Beantwoord

Dagelijks IPv6 instellingen van mijn Experiabox 10A moeten terugzetten

  • 13 September 2021
  • 19 reacties
  • 672 keer bekeken

Beste,

Thuis heb ik hardware draaien die alleen werkt met mijn eigen DNS server. Echter is het onmogelijk om de ipv6 DNS server aan te passen. Nu was de oplossing door IPv6 uit te zetten in de netwerk instellingen.

Echter moet ik nu dagelijks en soms meer dan eens per dag deze instelling opnieuw op disabled zetten. Waarom word mijn instelling telkens gereset naar aan? Dit is namelijk heel vervelend gezien ik dan vrij veel moet doen om mijn systemen weer te laten werken.

 

Met vriendelijke groet,

Kay

icon

Beste antwoord door Radioman 15 September 2021, 00:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Hallo @netolk , als het via het modem niet lukt kun je in de netwerkinstellingen van de hardware zelf IPV6 uitschakelen, heb ik ook op een pc van mij gedaan, daar anders Foutstack bijv. niet meer te raadplegen is.

 

Hallo @netolk , als het via het modem niet lukt kun je in de netwerkinstellingen van de hardware zelf IPV6 uitschakelen, heb ik ook op een pc van mij gedaan, daar anders Foutstack bijv. niet meer te raadplegen is.

 


Daar ben ik inderdaad van op de hoogte. Ik verwacht alleen van KPN een adequate oplossing gezien zei systematisch de investeringen aanpassen zonder mijn toezegging. Maar gezien de reactie van KPN zelf ook hier uit blijft doet mooi steeds meer vermoeden dat KPN niet in staat is om een betrouwbare ISP te zijn.

Reputatie 7

Er zal binnenkort vast een moderator van KPN reageren, maar weet wel dat een responsetijd van 24 tot 48 uur volstrekt normaal is voor een forum.

Dit is uiteraard een zeer vervelende bug. De laatste firmware update heeft t.a.v. wifi verbeteringen gebracht maar t.a.v. DNS is de functionaliteit alleen maar minder geworden. Ik begrijp dat het nu zelfs niet meer mogelijk is om een eigen IPv4 DNS server in te stellen.

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @netolk, we doen ons best om je hier zo snel mogelijk te helpen. Zoals wjb al aangaf kan er, afhankelijk van de drukte, een paar dagen tussen zitten. Wat gek dat je steeds de DNS instellingen van jouw Experia Box terug moet zetten. Dat zou inderdaad niet moeten gebeuren.

Sinds wanneer ervaar je dat de instellingen niet bewaard blijven, en je ze zelf weer moet aanpassen? Ik raad je daarnaast aan om de Experia Box een volledige reset (volgens stap 2) te geven, en daarna de DNS instellingen zo in te stellen als jij ze wilt hebben. Daarna horen ze gewoon te blijven staan, ik ben benieuwd of dat ook daadwerkelijk het geval is na de reset.

Reputatie 5

Als ik @netolk goed begrijp dan gaat het over deze setting:

IPv6 Disable v10A

Als je deze op "Disable” zet en opslaat, dan veranderd het na “een tijdje” vanzelf weer in “Automatic”.

Ik heb dat zelf ook gezien ,maar verder geen aandacht gegeven daar het mij niet stoort.

 

De opmerking over Custom DNS van @wjb kan ik ontkrachten, het is wel degelijk mogelijk om in de v10A met KPN firmware v5.00.52 build493-owl zelf een Custom DNS voor IPv4 in te stellen:

IPv4 Custom DNS KPN v10A

 

Reputatie 7

Goed te lezen dat er in ieder geval nog altijd een custom iPv4 DNS ingesteld kan worden.

Als je die ingesteld hebt en op een Windows een in een commandprompt het commando ipconfig /all geeft, welke IPv4 DNS server(s) worden daar dan getoond?

 

Kan je ook eens een screenshot posten van de IPv6 LAN settings op de V10a?

Reputatie 5

@wjb   Zoals gevraagd een overzicht van de DNS instellingen en de check met ipconfig /all :

De eerste is met KPN DNS servers (waarbij malwarefilter actief is) en IPv6 staat op Automatic.

Als IPv6 op Disable staat:

 

Dan 2 voorbeelden voor een Custom DNS server (IPv6 enabled / disabled):

 

 

Voor IPv6 is er alleen deze pagina om instellingen te doen ( adressen weg gefilterd). Men kan specifiek voor IPv6 ,Port forwarding definiëren en nog een DMZ.

 

Als IPv6 enabled is staat er op de Network Status pagina een overzicht van de IPv6 WAN status:

 

Een overzicht van de clients die een IPv6 adres hebben toegewezen op LAN niveau staat onder Connected Devices. 

Dit is wat er nu beschikbaar is aan IPv6 gerelateerde instellingen in de v10A. 

 

@netolk Ik probeer nogmaals of ik het probleem van de wisselende IPv6 setting kan reproduceren.

Reputatie 7

Als jij een customer DNS ingesteld hebt staan kan je dan op al jouw apparaten gewoon naar https://mijnmodem.kpn?

