is dat afwachten

Reputatie 7
Badge +20

Hopelijk kan de monteur het snel oplossen. Hoor het graag.