CPU gebruik servicetool

• 9 februari 2015
  • 5 reacties
  • 464 keer bekeken

Sinds kort heb ik het nieuwe Servicetool in gebruik.
Het viel mij op bij taakbeheer dat het CPU gebruik wel redelijk fors is... Tin keer meer dan van nummer twee op de lijst!
Voor deze bejaarde laptop is dat best wel merkbaar.
Heeft iedereen dat of is er bij mij iets bijzonders aan de hand?

https://

5 reacties

Reputatie 3
Badge
Wat je ziet is dat KPNServicetool_Repair.exe op de achtergrond van je systeem draait.

Hij verbruikt op de foto slechts 3% CPU, wat nauwelijks tot niet merkbaar zal zijn tijdens het gebruik van de laptop. Daarbij verbruikt het ook slechts 25MB van het RAM, wat ook nauwelijks tot niet merkbaar zal zijn.

Uiteraard kun je kijken of het een merkbaar verschilt oplevert als je het proces beëindigt of de KPN service tool niet meer aan zet, of aan laat staan op de achtergrond.

Reputatie 7
@DimitriTon,

Daar is geen zinnig woord over te zeggen zonder te weten hoe lang het proces KPNServicetool_Repair.exe al staat te draaien.

Ja hij verbruikt op het moment van het screenshot 3% CPU, maar als het proces bijvoorbeeld zo'n twee en een half uur draait dan heeft hij gemiddeld 50% CPU verbruikt.

Als het gemiddelde verbruik inderdaad 3% zou zijn, dan zou het proces dus al bijna 42 uur moeten draaien.

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat TS last heeft van dit proces.
@Rutger_ES, hoe lang draaide de KPN servicetool op het moment van jouw screenshot?

Het ging mij meer om het relatieve verbruik tov de andere processen. Ik denk dat hij ca. 42 uur stond te draaien.
Als ik nu kijk heb ik 50.3 uur idle tijd en 1:43 voor het servicetool. Als referentie: De virus-checker MSE heeft in die zelfde tijd 34 minuten CPU tijd verzameld, dus ca 1/3 van de ServiceTool.
Ik was de hele zaterdag aan het werk op een andere lokatie, waar de ExperiaBox uiteraard niet in beeld was. Misschien is de tool de hele tijd aan het proberen de Experia Box te vinden?

Reputatie 7
Dat zou best kunnen.

Het betekent dat je toch op gemiddeld zo'n 3% uitkomt en dat zou je dan eigenlijk nauwelijks moeten merken.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met de KPN Servicetool, nog nooit gebruikt.

Ik zou niet weten wat die tool voor je kan betekenen om te rechtvaardigen dat dit proces veruit het "zwaarste" proces op jouw PC mag zijn.

Reputatie 3
Badge
Het CPU gebruik is volgens mij een realtime verbruik, wat het op dat moment voor belasting op de CPU geeft per proces. Dus die 3% is wat de CPU op dat moment verbruikt voor de servicetool. 

Die 3% op het moment van het nemen van de screenshot zal je niet merken. Natuurlijk kan het wel merkbaar zijn als er een tijdelijke sprong is naar 50%. Vandaar 'tijdelijk'. Misschien beter om servicetool uit te zetten, even te testen op performance van systeem, om zo een duidelijker beeld te krijgen.

Reageer