Reputatie 5

Normaal maak ik geen gebruik van een custom DNS in de v10A, maar heb dat even voor je uitgeprobeerd.

Als ik met een laptop direct verbinding maak met de v10A en een custom DNS heb geactiveerd, kom ik met https://mijnmodem.kpn gewoon op de login pagina.

Reputatie 7

Als ik met een laptop direct verbinding maak met de v10A en een custom DNS heb geactiveerd, kom ik met https://mijnmodem.kpn gewoon op de login pagina.

Dat kan eigenlijk niet als, zoals je in jouw screenshots liet zien, de DNS server rechtstreeks naar de externe DNS servers verwijzen en niet naar de Experia Box zelf.

De enige mogelijkheid is dat mijnmodem.kpn dan nog in de DNS cache van dat apparaat staat.

Reputatie 5

Als ik met een laptop direct verbinding maak met de v10A en een custom DNS heb geactiveerd, kom ik met https://mijnmodem.kpn gewoon op de login pagina.

Dat kan eigenlijk niet als, zoals je in jouw screenshots liet zien, de DNS server rechtstreeks naar de externe DNS servers verwijzen en niet naar de Experia Box zelf.

De enige mogelijkheid is dat mijnmodem.kpn dan nog in de DNS cache van dat apparaat staat.

Ik denk dat dit door dnsmasq in de hosts file van de v10A wordt opgelost:

Sep 15 15:35:45 VRV9517 daemon.info dnsmasq[5652]: read /etc/hosts - 6 addresses
Sep 15 15:35:45 VRV9517 daemon.info dnsmasq[5652]: using nameserver 195.121.97.202#53
Sep 15 15:35:45 VRV9517 daemon.info dnsmasq[5652]: using nameserver 195.121.97.203#53

 

Reputatie 7

Als ik met een laptop direct verbinding maak met de v10A en een custom DNS heb geactiveerd, kom ik met https://mijnmodem.kpn gewoon op de login pagina.

Dat kan eigenlijk niet als, zoals je in jouw screenshots liet zien, de DNS server rechtstreeks naar de externe DNS servers verwijzen en niet naar de Experia Box zelf.

De enige mogelijkheid is dat mijnmodem.kpn dan nog in de DNS cache van dat apparaat staat.

Ik denk dat dit door dnsmasq in de hosts file in de v10A wordt opgelost:

Sep 15 15:35:45 VRV9517 daemon.info dnsmasq[5652]: read /etc/hosts - 6 addresses
Sep 15 15:35:45 VRV9517 daemon.info dnsmasq[5652]: using nameserver 195.121.97.202#53
Sep 15 15:35:45 VRV9517 daemon.info dnsmasq[5652]: using nameserver 195.121.97.203#53

Dat zou heel goed kunnen maar eigenlijk zou ik dan verwachten dat het IP adres van de Experia Box als DNS server meegegeven wordt aan de cliënts.

Zo geef ook ik het IPv4 en IPv6 adres van mijn EdgeRouter als DNS server door aan de cliënts…

...en staat in de DNS forwarder gedefinieerd naar welke DNS servers een request geforward moet worden als het gevraagde domein niet lokaal geresolved kan worden.

 

Hoi @netolk , heb je dit al kunnen oplossen? Ik heb sinds kort precies hetzelfde probleem, waardoor mijn Adguard niet goed meer werkt. De experiabox blijft de ipv6 setting terugzetten.

Reputatie 7
Badge +24

Buitengewoon vervelend dat topicstarter een verkeerde type aanduiding van de Experiabox hanteert. Als je nu met de zoekfunctie van dit forum op "v10a" zoekt, dan vindt je dit topic niet. Later in dit topic word wel meerdere malen v10a genoemd, maar er lijkt alleen in de startposts gezocht te worden? Klopt dat?

Ik heb hetzelfde probleem. Heel irritant. Ik hoop dat dit snel wordt opgelost. Ik verwacht dat we updates krijgen.

Sinds de laatste keer dat ik de ipv6 configuratie heb disabled (5 dagen geleden), is ie niet meer gereset. Hopelijk is er iets opgelost danwel automagisch gebeurd waardoor het nu wel werkt

Ik probeer ook een Adguard op te zetten maar om de redenen in dit topic lukt het inderdaad niet. ipv6 uitzetten helpt even maar zodra de v10a wordt herstart staat de ipv6 gewoon weer op automatisch..

Als jij een customer DNS ingesteld hebt staan kan je dan op al jouw apparaten gewoon naar https://mijnmodem.kpn?

Nee, niet gewoon je zal een DNS record moeten aanmaken die naar het ip-adres van de modem verwijzen.

Hoi @netolk , heb je dit al kunnen oplossen? Ik heb sinds kort precies hetzelfde probleem, waardoor mijn Adguard niet goed meer werkt. De experiabox blijft de ipv6 setting terugzetten.

Het lijkt nu bij mij opgelost te zijn (als in IP-v6 blijft nu uitstaan).