Beantwoord

Constant wegvallende wifi op KPN Box 12 en V10A

  • 6 September 2021
  • 13 reacties
  • 211 keer bekeken

Ik heb na een verhuizing een Hussel Internet 200 Mbit/s-abonnement bij KPN aangesloten.

De KPN Box 12 die aan de muur werd gemonteerd weigerde na een paar dagen(!) alweer aan te sluiten op het ethernet. Ik had gelukkig nog een Experia Box v10A in huis liggen van vóór de verhuizing nadat ons glasvezel was beloofd (nooit gekregen) en na overleg met de klantenservice werd me aangeraden om het met de oude Experia te proberen, die het wel deed. Deze eerste maanden was er weinig te klagen over de verbinding van de wifi.

Voor werk moet ik vaak livestreamen, en sinds enkele weken is dit zo goed als onmogelijk omdat de streams om de zoveel minuten voor ca. 20 seconden uitvallen vanwege wegvallende wifi. Dit probleem komt voor op al mijn apparaten, zoals lang wachten tot websites zijn geladen.

De volgende opties zijn al geprobeerd:

  • Wifi Manager langsgelopen (zeker 5 pogingen gedaan, 0 resultaat, snelheid rond de 20 Mbit/s)
  • Experia Box meerdere malen gereset (zowel hard als soft)
  • Weigerende KPN Box weer eens aangesloten (nog steeds geen ethernetverbinding)

Vooral gezien mijn starterskorting deze maand afloopt zou ik graag mijn wifi terug willen hebben op het oude niveau en de kwaliteit krijgen waarvoor ik betaal.

 

Bij voorbaat dank.

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 8 September 2021, 13:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Hoi @Ikbenhieralleenomdewifitefixen . Welkom op het forum.

Niet vervelender dan gedoe met wifi tijdens het werk. Hoe ver zit jij met je laptop/pc van het modem af? Werk je via een VPN?

Wat zegt de snelheidstest : https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm ?

20Mbit is namelijk voldoende om goed mee te kunnen streamen dus het zou kunnen dat je verbinding door de VPN wordt beperkt. 

Hoi @Ikbenhieralleenomdewifitefixen . Welkom op het forum.

Niet vervelender dan gedoe met wifi tijdens het werk. Hoe ver zit jij met je laptop/pc van het modem af? Werk je via een VPN?

Wat zegt de snelheidstest : https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm ?

20Mbit is namelijk voldoende om goed mee te kunnen streamen dus het zou kunnen dat je verbinding door de VPN wordt beperkt. 

Hoi Erwin, bedankt voor je reactie.

Mijn pc staat 7 meter van het modem. Ik gebruik soms een VPN maar of deze aan staat tijdens het streamen maakt geen verschil.

Ik heb net even meerdere speedtests gedaan zowel met als zonder VPN en de resultaten zijn heel erg inconsistent, maar gemiddeld gezien is dit een redelijke representatie (dit screenshot is specifiek zonder VPN).

 

@Ikbenhieralleenomdewifitefixen . Hmm. Dat zou toch beter moeten kunnen.

Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt?

@Ikbenhieralleenomdewifitefixen . Hmm. Dat zou toch beter moeten kunnen.

Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt?

Bij deze is alles ingevuld.

Hoi @Ikbenhieralleenomdewifitefixen . Ik zie dat je op glasvezel zit op die locatie. Er zou dus voldoende signaal binnen moeten komen.

Heb je ook de mogelijkheid om dit even met een kabel te controleren zodat we zeker weten dat daar geen bottleneck zit?

Verder wil ik je vragen om een testje te doen met de zogenaamde wifi analyzer. Hiermee kun je zien wat er allemaal voor netwerken  in de lucht zitten en of die elkaar misschien hinderen. 

Ik heb mijn pc via de kabel aangesloten en het verschil is zoals je kunt zien exponentieel.

Helaas is het de inrichting van het huis niet geschikt om de kabel 24/7 van de meterkast naar de pc over de vloer te laten slingeren, dus we moeten het toch echt van de wifi hebben.

De Wifi Analyzer is zo te zien alleen voor Androids, die hier niet in huis zijn. Als er een alternatief is voor pc of iPhone kan ik het proberen.

Wat mij ook opvalt is dat ik vanaf hier niet bij jouw wifi settings kan. Normaliter kan ik wat dingen uitlezen. Daarom krijg ik het idee dat daar iets ‘vast’ zit. 

Hoe heb je destijds gereset? Met de paperclip of via de webinterface?

Zou je voor mij een reset via de webinterface willen proberen? Factory default/fabrieksinstellingen? Inloggen gaat via:  192.168.2.254

(hierbij gaat alle aangepast informatie verloren en worden de wifi gegevens zoals die achterop het modem staan weer actueel).

 

Ik heb de router gereset naar fabrieksinstellingen maar dat is niet het interessantste verhaal hier.

Nadat ik de kabel uit de pc trok deed de Wifi het ineens 5x zo snel als voorheen.

Nadat ik de router heb gereset zijn we helaas weer terug bij af met snelheden rond de 20-30 Mpbs, al weet ik niet of dat het gevolg is van de reset. In ieder geval heel vreemd.

Hoogst merkwaardig. Kan ik jou hier morgen in het begin van de middag even over bellen?

Ah, ik neem aan dat jij het anonieme nummer was dat me net drie keer belde. Ik neem nooit anonieme nummers op maar nu ik het weet kun je het opnieuw proberen, excuses!

Leuk je nog even gesproken te hebben. De snelheid lijkt nu alléén afgeknepen op een apparaat. Vermoedelijk zit er dus ergens iets scheef. Dat kan die dongle zijn. Maar misschien ook iets met de settings in windows. Ik hoop dat je hier een oplossing voor vind en met ons wilt delen. :-)

Zodra je merkt dat er op meerdere apparaten de snelheid keldert, wil ik dat graag weten. 

Hoi, het is alweer ruim een maand geleden maar ik schrijf nog even een slotwoord voor de mensen die met hetzelfde probleem in dit topic belanden.

De oplossing: koop een fatsoenlijke WiFi-Dongle.

Ik ben van een Vues Wifi Adapter USB t.w.v. €20,95 overgestapt naar een ASUS USB-AC68 t.w.v. €86,90. Veel duurder, veel groter maar vooral veel sneller. Goedkoop is duurkoop zo blijkt maar weer.

Nog bedankt aan @Erwin_ voor zijn hulp!

Heel leuk dat je dit nog deelt.  Uit eigen ervaring: Ik heb boven een pc met een goedkope wifi dongel. Die pikt heel veel interferentie op en van draadloos internet is nauwelijks te spreken. Als ik diezelfde dongle via een hubje+kabeltje verder van de pc en andere apparatuur zet, verbetert de zaak maar het is nog steeds behelpen.

Ik ben het met je eens dat een investering in een duurder model het verschil kan maken.  Fijn dat je het nu goed aan de praat heb.